Változás a biztosítási piacon: az Uniqa beolvasztja a Cherrisket

2024. szeptember 30. – 10:37

Változás a biztosítási piacon: az Uniqa beolvasztja a Cherrisket
Kurtisz Krisztián – Fotó: CHERRISK by UNIQA

Másolás

Vágólapra másolva

Október 1-től új struktúrában működik együtt az Uniqa Biztosító Zrt. és nagy kísérlete, a Cherrisk. Utóbbi egy biztosítói fintech (vagyis insurtech) volt, amely a jövőben már nem külön dolgozik, hanem jó esetben az egész Uniqa felveszi a modern, gyors, hatékony insurtech-működést, kezdetben mindezt hangsúlyozottan a lakossági piacon.

A tavalyi veszteség után az idén már nyereséges Uniqa tehát a közeljövőben teljesen átalakítja első lépésben a lakossági kiszolgálását, elindul a teljes digitalizáció felé. Ugyanakkor az osztrák anyavállalat, bár bevallottan ezt is vizsgálta, nem adja el a magyar cégét, sőt az átalakítást követően akár nyitott a felvásárlásokra is – mondta el Kurtisz Krisztián vezérigazgató egy háttérbeszélgetésen.

A Revolut-kísérlet

Lehet-e a biztosítók piacán is Revolutot, vagyis egy nagyon automatizált, praktikus biztosítói appot létrehozni? Ha nagyon őszinték vagyunk, akkor most az derült ki, hogy még nem, még ha ez business-nyelven nem is ilyen kategorikus.

De miért nincs a regionális biztosítói piacon létjogosultsága egy fintechnek, egy „Revolutnak”? Sokszor felmerült a kérdés, az Uniqa tényleg próbálkozott, elsősorban természetesen a Cherriskkel, de az derült ki, hogy más a biztosítás, mint a banki termék.

  • Egyrészt más az ügyfelek aktivitási gyakorisága, a bankoknál szinte naponta lépnek az emberek, utalnak, vásárolnak, pénzt váltanak, de biztosítást ritkábban vásárolnak.
  • Másrészt a bankoknál jellemző az egy ügyfél – egy szolgáltató kapcsolat, a lakossági biztosítási termékeket azonban mindig megversenyeztetik az integrátor oldalakon, brókereknél. Erre évek óta a legjobb példa a kötelező biztosítás szinte minden országban, de itthon a koncentrált kampány miatt már a lakásbiztosítás is ide sorolható.
  • Harmadrészt, és ez nyilván nem független az előző ponttól, a biztosítási piacon ma már az integrátoroknak / brókereknek vannak ügyfeleik, nem a biztosítóknak.

Ahogy a Booking.com-nak, az Ubernek és a Flightnak vannak ügyfelei, nem annyira egy szállodaláncnak, egy autótípusnak, vagy egy légitársaságnak, úgy a Netrisknek, vagy a vele együttműködő Biztosítás.hu-nak vannak magyar kliensei, akik mindig válogatnak a biztosítók ajánlatai között, legyen szó kgfb-ről, utazásról, lakásbiztosításról.

Akkor ennyi?

Mindenesetre a 2018-ban indított Cherrisk, az Uniqa digitális biztosítási platformja, az indulása óta sikeresnek tűnt. 600 ezer feletti biztosítást adott el, de az osztrák tulajdonos a megszerzett tapasztalatokat más formában hasznosítja a jövőben. A hatékony platform ugyanis a nemzetközi terjeszkedéséhez (a szolgáltatás a csúcsán Németországban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is adott el biztosításokat) még mindig pénzt kellett volna tenni a cégbe, ezért a tulajdonos stratégiaváltás mellett döntött, a friss bejelentés szerint a jövőben már a márkanevet meghagyva, de már nem önállóan folytatja tovább, hanem szervesen beépül az Uniqa Biztosító cégstuktúrájába.

A következő egy-másfél év során a biztosító retail-üzletágában jön tehát egy nagy digitális projekt, a kárrendezéstől az adminisztráción át az értékesítésig minden digitálissá válik, a Cherrisk ügyfeleinek kiszolgálása eközben továbbra is változatlan formában történik, de bár a párhuzamos Uniqa és Cherrisk ajánlatok megmaradnak, a két intézmény teljesen összefonódik.

Ami megmarad, az viszont menne előre

Kurtisz Krisztián elmondta, hogy sokféle pletyka keringett az Uniqáról Magyarországon, és mint kiderült, nem is alaptalanul. A tulajdonos valóban háromféle megoldásban is gondolkodott a magyar biztosítójának a jövőjéről,vélhetően nem függetlenül attól, hogy a szektort magas adókkal is fejbe csapták:mindent ugyanúgy folytatni, esetleg egy joint venture-t kialakítani valakivel, vagy eladni a magyar biztosítót?

Minden egyes szcenáriót elemzett a cég, végül úgy döntött, hogy Magyarország nem eladó, sőt, core market, vagyis meghatározó piac lesz.

De változtatni kell, és így jött az ötlet, hogy az insurtech tudással egy klasszikus biztosítóból digitális biztosítót kreál a cég.

Végül egy érdekesség a piacról, amelynek a szervezeti bejelentéshez már nincs köze, annál inkább az adóterheléshez. Kurtisz Krisztián a háttérbeszélgetésen elmondta, hogy egyes termékeknél, a magas adó miatt egy biztosító legfeljebb 50 százalékos díjarányos kárkifizetést tud kifizetni, ha nem akar veszteségbe fordulni, viszont ez már torzítja a piacot.

Ma már vannak olyan 500-1000 autós flották, amelyek egyszerűen nem kötnek biztosítást, hanem a hatalmas biztosítói adók és a költség miatt vagy azt mondja a cég, hogy ő saját kockázatán javít, megállapodik szervizekkel, vagy szelektáltan, mondjuk csak jégkárra köt biztosítást, vagy határon átnyúló szolgáltatást kínáló partnert keres. Ez azért nagyon nem egészséges helyzet Kurtisz Krisztián szerint

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!