Megtalálták az Alaska Airlines Boeingjének elhagyott vészkijáratpaneljét
2024. január 8. – 12:32
Egy portlandi magánkert hátsó részében találták meg az Alaska Airlines menetrend szerinti járatán közlekedő Boeing 737 MAX 9 típusú utasszállító repülőgép leszakadt vészkijáratpaneljét, írja az MTI. Az elhagyott alkatrészt egy Bob néven említett iskolai tanár fedezte fel a Cedar Hills városrészben található háza udvarán, majd értesítette a hatóságokat.
Az alkatrész nem sokkal a pénteken Portlandből Ontarióba tartó járat felszállása után esett ki a helyéről, és csak a csodának köszönhető, hogy senki nem sérült vagy halt meg a balesetben. A gép utasterében hirtelen nyomáscsökkenés következett be, és az ilyenkor kialakuló vákuum leszakította egy közelben ülő gyerek pólóját, illetve számos személyes tárgyat kiszippantott az emelkedőben lévő Boeingből.
A súlyos műszaki problémát észlelve a pilóták azonnal visszafordultak a portlandi repülőtérre, ahol sikeres kényszerleszállást hajtottak végre, így a 737 MAX 171 utasa és 6 fős személyzete épségben hagyhatta el a fedélzetet. Hogy a balesetnek nem volt áldozata, az részben annak is köszönhető, hogy az eredeti konstrukcióban a vészkijáratot fedő ajtópanel közelében senki nem ült.
Az Egyesült Államokban működő Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) jelentése szerint a vészkijáratot helyettesítő 27 kilós oldalpanel elvesztésekor keletkezett légáramlat felszakította a pilótafülke ajtaját is, ezért pillanatok alatt félelmetes események zajlottak le az egyébként vadonatúj Boeing 737 MAX-on. A hivatal elnöke, Jennifer Homedy szerint a pilótafülkében folytatott beszélgetés hangrögzítőjén nem maradt nyoma a történteknek, mert azt a berendezés más adatokkal felülírta. Felszólította az illetékes hatóságokat, hogy írják elő a repülőgépek utólagos felszerelését olyan rögzítőkkel, amelyek a jelenlegi két óra helyett 25 órányi adatot rögzítenek.
Mint kiderült, 2023 december 7-én, illetve idén január 3-án és 4-én ugyanezen a repülőgépen bekapcsolt az automatikus nyomáskiegyenlítés hibajelzése, de egyelőre tisztázatlan, hogy van-e összefüggés a korábbi incidensek és a mostani baleset közt. Az Alaska Airlines a jelzések után úgy döntött, nem használja a repülőgépet a Hawaii felé tartó hosszú, víz fölötti repülésekre, hogy szükség esetén gyorsan vissza tudjon térni egy repülőtérre.
A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) vasárnap közölte, hogy az érintett Boeing Max 9 típusú repülőgépek mindaddig nem szállhatnak fel, amíg a hatóság meg nem győződik azok biztonságáról. Az ellenőrzések gépenként négy-nyolc órát vesznek igénybe, ami alapján az iparágban sokan feltételezik, hogy a repülőgépek nagyon gyorsan ismét közlekedhetnek.
Az Alaska Airlines vasárnap 170, hétfőn pedig további 60 járatot törölt, és közölte, hogy a repülési tilalom miatt az utazási fennakadások várhatóan legalább a hét közepéig eltartanak. Az Egyesült Államok egyik legnagyobb légitársasága, a United Airlines 79 darab MAX 9 típusú gépét kénytelen nélkülözni, a légitársaság ezért vasárnap 230 járatát, azaz a tervezett indulások nyolc százalékát törölte.
A Boeing 737 MAX-ot két légikatasztrófa után már egyszer letiltották, miután 2018 októberében az indonéz Lion Air, 2019 márciusában pedig az etióp Ethiopian Airlines egy-egy gépe zuhant le nem sokkal a felszállás után. A vizsgálatokból kiderült, hogy a típusba Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS) építettek bele, ami automatikusan lenyomja a gép orrát, ha túl meredeken emelkedik, ugyanakkor egy könnyen meghibásodó dőlésszög-érzékelő kapcsolja be. A két balesetet az okozhatta, hogy a pilóták nem tudtak az MCAS-ról, illetve nem tudták időben kikapcsolni azt.