Az ELTE-n nem lesz kötelező a nyelvvizsga a diplomaszerzéshez
2023. március 29. – 17:00
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem úgy döntött, hogy nem írja elő hallgatóinak legalább egy középfokú nyelvvizsga bemutatását a diplomaszerzéshez; a változtatás miatt hamarosan a tanterveket is átírják az egyetemen.
A tantervmódosításokat az egyetem 2023. június 30-ig fogja elvégezni, a változásokról értesítik majd az érintett hallgatókat. Ez az intézkedés nem érinti a doktori képzésben részt vevőket, a doktori nyelvvizsga-követelményeinek módosításáról az egyetem szenátusa külön dönt az Egyetemi Doktori Tanács javaslata alapján.
Az idegen nyelvi kötelezettség teljesítése alól azon hallgatók mentesülnek, akik a 2022/2023-as tanév tavaszi vagy a 2023/2024-es tanév őszi félévében szerzik meg a diplomájukat. Tehát a tanulmányaikat a 2022/2023-as tanévet megelőzően megkezdő hallgatók tanterve az idegen nyelvek ismerete szempontjából nem módosul.
Azonban az Eduline által ismertetett szerdai döntéséhez az ELTE hozzáfűzte, mivel az egyetem fontos szerepet tulajdonít az idegen nyelvek ismeretének, így egyes esetekben idegennyelv-ismereti követelményeket állítanak majd, a felvételi eljárás során pedig a nyelvvizsgára továbbra is pluszpontok járnak majd – sőt, a 2024-es felvételiktől kezdődően a korábbinál is több ponttal díjazza a nyelvtudást.
Miután a kormány a koronavírus-járvány nehézségeire hivatkozva 2020–2021-ben összesen 140 ezer hallgatónak adott mentességet a nyelvvizsga nélküli diplomaszerzésre, egy 2022. decemberi törvénymódosítással eltörölte a diplomaszerzéshez központilag előírt nyelvvizsga-követelményt, és úgy rendelkezett, hogy az egyetemek saját hatáskörben hozhatnak döntést arról, hogy kérnek-e nyelvvizsgát a diplomaszerzéshez a hallgatóktól.
Ahogy arról részletesen írtunk, felmérések szerint a 2010-es években végzett uniós felmérések rendre a sereghajtók közé sorolták a magyarokat az idegennyelv-tudás területén; amellett, hogy a magyarok nagyjából fele még ma sem beszél egyetlen idegen nyelvet sem, az idegennyelv-tanulás szándéka is igen alacsony szinten van. Egyes oktatáskutatók a központi nyelvvizsga-kötelezettség eltörlését „a hazai felsőoktatás lassú leépülésé”-nek újabb állomásaként értékelték, és a nyelviskolák is élesen kritizálták az enyhítést. Mások arra mutattak rá, hogy a nyelvvizsga-kötelezettség még a magas óraszámban oktatott idegen nyelvekkel együtt sem oldotta meg a nyelvtudás alacsony szintjének problémáját.