Hát minket meg ki pénzel? Beszállok!

Kiderül, összeáll-e a Fidesz–Mi Hazánk szövetsége a választási törvény módosítására

Legfontosabb

2023. november 30. – 04:12

Kiderül, összeáll-e a Fidesz–Mi Hazánk szövetsége a választási törvény módosítására
Az országgyűlés ülésterme – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A közmédia állandó vendégeként szereplő Fodor Gábor bedobta az ötletet, a kormánymédia felkapta a témát, a Mi Hazánk Mozgalom benyújtotta a törvényjavaslatot, a Fidesz pedig vitára alkalmasnak találta, és Kövér László napirendre is tűzte a választási törvény módosítását. Mindezt úgy, hogy hat hónappal vagyunk a 2024. június 9-i önkormányzati és európai parlamenti választás előtt.

Csütörtök délután rendkívüli parlamenti ülésen vitáznak a Mi Hazánk két javaslatáról, miután előbb reggel az igazságügyi bizottságban is megtárgyalják azokat. Az egyik javaslattal már a jövő júniusi önkormányzati választásra visszaállítanák a listás választási rendszert Budapesten. Eszerint a Fővárosi Közgyűlésbe a kerületi polgármesterek helyett a pártlistákon szereplő jelöltek ülnének be. A másik határozati javaslatban pedig az Országgyűlés felkérné a kormányt, hogy a Fidesz számára kedvezőtlen módon módosítsák a parlamenti választás szabályait.

Érdekes színjáték előzi meg két javaslat vitáját. Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője hétfőn még azzal indokolta a rendkívüli ülés összehívását, hogy az Országgyűlés hallgassa meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2022-es beszámolóját. Elsőre érthetetlennek tűnt, miért olyan sürgős a beszámolót megtárgyalni, hiszen az ÁSZ már októberben benyújtotta a dokumentumot, az elfogadására nincs határidő, és a hét eleji parlamenti ülések előtt fel sem merült, hogy napirendre vegyék.

A keddi házbizottsági ülésen aztán kiderült, mi a valódi célja a rendkívüli ülésnek: a Fidesz támogatásával Kövér László napirendre tűzte a Mi Hazánk két javaslatát is.

Ahhoz, hogy az Országgyűlés plenáris ülése elé kerüljön egy képviselői előterjesztés, előbb a kijelölt parlamenti bizottságnak tárgysorozatba kell azt vennie. Az igazságügyi bizottság hétfőn és kedden is ülésezett, de a testület KDNP-s elnöke, Vejkey Imre egyik nap sem vitte a bizottság elé a Mi Hazánk múlt héten benyújtott javaslatait. A keddi ülés végén azonban bejelentette: az önvezető autókról szóló, csütörtökre tervezett zalaegerszegi kirándulás elmarad, és helyette összehívott gyorsan egy rendes bizottsági ülést, ahol a két javaslat tárgysorozatba vételéről döntenek.

Ez azt jelenti, hogy Kövér László házelnök már azelőtt összeállította a csütörtöki napirendet, hogy a két mi hazánkos javaslatról az igazságügyi bizottságban döntöttek volna.

Novák Előd, a Mi Hazánk képviselője azt ígérte, visszavonják az önkormányzati választásról szóló javaslatot, ha a Fidesz csak azt támogatja, és az országgyűlési választásokról szóló másodikat nem. Ezt azonban az igazságügyi bizottság kormánypárti többsége könnyen ki tudja játszani a napirend szerint, hiszen az önkormányzati módosítót előbb tárgysorozatba vehetik, és utána a másik – Fidesznek kedvezőtlen – javaslatot pedig elutasíthatják. Ha a bizottságban nem is teszik ezt meg, elég lesz a zárószavazásnál csak az önkormányzati választást érintő javaslatra igent nyomniuk a fideszes képviselőknek.

Mindez azt jelentené, hogy alig fél évvel az önkormányzati választás előtt tényleg átírnák a szabályokat.

