Még jó, hogy bele nem sodródtunk!

2022. május 29. – 18:22

Még jó, hogy bele nem sodródtunk!
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A hét legnagyobb belpolitikai történése a háborús veszélyhelyzet kihirdetése (épp amikor lejárt volna az előző, covidos veszélyhelyzet), majd utána az „extraprofitadó” volt, természetesen a közösségi médiában is ez uralta a verbális csatatereket. Az egész a Fidesztől megszokott módon, tartalmilag totál zavarosan, de kommunikációs szempontból tökéletesen megkomponálva érkezett: para van, aminek az oka a háború (gondosan elkerülve, hogy Oroszországot nevesíteni kelljen) és az erre válaszul hozott szankciók (itt természetesen jól artikulált brüsszelezéssel megmutatva, ki is az igazi hunyó), de nem kell félni, megoldjuk, nem lesz megszorítás, nem lesz különadó, csak a multiktól elvesszük az extraprofitot.

Az „extraprofit” lesz várhatóan 2022 új varázsszava a Fidesznél, tökéletes harmóniában a már többször bevált másik varászszóval, a rezsicsökkentéssel. Ugyan elég kommunistán hangzik, de ez várhatóan nem fogja zavarni a híveket, sőt.

A rutinosan levezényelt kommunikációs offenzívába egyetlen porszem került, amikor a frissen kinevezett miniszter, Nagy Márton élő adásban bemondta, hogy az emberek zsebében amúgy is nagyon sok pénz gyűlt fel a járvány alatt, mert nem tudtak nyaralni menni. Most egy pillanatra képzeljük el, hogy ha ellenzéki oldalról érkezik egy ilyen elszólás, milyen szinten szaggatta volna apró cafatokra az illetőt a propaganda-gépezet.

Az ellenzéknek ehhez képest annyi erőtlen reakcióra tellett, hogy tessék mondani, Mészáros Lőrinc mesébe illő, százmilliárdos gazdagodása extraprofitnak számít-e. A legnagyobbat az a mém futotta, hogy a fideszes valóságban rajtunk kívül az EU összes országa a háborúba belesodródás útját választotta, de valahogy mégis csak egyedül nálunk kellett háborús veszélyhelyzetet hirdetni.

Még jó, hogy bele nem léptünk!

– mondaná erre a megboldogult Boncz Géza.

Lássuk, hogyan kezelte ezt a helyzetet a hazai politikai mezőny, mennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten a Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor372 000
2.Szijjártó Péter169 000
3.Novák Katalin152 000
4.Varga Judit129 000
5.Hadházy Ákos119 000
6.Karácsony Gergely75 000
7.Potápi Árpád67 000
8.Jakab Péter57 000
9.Lázár János49 000
10.Dúró Dóra48 000
11.Dömötör Csaba48 000
12.Ujhelyi István43 000
13.Jámbor András35 000
14.Márki-Zay Péter34 000
15.Mesterházy Attila32 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 20, péntek reggel 9:19 és május 27, péntek reggel 9:19 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A stabilitás, az fontos

Pont húsz hete volt utoljára olyan, hogy a lájkbajnokság első két helyén ne az Orbán-Szijjártó vagy az Orbán–Márki-Zay páros szerepeljen. Ezen belül nyolcadik hete Orbán és Szijjártó az állandó első két helyezett. És ha nem lenne elég, a harmadik-negyedik-ötödik helyet is harmadik hete ugyanaz a trió adja ki, csak a sorrend változik: Novák Katalin, Varga Judit, Hadházy Ákos.

Szóval kicsit befagytak az arcvonalak, nincsenek óriási meglepetések, váratlan húzások az élvonalban. Amint láthattuk, a választás óta a Fidesz diktálja az iramot meg a közbeszédet, és nem nagyon látszik esély arra, hogy ez a közeljövőben változzon.

