Benzinroham: összességében van elég üzemanyag, mégis most jön csak a neheze

Legfontosabb

2022. március 10. – 15:56

Benzinroham: összességében van elég üzemanyag, mégis most jön csak a neheze
Munkás a MOL százhalombattai Dunai Finomítójában – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Jönnek a külföldiek és olcsó magyar benzint tankolnak, félnek a magyarok, ezért felhalmoznak, ráadásul még az Ukrajnából érkezők is pluszforgalmat generálnak. De a szakemberek szerint egyáltalán nincsen ellátási kockázat. Megnéztük, miért látják így.

Győr-Moson-Sopron megyében, ahol a szlovák és osztrák autók is növelik a forgalmat a kutakon, szerdán indult az üzemanyag-felvásárlási láz. Vélhetően Mosonmagyaróvárról és Győrből kezdődött minden, ahol a több automata töltőállomást is üzemeltető Orange Oil kedd este a közösségi oldalain jelezte: elfogyott a készlet, újat pedig nem hoztak a tartályautók, így ideglenesen nem tudnak üzemanyagot árulni a kútjaikon. A hír a közösségi oldalakon terjedt, a két városban a többi nyitva tartó benzinkutat szinte megrohamozták, sőt, a benzinláz kiterjedt Rajkára és Tétre is, sorok álltak az utak mentén.

Volt még a megyében olyan – egyik hálózathoz sem tartozó –, hosszú évek óta működő kisebb benzinkút, melynél szintén elfogyott az üzemanyag, pedig szerdán még 400 autót szolgáltak ki. Nekik nagyobb a tranzitforgalmuk, már február végén kénytelenek voltak lépni, és jelezték, hogy a nemzetközi kártyákat nem fogadják el.

Beszéltünk egy kútvezetővel, aki név nélkül nyilatkozott, arra hivatkozva, hogy „ki vagyunk szolgáltatva a Molnak”. Azt mondta, normális esetben a rendelés után 24 órán belül érkezik az üzemanyag szállítmány a nagykereskedőtől, most utoljára hétfőn kaptak.

„Nemzetközi nagykereskedőtől tudtam volna üzemanyagot hozni, de a gázolajon 180, a benzinen 120 forintot buktam volna literenként”.

A Mol hivatalosan annyit közölt most velük, hogy minden, március 9-ig beérkezett rendelést március 16-ig kiszállítanak.

Szegeden hat kutat néztünk meg, többségüknél viszonylag rövid sorban állás után lehetett tankolni, de az olcsóbb üzemanyag némelyiknél már elfogyott. Több helyen is akadtak olyan vevők, akik kannákban, hordóban, sőt több száz literes tartályban vitték az üzemanyagot.

Egy EDO kútnál a négyből két kútoszlop a felirat szerint nem üzemelt, és egyáltalán nem volt 95-ös üzemanyag, egy Hunpetrol kútnál egy tájékoztató felirat azt írta, az ellátási nehézségek miatt naponta 50 liter per jármű a vásárolható legnagyobb mennyiség, és kannákba, tartályokba nem adnak ki üzemanyagot. Egy OMV-kútnál a 4 kútoszlopból kettőt lezártak és elkerítettek, de a működőknél minden üzemanyag volt, csakúgy, mint egy közeli Mol-kútnál. Találtunk azonban olyan Mol-kutat is, ahol az olcsó dízel elfogyott, állítólag azért, mert mezőgazdasági gépekhez vittek belőle több száz liternyit.

Nincs zavar, de mégis van zavar

Kezdjük a megnyugtató hírrel:

jelenleg zavartalan Magyarország nyersolajellátása, ahogyan jelenleg zavartalan Magyarország egyetlen kőolaj-finomítójának a működése,

amely több üzemanyagot gyárt, mint Magyarország (megszokott, vagy átlagos) fogyasztása.

