Új F1-autó helyett csak új festést villantott a Williams, de aztán befutott az igazi kocsi is
2022. február 15. – 14:20
Túljutott a felén a Forma–1-es idényeket klasszikus módon megelőző bemutatószezon, a tíz csapatól hatodikként ugyanis a Williams is megtartotta leleplező eseményét – a csapat az előző idényben használthoz képest alapvetően más festéssel jelentkezett, bár a kék alapszín megmaradt.
Hogy változni fog a Williams mintája, azt már korábban sejteni lehetett – múlt héten a csapat két pilótája, Nicholas Latifi és az F1-be kisebb kihagyás után visszatérő Alex Albon egy, a nézőknek meg nem mutatott képre reagáltak, illetve hétfőn a csapat új szponzorként jelentette be a Duracellt, és ekkor is látni lehetett, hogy valami új lesz a kocsi festésén. Végül ez lett a 2022-es dizájnjuk:
Jost Capito, a Williams csapatfőnöke és elnök-vezérigazgatója gyorsan le is leplezte, hogy nem kell különösebb kollaborációra gondolni az autó festésén megjelenő vörös szín miatt, azt a brit gyökerek miatt helyezték el az autón.
Látszólag megfelel a 2022-es nagy szabálymódosításoknak, de csak látszólag, valójában ugyanis csak a festését leplezte le a Williams, egyébként egy alapmodellt használt ehhez, úgyhogy nincs is értelme elveszni a részletekben az autó esetében, ami lényegében az F1 egyik bemutatóautója átfestve. A csapat ugyanakkor azt ígérte, hogy a rendes autójuk még kedden kigurul a pályára Silverstone-ban, és ez így is lett, így ha késéssel is, de kedden tényleg leleplezték az FW44-et.
A késlekedés okaként azt jelölte meg a Williams, hogy nem volt elég idő arra, hogy a festés „tökéletesen” jelenjen meg a tényleges FW44-es autón, ugyanakkor furcsa, hogy a kiadott számítógépes képeken ugyanaz a bemutatóverzió szerepelt, amit a videóban fizikailag is bemutattak. A délutáni éles próba is is legalább egy órát késett a csapat által elektromos problémának nevezett okok miatt.
A képeken túl sok nem látszik – az orrkúp kialakítása a 90-es éveket idéző, de feltűnő a hatalmas felső légbeömlő nyílás is, miközben az autó oldala meglehetősen szűkre lett szabva, ami alapján úgy tűnik, a csapat motorjait szállító Mercedesnek sikerült 2022-re még kompaktabbá tenni az erőforrást.
Az eddigi bemutatókat tekintve elég nagy volt a szórás. A Haas 2022-es megoldásokat nyomokban tartalmazó számítógépes látványtervekkel indította a leleplezéseket, majd jött a Red Bull, ami ugyan megépített egy autót, de arról sikított, hogy tulajdonképpen semmilyen épkézláb ötletet nem akartak leleplezni a fejlesztési munkájukból.
Az Aston Martin és a McLaren egyaránt megépített autót mutatott be, ezeken lehetett elsőként felmérni, milyen megoldási irányok lehetségesek a szabálymódosítás alapján. Hétfőn az AlphaTauri bemutatója ismét csak számítógépes képekre korlátozódott, de már ezen is lehetett látni pár érdekes megoldást, igaz, amit csak akartak, azt el tudták rejteni ezen.
A hivatalos bemutatóját február 27-re beharangozó Alfa Romeo közben úgy leplezte le magát, hogy papíron semmit nem csinált – kedden az olaszországi Fiorano versenypályáján mozgatták meg a rejtőzködő mintába burkolt 2022-es versenyautójukat, ám mivel a Motorsport-laphálózat egyik újságírója „épp arra járt” képeket készíteni, így nem biztos, hogy véletlen önleleplezésről van szó, de legalábbis annyi biztos, hogy valaki súgott. Az idei Alfát itt lehet egyébként megnézni.
Ezen, vagyis a C42-n a Williamshez hasonlóan három elemből álló első szárny, annak egyedi mintázata, a meglehetősen rövid kiképzésű orrkúp, az oldaldoboz aljába vágott terelőcsatorna, illetve a padlólemez oldalán látható plusz terelőelem a legfeltűnőbb.
Így már csak három és fél autóra várunk, ebben a sorrendben:
- február 17. – Ferrari
- február 18. – Mercedes
- február 21. – Alpine
- február 27. – Alfa Romeo (hivatalosan csak az első teszthét után leplezik le az autót, ami Barcelonában speciális festéssel gurul majd ki a pályára, így az svájci csapat leginkább csak a végső festését titkolja majd február 27-ig.)