Csökkenti a benzin jövedéki adóját, korlátozza az üzemanyag-turizmust a kormány

2022. március 10. – 22:21

Csökkenti a benzin jövedéki adóját, korlátozza az üzemanyag-turizmust a kormány
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója és Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a rendkívüli Kormányinfón – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A Miniszterelnökséget vezető miniszter és a Mol elnök-vezérigazgatója együtt jelentette be: marad a benzinárstop, a jövedéki adót literenként 20 forinttal csökkentik, visszaszorítják a benzinturizmust, és mostantól kormányzati utasításra a rendőrök vadászni fognak a rémhírterjesztőkre.

  • Marad a benzinárstop, a kormány és a Mol szerint nincsen üzemanyag-ellátási válság Magyarországon, folyamatosan jön a kőolaj a Barátság-kőolajvezetéken, de ha itt gond támadna, az Adria-kőolajvezetéken is tudunk benzinhez jutni.
  • Az utóbbi kétnapos pánikvásárlások miatt azonban „az üzleti érdekből zajló”, azaz Gulyás szerint benzinturizmusnak nevezhető üzemanyag-vásárlás visszaszorítása érdekében a 7,5 tonna feletti kamionok csak kijelölt üzemanyagkutakon tankolhatnak ma este 10-től,
  • a kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyag literenkénti jövedéki adóját,
  • a kormány utasította a rendőrséget, hogy minden esetben, amikor rémhírterjesztés gyanúja áll fenn, indítsanak eljárást azokkal szemben, akik a benzin elérhetőségét érintő nehézségekről adnak hírt,
  • a kormány a március 15-i négynapos hosszú hétvégére kamionstopot rendel el.

Gulyás Gergely és Hernádi Zsolt megköszönte az esti részvételt, és átadta a lehetőséget a Mol illetékes vezetőjének az újságírói kérdések megválaszolására.

Ha a magyar és a külföldi tehergépjárműveket meg tudjuk különböztetni az új rendelkezés alapján, akkor a személygépkocsikat miért nem? – kérdezte a Telex újságírója, Brückner Gergely, személyautókkal ugyanis továbbra is lehet majd benzinturistáskodni a határ mentén.

Nem nemzeti hovatartozás alapú a különbségtétel, hanem a vállalkozás székhelye szerinti, ezért nem érvényes magánszemélyekre, mondta erre Gulyás, illetve szerinte az is fontos, hogy egy személygépkocsinak kisebb a tankja, nem okoz akkora problémát, ha abba tankolnak külföldiek.

Kollégánk azt is megkérdezte, hogy kinek a feladata lesz elküldeni a kutaktól azokat, akik jogtalanul szeretnének tankolni ezután is a nyomott áron. Erre a kérdésre nem válaszolt Gulyás vagy Hernádi, a Mol elnök-vezérigazgatója csak elismételte, hogy a nagynyomású kutakon, amelyek a 7,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek vannak kialakítva, piaci áron lesz a benzin, és az ilyen súly feletti, külföldi járműveknek kötelezően ezeknél kell majd feltölteniük a tankjukat.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a harmadik, azaz az előzetes bejelentés szerint utolsó kérdés jogát a Breuer Pressnek adta meg, amely a pedagógussztrájk jogosságáról, valamint a mozdonyvezetők sztrájktól való elállásáról kérdezte Gulyás Gergelyt.

Aki minderre azt mondta, hogy helyesnek tartják a mozdonyvezetők magatartását, és ugyan egyetértenek a pedagógusok követeléseivel, nyitottak a tárgyalásokra, de

a tanárok mellett a gyermekek és a szülők igényeire is tekintettel kell lennünk

– mondta, hozzátéve, az a tiszteletteljes kérésük, hogy a pedagógusok a koronavírus-járványra is tekintettel fontolják meg a sztrájk elhalasztását.

Az Origo arról érdeklődött, számít-e arra a kormány, hogy stabilizálódik a piac, ha a mostani EU-csúcson az a döntés születik, hogy nem lesz szankció az orosz energia ellen. Gulyás Gergely azt mondta, a magyar kormány álláspontja, hogy csak olyan szankciókat vezessünk be, ami jobban fáj a szankcionáltnak, mint a szankcionálónak (ez jelen esetben az EU), márpedig az energetikai szankciók az EU-nak rosszabbak lennének. Gulyás bízik benne, hogy „a józan ész lesz az irányadó” Párizsban is, optimisták ebben a kérdésben.

