Hernádi Zsolt: Nincsen üzemanyag-ellátási probléma az országban, pillanatnyi logisztikai gondok vannak
2022. március 9. – 20:49
Nincsen ellátási gond üzemanyagból Magyarországon, legfeljebb lokális logisztikai fennakadások lehetnek, nem érdemes sorban állni most, érdemes várni a tankolással a kamionstopig – erről beszélt az ATV Egyenes Beszéd című műsorában Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója.
A 480 forintos hatósági ár és az ennél jóval magasabb beszerzési ár csaknem 200 forintos különbözetét a Molnak kell lenyelnie, és senki nem tudja, hogy ez a helyzet meddig tart. Ráadásul az alacsony magyarországi ár bevonzotta az üzemanyagturizmust is, például sok külföldi kamionos, teherfuvarozó is ide szervezte a tankolását, mert itt olcsóbb az üzemanyag.
Ettől függetlenül szerinte
nincsen ellátási probléma, pillanatnyi logisztikai gondok vannak.
Az országba érkező nyersolaj mennyisége változatlan, az orosz kőolaj ugyanolyan mennyiségben jön Ukrajnán át a Barátság-kőolajvezetéken – mondta. És déli irányból, az Adria-vezetéken is elláthatóak a Mol finomítói, amikben egyébként jelentős részben csak orosz olajat tudnak feldolgozni.
90 napra elegendő vésztartaléka van Magyarországnak.
Ha leállna a Barátság-kőolajvezeték, akkor nagyobb mennyiséget kellene rendelnünk a délről jövő Adria-vezetéken. Mint mondta, a háború miatt egyre erőteljesebben szorítják arra az olajvállalatokat, hogy ne vegyenek orosz olajat. Vannak cégek, amik ezt meg tudják tenni, de az olyan finomítók, mint amilyen például a Molnak is van, az kifejezetten az orosz olajra lett „dizájnolva”, ezért a orosz olajra továbbra is szükségünk van.
Mi lesz, ha Putyin beváltja a fenyegetéseit, és a szankciók miatt jóval drágábban adja majd az orosz olajat és földgázt, mit tehetnénk ilyen esetben? – érkezett a kérdés. A földgázban lényegesen nagyobb a kiszolgáltatottságunk Oroszországnak, ezért ezzel nem lehet viccelni, de Hernádi szerint senkinek nem érdeke, hogy ellátási nehézségek legyenek – mondta.
Néhány nagykereskedő leállt Magyarországon, mert nem tudják kigazdálkodni az árkülönbséget. Hernádi szerint főként olyan kutak álltak le, amik nem tartoznak egyik nagyobb lánchoz sem. A Mol lényegesen csökkentette az exportját, mert elsősorban a magyar piacra koncentrál. Ellátatlanul nem marad senki, maximum átmeneti logisztikai gond lehet – ismételte meg.
Korlátozást sem terveznek, azaz a személyautók továbbra is felvehetik majd a mostani mennyiségeket, akár 70-80-100 litert is. A személygépkocsik feltankolásával nem lehet probléma, és a mezőgazdasági gépekkel is ugyanez a helyzet. Nem kell rohanni a benzinkutakhoz, mondta, ez teljesen fölösleges. A továbbiakban is meg lehet tölteni az autókat 480 forintért, „a Mol bírja”.
A cég egy egészséges, pénzügyileg stabil vállalat, ettől nem fog megrendülni. A nyereséget sem befolyásolja érdemben a mostani helyzet, nyilván nem esik jól a cégnek, rossz, hogy az importőrök eltűntek, de meg tudják oldani a helyzetet. A Mol tudomásul vette, hogy nem ez a legjobb időszak üzletileg, de a járvány korábbi időszakai se voltak ideálisak.
Néhány helyen megrohamozták a kutakat
Szerda este a Telex megírta: néhol készlethiány miatt bezárni kényszerültek a kutak, ezért egyes működő benzinkutakon roham alakult ki, tömött sorokban várakoztak az autósok a tankolásra. Olvasóink az ország több pontján is találkoztak ezzel, néhány üzemeltető arról beszélt, hogy a hiány oka egyértelműen a 480 forintos maximált hatósági ár.
A kormány még november közepén döntött úgy, hogy a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát három hónapra 480 forintban maximálja, majd az intézkedés február közepi lejáratkor február az árstopot meghosszabbították még három hónappal. Február végén nagykereskedelmi szinten is befagyasztották az árakat, hogy a kiskereskedők ne kényszerüljenek a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzemanyagokat. Ez viszont ahhoz vezetett, hogy a nagykereskedelem kénytelen az egyre brutálisabbá váló, most már literenként 180-237 forintos veszteséget lenyelni. Ezért néhány nagykereskedő úgy döntött, nem hoz be üzemanyagot, mert nem éri meg neki.