Kezdődik az ajánlásgyűjtés, térképen mutatjuk, hol mennyire van szükség

Kezdődik az ajánlásgyűjtés, térképen mutatjuk, hol mennyire van szükség
A június 9-ei önkormányzati, nemzetiségi és európai parlamenti (EP) választások hirdetménye a Nemzeti Választási Iroda előtt 2024. március 21-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Szombaton indult a kampány, a következő két hétben gyűjthetik az ajánlásokat a jelöltek és a jelölő szervezetek az idén együtt tartott önkormányzati és EP-választásra. A szavazás napja június 9. de már előtte lesznek fontos határidő:

  • az EP-listákat május 3-ig;
  • a képviselőjelölteket, polgármesterjelölteket és a főpolgármester-jelölteket május 6-ig,
  • a kompenzációs, a fővárosi és a vármegyei listákat pedig május 7-ig kell bejelenteni a választási bizottságnak.

Magyarán az ajánlási időszak az EP-választáson május 3-ig, az önkormányzati választásokon május 6-ig tart, ez alatt kell begyűjteni kellő mennyiségű aláírást. Az ajánlásokat a helyi választási irodák három napon belül ellenőrzik, és ha minden rendben van, akkor legkésőbb a bejelentéstől számított negyedik napon veszik hivatalosan nyilvántartásba a jelölteket és listákat.

Az európai parlamenti listaállításhoz minimum 20 ezer ember ajánlása szükséges, melyet településmérettől és jogállástól függetlenül az egész országban lehet gyűjteni. A jelölőszervezeteknek mindenesetre érdemes több aláírást gyűjteni a kötelezőnél, mert az átvizsgálásnál mindig talál hibákat Nemzeti Választási Iroda.

Az önkormányzati választás alkalmával több különböző testületbe választunk tisztségviselőket, hogy a jelölteknek melyikhez hány ajánlásra van szükségük, abban nagyok az eltérések. A vármegyei közgyűlések képviselőit zárt listás arányos rendszerben választják a nem megyei jogú települések választói. A jelölőszervezeteknek a listaállításhoz a választásra jogosultak 0,5 százalékának ajánlása szükséges. Ennek megfelelően a legtöbb aláírást Pest vármegyében kell majd összegyűjteniük a pártoknak, itt több ajánlás kell majd az induláshoz, mint a főpolgármester-jelölteknek akiknek 5000 aláírásra van szükségük. A Pest vármegyei listaállításhoz minimum 5 035 ajánlás kell. A legkevesebb ajánlást Nógrádban kell összegyűjteni, de Vas vármegyében is bőven ezer fő alatt marad a listaállításhoz szükséges minimum ajánlások száma.

A térképen a megye területére húzva az egeret vagy telefonról rákattintva megjelenik a vármegyei listaállításhoz szükséges ajánlások pontos száma.

A polgármester-jelöltséghez a 100 ezer fő feletti lakosú településeken 500, míg a 10 és 100 ezer közötti lakónépességgel rendelkezők esetében minimum 300 ajánlás kell. Ebbe a két csoportba tartoznak a fővárosi kerületek is: a XI., a III., a XIII. és a XIV. kerületben 500 aláírást szükséges összegyűjteniük a polgármesterjelölteknek, míg a többi esetben elegendő a 300 ajánló is.

A 10 ezer fő feletti települések képviselő testületét vegyes választási rendszerben választják meg úgy, hogy a képviselők kétharmada kerül be egyéni kerületekből a testületbe, míg a maradék kompenzációs listáról. Ez utóbbi állításához a jelölő szervezetnek a kerületek kétharmadában szükséges jelöltet állítaniuk, így a kompenzációs listaállításhoz az egyéni jelöltek szükségesek. Az pedig, hogy nekik mennyi ajánlásra van szükségük, azt az adott kerület választásra jogosultjainak száma határozza meg. Egy átlagos ajánlás-számot viszont települési szinten is meg tudunk határozni a választásra jogosultak száma és a kerületek száma alapján.

E szerint pedig a Újbudán kell a legtöbb ajánlást összegyűjtenie egy képviselő-jelöltnek, átlagosan 67-et. Ez első ránézésre nem tűnik soknak, de a kerületben 16 körzet van, és az a jelölő szervezet, amelyik mindegyikben akar indítani egyéni képviselőt, bőven ezer feletti ajánlással kell számolnia. ez a polgármester-jelöltséghez szükséges mennyiség kétszerese. Nem mindenhol van ez így, Soroksáron, a Belvárosban vagy az I. kerületben például a képviselőjelölteknek összesen kevesebb ajánlásra van szükségük. Az viszont általánosabban igaz, hogy a földrajzilag lehatárolt körzetekből az egyéni képviselő-jelölteknek nehezebb összeszedni a kellő mennyiségű ajánlást.

A térképen a kerületek területére húzva az egeret vagy telefonról rákattintva megjelenik, hogy a kerületekben mennyi a polgármester- és képviselő-jelöltséghez szükséges ajánlások pontos száma.

Az 500-300-as szabály általános, vagyis a százezer lakosúnál nagyobb településeken a polgármesterjelölteknek 500, a százezresnél kisebb, de tízezresnél nagyobb településeken 300 ajánlásra van szükségük az induláshoz. A 10 ezer fő feletti települések képviselő-testületeit is a fent ismertetett vegyes rendszerben választják, így rájuk ugyanazok a szabályok vonatkoznak: az adott választókerület választásra jogosultjainak egy százalékának ajánlására van szükség az induláshoz.

A 10 ezer fő alatti településeken azonban már a választásra jogosultak legalább három százalékának ajánlása szükséges a polgármester-jelöltséghez. Az ebbe a kategóriába tartozó települések képviselő-testületeit már egyéni listás rendszerben választják meg, amely azt jelenti, hogy az egész település egyetlen több-mandátumos választókerület, melyben a választópolgár annyi jelöltet támogathat a szavazatával, ahány fős a képviselő-testület. A legtöbb szavazatot kapott képviselők fognak bejutni a testületbe. Hogy valaki erre a szavazólapra kerüljön, az adott településen élő választók legalább egy százalékának ajánlására van szükségük.

Magyarországon a legutóbbi adatok alapján 179 olyan település is van, ahol 100-nál kevesebb választópolgár él, így van olyan eset is, hogy mind a polgármester-jelöltséghez, mind a képviselő-jelöltséghez csupán egy ajánlás szükséges. Ilyenből idén 19 darab van.

A térképen a települések területére húzva az egeret vagy telefonról rákattintva megjelenik, hogy az adott településen mennyi a polgármester- és képviselő-jelöltséghez szükséges ajánlások pontos száma.

Az adatok tájékoztató jellegűek, mivel a Helyi Választási Iroda vezetőjének (a település jegyzőjének) a 2024. április 3-i állapot alapján kell megállapítania a minimum ajánlás számot, mi pedig a 2024. április 17-i adatokkal dolgoztunk, így a minimálisan meglévő esetleges eltérések ebből adódhatnak. A legtöbb esetben ez alatt a 14 nap alatt viszont nem változott olyan mértékben az egyes települések választásra jogosultjainak száma, hogy ez jelentősen befolyásolta volna a szükséges ajánlások mennyiségét.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!