A hatalom tart a taxisoktól, és ők pontosan tudják ezt

2023. január 30. – 21:02

A hatalom tart a taxisoktól, és ők pontosan tudják ezt
Az Uber személyszállító szolgáltatás ellen demonstráló taxisok gyülekeznek a fővárosi Hősök terén, 2016. május 10-én – Fotó: Kovács Attila / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

981

Olykor „csak” jelentős állami támogatást kapnak, hogy régi autóikat környezetbarát típusokra cseréljék. Amikor szinte mindenkitől elveszik a katás adózási forma lehetőségét, a taxisok a kedvezményezettek körében maradnak. Máskor egy éven belül kétszer is el tudják érni, hogy emelkedjenek a viteldíjak, sőt kérésükre a kormány az utolsó pillanatban átnyúl a főváros feje fölött, és gondoskodik az egységes tarifákról, hogy ne legyen verseny a taxizó piaci szereplők között. De miért ennyire hatékony érdekérvényesítők a taxisok, és mi különbözteti meg őket a tanároktól vagy a futároktól?

1990. október 25-én este taxisok vonultak a Parlament elé, miután aznap a hatalom bejelentette, hogy 65 százalékkal emelkedik az üzemanyagok ára Magyarországon. A rendszerváltás utáni pillanatokban tartott demonstráció megmutatta, hogy létezik egy olyan foglalkozási csoport, amelynek tagjai hatékony eszközhöz nyúlnak, ha érdekeiket sérülni látják. Ezt az eszközt másnap be is vetették. Délre összeomlott a közlekedés a főútvonalakon, miután a taxisok, illetve a hozzájuk csatlakozó fuvarozók csak a szükséges esetekben engedték át a járműveket az autóikból, teherautókból és buszokból formált akadályokon.

A valóban drasztikus üzemanyagár-emelés után literenként 56 forintot kellett fizetni a benzinért, ám a három napig tartó országos blokád vége az lett, hogy a taxisok literenként 12 forint kompenzációt kaptak.

A kedvezmény mellé járt a tapasztalat mindkét fél számára: a résztvevők megtudták, hogy univerzális ütőerő birtokosai, a hatalmon lévők tudatába pedig évtizedekre bevésődött, hogy a taxisokkal nem lehet keménykedni. Bár az országos eseményekben több százezren vettek részt, és a demonstrációt törvénysértő módon nem jelentették be annak kezdete előtt 72 órával, végül senkit nem vontak felelősségre.

A továbbiakban minden kormány joggal tartott attól, hogy már évtizedekkel a mobiltelefonok korszaka előtt is egymással állandó rádiókapcsolatban lévő, könnyen szerveződő, szinte bajtársias szakmai közösség tagjai adott esetben ismét lezárják a várost és az ország fontos útvonalait.

Egy újabb akció közvetlen anyagi és politikai csapást jelentett volna bármilyen időszakban. Miért? Mert a többnyire vállalkozóként és cégek alkalmazottjaként dolgozó taxisokat nem könnyű megszorongatni: szolgáltatók és nem közalkalmazottak, sokuk márkanevek alá tömörül, szubkultúrájukhoz jelentős médiajelenlét társul, és a szószólóikra is mindig számíthatnak.

Mondhatjuk persze, hogy ez a sajátos kaszt úgy erőlteti rá mindenkire alaposan kiérlelt csoportidentitását, hogy az messze túlmutat a személyszállító szolgáltatás helyi értékén. Ez azonban óriási túlzás lenne, mert valójában sok taxis évtizedek óta végzi ezt a munkát, a sofőrök többnyire korrektek, udvariasak, vagyis nem lehet a taxisok és a hiénák közé egyenlőségjelet tenni. Azt érdemes inkább megvizsgálni, milyen kölcsönhatásban állnak azokkal, akik döntenek a játékszabályokról.

Ha végigveszünk néhány közelmúltbeli eseményt, máris látni fogjuk:

elég volt egyszer megmutatni az országos útlezárások szuperképességét, azóta olyan jól kamatozik ennek emléke a kollektív tudatban, hogy nem volt szükség újabb általános blokádra.

