Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu, mutatjuk, hogyan tudja használni, ami helyette marad

Legfontosabb

2025. január 13. – 04:51

Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu, mutatjuk, hogyan tudja használni, ami helyette marad
Fotó: Ivándi-Szabó Balázs / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„Az Ügyfélkapu bejelentkezési mód 2025. január 16-tól megszűnik! Igényeljen Ügyfélkapu+-t vagy töltse le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást, hogy továbbra is zavartalanul jelentkezhessen be az állami weboldalakon és alkalmazásokban.”

Jó pár hete ez az üzenet fogadja azokat, akik bejelentkeznek valamilyen állami szolgáltatás weboldalán. A határidő most már itt van a nyakunkon, úgyhogy aki még nem tette meg, annak érdemes váltania, hogy ezután is tudjon az interneten ügyeket intézni.

Ennek a cikknek a második felében rövid és közérthető kérdés-válaszokban elmagyarázzuk, mi ez az egész, miért van rá szükség, és mi lesz most. De előbb könnyen követhető, részletes lépésekben megmutatjuk, hogyan lehet beállítani és használni az átállás után maradó két lehetőséget: az Ügyfélkapu+-t, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazását. Ha a beállítás megy egyedül is, vagy már túl is van rajta, csak a dolog háttere és a felmerülő kérdések, aggályok, ezekre adott válaszok érdeklik, tekerjen a „Minden fontos kérdés és válasz egy helyen” című részhez.

Az Ügyfélkapu+ beállítása

Ha ön eddig úgy tudott belépni az állami szolgáltatásokba (például a Magyarorszag.hu ügyintézési felületre, az EESZT egészségügyi oldalra vagy a NAV Ügyfélportálra), hogy a bejelentkezéshez beírt egy felhasználónevet és egy jelszót, akkor eddig sima Ügyfélkaput használt.

Az Ügyfélkapu+ lényege, hogy emellé a felhasználónév–jelszó páros mellé a belépéskor pluszban meg kell adnia egy hatjegyű számsort is. De ez nem egy állandó kód, amelyet meg lehet jegyezni, aztán újra és újra beírni, hanem minden bejelentkezéskor egy frissen létrehozott számsort kell megadni. Épp ettől biztonságosabb az Ügyfélkapu+, hiszen nincs mit ellopni, egy ilyen kódot hiába szerez meg egy bűnöző, legközelebb már semmire sem megy vele.

1. Telepítsen egy kódgeneráló alkalmazást

Ezeknek a belépőkódoknak a létrehozásához viszont szükség van egy külön alkalmazásra. Ezt kell összekötni az eddigi Ügyfélkapunkkal – mindjárt mutatjuk, hogyan. Miután ezzel meglesz, onnantól már csak annyi dolga lesz, hogy amikor be akar valahova lépni, a felhasználónév és a jelszó beírása után megnyitja a kódgeneráló alkalmazást, leolvassa onnan a hat számjegyet, és beírja ezeket a belépőfelületre, mint egy második, állandóan változó jelszót.

Először tehát be kell szereznie egy ingyenes kódgenerálót. A legegyszerűbb és legbiztonságosabb okostelefonos alkalmazást használni erre. Ha van okostelefonja, számos ilyen közül választhat. Az ügyfélkapus bejelentkezési oldalról elérhető hivatalos ajánlás androidos telefonokra a Google Authenticatort vagy a Microsoft Authenticatort javasolja, míg iPhone-okra a Microsoft Authenticatort. Mindkettő ugyanúgy működik, a különbség, hogy Google- vagy Microsoft-fiókkal szeretne-e bejelentkezni. (Azért javasolt bejelentkezni, mert különben ha a telefonja elvész, nem fog tudni belépni az alkalmazással összekötött szolgáltatásokba sem. Ha viszont bejelentkezik, az új telefonján is elérhetők lesznek a generált kódok.) A letöltésnél figyeljen arra, hogy tényleg a Google vagy a Microsoft által kiadott alkalmazást töltse le, ne valamilyen hasonló nevűt, mert sokan próbálkoznak ilyen átveréssel. Az itt szereplő linkek jó helyre visznek, de ha manuálisan keres rá az alkalmazásra, ellenőrizze a letöltés előtt, hogy az alkalmazás neve alatt szereplő fejlesztő a Google LLC vagy a Microsoft Corporation legyen.

