Az Aston Martin bevállalta, itt az első igazi 2022-es F1-kocsi
2022. február 10. – 15:24
Bár még csak tízből a harmadik F1-bemutatónál járunk idén, elmondhatjuk, hogy trendtörő volt a 2021-es szezont a csapatversenyben csalódást keltő 7. helyen záró Aston Martin bemutatója, mert ők a Haasszal és a Red Bull-lal ellentétben nem titkolóztak sehol, egy teljesen működőképes autót mutattak be, amit egy reklámfilm-forgatás idejére pénteken pályára is eresztenek. Hogy a Haas és a Red Bull mit trükközött, arról kicsit később, előbb nézzük, mit látni a 2022-es szabályok alapján készült Aston Martin AMR22-n.
A csapat tavaly nagyszabású show-val mutatta be az autóját, miután Racing Pointról Aston Martinra cserélték a nevüket, akkor még James Bond maga, vagyis Daniel Craig is beköszönt a bemutatóra. Idén szintén egy élő műsor alatt mutatták be az aktuális F1-kocsijukat, ezúttal viszont elmaradtak a sztárvendégek.
A sztár inkább az autó volt, amin végre egyedi megoldásokat is fel lehetett fedezni. Elsőként a két, erősen négyzetes nyílású oldalsó légbeömlő, illetve az autó oldalfalára vágott hűtőlyukak tűnnek fel, amik a levegő áramlásában is szerepet kaphatnak majd, de az első szárny, pontosabban a szárnyat alkotó négy lap kialakítása is eltér az F1 bemutatóautójától, a legelső szárnylap például teljesen az orrkúp elé nyúlik. (Hasonló kivágások a Haas által bemutatott látványképeken is voltak, de jóval kevesebb.)
A motortér borítását nagyon szűkre tervezték, ezért látszik rajta a kitüremkedés, ami a motornak biztosít plusz helyet. Szintén feltűnő, hogy elég hosszan széles marad az autó középső szakasza, tehát az Aston Martin nem az egyre népszerűbb „kólásüveg” formára ment rá.
Természetesen az előszezoni tesztekig, illetve a szezonkezdetig változhat az Aston Martin autója, sőt, valószínűleg fog is, de a bemutatott autó alapján már látszik egy alap, hogy hol tartanak, milyen fejlesztési területekben gondolkodtak eddig.
Korábban a Haas csak számítógépes képeket mutatott be, szerdán a Red Bull pedig egy fizikai formában létező autót, túl sok értelme viszont egyik bemutatónak sem volt. A Haas által közreadott képeken például látszik, ahogy az első felfüggesztés egyes elemei csak oda vannak rajzolva, fizikailag nem jól csatlakoznak, ami felveti, hogy esetleg nem is nyomórudas felfüggesztést alkalmaznak majd elöl, hanem a Ferrari esetében erősen pletykált vonórudas megoldásra válthatnak, főleg, hogy a kocsit a Ferraritól érkező Simone Resta tervezte.
A Red Bull bemutatója még nagyobb szemfényvesztés volt – azon felül, hogy az első szárny és az orrkiképzés egy részét leszámítva a kocsi lényegében a pontos mása volt az F1 által tavaly nyáron bemutatott tanulmányautónak, valójában még bemutatómodellnek is nehezen nevezhető kocsit toltak ki szerdán.
Craig Scarborough, a többek között a Forma–1 hivatalos weblapjának is dolgozó szabadúszó újságíró megpróbált rávilágítani a dologra: az orrkúp két, üreges darabból lett összeragasztva, a kerekeken nem volt ott a tárcsaborítás, féket sem szereltek rájuk, és a felfüggesztés sem volt teljes, az autót pedig egyetlen szénszálas réteg borításból alkották meg, ami még a töréstesztre is alkalmatlan lenne.
Ezt a trendet törte most meg az Aston Martin, így esetükben legalább már volt miről beszélni. A brit csapat egyébként marad a 2021-es pilótafelállásnál, idén is a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, illetve Lance Stroll vezetik az autókat. Fontos változás viszont, hogy csapatfőnököt cseréltek – a feltehetőleg az Alpine-hez távozó, de ott még hivatalosan be nem jelentett Otmar Szafnauer helyére az eddig a BMW motorsportrészlegét vezető Mike Krack érkezett.
A folytatásban így néz ki az F1-es bemutatónaptár:
- február 11. – McLaren
- február 14. – AlphaTauri
- február 15. – Williams
- február 17. – Ferrari
- február 18. – Mercedes
- február 21. – Alpine
- február 27. – Alfa Romeo (ez a szezont megelőző első teszthét után van, ott egy speciális festéssel vesz majd részt az Alfa Romeo, a végleges autót pedig csak a teszt után mutatják be hivatalosan.)