A szemérmetes smasszer

2021. június 28. – 11:14

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A homofóbra hangolt pedofiltörvény kapcsán a miniszterelnök azt mondta a rádióban a gyerekek szexuális neveléséről:

„A gyerek a szülőé. Nem az iskoláé, nem az államé, és így tovább. Van gyermekvédelmi kötelezettségünk mint állam, mint kormányzat, de a gyerek mégis az apjáé és az anyjáé. Tehát ők döntenek a neveléséről.”

Később általánosabban is kijelentette:

„Most indul az Európai Unió jövőjéről szóló vita. Ennek egyik fontos kérdése az, hogy vajon ki dönt a gyermekek neveléséről az Európai Unióban, és Magyarország ragaszkodik ahhoz az állásponthoz, hogy a gyerekeink neveléséről a szülőknek kell dönteniük.”

A Liberális Internacionálé volt alelnökéhez méltó, bátor szavak, melyek elismerik, hogy a gyermekek nevelésébe a szülőkön kívül senki nem szólhat bele, nemcsak a baloldal, de a konzervatívok számára is elég szélsőséges, de sok tekintetben védhető álláspont ez. Különösen bátor kiállás ez annak a kormánynak a vezetőjétől, amelyik egyik első rendelkezésként nevezte át a közoktatást köznevelésre, mondván, az állam dolga nemcsak az oktatás, hanem sokkal inkább a nevelés.

Kár, hogy ez a szemérem és önkorlátozás, úgy látszik, csak a szexuális orientációra vonatkozik, az iskola bármely más vonatkozásában nem tűnik lényegesnek, hogy a szülők beleszólhassanak abba, mi is történik a gyerekükkel. A szülő nem döntheti el, hány éves korában kezdje a gyerek az iskolát, nem döntheti el, hány évesen találkozzon Wass Alberttel, és azt sem igazán, hogy mit gondoljon a pozsonyi csatáról.

Ami az elmúlt tizenkét évben történt a közoktatásban (köznevelésben), mind-mind a szülők jogait és lehetőségeit korlátozta. Most már abban sincs döntése a szülőnek, hogy olyan iskolába akarja-e adni a gyerekét, ahol beszélnek arról, hogy az emberi szexualitás sokféle lehet, vagy olyanba, ahol nem. Nem véletlen, hogy az utóbbi időben felértékelődtek az alternatív iskolák, hiszen a szülők igenis szeretnék, ha választhatnának, sőt maga az állam is egymás után építi az exkluzív, a központitól eltérően működő intézményeket (Nemzetközi Iskola Debrecenben, Gyermekek Háza Alternatív Gimnázium Budapesten), persze csak az elitnek.

A Klik létrehozásával az iskolák kikerültek az önkormányzatok hatóköréből, ami komolyan érintette a szülőket is. Míg addig a helyi iskola olyan ügy volt, amivel az önkormányzat foglalkozott, a szülők beszélhettek az önkormányzati képviselőkkel, a polgármesterrel arról, mi történik. Az önkormányzati kampányokban fontos és lényeges volt, hogy mi történik az iskolában. Amióta a tankerület dönt, a szülők érdekérvényesítése szinte lehetetlenné vált. Egy darabig még az iskolaigazgatók kiválasztásánál volt véleményezési joguk, de két évvel ezelőtt még ezt is megvonta a kormánypárt, hiszen mégiscsak kényelmetlen volt, hogy sokszor neveztek ki a szülők akarata ellenére vezetőket.

Nem mintha az új köznevelési rendszerben az igazgató, aki a szülők számára a leginkább képviseli az iskolát, bármiféle valós jogosítványokkal rendelkezne, de úgy látszik, még egy ilyen jobbára ceremoniális funkció eldöntésébe sem jó, ha a szülők beleszólnak.

Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek kapcsán hatalmas kardcsörgetés zajlott, hogy ez végre már valóban nemzeti alapokon áll, és valódi hazafiakat nevel. Hogy esetleg a szülő mit gondol hazafiasnak, hogyan szeretné nemzeti érzelemre nevelni a gyerekét, azt nem kérdezte meg senki. Pedig arról, hogy mitől is lehetne igazán nemzeti egy tanterv bőven lehetne vitatkozni.

Kár, hogy úgy látszik, a szülőknek csak a szexuális nevelésbe van beleszólásuk, nem pedig általában abba, hogy mi is történik a gyerekükkel. A jól működő iskolamodellek jellemzően a helyi közösségekre épülnek, ahol az állam szerepe a keretek és feltételek biztosítása. Itt a tantestület alkotó közösség, amely a szülőkkel együttműködve gondoskodik arról, hogy a gyerekek ideálisan fejlődhessenek. Az állam pedig biztosítja, hogy erre minden családnak lehetősége legyen. Ez utóbbi azt is jelenthetné, hogy az egységes keretek biztosítása érdekében a magyar oktatás szent tehenét, a szabad iskolaválasztást is el kellene engedni. Ahhoz azonban bátorság kellene, míg a buzizáshoz nem.

Természetesen egyértelmű, hogy naivitás azt gondolni, hogy Orbán Viktor szavai bármit is jelentenek, hogy a törvény bármiképpen is szólna gyerekekről és szülőkről. Vagy egyáltalán bármi szólna bármiről a hatalom akarásán és megtartásán túl.

A szerző az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanára, a TanárBlog szerkesztője.

Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a Telex véleményét. A Telexnél fontosnak tartjuk, hogy mások véleménye akkor is megismerhető legyen, ha nem értünk vele egyet. Szeretnénk, ha egy témáról az olvasóink minél több álláspontot megismerhetnének.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!