Alig pöfékelnek ki kevesebb szén-dioxidot a hagyományos autók az EU-ban, mint 12 éve

2024. január 24. – 17:05

Másolás

Vágólapra másolva

Nem elérhetőek az Európai Unió céljai a személyautók által kibocsátott szén-dioxidra, amíg ehhez fontos előfeltételek hiányoznak, állapította meg az Európai Számvevőszék. Az EU ellenőrző szerve a szerdán kiadott jelentésében arra jutott, hogy hiába a szigorú követelmények,

„a legtöbb személyautó az EU útjain még mindig ugyanannyi szén-dioxidot bocsát ki, mint 12 éve”.

Miközben az EU sok területen csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását az elmúlt 30 évben, a közlekedésé folyamatosan nő.

Az EU 2035-re betiltja az olyan új autókat, amelyek nem klímasemleges üzemanyaggal működnek, és több részletben fogadott el korlátozásokat a gépjárművek károsanyag-kibocsátására. A legutóbbi, Euro 7-es szabvány viszont épp a 2035-ös változásra hivatkozva nem szigorítana a személygépkocsiknál. Az Európai Számvevőszék jelentése emlékeztet rá, hogy

a 2010-es években a gyártók kihasználták a tesztek korlátozott feltételeit is, így a vizsgálatok jóval kisebb értékeket mértek, mint valós vezetésnél.

A teszteket 2017-től már kötelező igazi vezetési körülmények között elvégezni, ami „gyakorlatilag szűkítette (de nem szüntette meg) a különbséget”.

Hasonló a helyzet a hibrideknél, amelyeknél „általában sokkal nagyobb” a szakadék a valós és a mért adatok között. 2025-től igazítanak a szabályokon, hogy arányosan számolják az elektromos és belsőégésű meghajtást, de addig is az ilyen autók alacsony kibocsátásúnak számítanak, így a gyártók 13 milliárd eurót spóroltak csak 2020-ban.

A számvevőszéki jelentés alapján az elmúlt évtizedben a kibocsátási értékek állandóak maradtak a dízelautóknál, míg a benzineseknél „marginálisan”, 4,6 százalékkal csökkentek.

„A motorok hatékonyságának technológiai fejlődését ellensúlyozta az autók tömegének (átlagosan 10 százalékos) emelkedése és az egyre (átlagosan 25 százalékkal) erősebb motorok.”

Ahogy arról többször írtunk, az amerikai után az európai piacon is egyre keresettebbek a városi hobbiterepjárók (SUV-k), amelyek egyre nagyobbak, így veszélyesebbek a gyalogosokra, nehezebb velük parkolni és környezetszennyezőbbek.

Az uniós auditorok szerint így lényegében csak az elektromos autók terjedése csökkentette az autózásból származó szén-dioxid kibocsátását az elmúlt években.

Az Európai Számvevőszék ugyanakkor korábban a töltők száma és területi eloszlása miatt aggódott, mert a 70 százalékuk mindössze három országban található. A testület mostani jelentése arra is rámutat, hogy sokan tovább maradhatnak a régi, szennyező autóiknál, mert az elektromosak drágábbak, ráadásul az akkumulátoraik gyártásához egy előző vizsgálat alapján az EU-nak nincs elég nyersanyaga.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!