Újabb gondok a Boeing repülőivel: ezúttal a hajtóművek jégmentesítő rendszerét vizsgálják

2024. március 2. – 13:21

Újabb gondok a Boeing repülőivel: ezúttal a hajtóművek jégmentesítő rendszerét vizsgálják
Az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépei parkolnak a kaliforniai San Diego repülőterén, 2024. januárjában – Fotó: Mike Blake / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

A gépek továbbra is repülhetnek, de vizsgálják a Boeing két típusa, az utóbbi években számos műszaki probléma miatt megkérdőjelezett 737 Max, illetve a nagyobb 787 Dreamliner hajtóműveit, miután kiderült, hogy probléma lehet hajtóműveik jégmentesítő rendszereivel, írja a CNN az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatalától (FAA) származó információ alapján.

Az eddigi megállapítások szerint a probléma nem jelent közvetlen baleseti kockázatot. Bár laikusként úgy tűnhet, hogy a jégképződést megakadályozó berendezésre a nyári időszakban kevésbé van szükség a gépek biztonságos működéséhez, ez nem felel meg a valóságnak. Ezek a rendszerek arra szolgálnak, hogy a gépek az utazómagasságon tapasztalható -40 Celsius fok körüli hőmérsékleten is stabilan működjenek, így használatukra mindig szükség van.

Az érintett típusok hajtóműjegesedés-gátlójának problémáját három évvel ezelőtt fedezték fel a Boeing mérnökei, a 737 Max javításához vezetékeket kell kicserélni a pilóták feje fölött található elektronikai panelben, a 787 Dreamlineren pedig a tömítéscsere segít. Ezzel elkerülhetővé válik, hogy a gépek hajtóműve menet közben veszítsen teljesítményéből. A 2021-es átvizsgálás során egy másik elektromos problémát is felfedezett a cég a 737 Max típusokon.

A Boeing 737 MAX történetét számos aggodalomkeltő eset övezi. Idén januárban akkor került a figyelem középpontjába a típus, amikor az Alaska Airlines menetrend szerinti járata, 177 utassal a fedélzetén kénytelen volt visszafordulni, miután a nem megfelelő rögzítés miatt kiszakadt a helyéről az egyik vészkijárat takaróeleme, nem kis riadalmat okozva a fedélzeten. Az eset után több gépen is hasonló rendellenességet találtak a hatóságok.

Két légi katasztrófa után már egyszer letiltották, miután 2018 októberében az indonéz Lion Air, 2019 márciusában pedig az etióp Ethiopian Airlines egy-egy gépe zuhant le nem sokkal a felszállás után. A vizsgálatokból kiderült, hogy a típusba Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS) építettek bele, ami automatikusan lenyomja a gép orrát, ha túl meredeken emelkedik, ugyanakkor egy könnyen meghibásodó dőlésszög-érzékelő kapcsolja be. A két balesetet az okozhatta, hogy a pilóták nem tudtak az MCAS-ról, illetve nem tudták időben kikapcsolni azt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!