Ha nincs okostelefonja (vagy tabletje), és nem is tud vagy szeretne venni, akkor a hivatalos ajánlás szerint a TOTP.APP nevű weboldalt is használhatja, de ez kicsit körülményesebb és kevésbé biztonságos, illetve a készítőiről se tudni semmit, úgyhogy ha teheti, mindenképp a telefonos megoldást válassza. Jó tudni: már készül egy új opció azoknak, akiknek nincs okostelefonjuk, vagy nem akarnak arra kódgenerátort telepíteni: emailben is lehet majd bejelentkezéskor egyszeri kódot kérni. Ez a lehetőség várhatóan január közepén érkezik, aki telefon nélkül akar ügyfélkapu+-ozni, annak érdemes lesz majd áttérnie erre.

Először mutatjuk a teendőket a mobilalkalmazással, aztán rátérünk a böngészőből elérhető TOTP.APP-ra. (Egy másik felületen az ajánlott számítógépes alternatívák között a TOTP.APP mellett említik a Verifyr nevű szolgáltatást is, ezzel itt most külön nem foglalkozunk.)

2. Kösse össze a kódgeneráló alkalmazást az Ügyfélkapu-fiókjával

  1. Ide kattintva nyissa meg az Ügyfélkapu oldalát.
  2. Itt előbb a Bejelentkezés, majd az Ügyfélkapu gombra kell kattintani, aztán az eddig is használt felhasználónév és jelszó beírásával bejelentkezni.
  3. Belépés után kattintson az Ügyfélkapu+ igénylése, majd a Tovább az Ügyfélkapu+ igényléséhez gombra.
  4. Ekkor a képernyőn megjelenik egy négyzet alakú QR-kód, ezt kell majd leolvasni az alkalmazással (de csak egyetlen egyszer).

Ha okostelefonja van:

  1. Ezen a ponton nyissa meg a telefonra telepített alkalmazást, és nyomja meg a + gombot. A Google alkalmazásában ez a jobb alsó sarokban található, a Microsoftéban felül, középtájt. Ezután a Google-nél a QR-kód beolvasása lehetőséget kell kiválasztani, a Microsoftnál az Egyéb fiók gombot.
  2. Ekkor megnyílik a kamera. (Ha az alkalmazás ehhez engedélyt kér, adja meg neki.) Irányítsa a monitoron látható QR-kódra, és azt automatikusan le fogja olvasni. Ezzel hozzá is adta az alkalmazáshoz a fiókját.
  3. Most a számítógépen a QR-kód alatt újra meg kell adnia az ügyfélkapus jelszavát, az alatt pedig az alkalmazásban frissen generált kódot, majd kattintson a Tovább gombra. Egy dologra kell vigyáznia: a kódok mindig csak harminc másodpercig érvényesek (az alkalmazás jelzi, hogy ebből még mennyi van hátra). Ezért érdemes megvárni, amíg jön egy új kód, majd a frissen újraindult harminc másodperc alatt beírni azt a számítógépre.
  4. A monitoron megjelenik egy törlőkód, ezt el kell menteni vagy fel kell írni, hogy ha később bármi miatt megszüntetné az Ügyfélkapu+-t, ne kelljen ehhez sem bemennie a kormányablakba. Pipálja be A fenti törlőkód mentéséről gondoskodtam szöveg jelölőnégyzetét, majd kattintson a Befejezés gombra.
  5. Ezzel meg is van, sikeresen párosította az Ügyfélkapu-fiókját az alkalmazással, innentől ön Ügyfélkapu+-felhasználó.