Karácsony szerint valójában a nindzsakormány írta a javaslatot

Amikor Fodor Gábor volt SZDSZ-es képviselő az ősz elején bedobta az ötletet a listás önkormányzati választás visszaállításáról, a Fidesz a Szabad Európának úgy reagált: „a Velencei Bizottság állásfoglalása alapján a választástól számított egy éven belül nem lehet módosítani a szabályokon, így ez nem időszerű felvetés”. Mostanra arra jutottak, hogy vitára alkalmasnak tartják egy radikális ellenzéki párt javaslatát, de állításuk szerint még nem döntöttek arról, hogy meg is szavazzák-e majd.

Az ellenzék szerint valójában az egész csak színjáték, és a Fidesz írta a javaslatot, amit a Mi Hazánk strómanként benyújtott. „Elég komoly tétben mernék arra fogadni, hogy nem a Mi Hazánk-frakcióban kodifikálták a javaslatot. Láttam már ellenzéki törvénymódosítókat, és olyanokat is, amelyeket profi apparátus írt. Ez egy nagyon profi javaslat” – mondta Karácsony Gergely a Telexnek adott interjúban múlt héten.

„A magát nindzsaként beállító kormány valójában hihetetlenül gyáva, még arra sem képes, hogy saját maga nyújtsa be a javaslatát” – tette hozzá a főpolgármester. Szerinte zavarkeltésnek kiváló a javaslat, és mindössze az a szándéka, hogy megnehezítse az ellenzék dolgát.

Sőt, Karácsony Gergely arra számít, hogy egy módosítással majd eltörlik a közvetlen főpolgármester-választást is, és a jövőben a választók helyett a közgyűlés dönthet a főváros vezetéséről.

A DK-s Kálmán Olga is arról beszélt kedden, hogy a házbizottság döntése után egyértelmű lett: valójában a Fidesz akarja megváltoztatni a budapesti választást, és így akarja mérsékelni a borítékolható vereségét a fővárosban.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán határozatban mondta ki, nem ért egyet azzal, hogy a jövő júniusi önkormányzati választás előtt a választási rendszert bármilyen módon átalakítsák. A testület fideszes tagjai tartózkodtak, vagy nem szavaztak. „A szavazás jó alkalom volt, hogy kiugorjon a nyúl – a nindzsa? – a bokorból” – írta később Karácsony Gergely Facebookon. A főpolgármester szerint a fideszesek nem mertek szavazni. „A gyávaság és sunnyogás mellett immár az is biztos: amennyiben a parlamentben a Fidesz megszavazná a választási szabályok átírását, az ellentétes lesz a Fővárosi Közgyűlés akaratával” – tette hozzá.

Miről szól a javaslat?

Az igazságosabb és arányosabb önkormányzati választások érdekében címen benyújtott törvénymódosító szerint már a jövő júniusi önkormányzati választásra visszaállítanák a tisztán listás választási rendszert Budapesten. A rendszerváltástól egészen 2010-ig a pártlistákra leadott szavazatok alapján kerültek be a közgyűlésbe a képviselők.

Ezt a gyakorlatot a Fidesz 2014-ben – ugyancsak pár hónappal a választás előtt – szüntette meg, mert a pártpolitikai érdekei akkor ezt diktálták. Onnantól a kerületekben megválasztott 23 polgármesterből, a főpolgármesterből, plusz kilenc, kompenzációs listáról bekerülő képviselőből állt össze a 33 tagú fővárosi „parlament”. Utóbbi kilenc mandátumot a meg nem választott-polgármester-jelöltekre leadott töredékszavazatok alapján osztották ki.

Ha elfogadják a mostani javaslatot,

a Fővárosi Közgyűlésben a jövő júniusi önkormányzati választás után már megint nem a kerületi polgármesterek ülnének, hanem tagjait ismét listás választási rendszer alapján választanák meg a budapestiek.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy minden budapesti választópolgár az eddigi három helyett négy szavazólapot kapna az önkormányzati választáson. A kerületi polgármesterjelölt, az egyéni választókerületi jelölt és a főpolgármester-jelölt mellett már pártokra is lehetne szavazni. A 33 tagú Fővárosi Közgyűlés 32 képviselői helyét a pártlistákra leadott szavazatok arányában osztanák ki, a főpolgármester-jelöltet pedig a mi hazánkos javaslat jelenlegi verziója szerint továbbra is közvetlenül választanák meg a budapestiek.