Három kérdésre van lehetőség a rendkívüli kormányinfón, közölte Gulyás, majd felszólította az állami televíziót, amely azt kérdezte, hogyan lehet megnyugtatni az embereket. Erre Hernádi Zsolt válaszolt, aki szerint tipikus pánikfelvásárlásról van szó, amely az ellátási zavart előidézi, holott pánikra semmi ok, de az emberek meg fognak nyugodni, és el fogják utazni a most felvásárolt üzemanyag-mennyiséget.

Pontosan annyi üzemanyagot tudunk termelni, amennyire szüksége van a piacnak. De van a visszaélésszerű felvásárlás, azt nem szabad hagyni

– fogalmazott.

A napokban majdnem elérte a 15 millió literes értéket a tankolás mennyisége az országban, ezt már nem bírja a Mol logisztikája Hernádi szerint (a normális fogyasztás 5 millió), ezért vált szükségessé, hogy beavatkozzanak, visszatereljék a nagy fogyasztókat oda, ahol korábban is kapták az üzemanyagot.

Hernádi fotókkal is készült az árstop „visszaélésszerű használatáról” és a benzinturizmusról, például vitt magával egy képet, amin az látható, hogy valaki egy nejlonzacskóba tankol. Mint mondta, a megnövekedett forgalom 70 százaléka nagykereskedelmi fogyasztók miatt van, akiknek nem is a kutakon kellett volna tankolniuk, 20 százaléka pedig a benzinturizmus miatt, mindössze 10 százalék a pánikvásárlás. Ezt ahhoz hasonlította, mint amikor a Covid elején elfogyott a boltokból a WC-papír.

Hernádi Zsolt szerint semmi sem változott a tegnapi Mol-közlemény óta: zökkenőmentesen működnek a Mol finomítói, folyamatosan jön a kőolaj a Barátság-kőolajvezetéken, de ha itt gond támadna, az Adria-kőolajvezetéken is tudunk benzinhez jutni. A teljes magyarországi üzemanyagfogyasztást fedezni tudjuk még akkor is, ha elképesztő mozgás van a forint-euró árfolyamban – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója.

Forrás: MTVA / Médiaklikk / M1
Forrás: MTVA / Médiaklikk / M1

Szerda este a Telex megírta: néhol készlethiány miatt bezárni kényszerültek a kutak, ezért egyes működő benzinkutakon roham alakult ki, tömött sorokban várakoztak az autósok a tankolásra. Olvasóink az ország több pontján is találkoztak ezzel, néhány üzemeltető arról beszélt, hogy a hiány oka egyértelműen a 480 forintos maximált hatósági ár.

A kormány még november közepén döntött úgy, hogy a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát három hónapra 480 forintban maximálja, majd az intézkedés február közepi lejáratakor az árstopot meghosszabbították még három hónappal. Február végén nagykereskedelmi szinten is befagyasztották az árakat, hogy a kiskereskedők ne kényszerüljenek a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzemanyagokat. Ez viszont ahhoz vezetett, hogy a nagykereskedelem kénytelen az egyre brutálisabbá váló, most már literenként 180-237 forintos veszteséget lenyelni. Ezért néhány nagykereskedő úgy döntött, nem hoz be üzemanyagot, mert nem éri meg neki.

A koronavírusból való kilábalás, és most az orosz-ukrán háború csak megerősíti a kormányt abban, hogy az emelkedő energiaárak ellenére meg tudják védeni a magyar családokat, így kitartanak az üzemanyagárstop mellett – mondta Gulyás Gergely a rendkívüli kormányinfó kezdetén.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint az elmúlt napokban minden alapot nélkülözően jelentek meg arról hírek és találgatások, hogy a kormány nem tudja, vagy nem kívánja fenntartani a benzinárstopot, és emiatt elkezdődött a benzin felvásárlása.