Ha nincs okostelefonja:

  1. Miután a monitoron megjelent a QR-kód, kattintson a kód alatti Nem tudom beolvasni a kódot gombra. Ekkor a kép helyett megjelenik egy szöveges kód.
  2. Ezen a ponton nyissa meg a TOTP.APP weboldalt, és kattintson a bal felül található + gombra.
  3. Ekkor megnyílik egy kis ablak angol nyelvű feliratokkal. A Secret key (titkos kulcs) mezőbe másolja be az Ügyfélkapuból a QR-kód helyett megjelent kódot. Az Application name (alkalmazás neve) mezőben nevezheti el a fiókot, írja be például, hogy Ügyfélkapu+. Ezután kattintson az Add (hozzáadás) gombra.
  4. Most a számítógépen a QR-kód alatt újra meg kell adnia az ügyfélkapus jelszavát, az alatt pedig a TOTP.APP oldalon frissen generált kódot, majd kattintson a Tovább gombra. Egy dologra kell vigyáznia: a kódok mindig csak harminc másodpercig érvényesek (az alkalmazás jelzi, hogy ebből még mennyi van hátra). Ezért érdemes megvárni, amíg jön egy új kód, majd a frissen újraindult harminc másodperc alatt beírni azt a számítógépre.
  5. A monitoron megjelenik egy törlőkód, ezt el kell menteni vagy fel kell írni, hogy ha később bármi miatt megszüntetné az Ügyfélkapu+-t, ne kelljen ehhez sem bemennie a kormányablakba. Pipálja be A fenti törlőkód mentéséről gondoskodtam szöveg jelölőnégyzetét, majd kattintson a Befejezés gombra.
  6. Ezzel meg is van, sikeresen párosította az Ügyfélkapu-fiókját az oldallal, innentől ön Ügyfélkapu+-felhasználó.

3. Nézzük, hogy fog kinézni az Ügyfélkapu+ használata a mindennapokban

Ha beállította az Ügyfélkapu+-t, a használata már egyszerű lesz:

  1. Amikor bejelentkezik valamelyik állami szolgáltatásba, válassza az Ügyfélkapu+ lehetőséget.
  2. Ezután írja be a szokott módon a felhasználónevét és a jelszavát, majd kattintson a Bejelentkezés gombra. Ezután a felhasználónév alatt megjelenik egy új mező: Azonosító.
  3. Nyissa meg a kódgeneráló alkalmazást a telefonján (vagy ha telefon híján a TOTP.APP-ot választotta, a böngészőjében). Válassza ki a korábban létrehozott fiókot, majd a megjelenő hatjegyű számsort írja be a számítógépén az Azonosító mezőbe. (Erre ugye harminc másodperce van, legalábbis nagyjából, mert egy kis csúszás azért jellemzően belefér.) Végül kattintson újra a Bejelentkezés gombra.
  4. Ennyi, bent is van, innentől a szokott módon intézheti az ügyeit.

Minderről itt egy hivatalos videó is, ez még 2022-ben készült, úgyhogy itt-ott máshogy néz ki a felület, de a lényeg változatlan:

Ha megakad, egy kormányablakban is kérhet segítséget.

A DÁP használata

A DÁP mobilalkalmazását, a Digitális Állampolgárt már több mint egymillióan töltötték le, azaz egyre többen váltanak rá, de ezzel együtt is övezi némi bizalmatlanság. A kritikákra a cikk második felében kitérünk, de az tény, hogy ha van megfelelő okostelefonunk, a DÁP használata jóval egyszerűbb, mint az Ügyfélkapu+-é. Az, hogy ki melyik mellett dönt, egyéni mérlegelés kérdése. Itt most azt mutatjuk be, hogyan lehet az Ügyfélkapu helyett a DÁP-ot használni.

1. Digitális állampolgárrá válás, azaz regisztráció a DÁP-ba

  1. Töltse le a Digitális Állampolgár alkalmazást (nevezzük az egyszerűség kedvéért DÁP appnak) Androidra innen vagy iPhone-ra innen.
  2. Nyissa meg az alkalmazást, és kattintson a Regisztráció megkezdése gombra, majd a feltételek elfogadása után a Tovább gombra.
  3. Adjon meg egy hat számjegyből álló jelszót, ezzel fog tudni ezután bejelentkezni (illetve ujjlenyomattal is).
  4. Ekkor megnyílik a Regisztrálj egyszerűen kezdetű oldal, itt lehet kiválasztani, hogy személyesen, egy kormányablakban regisztrálunk-e, vagy online.

