Műszaki hibák a Boeing gépeken: újabb belső szakember beszélt hiányosságokról
2024. május 9. – 16:49
Újabb szakember állt a nyilvánosság elé, aki a Boeing repülőgépgyártó tevékenysége körüli műszaki hiányosságokról beszélt. Ezúttal Santiago Paredes minőségellenőr beszélt arról, hogy a cégnek alkatrészeket beszállító Spirit AeroSystemstől érkezett gyártmányoknál rendszeresen talált műszaki problémákat.
A férfi 2010 és 2022 között dolgozott a cégnél, amely vitatja a BBC-nek nyilatkozó Paredes állításait. A szakember szerint azonban a géptörzs elemei sem voltak mindig kifogástalanok, volt, hogy akár 200 hiányosságot talált. A két cég legutóbb akkor került a hírekbe, amikor a Boeing egy gépe kényszerleszállást hajtott végre, miután kinyílhatott a vészkijárata a levegőben.
A korábban az amerikai légierőnél műszaki szakemberként dolgozó Paredes először szólalt meg nyilvánosan, neve eddig a vizsgálati anyagokban rejtve volt. Munkája során közelről rálátott az utóbbi években több műszaki problémával, tragikus balesettel is összefüggésbe hozott Boeing 737 Max gyártására. A Spirit AeroSystemsnek kulcsszerepe van a 787 Dreamliner típusú gépek gyártásában is.
Paredes szerint mindkét cég tisztában volt a hiányosságokkal, ezek rendszeres témái voltak a megbeszéléseknek, ám azután, hogy ő észrevételeit megtette, inkább a gyártás másik részlegéhez helyezték.
Szintén a Boeinggel kapcsolatos hír, hogy csütörtökön felszállás közben lezuhant egy Boeing 737-300-as repülőgép Szenegálban, írja a BBC. A balesetben tizenegyen sérültek meg, négyen súlyosan. A baleset okait még vizsgálják, a Boeing egyelőre nem kommentálta az esetet.
Arról, hogy mi zajlik az utóbbi években balesetek miatt megtépázott hitelességű cégnél, ebben a cikkünkben olvashat bővebben. Az egykor a repülés egyik legbiztonságosabb szereplőjének tartott Boeing az utóbbi hónapokban leginkább gépeinek problémái miatt került be a hírekbe:
- Kilazult rögzítéseket találtak a United Airlines Boeing 737-eseinél.
- Kritikus hibát észleltek az amerikai külügyminiszter Boeing 737-es repülőgépén.
- A levegőben gyulladt ki egy Boeing 747–8-as hajtóműve Miami felett, kényszerleszállást hajtott végre a gép.
- Leesett egy felszállásra váró Boeing 757-es gép orrkereke.
- Vizsgálni kezdték a 737 Max és a 787 Dreamliner típusokat, miután kiderült, hogy probléma lehet hajtóműveik jégmentesítő rendszerével.
- Felszállt egy Boeing 777-es, de szinte azonnal kiszakadt a kereke.
- Egy héten belül ötször volt probléma a United Boeing 777-eseivel, az egyiknek üzemanyag-szivárgás miatt kellett kényszerleszállást végrehajtani.
- Egy oregoni utasszállító észrevétlenül veszítette el az egyik külső paneljét.
- A Southwest Airlines egyik Boeing 737-800-asának felszállás közben levált a motorburkolata, amely aztán eltalálta az egyik szárny csűrőlapátját.
A közelmúltban ketten is beszéltek a cég problémáiról, idén mindketten meghaltak: 32 év munkaviszonnyal a háta mögött először John Barnett beszélt, ám a hét éve nyugdíjas férfi idén márciusban öngyilkos lett, májusban pedig a 45 éves Joshua Dean vesztette életét egy fertőzésben. Dean is a Boeing beszállítójának, a Spirit AeroSystemsnek a minőségellenőre volt. A 44 éves férfi 2023-ban elvesztette az állását, ami miatt panaszt tett a szövetségi munkaügyi tisztviselőknél. Állítása szerint ugyanis csak azért rúgták ki, mert felszólalt az alkatrészgyártás hiányosságaival kapcsolatban.
Dean korábban a több katasztrófában is érintett Boeing 737 MAX típusú repülőgép alkatrészeinek veszélyes hibáiról tett vallomást egy részvényesi perben.