Amikor a kormány tavaly úgy döntött, hogy jelentősen szűkíti a katás adózási formára jogosultak körét, a többség számára gyakorlatilag kinyírta ezt a lehetőséget. A taxisokhoz egy ujjal sem nyúltak. Igaz, ők így sem voltak teljesen elégedettek, mert mint Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a Telexnek elmondta: a kedvezményes adózás évi 12 millió forintos bevételi plafonjának átlépésekor nekik is be kell fizetniük a 27 százalékos áfát.

Akkoriban a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke, Nagy Elek – aki mellesleg a Főtaxi tulajdonosa –, az RTL-nek adott interjúban azt mondta: fenntartásokkal, de üdvözli a katatörvény módosítását, az adónem változtatására mindenképp szükség volt, hiszen azt rengetegen felhasználták a bújtatott foglalkoztatásra. Szerinte így alakult ki a 450 ezres katás tömeg, miközben összesen 800 ezer vállalkozó van Magyarországon.

Utólag persze az Átlátszó kiderítette, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2020 és 2022 közt csupán az 50 ezer ellenőrzött katás 0,3 százalékánál, vagyis 141 esetben talált szabálytalanságot, a NAV 24.hu-nak adott válaszaiból pedig az is kiderült, hogy

semmi nem volt igaz abból, amivel a kormány alátámasztotta az adónem szabályainak drasztikus megváltoztatását.

Nagy Elek mindeközben kellemes meglepetésnek nevezte, hogy a módosítás nem vonatkozik a taxisokra, de hozzátette, hogy a BKIK nem lobbizott azért külön, hogy ez így legyen.

Persze a 2022-es év legfontosabb autós vonatkozású közéleti témája nem a katatörvény módosítása, hanem az üzemanyagár-korlátozás volt. Sokan örültek neki, ám amikor térdre rogyott az üzemanyag-kereskedelem, először a külföldi, majd a vállalkozások által üzemben tartott autóktól is megvonták az olcsó tankolás lehetőségét. Ezzel szemben a taxisok az egyszerű magánautósokhoz hasonlóan, egészen az ársapka december eleji eltörléséig literenként 480 forintért kapták a benzint és a gázolajat. Szolgáltatást nyújtanak és nem minden sofőr ül a saját tulajdonú autójában, ennek ellenére is bent tartotta őket a kormány a kedvezményezettek körében.

Ezt megelőzően 2021-ben 3 milliárd forinttal támogatta az állam a vállalkozásszerű személyszállításra használt villanyautók vásárlását, miközben a taxisok amúgy is jelentős kedvezményeket kapnak bármilyen új autó árából, mert ebben a kérdésben szintén sokat számít, hogy erős csoportot alkotnak.

A koronavírus-járvány alaposan megnyirbálta a számukat, Budapesten például a korábbi hétezer helyett csak ötezren maradtak. Részben ezért 2022 októberében könnyítést talált ki a Technológiai és Innovációs Minisztérium, így a 2017 előtti autóikat nem kell 10 év után lecserélniük, ahogy a rendeletben szerepel, hanem kaptak további három év haladékot.

2022 májusában mindeközben a korábbi tarifákhoz képest harmadával, majd 2023. januárban további tíz százalékkal emelték a tarifákat, ráadásul a kormány a taxisok kérésére az utolsó pillanatban átnyúlt a főváros feje fölött, és megakadályozta, hogy olyan árszabályozást vezessenek be, amelyben 10 százalékkal negatív és pozitív irányban is eltérhet a szolgáltatás alapára. Ezzel megelőzték a részleges piacnyitást is, igaz, a taxisok azt állítják, hogy a főváros ötlete a taxirendelet 2013-as bevezetését megelőző átláthatatlan helyzetet hozta volna vissza, amellyel mindenki veszített.