New kids on the block

Az új kormány megalakulásával új miniszterek is érkeztek, akik természetesen a Fidesz számára szuperfontos közösségi médiás térbe is belépnek. Vagy mégsem? Vegyük sorra az új bábukat a sakktáblán:

  • Lázár János nem volt túl aktív a Facebookon az elmúlt évben, bár 77 ezer követője van, alig heti 4-5 poszttal és 5-7 ezer lájkkal lavírozott. Ez nagyon messze van a Lájkbajnokság mindenkori élmezőnyétől, de az egy posztra jutó átlag lájk azért komoly potenciált mutat. Februártól pörgött fel, azóta többször volt már toplistás, heti 40 ezer lájkos szintet hozva. Jelenleg úgy néz ki, stabil középmezőny-szereplő lehet belőle a top influenszerek mögött, de az Orbán rajongói oldalaként működő tömeg előtt.
  • Navracsics Tibor nem az a tipikus influenszeralkat, gondolná az ember, de hát a Fideszben nagy hagyománya van a nem éppen influenszeralkatú figurák közösségi médiás erőltetésének, Harrach Pétertől Kásler Miklóson át Nagy Istvánig. Navracsics „emberarcú fideszes” figurájában bőven lenne lehetőség – meg hát humorpotenciál is, hogy hogy reagál rá a rajongótábor Vadhajtásokon szocializálódott része –, de gyakorlatilag nincs követőtábora (alig hatezer fő). Próbálkozik becsülettel, beleértve a kisgyerekes és kajás posztokat, közös fotókat a Facebook-hierarchiában felsőbb kasztba tartozókkal, de aligha lesz belőle toplistás a Lájkbajnokságban.
  • Csák Jánosnak nincs hivatalos Facebook-oldala, és nem is látjuk az univerzum egyik sarkából sem az elementáris erejű igényt arra, hogy legyen.
  • Szalay-Bobrovniczky Kristófnak szintén nincs, pedig a felesége, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő hatalmas lendülettel facebookozik-instázik-tiktokozik, és olyan fideszes csúcsálompárként tudnák mutogatni magukat a közösségi médiában, hogy Varga Judit sírva költözne vissza Balatonhenyére. Szalay-Bobrovniczky valószínűleg van annyira fajsúlyos és befolyásos figura a fideszes univerzumban, hogy nemet mondhat a szoft-kötelező facebookos jelenlétre.
  • Végül Nagy Mártonnak szintén nincs Facebook-oldala, amit eléggé sajnálunk, mert valami azt súgja, csodás kommentháborúkba tudna keveredni Varga Mihállyal.

Szóval új kormány, új karakterek ide vagy oda, nagy változásokra nem számítunk a lájkbajnokság mezőnyében. Mindenesetre jövő héten majd lefutjuk ugyanezt a kört államtitkári szinten is, hátha.

További random érdekességek a toplistáról

  • Az első négy helyen négy fideszes, ilyen kormánypárti hegemóniát a Lájkbajnokság eddigi 79 hetén csak egyszer láttunk, október utolsó hetében, amikor Orbán, Varga Judit, Szijjártó, Kocsis Máté volt a sorrend. Ma már kicsit nehéz elképzelni, de az ellenzék egyszer csinált ennél még nyomasztóbb fölényt, tavaly március első hetében, egy Jakab, Hadházy, Gyurcsány, Karácsony, Dobrev ötös befutóval.
  • Kialakult a legújabb fideszes új hullám, a Dömötör Csaba, Potápi Árpád, Orbán Balázs trió (igaz, utóbbi most éppen lemaradt a top 15-ről), akik kiszorítani látszanak a kampány alatt hasító Zsigmond Barna, Németh Zsolt, Aradszki András csapatot. Ráadásul eléggé hasonló stílusban és témákban is posztolnak, megerősítve a párhuzamot a verekedős videójátékok és a pankráció tag teamjeivel.
  • Az ellenzéki oldal nagy része továbbra is abban az állapotban van, mint amikor az egyszeri bokszoló a K.O. után a földről felkelve próbálja mutatni, hogy minden rendben, kész a harc folytatására, de nem áll össze neki, hogy már nem a ringben van, hanem az orvos vizsgálja, hogy mennyire súlyos az agyrázkódása. Olyan szereplők hozták le nulla poszttal a hetet, mint Gyurcsány Ferenc, Szabó Tímea, Szél Bernadett vagy Czeglédy Csaba.
  • Dúró Dóra továbbra is bukdácsol, ami nagyon fura: hónapokig ki sem lehetett robbantani az élmezőnyből, rendszeresen közvetlenül a dobogó mögött végzett, aztán a választáson a pártja váratlanul nagy sikert aratott – és ennek ellenére megtört a lendülete, az elmúlt öt hétben nem ment a 10. hely fölé, sőt, kétszer be se került a toplistára.