Forrásaink, hazai szakemberek, kis- és nagykereskedők segítségével foglaljuk össze a jelenlegi piaci helyzetet:

  • A magyar emberek az orosz-ukrán háború miatt felhalmoznak, vagy attól tartanak, hogy később akadozhat az ellátás, vagy arra ügyelnek, hogy teli tankkal tudjanak elindulni, ha arra lesz szükség. Ami biztos: a megszokott kereslet többszörösét generálva tankolnak. Van, aki csak az autóját, más marmonkannát, demizsont is visz a kútra.
  • Az Ukrajnából érkezők részben autókkal jönnek, a nekik segítő autósok, furgonosok is a megszokottnál nagyobb forgalmat generálnak, és ez a hatás már nemcsak a keleti országrészben észlelhető.
  • Döbbenetes mennyiségű külföldi jön át az olcsó üzemanyagért, már nemcsak a határ közvetlen közeléből, de a rendszámok alapján Közép-Szlovákiából is jönnek Komáromba csirkemellet venni és tankolni, vagy Ausztriából (például Mosonmagyaróvárra) tankolni. De ennél sokkal fontosabb hatás, hogy a nagyfogyasztók, kamionok, buszok úgy optimalizálnak, hogy Magyarországra jusson egy-egy nagyobb tankolásuk.
  • A Mol eközben szerződés szerint kapja a Barátság kőolajvezetéken (Ukrajnán át) a kőolajat és a Dunai Finomító is működik, illetve száz feletti tanker viszi szét a benzint folyamatosan a kutakhoz.
  • A többi piaci szereplő viszont leállt, nem importál, mert senki nem termel veszteséget, aki erre nem kötelezhető.
  • A Mol azért tudja mégis betölteni a többiek helyét, mert ő meg az exportját fogta vissza, vagyis „itthon tartja” a benzint.

Meddig tartható fenn így a piac?

Minden molos azt mondja, hogy ez ma még tényleg csak logisztikai kérdés (természetesen, ha az orosz-magyar nyersanyagszállításban következne be megállás, az katasztrofális lenne). Ettől függetlenül

valóban nagyon sok a zavar;

ezt szaknyelven „nem tervezett leürülésnek” nevezik, amikor három-négy órára például egy kisebb kútnál nincsen benzin, mert még nem ért oda a tanker.

Az is valószínűsíthető, hogy a molos tankerek előnyben részesítik a saját kúthálózatot, vagyis a kisebb családi kutaknál inkább várhatók hiányjelenségek. Ennek van pozitív és negatív oldala is ezeknél a magánkutaknál: ha valahol nem megbízható az ellátás, onnan elszokhatnak az ügyfelek, de amúgy senki nem tolong azért, hogy nyereség nélkül benzint értékesítsen.

Azt hallottuk, hogy

most két kifejezetten nehéz nap jön,

sokan most kapnak fizetést a közszférában, ráadásul már sok híradás foglalkozik a rohammal, ez még rátehet az óvatossági, a raktározási vásárlásokra egy lapáttal.

Öngól is lehet

Magyarországon sosem volt annyira jellemző a fizikai sorban állás, még ha a hiány jellemző is volt (autóért, telefonért volt sor, de abba nem kellett évekre beleállni). Azért lehetnek olyan emlékeink a kisvárosi zöldséges elé beálló fehér furgonról, amikor banán érkezett, vagy nyáron a Balatonnál kígyózó sorokra is gondolhatunk, ami egy jobb fagyisnál, vagy egy utcai telefonnál, esetleg reggel a „Balatoni Világos” feliratú sörbódénál alakult ki sor.

Amikor 2020 elején hazánkba is beérkezett a Covid, az emberek azonnal tartós cikkeket, tésztát, rizst, olajat és vécépapírt vettek, nem voltunk hozzászokva, de akkor üres polcokat is láttunk a magyar kiskereskedelemben.

