Szijjártónak majdnem sikerült a bravúr, aztán jött Orbán egy csomó kutyakajával

2021. december 19. – 17:16

Szijjártónak majdnem sikerült a bravúr, aztán jött Orbán egy csomó kutyakajával
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Eljött az év utolsó előtti vasárnapja, és azzal menetrend szerint a Telex lájkbajnoksága is. Bár nyakunkon a karácsony, ez egyáltalán nem látszik a politikusok és utánfutóik közösségi médiás aktivitásából. Hogy akkor mi látszik? Lássuk csak.

Elég rövid a témák szavatossági ideje mostanában a facebookos politikai térben, a múlt heti sláger Völner-ügy például már simán lepörgött – ami persze alapvetően az ellenzéki kommunikáció szegénységi bizonyítványa, gondoljunk csak bele, mivé fújta volna fel ugyanezt a Fidesz, ha a túloldalon történik (államtitkár, korrupció, gyanúsítás, milliós kenőpénz, lemondás). Oké, itt kicsit igazságtalanok vagyunk, elvégre össze sem hasonlíthatók a két oldal erőforrásai pénzben vagy médiafelületben – na de akkor is.

Mindenesetre a hét új slágertémáját egészen váratlanul Rákay Philip “patrióta influenszer” szolgáltatta, aki belekötött a pár hetes gyerekével fotózkodó Fekete-Győr Andrásba, aztán törölte a posztját, amikor már kínos kezdett lenni a népharag. Na erre reagál azóta is boldog-boldogtalan Facebook-szerte a saját maga gyerekhordozós fotójával; a mémet ezennel el is nevezzük rákayphilipingnek. A legbizarrabb, hogy a jelenségre legutóbb Novák Katalin miniszter is ráakaszkodott, de úgy, hogy az alapsztoriról már egy szót sem ejt, sőt, azt a hátteret teszi mögé, hogy ez valójában maga a kormány családpolitikája. Kicsit olyan a helyzet, mint amikor a hm, hát nem a legélesebb kés a fiókban típusú fideszesek megpróbálták a Simicska-féle O1G rövidítést eltéríteni arra, hogy “Only One Genius”, észre sem véve, hogy ez mennyire rímel Ceausescu önmagának adott becenevére, a Kárpátok géniuszára.

Ahogy mindjárt látni fogjuk, mindez annyiban hasonlít a Völner-ügyre, hogy bármennyire magas labda volt, ez sem tudta érdemben befolyásolni a lájkbajnokság eredményét. De annyira, hogy az egész sztori epicentrumaként szolgáló Fekete-Győr András sem tudott bejutni vele a toplistánkra. Lássuk is, mennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor252 000
2.Szijjártó Péter202 000
3.Jakab Péter195 000
4.Dúró Dóra176 000
5.Varga Judit161 000
6.Márki-Zay Péter117 000
7.Karácsony Gergely111 000
8.Szabó Tímea101 000
9.Kocsis Máté79 000
10.Hadházy Ákos70 000
11.Varga Mihály69 000
12.Ujhelyi István52 000
13.Tordai Bence49 000
14.Dobrev Klára46 000
15.Jámbor András45 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 10. és 17., péntek reggel 8:43-tól péntek reggel 8:43-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Kutyatáp alá temetett verseny

Bár a végeredményen nem feltétlenül látszik, egészen szerdáig nagyon nyílt volt a verseny az élen, Szijjártó vezetett a pénteki rajt óta, de aránylag szorosan jött mögötte változó sorrendben Dúró Dóra, Jakab, és Orbán. Aztán a miniszterelnök stábja bedobta a heti bombát: két posztot arról, hogy Orbán kutyatápot visz egy állatmenhelyre. Ennek nagyjából olyan volt az eredménye, mint amikor anno Darnyi Tamás indította el a hajrát a 400 méteres vegyesúszás utolsó hosszán: a befutóra messze lemaradt mögötte a mezőny. (Azért, ha utánaszámolunk, a két kutyás poszt 55 ezer lájkja nélkül szuperszoros lett volna a végeredmény, és Szijjártó nyer.)