I'm not rich (yes you are)

Továbbra is távol tartják magukat a Facebook kasszájától a kampányban még heti százmilliós összegeket elfüstölt propaganda-hadseregek, és hetek óta az agrárgazdasági kamara a legnagyobb magyar nyelvű közéleti-politikai hirdető. Ez az elmúlt bő egy évben bármikor frenetikusan jó vicc lett volna, most meg a valóság. A kormánybarát felületekről azért csurran-cseppen némi pénz hirdetésre (még a Pesti TV is bőszen reklámoz, pedig már bejelentették a megszűnését), de hát hol van ez a régi szép időktől, amikor gyakorlatilag bárkit megdobtak 2-3 millióval, aki baki nélkül ki tudta mondani, hogy az ellenzék háborúpárti.

Érdekes kérdés, hogy vajon minek kell majd ahhoz történnie, hogy újra begyújtsa a pénzkazánokat a politika a facebookos hirdetések mögött.

Hirdetésre költött pénz
1.Nemzeti Agrárgazdasági Kamara3 600 000
2.Mediaworks1 100 000
3.Nyugati Pályán1 100 000
4.Alapjogokért központ650 000
5.Origo400 000
6.Hirado.hu360 000
7.Genesis Média330 000
8.Pesti TV330 000
9.Pesti Srácok200 000
10.Ripost130 000

A politikusokra és pártokra szűkített lista jól mutatja az uborkaszezont: napi másfél doboz cigaretta árából már fel lehet kerülni a legtöbbet költő politikusok listájára. Az mondjuk jó kérdés, hogy összességében mivel jár rosszabbul az ország: ha egy politikus a saját testi vagy a facebookozók mentális egészségét rongálja ilyen befektetéssel.

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz Budapest200 000
2.Simicskó István140 000
3.Potápi Árpád100 000
4.Mindenki Magyarországa90 000
5.Kovács Ferenc90 000
6.LMP80 000
7.Párbeszéd80 000
8.Márki-Zay Péter60 000
9.Ungár Péter60 000
10.Megoldás mozgalom60 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az május 16. és 22. közti időszak költéseit mutatják.)

Fantastic job!

A hét legsikeresebb posztjainak toplistáján természetesen Orbán uralkodik, mint rendesen, de most befért a top 5-be két ellenzéki politikus is – hogy, hogy nem, pont Karácsony és Hadházy, akiknek a jelek szerint a legkevésbé tépázta meg a népszerűségét a választási bukta. Mindkét poszt igyekszik távolságot tartani a politikától, inkább magánemberként mutatják magukat benne, ami főleg Hadházytól szokatlan (igaz, ő azért szépen vissza is köt az állatorvosi tevékenységéről arra, hogy bezzeg az őt ekéző Kövér Lászlónak soha nem volt rendes munkája). A toplista:

  1. Orbán bejelenti a háborús veszélyhelyzetet – 47 ezer interakció;
  2. Orbán fotója a kormány tagjairól egy kisbuszból – 38 ezer;
  3. Orbán Donald Trump őt méltató szavait idézi, miszerint „fantasztikus munkát” végzett – 33 ezer;
  4. Karácsony Gergely találkozik azzal a 22 éves fiatalemberrel, aki megmentett egy Dunába ugrani készülő öngyilkosjelöltet – 26 ezer;
  5. Hadházy Ákos civil foglalkozását gyakorolja, és egy macskát operál – 25 ezer.