A jó hír akkor is, most is az lehet, hogy „a gyárak gyártják a vécépapírt”. Persze ha elkapkodják a terméket, mert mindenki többet vásárol, mint szokott, akkor utána ki kell érni az új szállítmánynak – és aztán lehet, hogy már hegyekben áll majd a vécépapír, mert a felhalmozás után egy ideig a korábban megszokott alatt lesz a forgalom.

Autósok állank sorban március 9-én egy győri benzinkútonál – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex
Autósok állank sorban március 9-én egy győri benzinkútonál – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex

Most több helyen limiteket vezettek be, mint láttuk a Shellnél, vagy kisebb kutaknál a „tankolj 5 litert, hogy elérj a következő benzinkúthoz” megoldást. Ez egyfelől borzasztóan nem praktikus, de az ellátási problémákkal küzdő kutaknál a cél az, hogy minél több embernek jusson benzin.

Ahogy egyik forrásunk mesélte, pár hónapja az AdBlue adalékanyag lett hiánycikk, nem utolsósorban azért, mert az első zavarok után megindult a pánik-felhalmozás. Ez a termék azonban csak egy évig jó, ha az emberek korábban évi egy flakont fogyasztottak évente, de most felvásároltak tíz flakont, az nem feltétlenül volt észszerű.

Nemzetközi árkörnyezet

A benzin ára eltérő a nyugati országokban, Skandináviában nagyon drága, de hasonló az árszint Hollandiában, kicsit lejjebb Franciaország és Németország egy újabb kategória. Ausztria még viszonylag olcsó, ám az európai árszint most literenként 1,9-2,4 euró, ráadásul a forint is gyengült, ha elnagyoltan fogalmazunk, az európai 700-800 forintos benzint és dízelt kapja meg a külföldi vevő 480 forintért Magyarországon.

Amíg ekkora a különbség, tömegek jönnek célzottan és tömegek optimalizálják Magyarországra a tankolást. Abban lehet bízni, hogy a legrosszabb naphoz képest a nemzetközi olajár és a forint is „jó irányba” változott.

Egyelőre azonban erre várni kell, és közben nincsen egyéb import, a 480 forintos hatósági nagykereskedelmi ár mellett a Moltól független importőrök nem hoznak be anyagot, és így ezek a logisztikai feladatok is a Molt terhelik. A Molnak az a nagy szerencséje, hogy a cég amúgy most rendkívül nyereséges, amíg szerződés szerint jön az Urál-típusú nyersolaj, a finomítói árrés képes bőven felülmúlni a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi veszteségeket.

Nyugalom és félelem

Ha mindenki megtankolt, ez a nagy belföldi kereslet vissza fog állni. Más hatások azonban itt maradnak: a külföldi benzinturisták özönlenek Magyarországra, az importőrök nem szaladnak a veszteségért, vagyis a hatósági ársapka alatt hiányra, sorokra azért lehet ideiglenesen készülni.

Az olajnak az a nagy előnye, hogy nemcsak vezetéken tud jönni, hanem tankereken is, de a Mol finomítói közül a pozsonyi Slovnaft-finomító 100 százalékban, míg a százhalombattai Dunai Finomító 60 százalékban orosz olajjal működtethető technológiailag. Ahogy Hernádi Zsolt elmondta az említett interjújában,

ha az orosz termék nem érkezne, akkor a 90 napos tartalékra lehet még számítani, de a 7 millió tonna magyar olajigényből csak 1 milliót fedez a magyar és a horvát (hazai) termelés, a többi mind orosz molekula, akár keletről, akár délről érkezett.

A hatósági áras tervgazdaságokban hiány mindig van, a választásokig ez szinte biztosan kockázat marad.

Természetesen az ukrán háború miatt megnövekedett forgalomért, vagy a magyarok félelmeiért nem az ársapka a felelős. Ám azért, hogy jönnek a benzinturisták, illetve azért, hogy veszteséggel a piaci szereplők nem importálnak, a hatósági ár felel.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!