Hova érdemes ülni a repülőn akkor, ha túl szeretnénk élni egy balesetet?
2025. január 5. – 12:55
A közelmúlt két tragikus repülőgép-szerencsétlensége – az Azerbaijan Airlines 8243-as járatának és a Jeju Air 2216-os járatának balesete – ismét felvetette a kérdést: vajon van-e olyan ülés a repülőgépen, amely növeli a túlélési esélyeket? A CNN által idézett szakértők szerint a válasz nem olyan egyszerű, mint azt sokan gondolják.
Az a gyakran hangoztatott vélekedés, hogy a repülőgép hátsó ülései biztonságosabbak, a fent említett két baleset esetében részben megerősítést nyert. Az azerbajdzsáni járat esetében a túlélők mind a gép hátsó részében tartózkodtak, amely viszonylag sértetlen maradt a baleset után. A Jeju Air balesetének két túlélője is a gép farában elhelyezett személyzeti ülésben helyezkedett el.
De a két legutóbbi balesetből valóban le lehet vonni azt a következtetést, hogy a hátsó rész biztonságosabb?
A CNN emlékeztet arra, hogy a Time Magazin egyik 2015-ben készült elemzése szerint a repülőgépek hátsó harmadában az átlagos halálozási arány 32 százalékos volt, szemben az elülső harmad 38 százalékos és a középső harmad 39 százalékos arányával. A legbiztonságosabbnak a hátsó rész középső ülései bizonyultak, ahol a halálozási arány mindössze 28 százalék volt.
A CNN által megszólaltatott szakértők – mint például Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation elnöke és Cheng-Lung Wu, a Sydney-i Egyetem légiközlekedési szakértője – azonban óvatosságra intenek. „Nincs adat, amely összefüggést mutatna az ülőhely és a túlélési esélyek között” – mondta Shahidi.
Ed Galea – a londoni University of Greenwich professzora, aki a repülőgép-balesetek evakuálását tanulmányozta – szintén azt nyilatkozta, hogy nincs biztonságos üléshely. Azt viszont Galea megjegyezte, hogy az ülés elhelyezkedése befolyásolhatja az evakuálás sikerességét.
A modern repülőgépek úgy vannak tervezve, hogy ellenálljanak akár 16G-s ütközésnek – mondta Galea a CNN-nek. Ez azt jelenti, hogy sok balesetben maga az ütközés túlélhető. A legnagyobb kockázatot az evakuálás késlekedése és a tűzveszély jelenti.
Galea kutatásai azt mutatják, hogy azok az utasok, akik öt soron belül helyezkednek el egy vészkijárathoz, nagyobb eséllyel élik túl a balesetet. A folyosó melletti ülések szintén előnyt jelentenek, mivel kevesebb emberen kell áthaladni az evakuálás során.
A CNN Galea tanulmányára hivatkozva kiemelte, hogy a vészkijáratokhoz való közelség – és nem a repülőgép elülső vagy hátsó része – a legfontosabb szempont.
A CNN idézi Geoffrey Thomast, a 42000 Feet légiközlekedési híroldal szerkesztőjét, aki szerint a modern baleseteknél egyre gyakoribb probléma, hogy az utasok nem hagyják hátra a kézipoggyászaikat, ami drámai módon lelassítja a kijutást.
Egy 2019-es Aeroflot-balesetben (amely során 41 ember vesztette életét) utasokat kaptak lencsevégre, amint poggyászukat magukkal cipelik az égő repülőgépből. Thomas szerint az ilyen viselkedés súlyos következményekkel járhat, és azt javasolja, hogy a kézipoggyász elvitele evakuációkor számítson bűncselekménynek.
A CNN szakértőkre hivatkozva a következő tanácsokat adja:
Ülj vészkijárathoz közel! Ha nincs ilyen ülés, válassz másik járatot, ha lehetséges.
Ismerd meg a repülőgép biztonsági rendszereit! Nézd át az evakuációs kártyát, és figyelj a személyzet biztonsági bemutatójára.
Tartsd bekötve az övedet! A CNN szerint a sérülések több mint 80 százaléka a be nem kötött biztonsági övek miatt történik turbulencia esetén.
Tartsd magadnál az alapvető iratokat! Thomas például egy sportkabátot visel, amelyben a legfontosabb dokumentumai vannak.
Figyelj az evakuálási időre! Galea emlékeztet, hogy minden másodperc számít; a pánik és a rossz viselkedés súlyos következményekkel járhat.