Lezárt Erzsébet híd a taxisblokád idején, 1990. október 26-án – Fotó: Záray Péter / Fortepan
Lezárt Erzsébet híd a taxisblokád idején, 1990. október 26-án – Fotó: Záray Péter / Fortepan

Vessük ugyanakkor össze egy újabb taxisblokád eshetőségét és a hatalom készséges hozzáállását azzal, ahogy odafentről a futárok kataeltörlés miatt szervezett megmozdulására reagáltak: hiába szervezkedtek, helyzetükön végül legfeljebb az őket foglalkoztató cégek enyhítettek. Itt a másik fontos különbség, hogy az étel- és iratszállítók sokszor motorosok, robogósok és bringások, ezekkel a járművekkel nehéz közlekedési káoszt okozni, ellentétben az autóval, amellyel nagyon könnyű. Fontos az is, hogy ők még nem alkotnak olyan tartósan egységes érdekcsoportot, amelytől tartaniuk kellene a döntéshozóknak.

A vasban rejlő erőt legutóbb a 2016-os Uber-ellenes tüntetésen villantották meg igazán látványos formában a taxisok. A 24.hu videójának egyik megszólalója tételmondatot mondott a kamerába, amikor kifejtette, hogy elegük van, és

le fogják zárni a várost.

Később persze pontosított azzal, hogy nem kifejezetten az Uber miatt tiltakoznak. A piaci versenyt kiélező cég szolgáltatása a taxis lobbi hatékony közbenjárására végül azért mégis megszűnt Magyarországon. Hogy a hatalom jelentős részben azért engedett a taxisok követeléseinek, mert tartott egy újabb blokádtól, annak konkrét nyomait a Direkt 36 tárta fel 2022-ben. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter úgy ítélte meg, hogy politikailag túl veszélyes volna hagyni szabadon működni az Ubert Magyarországon, mert ezzel azt kockáztatták volna, hogy a taxisok sztrájkba kezdenek.

A társaságok persze eltanulták az elkergetett közösségi szolgáltatótól, amit csak lehetett. Sorra bevezették a bizonyos szempontból éppen az Uberéhez hasonló telefonos rendelési applikációkat, jelentős taxisdemonstráció pedig azóta sem volt.

A fentiek alapján könnyen lehet az az érzésünk, hogy aki taxizik, nemcsak kemény fizikai és szellemi megterhelésnek teszi ki magát, de egy olyan közösséghez is tartozik, amelynek szószólói állandó szereplők a médiában, nyomatékosan megfogalmazott követeléseik pedig hamar megnyitják a minisztériumi ajtókat, és a döntéshozók soha nem mellőzik a szempontjaikat.

A taxisok minden egyéb szakaszgyőzelme ugyanakkor olyan, mintha normális országban élnénk. A tükör túloldalán ezzel szemben rengetegen sorakoznak, hiszen a pedagógusok, diákok, vagy akár az egészségügyben dolgozók rendre falakba ütköznek, amikor élhetőbb életkörülményekért harcolnak. Bár többen vannak, és finoman szólva nem kevésbé fontos a társadalmi szerepük, mint a taxisoké, de vissza lehet nekik csapni úgy, ahogy a taxisoknak a jelek szerint nem.

Jóllehet bizarr módon lehetne tanulni abból, ahogy a személyszállító kisvállalkozók és alkalmazottak erőt mutatnak, ettől pedig meghátrálnak a döntéshozók, így a taxisok rendre elérik céljaikat.

Másoknak ez gyakorlatilag lehetetlen, mert a lobbisikerekhez vezető sárga útra egyéb társadalmi rétegek tagjai a jelek szerint fel sem hajthatnak.

Mindezek után érdekes lesz megfigyelni, mi lesz abból, ha egy kerületi polgármester akar szembeszállni egyes taxisokkal. A VII. kerületet vezető Niedermüller Péter ugyanis egyáltalán nem szeretne átmenő forgalmat, egyúttal taxikat látni Erzsébetváros belső részein, azaz az úgynevezett bulinegyedben sem, és idevágó érvelését megtoldotta azzal is, hogy a sárga autókból néha drogot terítenek a szórakozóhelyek környékén. Úgy tűnik, egyelőre ő áll nyerésre, de érdemes megvárni a következő hónapok fejleményeit, mert a taxisok már felháborodtak a polgármester tervein és szavain, és eddig szinte minden esetben célt értek, amikor valamivel nem értettek egyet.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 407,28 Ft
USD 357,73 Ft
További élő árfolyamok!