Már nem áll meg a metró a Batthyány téren, Komáromnál és Esztergomnál tetőzik a Duna

ÉLŐ

2024. szeptember 20. – 06:46

frissítve

Már nem áll meg a metró a Batthyány téren, Komáromnál és Esztergomnál tetőzik a Duna
A medréből kilépett Duna Esztergomnál – Fotó: Sztraka Ferenc

Másolás

Vágólapra másolva

Cikkünk folyamatosan frissül!

  • Péntektől nem áll meg az M2-es metró a Batthyány téren.
  • Szombatig még nagyjából 50 centit emelkedik a Duna.
  • Orbán Viktor szerint most már „Budapest alá kell benéznünk”, azaz figyelni, hogy a fővárostól délre hogyan fog vonulni az árhullám.

Napi 200 adag ételt készítenek a váci Halászkert étteremben az árvízi védekezésben részt vevő hivatásosoknak és civileknek és a hely egyik tulajdonosa, Árvay Zsolt szerint nem számítanak bonyodalmakra az idei áradás során.

Zsoltnak ez a negyedik árvize, amit az ilyenkor csak az ingyenes ételosztás miatt nyitva tartó étterem gazdájaként végigkísér. Szerinte ezúttal is profi a védekezés, a váciak már megszokták a hasonló helyzeteket.

Fotó: Zách Dániel / Telex Fotó: Zách Dániel / Telex
Fotó: Zách Dániel / Telex
Fotó: Zách Dániel / Telex

Ha kicsit tovább megyünk a Duna-parti Liszt Ferenc sétányon, akkor látjuk, hogy a Mézeskalács utcát követő szakaszon nem véletlenül berregnek a benzinmotoros szivattyúk. Ez egy mélyebben fekvő rész, amely bokáig vízben áll. Nem a sok ezer homokzsákból rakott gát adta fel, hanem alatta bukkant fel a Duna vize.

A buzgárok jelentős részét azzal fogták meg, hogy betongyűrűket helyeztek a csatornafedelek fölé és a járdához, illetve az úttesthez is betonozták azokat, hogy ne okozzon bajt a csatornából feljövő szennyvíz.

Nem messze az étteremtől futottam össze Váci Városfejlesztő Kft. munkatársával, Gregor Csabával, akinek az idei az ötödik árvize Vácon. Mint elmondta, azért jött fel a víz ezúttal is a Liszt Ferenc sétány egy szakaszán, mert régóta rossz állapotban van az ottani csapadékelvezető hálózat, amelynek csöveibe benőtt a gesztenyefák gyökere.

A szakember szerint most már csak 2 óránként 2-3 centit emelkedik a Duna vízszintje, amely várhatóan 750-760 centinél fog tetőzni Vácnál, így nagyjából 50 centivel maradhat a 2013-as áradás tetőzésekor mért legmagasabb szint alatt.

Az Anadolu ügynökség fotósa a csehországi Jesenikben készített képeket az áradás közben és utána.

Csehországban péntekre elmúlt az árvízveszély. Az árvíz halálos áldozatainak száma hatra emelkedett, az eltűntek száma hivatalosan jelenleg nyolc

Fotó: Lukas Kabon / Anadolu / AFP Fotó: Lukas Kabon / Anadolu / AFP
Fotó: Lukas Kabon / Anadolu / AFP

803 centinél így festett a helyzet, a település Facebook-oldalán reggel már azt posztolták, hogy lassan, de apad a Duna. Gönyűn voltunk mi is még az árvíz elején, a helyszíni riportunkat itt lehet elolvasni.

A Komárom-Esztergom vármegyei rendőrség fellőtte a drónt, hogy megmutassa, a megyében hogyan is néz ki a tetőző árvízhelyzet, miközben arra is felhívják a figyelmet, hogy tényleg ne menjen katasztrófa-turistáskodni senki.