Fővárosi listát a módosító alapján az a párt állíthatna, amelynek legalább három kerületben van polgármesterjelöltje, vagy főpolgármester-jelöltet indít Budapesten. Azok a pártok jutnának csak be a közgyűlésbe, amelyek legalább 5 százalékot kapnak. Ha együtt indul két párt, 10 százalékot kell elérniük, három vagy annál több jelölőszervezetnél pedig 15 százalék a bejutási küszöb.

Fodor Gábor volt Fidesz-alapító, később SZDSZ-es országgyűlési képviselő az Indexen megjelent véleménycikkében azért javasolta a 2014 előtti rendszer visszaállítását, mert szerinte a kerületi polgármesterek dominanciája a fővárosi testületben azt eredményezi, hogy „a fővárosi szempontok kevésbé jelennek meg a döntésekben”. Mint fogalmazott, a mostani rendszerben „összetételből fakadóan nem tudja a közgyűlés »kitalálni« Budapestet, mert más a kerületi nézőpont, és más a fővárosi”.

„A fővárosi pártlistás választás visszaállítása végeredményben Budapest működtetését és fejlesztését még az eddiginél is jobban kiszolgáltatná a pártoknak”

reagált a javaslatra Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is az Indexen. Szerinte a listaállítási alkuk során kiválasztott pártdelegáltakból és országos pártpolitikából nem több kellene a Fővárosi Közgyűlésbe, hanem sokkal kevesebb, ezért nem ért egyet a törvénymódosítással.

Tarlós István volt fideszes főpolgármester is azt mondta az ATV-nek, hogy ő személy szerint nem támogatja a tisztán listás választási rendszer visszaállítását. Kérdéses szerinte az is, hogy szabad-e még 2024 júniusa előtt változtatni a szabályokon. A Velencei Bizottság azt javasolta az Európa Tanács tagállamainak, hogy egy évvel a választások előtt már ne nyúljanak a választójogi törvényekhez.

Bekerülhet a Kutyapárt és a Mi Hazánk a Fővárosi Közgyűlésbe

A 2014-es választás előtt pont Tarlós Istvánnak és a Fidesznek kedvezett a fővárosi választási rendszer átalakítása. Ha 2014-ben a korábbi, listás rendszer szerint szavaztak volna, akkor Tarlósnak nem lett volna meg a többsége a Fővárosi Közgyűlésben. A 2019-es választásra már összefogtak az ellenzéki pártok, és minden fővárosi kerületben közös jelöltet indítottak. A 23-ból 14 kerületben ellenzéki polgármesterjelölt nyert, így már Karácsony Gergelyék profitáltak az öt évvel korábban kialakított rendszerből.

A Political Capital elemzése szerint a Fidesznél vélhetően most azt mérik, hogy képtelenek Budapestet visszaszerezni, Karácsony Gergelyt jó eséllyel újraválasztják, és azon gondolkodnak, miként lehetne megbontani mögötte a közgyűlési többséget. A kormánypárt céljait segítheti az elemzés szerint, hogy az ellenzéki oldal most nem zár úgy össze, mint 2019-ben,

megerősödött a Magyar Kétfarkú Kutya Párt, sőt, a Mi Hazánk számára sem lehetetlen elérni az öt százalékos bejutási küszöböt Budapesten.

A kerületek nagy többségében ellenzéki polgármesterjelölt nyerhet a jelenlegi felmérések szerint, így a jelenlegi rendszerben a Fővárosi Közgyűlésben is biztos többség lenne Karácsony mögött.