Gulyás szerint „az elmúlt napok pánikkeltése” okozta a benzinhiányt, ezért három döntést hoztak:

  • „az üzleti érdekből zajló”, azaz Gulyás szerint benzinturizmusnak nevezhető üzemanyag-vásárlás visszaszorítása érdekében a 7,5 tonna feletti kamionok csak kijelölt üzemanyagkutakon tankolhatnak,
  • a kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyag literenkénti jövedéki adóját,
  • a kormány utasította a rendőrséget, hogy minden esetben, amikor rémhírterjesztés gyanúja áll fenn, indítsanak eljárást azokkal szemben, akik a benzin elérhetőségét érintő nehézségekről adnak hírt.

Az idevágó rendelet csütörtök este 10-kor lép hatályba, a kormány a március 15-i négynapos hosszú hétvégére kamionstopot rendel el.

Jönnek a külföldiek és olcsó magyar benzint tankolnak, félnek a magyarok, ezért felhalmoznak, ráadásul még az Ukrajnából érkezők is pluszforgalmat generálnak. De a szakemberek szerint egyáltalán nincsen ellátási kockázat. Megnéztük, miért látják így – minderről ebben a cikkünkben olvashat bővebben, de az már a regionális beszámolókból is egyértelmű:

az ukrán háború miatt megnövekedett forgalomért, vagy a magyarok félelmeiért nem az ársapka a felelős. Ám azért, hogy jönnek a benzinturisták, illetve azért, hogy veszteséggel a piaci szereplők nem importálnak, a hatósági ár felel.

Nincsen ellátási gond üzemanyagból Magyarországon, legfeljebb lokális logisztikai fennakadások lehetnek, nem érdemes sorban állni most, érdemes várni a tankolással a kamionstopig – erről beszélt az ATV Egyenes Beszéd című műsorában szerda este Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Hogy akkor Hernádi mit mondott, arról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.

Jönnek a külföldiek, és olcsó magyar benzint tankolnak, félnek a magyarok, ezért felhalmoznak, ráadásul még az Ukrajnából érkezők is pluszforgalmat generálnak. De a szakemberek szerint egyáltalán nincsen ellátási kockázat, hacsak nem következik be az elmúlt napokban látható tankolási pánik országos szinten. Megnéztük, miért látják így – minderről ebben a cikkünkben olvashat.

A kormány először még november 15-én rögzítette 480 forintban a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát a magas infláció miatt, majd február 15-től további három hónapra hosszabbította meg a benzinárstopot. A kutak tehát továbbra sem adhatják 480 forintnál drágábban a 95-ös benzin és a gázolaj literjét. Február 28-án az üzemanyagok nagykereskedelmi árait is befagyasztották. Mindezekhez képest érkeztek az elmúlt napokban sorozatosan a kutak fenntartását, a kereskedelmi árak, valamint az idevágó munkahelyek megőrzését érintő aggályok.

Kedden és szerdán több, főleg kisebb magánbenzinkút kényszerült bezárni, vagy jelentősen csökkenteni a kiadott üzemanyag mennyiségét ellátási problémák miatt. Van olyan kút, ahol csak 5 litert lehetett tankolni, van olyan is, amely legközelebb csak március 24-re vár üzemanyagot. Sok nyitva tartó kúton hosszú sorok alakultak ki az ellátási hiánytól való félelem miatt. A nyugati és északi országrészben az osztrák és szlovák üzemanyag-turisták is rontanak a helyzeten. Közben újra emelkednek az árak, péntektől a benzin 640, a dízel 717 forint lenne, ha nem lenne az árstop.

Cikkünk a témában>>>

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az ATV Egyenes Beszéd című szerda esti műsorában azt mondta, nincs ellátási gond üzemanyagból Magyarországon, legfeljebb lokális logisztikai fennakadások lehetnek. Szerinte nem érdemes sorban állni most, érdemes várni a tankolással a kamionstopig.

Közben szigorít a Shell: legfeljebb 25 ezer forintért lehet tankolni egy alkalommal. Csütörtöktől tranzakciónként legfeljebb 25 ezer forint értékben lehet tankolni a Shell magyarországi, kisnyomású kútoszlopokkal felszerelt töltőállomásain, közölte a társaság a Telex megkeresésére. Az intézkedés százhat (harminc budapesti és hetvenhat vidéki) benzinkutat érint.



Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!