Két toplistás poszthoz adjunk még némi kontextust. Egy: a kisbuszos kormányszelfinek óriási osztálykirándulás-hangulata van, és elég vicces az ülésrendre interpolálni az iskolai íratlan törvényeket, miszerint mindig elöl ülnek a stréberek, és hátul a bajkeverők. Kettő: Donald Trumpnál elég gyakori dicséret a „fantasztikus munka”, a Google tanúsága szerint leginkább saját magára és a járványkezelésére szereti mondani. Ami egyébként objektíve katasztrofális volt, és nagy szerepet játszott a választási bukásában is, lásd még egymillió halott, hatástalan szerek reklámozása, hamis információk terjesztése, „injekciózzanak be fertőtlenítőt a betegekbe” ötlet, satöbbi.

Há-bo-rús ve-szély-hely-zet!

Az egyes reakciótípusokból legtöbbet kapott posztok listáját soha nem látott szinten uralja egyetlen téma:

  • A legtöbb megosztás: Orbán videója, amiben bejelenti a háborús veszélyhelyzetet;
  • A legtöbb komment: ugyanez;
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy, „Magyarország államformája: veszélyhelyzet”;
  • A legtöbb meglepett emoji: újra csak Orbán, a háborús veszélyhelyzettel;
  • A legtöbb szomorú emoji: megint Hadházy, az erre reagáló poszttal;
  • A legtöbb szívecske: Karácsony találkozója az öngyilkosjelöltet megmentő sráccal;
  • A legtöbb nevető emoji: nem fogják elhinni, de Orbán háborúsveszélyhelyzet-bejelentős videója.

Ezen a ponton emlékezzünk meg a hét legbravúrosabb érvelési akrobatikájáról is, amikor Gulyás Gergely levezette, hogy azért éppen most vezette be a kormány a háborús veszélyhelyzetet, mert a kormány bevezette a háborús veszélyhelyzetet. Persze a műfaj legnagyobb klasszikusát így sem sikerült utolérni.

A legtöbb megosztás

Ez az a lista, ahol nagyon sokáig nem történt semmi izgalmas, Hadházy nyert, és ennyi, oszoljanak, kérem, nincs itt semmi látnivaló. Aztán a választás után váratlanul felkavarodott az állóvíz, nemrég Mesterházy Attila nyert meg egy hetet, most meg Orbán. Akik követik egy ideje a Lájkbajnokságot, jól tudják, hogy Orbán győzelme minden listán papírforma, kivéve ezt az egyet.

Most is egy egészen fura anomália vezetett ide: több mint 16 ezer megosztás a háborús vészhelyzetes videón. Ez extrém módon rengeteg, az egész év legtöbbet megosztott politikusi posztja eddig. Még a milliárdos hirdetési büdzsével hajtott választási Facebook-kampány sem tudott kitermelni erősebbet; az élelmiszerárstop bejelentése, vagy a választási győzelmet ünneplő Orbán-poszt is csak 6-7 ezreket hozott. Vagy egy még egyértelműbb párhuzam, az „extraprofitadót” bejelentő videó, ami egy nappal a veszélyhelyzet után jött, és tulajdonképpen ugyanarról szólt, annak a gyakorlati, a mindennapi életre hatással levő megvalósításáról – és 4 ezer megosztást kapott, a negyedét az első videónak. Az egész jelenség teljesen indokolatlannak tűnik, és egyébként kicsit emlékeztet arra, amikor nagyjából tavaly ilyenkor Jakab Péter parlamenti felszólalásainak videói termeltek gigászi lájk- és megosztáshegyeket.

