A Ryanair hét útvonalon csökkenti a budapesti járatai számát a téli szezonban

2022. szeptember 13. – 14:33

frissítve

A Ryanair hét útvonalon csökkenti a budapesti járatai számát a téli szezonban
Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója budapesti sajtótájékoztatóján 2022. szeptember 13-án – Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Ryanair hét útvonalon csökkenti a budapesti járatai számát az idei téli szezonban, válaszként a magyar kormány nemrég bevezetett extraprofitadójára – jelentette be Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója Budapesten.

Az ír fapados légitársaság vezetője a keddi sajtótájékoztatón nem tudta pontosan megnevezni, hogy melyik hét útvonalon fogják csökkenteni a járataik számát. Az újságíróknak azt mondta, érdeklődjenek a sajtóosztályukon, az Index később a cég tájékoztatására hivatkozva azt írta:

Amman, Bristol, Pisa, Prága, Szófia, Tel-Aviv és Varsó útvonalakon lesznek ritkábbak a járatok.

A sajtótájékoztató előtt kiosztott közleményében O'Leary az extraprofitadót többször is ostobaságnak minősítette, és sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy nem új útvonalak indításáról tud beszámolni. Budapest azonban még így is jobban járt, mint néhány másik Ryanair-bázis, Athén és Brüsszel például bezár az idei télre.

O’Leary a sajtótájékoztató folyamán többször hangsúlyozta: véleménye szerint Magyarország és Budapest a régiós városokkal szemben kevésbé versenyképessé válik a kormány döntéseinek következtében. Budapestet drágább célponttá teszik, miközben minden szomszédos országban inkább azon vannak, hogy csábítsák az utasokat.

A sajtótájékoztatóról készült videónkban O’Leary beszólt Gulyás Gergelynek, a Wizz Airnek, és az újságíróknak pózolt. Ne felejtsék el bekapcsolni a magyar feliratot a Youtube-lejátszón!

A vezérigazgató arról is beszélt, fel vannak rá készülve, hogy a magyar fogyasztóvédelem el fogja utasítani a Ryanair fellebbezését a 300 millió forintos bírság miatt, de készek ezt az ügyet elvinni az Európai Bíróságig.

O’Learytől megkérdezték, elküldte-e már Nagy Mártonnak az Economics for Dummies című könyvet, amire azt felelte, már postázták. Azt a kérdést is megkapta, vajon nem érte volna-e meg jobban, ha nem megy bele a szócsatába a magyar kormánnyal, mert így a világ egyik legnagyobb légitársasága vezetőjeként egy „bully” hatását kelti. O’Leary szerint nem lett volna jobb csendben maradni a világ ötödik legnagyobb légitársaságának, amikor a magyar kormány valójában a magyar utasokat sújtja az extra adóval.

A Ryanair vezére szerint hiába a járattörlések és ritkítások, nem fognak versenyhátrányba kerülni legnagyobb hazai vetélytársukkal, a Wizz Airrel szemben, ugyanis ők már korábban végrehajtottak egy vágást a saját kínálatukban. Továbbá szerinte a Ryanair vonzóbb társaság, már csak azért is, mert saját magát jobb képű vezérigazgatónak tartja, mint a versenytárs vezetőjét. A humoros vonalon maradva azt is megköszönte újságírói kérdésre adott válaszként, hogy Gulyás Gergely „aggódott” az egészségéért, amikor azt mondta, fiatalon túl sok alkoholhoz juthatott.

Újságírói kérdésre válaszolva azt mondta, hogy a munkaerőt nem érinti ebben a szezonban a járattörlésről és ritkításról szóló döntés.

A sajtótájékoztatón tehát nem hangzott el olyan fajsúlyos bejelentés, amire többen számítottak az alapján, hogy Budapestre szerezték az eseményt, amelyre személyesen O'Leary jött el. Időközben azonban kiderült, hogy kisebb roadshow-t tart a vezérigazgató, például Bécsben is járt ma, ahol 8 új útvonalat jelentett be.