Személyes regisztráció:

  1. Menjen be egy kormányablakba, és vigye magával az okostelefonját, rajta az alkalmazással, illetve egy érvényes okmányát (személyi, útlevél, jogosítvány).
  2. Az ügyintéző végigvezeti a folyamaton.

Online regisztráció:

  1. Ehhez hamarosan elég lesz egy szelfi is, de amíg ez a lehetőség elérhetővé nem válik, eSzemélyi, azaz 2021. június 23. után kiállított személyi igazolvány kell hozzá, illetve hogy ez aktivált legyen, és tudjuk a hozzá tartozó PIN-kódot. (Aktiválni az eSzemélyiM mobilalkamazással lehet.)
  2. Nyissa meg a DÁP appot, és a Regisztrálj egyszerűen oldalon válassza az eSzemélyis regisztrációt.
  3. Fotózza be az alkalmazásban a személyijét (ehhez engedélyezze az alkalmazásnak a kamera használatát).
  4. Adja meg az eSzemélyihez tartozó PIN-kódot.
  5. Ezután kapcsolja be a telefonján az NFC-t (ha még nem volt eddig bekapcsolva), majd tegye a személyit a telefon hátuljához, hogy az alkalmazás beolvassa a kártyában található csipet. Ha kész a kártya beolvasása, az alkalmazás jelzi, hogy sikerült a regisztráció.
  6. Ezután még meg kell adnia az alkalmazásban a születési dátumát és az emailcímét, majd beírnia az emailben kapott megerősítő kódot.
  7. Ezután ugyanez a telefonszámmal is: meg kell adni, majd beírni az sms-ben kapott megerősítő kódot. Ehhez magyar telefonszám kell, de nem muszáj, hogy az a sajátunk legyen.

Minderről itt egy hivatalos videó is:

2. Bejelentkezés a DÁP appal

Ha már digitális állampolgárrá vált, nem lesz többé szüksége az ügyfélkapus jelszavára, elég, ha magánál tartja a telefonját, mint egy digitális kulcscsomót:

  1. Amikor bejelentkezik valamelyik állami szolgáltatásba, válassza a DÁP mobilalkalmazás lehetőséget.
  2. Ekkor megjelenik egy QR-kód.
  3. Nyissa meg a telefonján a DÁP appot, és nyomjon a jobb alsó sarokban található QR Belépés gombra. Ekkor megnyílik a kamera, olvassa le vele a monitorról a QR-kódot.
  4. A telefonon megjelenik egy kérdés, hogy valóban szeretne-e belépni az adott szolgáltatásba. Nyomjon a Belépés gombra. Erre megjelenik a Sikeres belépés felirat.
  5. Ennyi, bent is van, innentől a szokott módon intézheti az ügyeit.

Egyébként hasonló a folyamat, ha telefonon akar bejelentkezni, ekkor a böngészőben nem QR-kód jelenik meg, hanem a DÁP alkalmazás megnyitása gomb, ha erre rányom, átrepíti a DÁP appba, és innentől ugyanaz a folyamat: rányom arra, hogy Belépés, majd jön a Sikeres belépés felirat. Ezután vissza lehet váltani a böngészőre, ahol már be lesz jelentkezve.

Minden fontos kérdés és válasz egy helyen

Mi változik január 16-tól?

Megszűnik az Ügyfélkapu, de ez nem azt jelenti, amire első hallásra sokan gondolhatnak: a jól ismert állami internetes szolgáltatások nem szűnnek meg, csak a hozzájuk vezető „kapu”, azaz a belépés módja változik. Mégpedig úgy, hogy az eddig sokak által használt felhasználónév-jelszó páros már nem lesz elég a belépéshez. Ezentúl kétféle lehetőség lesz.

Az egyik az Ügyfélkapu+, amelynek a nevében a + annyit jelent, hogy a már ismert felhasználónév és jelszó mellé ezentúl kell majd egy plusz tényező is a belépéshez (ezért hívják ezt a módszert kéttényezős vagy kétfaktoros hitelesítésnek). Ez az a fentiekben részletezett módon generálható kód, amelyet szintén meg kell majd adni ezentúl. Az Ügyfélkapu+ egyébként közel sem új, 2022 óta működik és használható.

