Vitézy Dávid: Megváltozik a taxizást szabályozó rendelet

2022. október 20. – 11:47

Vitézy Dávid: Megváltozik a taxizást szabályozó rendelet
Utasokra váró taxi, valamint az agglomerációba közlekedő és a menetrend szerinti indulásukra várakozó autóbuszok a XI. kerületi Etele téren – Fotó: Jászai Csaba / MTVA / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Több ponton is megérett a változtatásra a taxizás szabályozása – írja Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) témáért felelős államtitkára a Facebook-oldalán. A TIM javaslatára a Kormány módosította az erről szóló rendeletet a szabályokat betartó taxisok és a taxival utazók érdekében – olvasható a posztban.

A járvány idejére felfüggesztett, a taxiként használt járművek életkorára vonatkozó szabályok ez év végével lejárnak, derül ki a posztból. „Figyelembe véve, hogy az elmúlt időben a pandémia, a járműipari és energiapiaci válság a taxisok helyzetét sem könnyítette meg, a 2017. január 1. előtt közúti nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát 10-ről 13 évre emeljük kivételesen” – írja Vitézy. A 2017 óta forgalomba helyezett, tehát ma 6 évnél fiatalabb autók esetében marad a 10 éves szabály.

A posztból kiderül az is, hogy

megteremtik a jogszabályi feltételeit annak, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba.

„Ma az 50 fős Volán-busz alatti léptékben nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen például este, hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, és a néhány vonatról leszálló utast pedig érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett” – írja. A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére, akár üzemzavarok idején a taxik bevonására a vonatpótlásba, akár tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésére. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre nyilván kísérleti jelleggel.

„Szigorítjuk a taxis engedélyek kiadását, hogy a nem megbízható vállalkozásokat gyorsan ki lehessen szűrni a piacról” – írja vélhetően a taxis hiénákra utalva az államtitkár.

Posztjából kiderül, hogy a jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, egy idő után például arcról felismerik a próbautasokat a jogellenesen működő taxisok.

Emellett maga a szabálytalanság bizonyítása is problémát jelentett, ha a taxidroszton várakozó taxis megtagadta a próbautazást. Ez mostantól egyértelműbbé válik, az utasoknak és a hatóságoknak is több lehetőségük lesz – írja az államtitkár.

Szigorítják továbbá a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit: az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket. Ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt. Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb és újabb gazdasági társaság.

„Az új szabályok előkészítésébe a TIM részéről bevontuk a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is, javaslataikat beépítettük a tervezetbe. A célunk az utasok és a nagyon nagy többségben jogszerűen működő taxisok védelme” – olvasható Vitézy közleményében.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!