Ez egyébként nagyjából követi az elmúlt pár hónap menetrendjét, Orbán láthatóan nem erőlteti meg magát különösebben, de a stábja szorgosan posztolja a tőmondatokkal kísért és aktuális szlogenekkel feliratozott fotókat, és általában találnak is heti egy olyan témát, amivel rezonál a rajongótábor. Annak ellenére, hogy a két hagyományos tuti témát, a focit és az unokákat nemigen használhatják, elvégre az aranylábú gyerekek mostanában nem villognak annyira a pályán, az unokákat meg vitte magával a hanyatló nyugatra költöző család. Jó kérdés, hogy karácsonykor bevállalja-e majd Orbán a cukiskodós fotót velük százezer lájkért, ha cserébe tízezer komment dörgöli ezt az orra alá.

Nagy küzdelemben előzgette egymást egyébként a középmezőnyben a Kocsis Máté – Hadházy – Varga Mihály trió (végül ebben a sorrendben maradtak, pontosan lemásolva a múlt heti állást), illetve a 15. helyért is erős volt a verseny, Rétvári Bence, Hollik István és Dömötör Csaba között; őket viszont a célegyenesben beelőzte a toplistára most először feljutó Tordai Bence.

C. R. I. N. G. E.

A cringe egy mostanában felkapott szlengkifejezés, nehéz magyar megfelelőt találni neki – a hazai reddites szleng például azt mondja, kringé, de hát a hazai reddites szleng olyat is mond, hogy aprópénz az elmém (change my mind), szóval erre azért ne alapozzunk nyelvújítási mozgalmat. Cringe az, amikor valaki olyasmit csinál, amit nem hogy nézni, de egy univerzumban létezni vele is iszonyú kínos, de az illető ezt nem veszi észre, sőt, ahelyett hogy kellemetlenül érezné magát, még élvezi is.

Hát, a héten a magyar politikai élet fejest ugrott a cringe óceánjába, és azóta is lubickol benne. Ami tulajdonképpen nem egy világújdonság, a Veep című egészen zseniális HBO-sorozat például 17 Emmy-díjat húzott le a politikai cringe jelenségéről, és hát Donald Trump is többször mutatott korszakalkotót a műfajban. Mutatjuk is a hét hazai cringe-termésének legjavát, abszolút világszínvonal – még az is lehet, hogy állandó alrovat lesz belőle itt a lájkbajnokságban:

  • Szentkirályi Alexandra Tiktokon előre megy, nem hátra.
  • Jakab Péter Instagramon bemutatja a “szatmári fitneszt
  • Fideszesek gratulálnak Max Verstappen Forma-1 világbajnoki címéhez, hol csak finoman éreztetve, hol a követők szájába rágva, hogy miért is kell ennek örülni (azért, mert Lewis Hamiltont előzte meg, aki közismert magyargyűlölő fakenews-terjesztő LMBTQ-lobbista).

Néhány további érdekesség a hétről

  • Dúró Dóra picivel az elmúlt két heti rekordjai alatt teljesített, de továbbra is stabilan az élvonalban tartja az oltásellenesség. Érdekes megfigyelni, ahogy retorikában egyre mélyebbre nyúl, mostanában például az “oltáskárosult” kifejezés bukkan fel aránylag sűrűn, ami még a covidos járványtagadás előtti időkből való, amikor autizmussal riogattak a konteóhívők.
  • Ujhelyi István talált egy tuti lájkgenerátort, reggelente kiposztolja, hogy “jó reggelt, ma már hazudott valamit a kormány?”. Elég olcsó, de működni látszik
  • Továbbra is remek szórakozás Varga Judit posztjaiban a Völner-ügyre utaló titkos üzeneteket keresni, miközben a miniszterasszony úgy csinál, mintha ilyen nevű ember sosem létezett volna. A heti kedvenc posztunkban azt írja, “Idén is gyermekotthonok lakóinak a kívánságait teljesítettük az Igazságügyi Minisztériumban.” – miközben azért minimum sejteni lehet, hogy a minisztériumban valaki inkább a bírósági végrehajtói bűnbanda kívánságait teljesítette mostanában.
  • Tordai Bence először jutott fel a toplistára, bár a virális posztok között már sokszor felbukkant a neve
  • Szijjártó Péter most másodszor tejesített 200 ezer lájk fölött, de tegyük hozzá, hogy az első ilyen alkalommal a foci Eb hátszele segítette, és még Dzsudzsák Balázs is megtolta kicsit az eredményét. Most csak a sima mindennapok szorgos dokumentálása megy ehelyett: hajnalban templomos vagy edzős poszt, aztán repülőre felszállós poszt, leszállós poszt, random emberrel tárgyalós poszt, kézfogásos pózolós poszt, este még valami magyar helyszínen újabb protokoll eseményes poszt.

