2023. december 19. – 11:44
frissítve
Az Európai Parlament és a tagállami Tanács hétfőn megállapodott az autók és tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásról szóló uniós szabályok legújabb változatáról. A két testületnek még hivatalosan is meg kell majd szavaznia az egyezséget, de ez általában már csak formaság.
A kialkudott Euro 7-es előírások megegyeznének az előző, 6-os változattal az autók kipufogógázainál és tesztkörülményeinél, amivel visszanyesték az eredeti javaslatot az Euractiv szerint. Az EP a saját közleménye alapján a képviselő-testület annyi szigorítást ért el, hogy a szálló porból kisebb részecskéket mérjenek.
A buszok és a teherautók kevesebb káros anyagot bocsáthatnának ki, a tesztkörülményeik változatlanok maradnak.
Az – akkumulátoruk miatt jellemzően nehezebb – elektromos autókra és a városi hobbiterepjárók, SUV-k terjedésére is gondolva a fékekből, gumikból származó szálló porra külön határértékeket vezetnének be. Az akkumulátorok tartósságát is szabályoznák.
Az autókhoz egy „környezetvédelmi útlevelet” is kiállítanának. A vezetőknek folyamatosan információt kellene kapniuk többek között az üzemanyag-fogyasztásukról és a károsanyag-kibocsátásukról.
Ahogy arról korábban is írtunk, az EU-ban 2035-től betiltanák az új belső égésű motorral szerelt típusokat (az e-üzemamanyagot használók kivételével), az Euro 6 pedig 2014-ben lépett életbe, így valószínűleg a mostani lenne az utolsó normarendszer benzines és dízelautókra. A gyártók amiatt tiltakoztak, hogy minek kellene egy kifutó technológiát fejleszteniük szigorúbb határértékek miatt.
Jobboldali-liberális összefogás a szocialisták és zöldek ellen
„Ezzel az alkuval sikeresen egyensúlyt teremtettünk a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között”
– hangsúlyozta az EP közleményében Alexandr Vondra, az ügy parlamenti felelőse. Az euroszkeptikus-konzervatív ECR cseh képviselője szerint a tárgyalásaik célja az volt, hogy „biztosítsuk a kisebb új, belső égésű autók megfizethetőségét a hazai fogyasztóknak, miközben lehetővé tesszük az autóiparnak, hogy felkészüljön az ágazat várható teljes átalakulására”.
Jens Gieseke jobbközép árnyék-jelentéstevő is úgy látta, hogy megtalálták az egyensúlyt, ami csökkenti a légszennyezést, miközben az iparra sem ró további terheket. „Annak ellenére, amit a zöldek és a szocialisták gondolnak, nem zárja ki egymást az egészség védelme és az, hogy az ipar is levegőhöz jusson”.
Christel Schaldemose dán szocialista képviselő viszont
rendkívül rossznak nevezte az eredményt, „ami csak az autóipar részvényeseinek védelméről szólt”.
Innentől szerinte az önkormányzatoknak kell cselekedniük, hogy megvédjék az európaiakat a légszennyezéstől.
A frakció korábbi közleménye a liberális, konzervatív és szélsőjobboldali EP-képviselőkre panaszkodott, amiért „úgy döntöttek, hogy jelentősen csökkentik az Euro 7-es szabványok ambícióját”, és így „alig vagy semmilyen lényegi javulást” nem érnének el az előző, Euro 6-os normákhoz képest. (Ahogy arról korábban írtunk, az EP álláspontját a jobbközép néppártiak, az ECR, a szélsőjobboldal és a liberálisok támogatták a szocialisták többségével, a zöldekkel és szélsőbaloldaliakkal szemben.)
Az autógyártók sem teljesen elégedettek
Az autógyártók lobbicsoportja, az ACEA üdvözölte, hogy az alkuval biztonságosan tervezhetnek, de megjegyezte, hogy „sok új előírás jelentős technikai és befektetési kihívást” jelent. Sigrid de Vries vezérigazgató az Euractiv szerint arról beszélt, hogy a legnagyobb eredményeket az elektromos járművek elterjedése mellett a régi autók lecserélése jelentené (azaz arra utalt, hogy ha drágulnának a benzines és dízeles modellek, öregebb modellek maradhatnak az utakon).
Az alkatrészgyártókat képviselő CLEPA ugyanakkor kevésbé volt lelkes, mert szerinte ambiciózusabb eredményt érhettek volna el technikailag és gazdaságilag.