Különösen az előzmények fényében lehetett azt gondolni, hogy érdemi, Magyarországot érintő változást közölhet a vezérigazgató, a Ryanair ugyanis az a cég, amely a nyáron különadókkal sújtott vállalkozások közül egyedüliként nyilvános konfliktusba keveredett a magyar kormánnyal. Nemrég pedig konkrét ellenlépésként értelmezhető döntést is hoztak: városokat töröltek a budapesti célpontjaik közül.

A kormány és a cég (illetve személyesen O'Leary) közötti feszültség az „extraprofitadónak” nevezett különadók bejelentése óta áll fenn. A légitársaságoknak a Magyarországról induló utasok száma után kell egy új tételt fizetniük az államnak. Az adó mértéke utasonként 3900 forint, ha az utasok európai célpontokra repülnek, más célországok esetén pedig 9750 forint. Az intézkedés nyilvánosságra hozatala után a Ryanair először közleményben ostobaságnak nevezte az extraprofitadót, majd O’Leary leidiótázta Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert.

A cég szerint egyébként azért ostobaság az intézkedés, mert „a magyar kormány olyan extraprofitra akar adót kivetni, amely a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború miatt nem létezik az ágazatban”. Az ír fapados a márciussal végződő pénzügyi évben 355 millió eurós veszteségről számolt be, az idei főszezon azonban ismét erős volt a légicégek szempontjából, rengeteg utas tért vissza több év kényszerű bezártság után.

A bejelentés másnapján a Ryanair arról tájékoztatta az utasokat, rájuk terheli a díjat.

Nagy az idiótázásra úgy reagált, elfogadhatatlan ez a stílus, és reméli, hogy az utasok panaszait nem ilyen arroganciával kezelik, de ez nem hatotta meg a nyers kommunikációjáról ismert cégvezetőt. Legközelebb azt mondta, Gulyás Gergely és Nagy Márton olyanok, mint Dumb és Dumber. Erre már a szintén szabadszájú Deutsch Tamás is beszállt a buliba, hímtagnak nevezve a Ryanair-vezért, Gulyás pedig arról beszélt, O’Leary fiatalon túl sok alkoholhoz jutott. A cég ellen a díjáthárítás miatt fogyasztóvédelmi eljárás indult Varga Judit igazságügyi miniszter kezdeményezésére, Varga egy interjúban arról beszélt: „a Ryanair hozzáállásának meglesz a következménye”.

Eddig a szócsata része, augusztustól aztán jöttek a konkrét lépések. A Ryanair augusztus 8-án az eljárás eredményeképpen 300 milliós bírságot kapott a különadó utasokra való áthárítása miatt. A cég ez ellen rögtön fellebbezett, álláspontjuk szerint egy uniós jogszabály lehetővé teszi számukra, hogy ráterheljék az utasokra az adót. A fellebbezés eredménye még nem született meg.

Augusztus 11-én aztán a Ryanair bejelentette, nyolc várost töröl a budapesti célpontjai közül: Bordeaux, Bournemouth, Köln, Kaunas, Krakkó, Lappeenranta, Riga, Torino városaiba októbertől nem lehet az ír fapadossal repülni. A lépéssel 53-ról 45-re csökken a Ryanair budapesti útvonalainak száma.

Ez a cikkünk ide kattintva angol nyelven is olvasható a Telex English oldalán. Nagyon kevés az olyan magyarországi lap, amelyik politikától független, és angol nyelvű híreket is kínál. A Telex viszont ilyen, naponta többször közöljük minden olyan anyagunkat angolul is, amelynek nemzetközi relevanciája van, és az angolul olvasó közönségnek is érdekes lehet: hírek, politikai elemzések, tényfeltárások, színes riportok. Vigye hírét a Telex English rovatnak, Twitterünknek és angol nyelvű heti hírlevelünknek az angolul olvasó ismerősei között!

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!