Az új csúcs-Škoda szép identitásválság: benzines és dízelváltozat lesz, tisztán elektromos nem

Legfontosabb

2023. november 2. – 23:01

Az új csúcs-Škoda szép identitásválság: benzines és dízelváltozat lesz, tisztán elektromos nem
Fotó: Škoda Auto

Másolás

Vágólapra másolva

Nem létezik nyomorúságosabb közlekedési mód Prágában, mint az autózás. Ez a leglassabb, a leginkább idegőrlő, egyúttal a legkönnyebben mellőzhető. Különösen a délutáni csúcsforgalomban igaz ez: a reptértől a szállodáig vezető 30 kilométeres távot körülbelül egy óra alatt sikerült megtennünk egy mikrobusszal. Epikus araszolásunk perceiben kerékpárosok és motorosok előztek meg minket, viszont volt időnk megtapasztalni, hogy a csehek mélyen ragaszkodnak nemzeti autómárkájukhoz, a Škodához, amelynek csúcsmodelljét, a Superb negyedik generációját mutatták be csütörtökön a cseh fővárosban.

Bár a korábbi Superbek és a kisebb Skodák gyakran felbukkannak a prágai forgalomban, a rendszerváltás után tömegautó-gyártóként átmentett, majd a Volkswagen-csoporthoz került márka valódi összeurópai teljesítménynek köszönhetően van még életben. A menedzsment jelentős része németekből áll, a 2001-óta 1,6 millió példányban eladott Superb három eddigi generációja pedig népszerű Németországban és Nagy-Britanniában, de eljutott Tajvanra és Új-Zélandra is. Eddig a Škoda csehországi üzemében szerelték össze ezeket a hatalmas autókat, az új generáció gyártását viszont Szlovákiában kezdték meg, ahol a kizárólag kombiként kínált új Passat is készül.

Fotó: Škoda Auto
Fotó: Škoda Auto

Jól meg kell nézni mindkét típust, mert rettenetes tempóban jönnek a kínai villanyautó-gyártók, ezért az európaiak nem nagyon tehetnek mást, minthogy két kapura játszanak: félszívvel megy a villanyautó-termelés a VW-márkáknál is, de igazán a benzinesekhez és dízelekhez ért itt mindenki, amihez viszont a kínaiak kevésbé. A két világrend és a két autótörténeti korszak a 2020-as években feszül egymásnak, de nem kérdés, hogy melyik győz végül, hiszen 2035-től már nem lesznek dugattyús motorok az új autók orrában, legalábbis Európában.

Az alighanem utolsó, nem elektromos hajtású Superb hagyományos nagy autó. A lépcsős hátú limuzinnak álcázott ötajtós, illetve a kombi kivitel is több mint 4,9 méter hosszú, a tengelytáv mindkét karosszériaváltozat esetében meghaladja a 2,8 métert. A Superbek csomagtere nem lehajtott ülésekkel is 645, illetve 690 literes, de a kolosszális méretek ellenére odabent nincs nyoma a 21. századi értelemben vett fényűzésnek.

A bemutatóra csak a manapság gyakran használt, megszólalásig igazinak tűnő műbőr kárpitozású, gazdagon felszerelt példányokat hozták, de a formák visszafogottak, az ajtókra szerelt kapcsolók dísztelenek, az olcsóbb modellekből kanalazhatták át őket, a középre szerelt 13 colos érintőképernyő, illetve a műszerfalat helyettesítő 10 colos Virtual Cocpit pedig számos Volkswagen-eredetű modellben hasonló. Az új Superb utasterének minősége a csúcsmodellektől elvárható szinten áll, amihez hozzá kell érni, az nem olcsó és kemény műanyag, bár abban nem vagyok biztos, hogy a vezető és a mellette ülő előtt végigfutó faborításhoz bármit ki kellett vágni, aminek gyökere van.

Fotó: Škoda Auto
Fotó: Škoda Auto

Mivel a két új csúcs-Škodát ezúttal csak álló helyzetben lehetett megnézni, a fedélzeti rendszert sem tudtuk alaposan kipróbálni. A navigáció és a menü akadásmentes, a kijelzők felbontása is jó, de ezekről többet a menetpróba alapján lehet majd mondani. A Superb első ülései egy átlagos magasságú felnőtt számára nagyon kényelmesek, meglepően jól formázottak, szinte audisak, hátul pedig hárman is kényelmesen utazhatnak, noha az új generáció másfél centivel keskenyebb elődjénél, így faltól falig 1849 milliméter.