A másik lehetőség a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás használata, ez jóval egyszerűbb, viszont csatlakozni kell hozzá a Digitális Állampolgárság Programhoz (DÁP), amit egyelőre nem mindenki szeretne meglépni.

Mi lesz, ha elmulasztom a határidőt?

Semmi visszafordíthatatlan katasztrófa nem következik be, de aki online (is) akar ügyeket intézni, az saját magával szúr ki, ha nem vált a határidőig, mert akkor átmenetileg online ügyintézési lehetőség nélkül marad. De aki Ügyfélkapu+-ra akar váltani, az az ugyfelkapu.gov.hu oldalon január 15. után is igényelheti majd ezt a régi, másra akkor már nem jó, sima ügyfélkapus bejelentkezéssel. Illetve a DÁP-ba is bármikor lehet majd regisztrálni.

Tényleg káosz várható az Ügyfélkapu megszűnése miatt?

Sok ilyen cikket lehetett olvasni az elmúlt hetekben, az ezekben megszólalók attól tartanak, hogy az átállásra nincs mindenki felkészülve, ezért a gyakorlatban sokan nem fogják tudni használni az ezután is elérhető lehetőségeket. A leghangosabban ezt az álláspontot a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete képviselte, alelnökük sokat nyilatkozott arról a médiában, hogy a sima Ügyfélkapu megszűnése ellehetetleníti a könyvelők munkáját. Az ezzel kapcsolatos aggályokra szakértők és maga a fejlesztő IdomSoft is többször reagáltak, utóbbi részletes tájékoztatót is kiadott erről, illetve voltak olyan könyvelők is, akik kevésbé látták apokaliptikusan a helyzetet.

Azt jellemzően a határidő kitolását kérők sem vitatják, hogy időszerű a kevésbé biztonságos belépési mód megszüntetése, de amellett érvelnek, hogy a zökkenőmentesebb átmenet érdekében több időt és hathatósabb segítséget kellene adni a váltáshoz. Egy másik felvetés, hogy a kódgenerátoros belépés sokaknak okozhat problémát. Utóbbira jelenthet megoldást a tervek szerint hamarosan érkező emailes kódkérés.

Miért kell egyáltalán megszüntetni a sima Ügyfélkaput?

Erre van egy józan paraszti és egy ezzel szorosan összefüggő jogi válasz is. Az előbbi az, hogy az elmúlt években egyre többen már a saját bőrükön is érezhették, hogy a sima felhasználónév–jelszó páros már nem életbiztosítás: ha a jelszó egy bűnöző kezébe kerül, és ezzel be tud lépni a fiókunkba, onnantól szinte bármit megtehet ott. A jelszavak márpedig időnként kiszivárognak, akár úgy, hogy egy-egy szolgáltató nem vigyáz rájuk eléggé; akár úgy, hogy maga a felhasználó nem elég óvatos, és egy adathalász átverés során megadja a jelszavát, mert azt hiszi, a szolgáltatója (bank, közműcég, stb.) kéri. Ráadásul mivel sokan több szolgáltatáshoz is ugyanazt a jelszót használják, ha egy helyről kikerül, a bűnözők máshol is megpróbálhatnak belépni vele, és máris dől a dominó.

A jogi válasz pedig az, hogy „ezt a változást az elektronikus azonosítást és elektronikus aláírást Európai Uniós szinten szabályozó ún. eIDAS 2.0 rendelet is megköveteli, amely jóval szigorúbb biztonsági követelményeinek az egyszerű egyfaktoros Ügyfélkapu nem felel meg”.

És mi nem változik január 16-tól sem?

Maga az ügyintézés: ezután is a már jól ismert weboldalakon és alkalmazásokban lehet elérni az eddig használt állami szolgáltatásokat, csak ezekbe innentől máshogy kell majd belépni. A DÁP alkalmazásába fokozatosan új szolgáltatások is bekerülnek, de ezek az Ügyfélkapu+ elérhetőségét nem érintik.

