Kilazult rögzítéseket találtak a United Airlines Boeing 737-eseinél
2024. január 9. – 06:09
Az amerikai United Airlines légitársaságnál több hiányosságot, egyebek mellett kilazult rögzítéseket találtak az átnézett Boeing 737 MAX 9-es gépeken – közölték hétfőn a vizsgálat első megállapításaként, amit azután rendeltek el, hogy az Alaska Airlines hasonló típusú gépéről a levegőben levált egy oldalpanel pénteken, nagy méretű nyílást hagyva a repülőgép törzsén, írta az MTI.
A United Airlines közlése szerint az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során „üzembe helyezéssel kapcsolatos ügyeket” találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket. A Reuters beszámolója szerint a United Airlinesnál az előzetes ellenőrzések során több panelen is olyan csavarokat találtak, amelyeket meg kellett húzni. „Egy, az ügyet ismerő forrás szerint a United az előzetes ellenőrzések során legalább tíz repülőgépen talált meglazult csavarokat, és ez a szám még növekedhet” – írták. „Az a tény, hogy a United most talált néhány repülőgépet meglazult csavarokkal, azt jelenti, hogy a vizsgálatot ki fogják terjeszteni” – mondta Anthony Brickhouse, az Embry-Riddle Aeronautical University repülésbiztonsági szakértője.
Az Alaska Airlines 1282-es járata, egy Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből indult kaliforniai úti célja felé pénteken este, amikor néhány perccel a felszállás után, csaknem 5 ezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt a helyéről, jókora nyílást hagyva a gép törzsén. Ezután hirtelen nyomáscsökkenés következett be, ami a beszámolók szerint több tárgyat, mobiltelefonokat és ruhákat is kiszippantott a gépből. A pilóták vészjelzést adtak le, és utasították az utasokat az oxigénmaszkok felvételére, majd visszafordultak a portlandi repülőterére, ahol a gép biztonságosan landolt. A balesetben senki sem sérült meg. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.
Az amerikai hatóságok hétfőn egy családi ház kertjében megtalálták az Alaska Airlines gépének kiszakadt vészkijáratpaneljét. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) elnöke, Jennifer Homendy egy szombati sajtótájékoztatóján azt mondta, „nagyon szerencsések vagyunk, hogy (az eset) nem végződött sokkal tragikusabb módon”.
Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki sem ült. Hozzátette, hogy teljesen másként végződhetett volna az eset, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történt volna a baleset, amikor az utasok egy része már kikapcsolja a biztonsági övét.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration) a pénteki eset után elrendelte az új fejlesztésű típus – amelyet az United Airlines, az Alaska Airlines és még néhány nem amerikai légitársaság tart forgalomban – repülési tilalmát. A United Airlines 79, az Alaska Airlines pedig 65 darab Boeing 737 MAX 9-es típusú repülőgépet üzemeltet.
A Boeing, és a géptörzset építő Spirit AeroSystems részvényeinek árfolyama a New York-i értéktőzsdén az eset utáni első kereskedési napon, hétfőn 8, illetve 11,1 százalékot esett. A Boeing azt közölte, hogy szoros kapcsolatban állnak a 737 MAX 9-eseket üzemeltető légitársaságokkal, és segíteni fogják az ügyfeleiket az ellenőrzések során észlelt hibák javításában. „Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy minden Boeing repülőgép megfeleljen a tervezési előírásoknak és a legmagasabb biztonsági és minőségi szabványoknak. Sajnáljuk, hogy ez milyen hatással volt ügyfeleinkre és utasaikra” – közölték.