Egy ilyen kereken guruló hajóhoz nagyon kellenek az olyan menetbiztonsági megoldások, mint a tolatás közben az autó háta mögött elhaladó gyalogosokra figyelő, és szükség esetén befékező rendszer, a kereszteződésekbe behajtáskor beavatkozó elektronika, illetve a kormányasszisztens, amely szintén képes időben korrigálni, ha a nagy Skoda orra kanyarodás közben összeakadna egy másikéval.

Kizárólag vagy részben benzines, illetve dízelmotorok hajtják az új Superbeket. Ezek közül az alapot a 1,5 literes TSI mHEV, vagyis a turbóbenzines motorral szerelt lágyhibrid jelenti, amely 150 lóerős. Létezik hálózatról tölthető plug-in hibrid is, ez igazi meglepetés, hiszen 25,7 kilowattóra kapacitású hajtóakkumulátorával akár 100 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban, és benzines, illetve villanymotorját együtt használva 200 lóerős.

A rendszer legfeljebb 50 kilowatt teljesítménnyel gyorstölthető, így 10-ről 80 százalékra 25 perc alatt juthatunk el, míg hagyományos hálozatra csatlakozva két és fél órán át tart a teljesen lemerült akkumulátor maximumra töltése. Az új plug-in Škoda elektromos hatótávja éppen a duplája a korábbinak, ez már komolyan vehető, kár, hogy Európában éppen most recseg-ropog a plug-inek megítélése, Németországban pedig már nem jár állami támogatás a vásárlásukhoz.

A Superb csúcskivitelébe kétliteres, 265 lóerős turbóbenzines motort szerelnek, és ez, illetve a legerősebb, 200 lóerő körüli teljesítményű dízelváltozat összkerékhajtással is rendelhető lesz. A bemutatón elmondták, hogy noha csak néhány éve kínálják a típushoz ezt a hajtási módot, már több mint 200 ezret eladtak belőle.

A 4x4-esek, illetve a kipusztulásra ítélt dízelek életben tartásának vélhetően az az oka, hogy vontatáshoz, illetve hosszú utazásokhoz is beváltak a korábbi Superbek, különösen a nagy nyomatékú TDI-k. A dízelműfajon alaposan elveri a port a közvélemény a környezetvédelmi botrány óta, így mostanra 13 százalék alá zsugorodott részesedése az európai újautó-piacon, de aki új dízelt vesz, az nem asszisztál semmilyen csaláshoz, ezek már nem azok a motorok.

Fotó: Škoda Auto
Fotó: Škoda Auto

A felsorolt változatokon kívül lesz még egy 150 lóerős szerényebb dízel, illetve egy 200 lóerős benzines is, amelyek alighanem szerepelni fognak például a következő magyarországi állami autóbeszerzés választottjai közt, ahogy a korábbi Superbek is. Az, hogy nem lesznek hathengeres motorok a kínálatban, talán már senkinek nem okoz meglepetést, az előző generációban sem voltak. Arról viszont sokan lemaradtak, hogy kézi sebességváltóval sem lehet majd új Superbet venni, hiszen a motorkínálat zöméhez 7 fokozatú, duplakuplungos váltót kapcsolnak, a plug-in hibridé pedig a DSG néven ismert szerkezet 6 fokozatú verziója lesz.

Hogy a felső középosztály és egyes állami vezetők régóta igyekeznek rafinált módon nagy Škodákkal mértéktartónak mutatni magukat, az tökéletesen érzékelhető a márka saját magáról alkotott képén is. Bár az új Superb első hűthető és fűthető üléseit felárért masszázsfunkcióval, tehát egy korábban luxusautós extrával is kiegészítik a gyárban, és a Superb beltere szintén sokat finomodott a generációk alatt, ezért ez még mindig nem prémiumautó. Az új modellről száműzték a krómozást, a lapos és széles hűtőmaszkot speciális szürke, fémhatású bevonattal látták el. Ez megjelenik a lökhárítón is, ráadásul a Superb vonalvezetése is visszafogott, például egy mostani Audi A6-hoz képest.

Ez az autó ahhoz a beérkezettséghez passzol, amelyben nincs már késztetés a magamutogatásra. A Škoda-tulajok a középértékeket kedvelik, nem kifelé élnek, és sokszor családdal, esetleg lakóautóval indulnak útnak. Vagy egyszerűen csak taxisok, mint itt Prágában, ahol az eddig gyártott Superb sokszor közönséges munkaautó, ami emlékezteti a cseheket, az ország évszázados autóipari hagyományaira.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!