Egyáltalán mi a fene az a DÁP?

A Digitális Állampolgárság Program az online ügyintézés új korszakát ígéri: „felhasználóbarát alapokra helyezi a közigazgatást, és megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit. Célunk, hogy megkönnyítsük az állampolgárok életét úgy, hogy 2026-ig online, a mobiltelefonjukkal is elintézhessék szinte minden fontosabb, közigazgatást érintő ügyüket”.

Mire jó most?

Tavaly ősszel indult el, és eddig a gyakorlatban a QR-kódos bejelentkezés valósult meg belőle; emellett rendőri ellenőrzésnél lehet vele személyazonosságot igazolni; egy helyen megtalálhatók benne a legfontosabb személyes adatok és igazolványszámok; erkölcsi bizonyítványt lehet vele igényelni; időpont foglalható vele kormányablakokba; illetve már folyik az első fontosabb szolgáltatás, a digitális aláírás fokozatos bevezetése.

És mi mindenre lesz még jó?

A program a közigazgatás teljes digitalizációját ígéri, sőt elvileg olyan platformként fog működni, amelyhez piaci szereplők is csatlakozhatnak. Érkezik majd a részeként új állami levelezőszolgáltatás és díjfizetési mód, illetve a fizikai okmányok teljes kiváltásának lehetősége. A piaci szolgáltatókat a terv szerint 2025 közepétől kezdik el beengedni, és még idén várható az online autóátírás indulása.

Na és az Ügyfélkapu+ mikor szűnik meg?

Soha, legalábbis a hatályos jogszabályok semmi ilyesmire nem utalnak, sőt garantálják is a megmaradását. Ezzel kapcsolatban él a legtöbb félreértés, és sok téves információ terjed, ezért már októberben is részletesen írtunk róla. De a lényeg, hogy a DÁP-törvényben szerepel, hogy az Ügyfélkapu+ hosszú távon is megmarad: a törvény kimondja, hogy két azonosítási szolgáltatást kell biztosítania a kormánynak: a DÁP-ot és az Ügyfélkapu+-t, és mindenki választhat, hogy melyiket akarja használni. A DÁP senkinek nem kötelező, és mivel uniós előírás, hogy opcionálisnak kell lennie, törvényileg garantált, hogy nem tehető kötelezővé.

De akkor miért terjed az, hogy 2025 végén az Ügyfélkapu+ is megszűnik?

Ez a félreértés azon alapulhat, hogy bár maga az Ügyfélkapu+ megmarad, a törvény azt is kimondja: ha valaki úgy dönt, hogy aktiválja a DÁP-profilját, onnantól ő az Ügyfélkapu+-t egy idő után már nem használhatja majd. Azért csak egy idő után, mert van egy átmeneti időszak, amely alatt még a digitális állampolgároknak is elérhető marad az Ügyfélkapu+, egészen pontosan 2025. december 31-ig – ebből vonták le egyesek, hogy akkor maga az Ügyfélkapu+ is megszűnik, de ez nem igaz. Aki nem akarja használni a DÁP-ot, az 2026 után is elérheti majd Ügyfélkapu+-szal is az állami online szolgáltatásokat. Kivéve persze azokat, amik időközben újdonságként kifejezetten a DÁP keretében készülnek el.

(Érdekesség, hogy októberi cikkünk írásakor még volt a törvényben egy olyan kitétel, hogy aki aktiválja a DÁP-profilját, az a profil inaktiválása után már a türelmi időben sem használhatja az Ügyfélkapu+-t, de ezt azóta egy módosítóval kivették, tehát év végéig mindenkinél marad a párhuzamosság.)

Oké, a DÁP-ba ezek szerint nem kényszerít bele a kormány, de muszáj lesz az interneten ügyeket intéznem?

Nem, jelenleg nincs szó semmi ilyesmiről. 2025-ben talán érthető, hogy az állam az online megoldások használatára ösztönzi az állampolgárokat, de nem szüntetik meg az offline lehetőséget sem. Ha valaki bizalmatlan az állami online felületekkel szemben, vagy egyszerűen csak járatlan az internet világában, és nem akar vagy nem tud online ügyet intézni, továbbra is bemehet személyesen a kormányablakokba.