Heti megosztások
1.Orbán Viktor31 600
2.Hadházy Ákos22 500
3.Szijjártó Péter6 300
4.Jakab Péter6 000
5.Jámbor András5 800
6.Molnár Csaba5 400
7.Mesterházy Attila5 100
8.Novák Katalin4 300
9.Ujhelyi István4 000
10.Kálmán Olga3 300

Erdély virális

A virális posztok toplistáján egy nagy búcsúzó, két Novák Katalin, három Erdély.

  1. Kásler Miklós egy bibliai idézettel búcsúzik a miniszteri posztjától (mi egy kicsit kevesebb pátosszal tettük ugyanezt) – 12,4x szorzó;
  2. Novák Katalin erdélyi útjáról jelentkezik egy videóval – 11,6x;
  3. Karácsony Gergely és az öngyilkosjelöltet megmentő fiatalember – 11,3x;
  4. Potápi Árpád szintén egy erdélyi bejelentkezéssel – 10,8x;
  5. Novák Katalin egy harmadik erdélyi videóval – 10,3x.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Hogy Erdélyre mint témára jól rezonálnak a fideszesek, nem újdonság, a nagy tanulság itt inkább az, hogy Novák Katalin végképp belépett a Varga Judit- és Szijjártó Péter-kategóriás top influenszerek közé, akinek a közösségi médiás tartalmait láthatóan egy profi stáb készíti, komoly munkával.

Instagram

Ezen a toplistán hónapokig volt szinte márványba vésve az Orbán, Márki-Zay, Varga Judit sorrend az élen, és most úgy tűnik, hasonlóképpen állandósul az új triumvirátus: Orbán, Novák Katalin, Varga Judit. Márki-Zaynál azért látszik a potenciál a visszatérésre, az egy posztra jutó lájkok számában jóval magasabban van, mint Novák vagy Varga, szóval elméletileg csak aktívabbnak kéne lennie (persze tartva a színvonalat) a visszatéréshez. Lázár János nagy visszatérését mutatja a politikába, hogy már második hete ezen a listán is ott van a top 10-ben, de amúgy Insta-szerte elég nagy csend honol a politikai térben.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor87 200
2.Novák Katalin31 400
3.Varga Judit26 000
4.Márki-Zay Péter14 200
5.Szentkirályi Alexandra11 300
6.Hadházy Ákos7 900
7.Szijjártó Péter6 400
8.Nagy István5 300
9.Lázár János5 000
10.Karácsony Gergely4 500

„Nyilvánvalóan külföldi szolgálatban álló médiafelületek”

A propagandista mezőnyben nagy lehet most a riadalom, hogy Rogán Antal meghallgatásán és a kormányinfón is elhangzott, hogy rá kell ereszteni a titkosszolgálatokat a külföldi érdekeket kiszolgáló médiafelületekre. Márpedig a toplista élmezőnyét pár hete uraló, üvöltő orosz propagandát sugárzó oldalakat nehéz lenne másképp definiálni. Nem lennénk most a Vadhajtások, a Számok, pláne az Orosz hírek helyében! (Mondjuk máskor se, de ez most mellékes.)

A propagandista toplista érdekessége még, hogy a Megafon talán még sosem szerepelt ennyire gyengén. A pénzes rásegítés nélkül is hagyományosan jól szereplő trióból Deák Dánielre mintha kezdene ráunni a rajongótábor, Rákay Philip a választás óta alig néz a Facebook felé, Bohár Dánielnél meg ilyenkor (33 poszt, alig 20 ezer lájk) szokott az jönni, hogy indít egy új oldalt, mert a régit „cenzúrázza a Facebook”:

Heti interakciók
1.Vadhajtások318 000
2.Orosz hírek268 000
3.Nyugati fény244 000
4.Gond-olkodó187 000
5.Deák Dániel (Megafon)182 000
6.Elemi162 000
7.Pesti srácok96 000
8.888.hu96 000
9.ELÉG55 000
10.Fidesz KDNP 202250 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!