A listás választási rendszerrel viszont a Political Capital szerint arra bátorítanák az összes komolyan vehető pártot, hogy önálló listát állítsanak. Csakhogy az ötszázalékos küszöb alatt teljesítő pártra adott szavazatok kárba vesznének, amiből a Fidesz profitálhatna. Sőt, olyan helyzet is előállhat a Fővárosi Közgyűlésben, hogy Karácsonyéknak az MKKP-s képviselők szavazataira is szüksége lenne a város működtetéséhez. A Mi Hazánknak a jelenlegi rendszerben lényegében nincs esélye bejutni a közgyűlésbe, listán viszont megugorhatja az öt százalékot, ami legalább egy mandátumot érne.

Nem véletlen, hogy a Demokratikus Koalíció már a javaslat vitája előtt azt kezdeményezte, hogy öt ellenzéki párt (DK, LMP, MSZP, Momentum, Párbeszéd) közös listát állítson Budapesten az önkormányzati választásra. Kálmán Olga szerint a közös lista elengedhetetlen ahhoz, hogy Karácsony Gergely az ellenzéki pártok közös jelöltjeként győzni tudjon Budapesten, és a közgyűlési többség is így lenne biztosítható.

Az MSZP rögtön jelezte, hogy támogatja a közös indulást, a Párbeszéd is elképzelhetőnek tartja, „mint minden olyan megoldást, amely elvezet a Fidesz legyőzéséhez”, az LMP még nem döntött a kérdésben. A Momentum azt válaszolta, hogy vizsgálják a DK javaslatát, és úgy fogalmaztak: „az biztos, hogy nem állhat elő olyan helyzet, hogy az ellenzéki pártok önös érdekeit mások elé helyezve veszélyeztessék a közösen elért eredményeinket.”

Arányosabb választási rendszert kellene kidolgoznia a kormánynak

A Mi Hazánk másik,Az országgyűlési választási rendszer arányosabbá tételéről című javaslata nem törvénymódosítás, hanem határozati javaslat. Az Országgyűlés a határozatban felkérné a kormányt, hogy január 31-ig nyújtson be törvényjavaslatot, amely azt célozza, hogy a 2026-os országgyűlési választás után a listára leadott szavazatok alapján, a mostaninál arányosabb módon osszák ki a parlamenti mandátumokat.

A német szövetségi választási modellhez hasonló szavazatarányos mandátumelosztást szeretne a Mi Hazánk, hogy „a választási küszöböt elért pártok képviselőinek aránya hűen tükrözze a választói akaratot”. Az elképzelés szerint a pártok a listákra leadott szavazatok arányában kapnának mandátumokat. Megmaradnának az egyéni választókerületek is, de annyival kevesebb listás mandátumot kapna egy párt, ahány egyéni képviselője nyer. Eltörölnék tehát a Fidesz által bevezetett győzteskompenzációt, azaz az egyéni választókerületben győztes és második helyezett közti szavazatkülönbséget nem adnák hozzá a győztes jelölt pártlistájához.

A módosítás egyértelműen a Fidesznek lenne kedvezőtlen, hiszen a legutóbbi három parlamenti választáson ez a szabály segítette a kétharmados alkotmányozó többséghez.

A 2018-as választás után például úgy lett kétharmados többsége a kormánypártoknak az Országgyűlésben, hogy listán csak 49,27 százalékot kaptak.

Nem lenne egyébként példa nélküli, hogy a Fidesz egy papíron ellenzéki képviselő javaslatára írja át a választási szabályokat nem sokkal a választás előtt. A 2022-es országgyűlési választás előtt az exjobbikos, ma már Huxit Pártot vezető Volner János törvénymódosító-javaslatával kényszerítették közös listára az ellenzéki pártokat. A Volner nevével jelzett módosító akkor arról szólt, hogy csak azok a szervezetek állíthassanak listát az országgyűlési választásra, amelyek legalább 14 megyében és a fővárosban, legalább 71 egyéni választókerületben önállóan indítanak jelöltet. Korábban elég volt 27 választókerületben elindulni az országos listához.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 399,51 Ft
USD 380,80 Ft
További élő árfolyamok!
Partnereinktől