Drágul a taxizás a fővárosban: márciustól 10 százalékkal emelkednek a tarifák

2023. január 25. – 11:47

Másolás

Vágólapra másolva

Egy költségvetésről szóló javaslathoz benyújtott módosító indítvány elfogadása után, március 6-tól 10-10-10 százalékkal emelkedik a taxizás ára Budapesten. Az alapdíj a jövőben 1100 forint, a viteldíj kilométerenként 440 forint, a percdíj pedig 110 forint lesz. Távlati cél a bécsi modell bevezetése, ebben az esetben a hatósági árat középárnak tekintve attól felfelé és lefelé is 10%-kal lehetne eltérni.

Legutóbb 2022. május 9-én emelték a díjakat – egyharmadával –, akkor az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőtt. A mostani áremelkedést az inflációval és az üzemanyag-ársapka eltörlésével indokolták. A Fidesz több időt hagyott volna az egyeztetésre, a többi képviselő közt sem volt teljes egyetértés, végül azonban elfogadták a javaslatot.

A költségvetési módosítóval kapcsolatban – ami az áremelésről szól – Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, hogy már az ársapka kivezetése utáni napokban leültek a taxisokkal, és megkezdték az egyeztetést. Kiss kiemelte, hogy az látszik: ebben a kérdésben nincs konszenzus. Elmondta, hogy taxisszervezetek két javaslatot tettek: extra kényelmi díj telefonos és appos rendeléshez, ami az 1000 forintos alapdíj mellé újabb 1000 forint lett volna. A másik javaslat, hogy nominális 10-10-10 százalékos emelés legyen, de itt jelezték a taxisok, lehet, hogy ez kevés lesz hosszabb távon, ezért később ezt módosították arra, hogy az alapdíjat 1500 forintra emeljék, a viteldíjat 440 forintra, a percdíjat pedig 140 forintra.

A főváros végső javaslata – amit végül elfogadtak –, hogy a fővárosi közgyűlés március 10-10-10 százalékkal emelje viteldíjat. Ezen túlmenően kezdeményezik a bécsi modell bevezetését a taxizásban, azaz lenne egy 10 százalékos mozgás az emelésben, ha erre szükség van – erről a cégek maguk dönthetnének. Emellett létrehoznának egy olyan lehetőséget, hogy amennyiben a maginfláció, az átlagkereset és üzemanyag-árváltozás meghaladja összesen 20 százalékot, akkor tárgyalnának újabb emelésről . Emellett szó volt a BudapestGO-ba beépítésről is, erre biztosítanának a jövőben lehetőséget.

„Egy átlagos taxis 135 ezerrel többet költ üzemanyagra az ársapka kivezetése óta, és ehhez jön a többi inflációs költség”

– mondta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség főtitkára a közgyűlésen. Szerinte a taxisszervezetek és azok képviselői között volt konszenzus. Hozzátette, hogy megértették azt, hogy jövőre önkormányzati választás lesz, és jövő tavasszal már nem tudnak ezzel a kérdéssel foglalkozni. Végül arra kérte a közgyűlést, hogy az általuk elfogadott konszenzusos javaslatot fogadják el.

Wintermantel Zsolt, a Fidesz frakcióvezetője szerint az, hogy a kiegészítő előterjesztés nincs még 24 órás sem, „nem tiszteli” azt a szakmát, amin segíteni akarnak.

„Másfél hónapja vezették ki ezt az árstopot, de nem hiszem, hogy ilyen megoldással kell behozni egy ilyen javaslatot a közgyűlés elé”

– mondta. Szerinte az nem megoldás, hogy konszenzus nélkül, néhány óra alatt tolják át ezt az ügyet. Hassay Zsófia fideszes képviselő az újratárgyalás mellett érvelt, és azt kérte Karácsony Gergelytől, hogy hallgassák meg a taxisok képviselőit, akik ott voltak a közgyűlésen.

A képviselők és a kerületi polgármesterek között sem volt teljes egyetértés a kérdésben. Baranyi Krisztina szerint a hatósági ár eltörlésén kellene gondolkozni, és hagyni a piacnak, hogy beárazza a taxizást. A főpolgármester szerint ez azért lenne rossz megoldás, mert a nagyobb, tőkeerős vállalkozások lenyomnák az árakat és kiszorítanák a kisebbeket, miután ők is csődbe mennének. Állítása szerint a taxisszervezetek egy jelentős része határozottan ellenezné a sáv kivezetését.

Soproni Tamás VI. kerületi polgármester szerint az téves felfogás, hogy konszenzusra kell törekedni a fuvarszervezőkkel és taxisokkal. „Nekünk ilyen szűk körben kompromisszumra kell törekednünk” – mondta. A hosszú vita lezárása után 18 igen szavazattal elfogadták az előterjesztést, amiről a Fidesz képviselői nem szavaztak.

Pályázat üres lakások felújítására

A képviselők egyhangúlag döntöttek arról is, hogy pályázatot írnak ki üres lakások felújítására, ezzel hajléktalan emberek tartós, megfizethető lakhatását biztosítva. A főváros a részvételi költségvetésből 50 millió forintot ad a pályázatra. Ebből az összegből lakásonként legfeljebb ötmillió forintos támogatás használható fel. A projektben a pályázó szervezetek a kerületi önkormányzatokkal együtt újítják fel az üresen álló lakásokat, majd azokat a rászorulóknak adják bérbe.

Az előterjesztés elfogadását hosszabb vita előzte meg, a fideszes Hassay Zsófia a kevesellte a lakásonkénti 5 millió forintot. A városvezetés elismerte, hogy ez egy kicsi esély, de „a sok kicsi esélyből lehet valami”. „Talán ez nyugtathatja meg középosztálybeli lelkünket, hogy mégiscsak teszünk, tettünk valamit azokért, akik nehezebb helyzetben vannak, mint mi” – mondta Kiss Ambrus, főpolgármester-helyettes.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!