Fotó: Olvasói fotó / Telex Fotó: Olvasói fotó / Telex
Fotó: Olvasói fotó / Telex
Fotó: Olvasói fotó / Telex

Az egykori Sho Beach néven futó, idén Flava Beachre keresztelt homokos strandon is már nemcsak Tiborcz István az úr, hanem a Duna. Olvasónk fotóin látható, hogy a Lágymányosi-öbölben meddig jött fel a víz péntek reggel.

Csehországban minden régióban apadnak a folyók, gyakorlatilag megszűnt az árvízveszély, már csak néhány helyen van magasabb szintű készültség – írja az MTI.

Az árvíz halálos áldozatainak száma hatra emelkedett, az eltűntek száma hivatalosan jelenleg nyolc.

A hordalékot takarítják a csehországi Mikulovice településen az árvíz elvonulása után 2024. szeptember 19-én – Fotó: Petr David Josek / AP / MTI
A hordalékot takarítják a csehországi Mikulovice településen az árvíz elvonulása után 2024. szeptember 19-én – Fotó: Petr David Josek / AP / MTI

A csehországi árvíznek a hivatalos becslések szerint most már százmilliárd koronás (1500 milliárd forint) lehet a kára. Az országban hiány van a statikusokból is, mert országszerte több ezer épületet kell átvizsgálni.

Továbbra is kisebb-nagyobb gondok vannak az áramszolgáltatással, a lakások fűtésével, a melegvíz-szolgáltatással és a vasúti közlekedéssel. Ez utóbbi teljes újraindítását a jövő hét elejére ígérte a cseh vasúttársaság.

Kérdeztük árvízhelyzetről, politikai befolyásáról, a hatvanpusztai birtokról:

Várhatóan az idei árhullám a 2013-as magyar rekordot nem dönti meg, de levegőből látszik, hogy a Dunakanyar fölött már hatalmasra duzzadt a folyó.

Péntek reggel is sajtótájékoztatót tartott az operatív törzs ülése után a miniszterelnök, az erről készült összefoglaló cikket itt lehet elolvasni.

Orbán Viktor a Telex kérdésére elmondta, hogy a legutolsó konkrét döntés, amit a védekezés vezetőjeként hozott, az a lajtai gát megnyitása volt, a vízügy engedélyt kért, az engedélyt meg kellett adnia. A miniszterelnök úgy magyarázta, hogy van az irányítás és a vezetés. A közlekedési rendőr, azaz ő irányít, a vízügyesek vezetnek.

Lassú emelkedés várható Budapestnél, szombat estig még körülbelül 50 centiméterrel fog emelkedni a Duna vízszintje, ezt követően lassú apadásnak indul a folyó – mondta Láng István országos vízügyi főigazgató az M1 aktuális csatorna 48 perc című műsorában csütörtökön késő este.

„Nagy az árvíz és nehéz a védekezés” – mondta Láng István, és hozzátette, hogy a Duna átlagos vízszintje ugyan mintegy 50 centivel elmarad a 2013-as áradás vízszintjétől, de a védvonalak terhelése így is igen jelentős.

Az országos vízügyi főigazgató szerint jelenleg tetőzésközeli állapotban van a Duna Nagybajcsnál, de péntektől már várhatóan elindul az apadás a folyó északi szakaszán. További részletek ebben a cikkben.

(MTI)

Meghökkentő látvány fogadta azokat, akik a napokban elmentek a budai vagy a pesti rakpartra. A Duna vízállása csütörtökön délután 780 centiméter magasan van, ami azt jelenti, hogy kevesebb mint egy méterre van a szombaton várható 850 centiméteres tetőzéstől. Napközben fotósaink végigmentek a folyó pesti és budai oldalán, hogy megörökítsék a kiöntött partszakaszok látványát. A csütörtöki képeket a budapestri rakpartokról ebben a cikkünkben találja.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

A 2013-as rekordárvíz jól ráijesztett az árvízvédelmi szakemberekre, számos fejlesztést kezdeményeztek, amiből sok el is készült, de még mindig vannak befejezetlen beruházások. Míg Sződligeten, Nagymarosnál például elkészült a mobilgátrendszer, addig Vácon elúszott a projekt. A fővárosban Újpesten és a Római-partnál vannak befejezetlen szakaszok.

