A SUV-ok miatt egyre nagyobbak az új autók, amitől csak veszélyesebb kimenni az utcára

2024. január 22. – 17:08

A SUV-ok miatt egyre nagyobbak az új autók, amitől csak veszélyesebb kimenni az utcára
A SUV-k parkoláskor is kilógnak a sorból – Fotó: Sebastian Gollnow / DPA / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Kétévente 1-1 centiméterrel szélesebbek az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban eladott új autók, és ezt a trendet a SUV-k hajtják – írja a Guardian. A Transport & Environment elemzése szerint az új autók fele már el se fér a jelenlegi szabályozás szerint kialakított parkolóhelyeken.

Az új autók átlagos szélessége 2023 első felében lépte át a 180 centit, így 2001 óta átlagosan évente fél centivel lettek szélesebbek. Az elemzés szerzői szerint ez elsőre nem hangzik soknak, de ha nem szabályozzák viszonylag gyorsan, hogy mekkorák lehetnek az autók, akkor sok luxus SUV hamarosan már olyan széles lesz, mint egy busz.

Ez több mindent von majd maga után. Egyrészt több helyet foglalnak, így nehezebb lesz velük parkolni. Emellett jobban ki fognak lógni a parkolóhelyekről, így a többi sofőrnek kell majd kerülgetni a nagy autókat. Persze menet közben is több helyet foglalnak majd. A megemelt utastér és a nagy méret már most is nagyobb biztonságérzetet kölcsönöz a SUV-k vezetőinek, ami többek között azzal is jár, hogy gyakran agresszívabban vezetnek, kevésbé figyelmesek a többi autóssal szemben. Ahogy az autók szélesednek, úgy ez is egyre rosszabb lehet.

Arról nem is beszélve, hogy a gyalogosokra és kerékpárosokra is sokkal nagyobb veszélyt jelentenek. Mivel nehezebbek és magasabbak, ha elütnek valakit, nem félrelökik az áldozatot, hanem nagyobb eséllyel gyűrik maguk alá. Baleseti adatok alapján egy 10 centis emelkedés az autó magasságában 30 százalékkal növeli a halálos kimenetel esélyét, ha elüt egy gyalogost vagy egy kerékpárost.

Egy másik velejárója annak, hogy egyre nagyobbak és nehezebbek, hogy a károsanyag-kibocsátásuk is sokkal magasabb. Mindez éppen a gyártókat hozza nehéz helyzetbe, mert így nehezen tudják teljesíteni az Európai Unióban rájuk mért, összes eladott autóra átlagosan vonatkozó 95 g/km-s szén-dioxid-kibocsátási átlagot. A Jato Dynamics 2019-ben készített anyaga szerint akkoriban kilométerenként 131,5 gramm átlagot produkáltak az új SUV-k, ami fájhatott vevőnek és gyártónak egyaránt, hiszen az EU bünteti a többletszennyezést.

A fogyasztásbeli eltérés egyes becslések szerint tíz, mások szerint húsz százalék, ezért a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) úgy becsüli, hogy a kifejezetten SUV-khoz köthető globális szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt évtizedben háromszorosára emelkedett, és a fejlett országok összevetésében ez a kategória tíz év alatt 300 millió tonnányi többlettel terhelte a Föld légkörét. A témáról nem rég részletesen írt a Levegő Munkacsoport is, amelynek cikke tovább boncolgatja a magas építésű autók környezeti hatásait.

Régen még volt hova nőni

Az autók sokáig azért lettek egyre nagyobbak, hogy elférjenek bennük többek között az új biztonságtechnikai fejlesztések, mint a légzsákok vagy a gyűrődési zóna. Az EU azonban az 1990-es évek közepén meghúzott egy határt: kijelentette, hogy a járművek nem lehetnek nagyobbak 2,55 méternél. Ez azonban inkább az egyre dagadó buszok és teherautók ellen szólt, és nem részletezték külön, hogy a személyautóknál is ugyanez-e a limit, vagy azok azért maradjanak inkább kisebbek.

Emellett a városi utcák sem nőnek, tehát nincs, ami lépést tartson az egyre szélesebb autókkal. Ha nem korlátozzák a szélességüket, akkor ki fogják nőni a parkolóhelyeket. A kérdés az, hogy akkor ezeket festik majd újra, a gyalogosok kárára, vagy újabb díjak bevezetésével ösztönzik majd a nagyobb, nehezebb autók sofőrjeit, hogy ne ott parkoljanak, ahol nem férnek el. Párizsban épp arról fognak szavazni hamarosan, hogy fizessenek-e magasabb parkolódíjat a nehezebb autók tulajdonosai.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!