Miért bizalmatlanok egyesek a DÁP-pal szemben?

Ennek több oka is lehet. Egyrészt a Rogán Antal kabinetminiszter nevével fémjelzett program sok kritikát kapott, amiért egy DÁP-azonosító létrehozásával és az eddig elkülönült adatok összekapcsolásával minden korábbinál részletesebb profilt hozna létre az emberekről. Mások inkább amiatt aggódnak, hogy az ambiciózus program kivitelezése megfelelő színvonalú és biztonságú lesz-e.

És az lesz?

Természetesen mindenki emlékezhet olyan esetre, amikor akár az Ügyfélkapu vált elérhetetlenné, akár más kormányzati rendszerekkel akadt probléma, illetve a kormányzati adatkezeléssel kapcsolatos aggályokról könnyen eszünkbe juthat a vakcinainfós emailfeliratkozás után érkező propagandaüzenetek kálváriája, a Pegasus-ügyről nem is beszélve. A DÁP-hoz azonban egy teljesen új rendszert épít fel az IdomSoft.

Kósa Ferenc ügyvéd, digitalizációs szakértő, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület elnöke egy novemberi Facebook-bejegyzésben arra hívta fel a figyelmet, hogy a DÁP lesz itthon az a digitális személyiadat-tárca, amelynek a bevezetését európai uniós rendelet írja elő, így az uniós kötelezettséghez uniós biztosítékok is társulnak: a DÁP-nak egy sor jogi és technológiai előírásnak kell megfelelnie.

Na de akkor tényleg „megfigyel a Tóni”?

Érdekes – és fontos – jogelméleti vita folytatható arról, hogy 2025-re valóban eljárt-e az idő a Sólyom László nevével fémjelzett, az ő alkotmánybírósági elnöksége idején megszilárdult elv fölött, miszerint az államnál lévő különféle adatainkat tilos összekapcsolni és ezzel egy átfogó profilt létrehozni. Az mindenesetre tény, hogy a DÁP csak olyan adatokhoz fér hozzá, amelyek külön-külön már eddig is szerepeltek állami nyilvántartásokban, és a program kimondott célja, hogy ezek összekötésével gördülékenyebbé tegye az ügyintézést.

Maga az app meglehetősen transzparens abban, hogy milyen engedélyeket és mire kér, ezek a beállításokban bármikor módosíthatók is. Szüksége van a kamerára a QR-kódok beolvasásához, de csak aktív állapotában fér hozzá a kamerához, illetve be lehet állítani, hogy minden alkalommal engedélyt kérjen erre. Helyadatokra csak akkor van szüksége, ha időpontot akarunk foglalni, hogy megnézze, melyik kormányablak van hozzánk közel, de amíg ezt a funkciót nem használjuk, nem is kell engedélyezni, és olyankor is lehet eseti jelleggel hozzáférést adni. De még ha állandó engedélyt adunk, akkor is csak aktív használata közben látja az app, hol vagyunk.

Milyen telefon kell a DÁP apphoz?

Olyan telefon vagy akár tablet, amelyen iOS 16, iPadOS 16, Android 10 vagy ezeknél újabb rendszer fut. A telefon nem lehet feltört (jailbreakelt vagy rootolt), és azok a Huawei eszközök is kiesnek, amelyeken a Google szolgáltatásai jogi okokból már nem érhetők el.

És mi van, ha felrakom a Digitális Állampolgárt, aztán elvész a telefonom?

Magát az appot jelszó, illetve ujjlenyomat védi (sőt jobb esetben magát a telefont is), tehát közvetlen veszélyben nincsenek az adataink, de az elvesztett eszköz távolról törölhető is a DÁP-profilból. Ehhez egy böngészőből be kell jelentkezni a profilunkba emailcím, mobilszám és születési dátum megadásával, majd az emailben érkező linkre kell kattintani. Ezután lehet új telefonra regisztrálni az alkalmazást.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!