Automatákba pénzt dobálnak a pénz miatt

Az előválasztási kampány óta nem látott mennyiségű pénzt költ a magyar politika facebookos hirdetésre, ami annak fényében különösen érdekes, hogy elvileg mégis csak egy csendes, nyugodt, karácsonyi készülődéssel telő héten lennénk túl. A toplista nem is mutatja meg igazán, mennyire nyomasztó többségben szállítják a Fidesz üzeneteit a szponzorált posztok: a héten a 100 ezer fölött költő politikusok között 25 kormánypárti volt, egy szem ellenzéki (Márki-Zay), és egy kvázi-ellenzéki (Dúró Dóra).

A közpénzzel vígjátéki viszonyt ápoló Megafon a héten 45 milliót dobott be hirdetésre, ironikus módon azt a posztot is pénzzel tolják, amiben azzal büszkélkednek, hogy mennyire sikeresek – ami vélhetőleg elég erős összefüggésben áll azzal a közel 400 millió forinttal, amit az elmúlt egy évben a Facebookra zúdítottak.

Továbbra is a legnagyobb hirdetők között van Gattyán György rejtélyes politikai projektje, eltűnt viszont a múlt héten még laza tízmillióval szereplő Budapest beszél – Aktuális duó. Egészen vicces, ahogyan ezeket az oldalakat futtatják a gazdáik: meg sem próbálják fenntartani a látszatot, hogy valódi tartalom, követőtábor és közösség van mögöttük, egyszerűen csak időnként megjelennek, mint anno a Luftwaffe London felett, szőnyegbombáznak egyet a Fidesz éppen aktuális narratívájába illeszkedő hirdetésekkel, aztán eltűnnek. Valaki erre csak ezen a két oldalon 120 millió forintot költött nyár óta.

De ugyanez megy kicsiben is: most éppen egy Soha többé baloldal nevű oldal tűnt fel, pont ugyanolyan bénácska fideszes mémekkel, mint múlt héten a Trollkocsis, és ugyanúgy pár százezer forintnyi hirdetéssel indította a pályafutását.

Hirdetésre költött pénz
1.Bohár Dániel (Megafon)16 600 000
2.Magyarország kormánya14 700 000
3.Déri Stefi (Megafon)13 500 000
4.Deák Dániel (Megafon)8 200 000
5.Rákay Philip (Megafon)6 100 000
6.Orbán Viktor6 100 000
7.Márki-Zay Péter2 300 000
8.Nyugati Pályán2 000 000
9.A Legnagyobb Vállalkozás1 500 000
10.Menczer Tamás1 400 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a december 8. és 14. közti időszak költéseit mutatják.)

A rend kedvéért vegyük végig a listán nem szereplő, érdekesebb oldalakat is. Az ellenzéki üzeneteket általában pénzzel fűtő propagandaoldalak közül az Ezalényeg a héten alig 400 ezret (a teljes hálózat kb. egymilliót) költött; az Erősítő 600 ezret, a kormánybarát média és szervezetek összesen 4,3 milliót.

Na és mi az a Nyugati pályán a 8. helyen? Ezt az oldalt az USA budapesti nagykövetsége támogatja, nagyjából azt az üzenetet sugározza, hogy Amerika és az EU jó, Oroszország és Kína rossz. Régóta hirdetnek Facebookon, két év alatt összesen 47 milliót tettek bele ebbe, vagyis kb. annyit, amennyit a Megafon most a héten.