Vasárnap kezdődött a politikai számháború arról, hogy mennyit költött a kormány árvízvédelmi fejlesztésekre. Hadházy Ákos országgyűlési képviselő közösségi oldalán tette közzé, hogy mindössze 180 milliárd forintot költött erre a célra a kormány uniós (KEHOP-os) pénzekből az elmúlt támogatási ciklusban, ami szerinte nevetségesen kevés. Ebben a cikkünkben bemutattuk, hogy hol hiányos még a védelem, és minek kellene még elkészülnie.

  • A Duna csütörtökön Nagybajcsnál már tetőzés közeli szinten volt. Pénteken reggel várhatóan Komáromnál, este Esztergomban tetőzik a folyó. A budapesti tetőzés szombatra várják.
  • Mindenhol sikerült 9 méteres magasságig felkészíteni Budapestet a tetőzésre, ami szombaton érkezhet.
  • Kővel megrakott, összesen 400 tonnás vasúti szerelvényekkel védik a HÉV-alagutat.
  • Orbán Viktor ismét árvízinfót tartott, szerinte a helyzet továbbra is komoly, de a védekezés színvonala bizakodásra ad okot.
  • Az árvízvédelmi munkálatokban részt vevő járművek sárga jelzéssel a buszsávban is mehetnek majd.
  • A kormány és a DK is segélyvonalat indított az árvíz miatt.
  • Vác környékén több helyen is le kellett zárni a 2-es utat, Sződligetnél már mobilgát is épült rá.
  • Az elöntött területeken már 1400 háztartásban kapcsolta ki az áramot az E.ON.

Az árhullám csúcsához közeledve egyre több helyen kell korlátozásokat bevezetnie a a Budapesti Közlekedési Központnak. Összegyűjtöttük a pénteken érvényes legfontosabb változásokat:

  • Péntektől lezárták a metró Batthyány téri állomását, a szerelvények csak áthaladnak a megállón, le- és felszállni nem lehet. A metróállomás lezárásának idején a 39-es busz vonalán a Széll Kálmán tér és a Batthyány tér között sűrűbben indulnak a járatok, és csuklós buszok is közlekednek a vonalon.
  • A 19-es villamos péntektől két szakaszon közlekedik. A Bécsi út / Vörösvári úttól induló villamosok közül minden második szerelvény csak a Batthyány térig, a többi villamos pedig a Clark Ádám térnél, a Jégverem utcánál kialakított ideiglenes végállomásig jár. Kelenföld felől a Clark Ádám tér megállóhelyig közlekednek a villamosok. A 41-es villamos a Lánchíd környéki vonalszakaszt elkerülve, a Krisztina körút–Széll Kálmán tér–Margit körút útvonalon, az 56-os villamos vonalára terelve közlekedik.
  • Lezárták a H5-ös HÉV alagúti szakaszát, ezért a HÉV nem hajt be a Batthyány téri végállomására. A vonatokra a Margit hídnál a felszínen kialakított ideiglenes végállomáson lehet csak fel-, illetve leszállni. A Batthyány téren és a Margit hídnál a HÉV-aluljáró lépcsőinél homokzsákokat helyeznek el, ezért azokat nem lehet használni.
  • A 2-es, a 2B és a 23-as villamosok két szakaszon közlekednek: a Jászai Mari tér felől csak a Kossuth Lajos térig, Dél-Pest felől pedig csak a Március 15. térig. A Kossuth Lajos tér és a Március 15. tér közötti szakaszon nem jár villamos, és pótlóbusz sem közlekedik.

A további korlátozásokról, lezárásokról és terelésekről a BKK oldalán olvashatnak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!