Váratlan összefüggések a kutyakaja és a Call of Duty között

A hét legsikeresebb posztjai sokkal unalmasabbnak mutatják az elmúlt időszakot, mint amilyen valójában volt. Úgy tűnik, a politikusok rajongótáborai sokkal jobban szeretnek megszokásból lájkokat szórni a megnyugtató, ismerős üzenetekre és sablonformulákra, mint a valóban izgalmas és váratlan dolgokra reagálni. Persze ez nem csak a politika, és a Facebookot uraló boomergeneráció sajátja, nagyjából ugyanezért uralkodnak a mozikban lassan 15 éve az egyre unalmasabb szuperhősös-képregényes filmek, és ezért aratja le a videojátékos sikerlistákat minden évben a tök ugyanolyan FIFA és Call of Duty. Hoppá, kicsit messzire kalandoztunk, térjünk vissza a hét slágerposztjaihoz:

  1. Orbán és a kutyakaja, 33 ezer interakció
  2. Jakab uzsorásnak nevezi a kormányt, 31 ezer
  3. Jakab pálinkázik egy szatmári disznóvágáson, 24 ezer
  4. Orbán bejelenti, hogy a közmunkások bére előre megy, nem hátra, 23 ezer
  5. Szijjártó egy sajtótájékoztatón az új német kormányról beszél, 22 ezer

Kémek, uzsorások, közmunkások

Az egyes reakciótípusokból legtöbbet kapott posztok következnek, vagyis az, hogy kinek és mivel sikerült leginkább megmozgatni a sima lájkokon túl az emberek érzelmeit.

  • A legtöbb megosztás: Jakab és az uzsorásozós parlamenti felszólalás
  • A legtöbb komment: Orbán és a közmunkások béremelése
  • A legtöbb dühös és a legtöbb szomorú emoji: Karácsony a városházi házkutatásra reagál, „a rendőrség is a Fidesz-propaganda eszköze lett, a nyomozóhatóságokat bevonták a politikai lejárató kampányokba”
  • A legtöbb meglepett emoji: Gyurcsány a Márki-Zay Péterrel folytatott egyeztetésről, „Azt kérte a kapitány, hogy ne kampányoljak. Így fogok tenni.” (Egyébként a facebookon tényleg így tesz, az előválasztás óta látványosan inaktív.)
  • A legtöbb szívecske: Orbán és a kutyakaja
  • A legtöbb nevető emoji: Hadházy azon élcelődik, hogy Pintér Sándor szerint a kémelhárításunknak sok dolga volt mostanában, mert sokan kíváncsiak a magyar járványkezelésre.

Ez egyébként nem vicc, tényleg arra utalt a belügyminiszter, hogy a világ egyik legrosszabb lakosságarányos halálozási száma mellett titkosszolgálatok járnak hozzánk kilesni, hogy csináljuk.

A legtöbb megosztás

Ezen a listán két hete a Hadházy – Dúró Dóra – Szabó Tímea trió bérelte ki a dobogót, de most egységesen egy hellyel lejjebb lökte őket Jakab Péter. Ez nagyrészt az uzsorásozós videónak köszönhető, amiről fentebb már volt szó, ez a poszt egymaga bő 7000 megosztást hozott, vagyis önmagában is felkerülhetett volna a toplistára. Tavasszal, amikor hónapokon át verhetetlen volt a lájkbajnokságban, Jakab leginkább az ilyen parlamenti videókkal aratott; ezen a mostanin is van majdnem félmillió megtekintés.

Váratlanul felbukkant két fideszes is az általában ellenzékiek által uralt megosztási toplistán, de azért annyira nem, hogy érdemben a dobogó felé tudjanak kacsintgatni. A lista végén pedig most már lassan hagyományosan a Mesterházy – Z. Kárpát duó, akik hetek óta nem jutnak be a nagy toplistánkra, de éppen a megosztásaik miatt valószínűleg jobb az elérésük, mint azoknak, akik a helyükön igen.

Heti megosztások
1.Jakab Péter20 000
2.Hadházy Ákos16 500
3.Dúró Dóra14 500
4.Szabó Tímea12 800
5.Karácsony Gergely10 000
6.Márki-Zay Péter9 000
7.Orbán Viktor8 700
8.Szijjártó Péter8 400
9.Z. Kárpát Dániel6 900
10.Mesterházy Attila6 900

Bohócok és gyerekjátékok

A legvirálisabb posztok toplistáján egészen váratlan éllovas bukkant fel, abszolút Monty Python-i produkcióval, és az egész év egyik legmagasabb viralitási mutatóját felmutatva.

  1. Tállai András videója Gyurcsány bohóca címmel, amiből gondosan ki van vágva az a rész, amikor Jakab visszadobja neki az ajándékba kapott bohócfigurát, ő meg ráül (mennyire erős már, hogy ez be se került a pár bekezdéssel ezelőtti cringe-válogatottba!) – 73,2x szorzó
  2. Pikó András gratulál Karácsonynak a házkutatáshoz, arra utalva, hogy hasonló kampányfogásként vonultak ki az ő irodájába is a rendőrök 2019-ben, aztán megnyerte a választást – 58,4x
  3. Tordai Bence egy tökéletesen kivitelezett rákayphiliping gyakorlatot mutat be – 41,6x
  4. Bencsik János játékokat vásárol, azzal a kommentárral, hogy “„Képviselő tiszteletdíjamból megválasztásom óta minden hónapban 100 ezer forintot jótékony célra ajánlok fel. A bevásárlókocsi tartalmát most egy olyan oktatási intézmény kapja, amely enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket tanít.” – 14,9x
  5. Fekete-Győr András visszaszól Rákay Philipnek a gyerekhordozógate-ben

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Jubilálunk, tizedik hete áll zsinórban az első két helyen Orbán és Márki-Zay; mögöttük a szintén hagyományos harmadik-negyedik helyezett Varga Judit – Novák Katalin duó elé viszont besorolt Jakab Péter. Ezen felül nem mondhatni hogy körömrágós izgalmakkal telt volna a hét, a legnépszerűbb posztok között természetesen Orbán kutyával, aztán Orbán Macronnal, majd megint Orbán kutyával. Utána Fekete-Győr lassan ikonikussá váló gyerekes fotója, de nem az ő posztjában, hanem Márki-Zayéban; aztán egy Márki-Zay fotó, az viszont Gyurcsány posztjában. Bonyolult világ ez az Instagram.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor75 000
2.Márki-Zay Péter26 000
3.Jakab Péter15 800
4.Varga Judit13 100
5.Novák Katalin9 800
6.Szentkirályi Alexandra7 600
7.Szijjártó Péter6 200
8.Dúró Dóra6 100
9.Hadházy Ákos5 200
10.Németh Szilárd3 900

Welcome to the twilight zone

Tom Waits híres mondása szerint a valóság azoknak való, akik nem bírják a drogokat; ezt annyival egészítenénk ki, hogy akik a drogokat és a valóságot se bírják, azoknak való a propaganda párhuzamos univerzuma. Ez az a világ, ahol még Ferenc pápa születésnapját is Orbán Viktor fotójával ünneplik, és a top komment tök komolyan azt fejtegeti, hogy Orbán érintésétől fog majd az eltévelyedett egyházfő visszatalálni a krisztusi útra. Lássuk a kétes dicsőséggel járó topistát arról, éppen kik művelik a leghatékonyabban az iszapbirkózást a politika mocsárvilágában:

Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)200 000
2.Bohár Dániel (Megafon)172 000
3.Fidesz KDNP 2021167 000
4.Nyugati Fény135 000
5.Gond-olkodó110 000
6.Számok80 000
7.Pesti Srácok76 000
8.Patrióta Európa73 000
9.Rákay Philip (Megafon)72 000
10.Vadhajtások70 000

Néhány érdekesség, megfigyelés a hétről:

  • Egyre élesebb a határvonal a Megafon pénzével fűtött, és sikeres (Deák, Bohár, Rákay), és nem igazán működőképes (kb. az összes többi) Facebook-harcosok között. A hét negatív bravúrja Déri Stefié, aki 13,5 millió forintnyi hirdetésből generált 16 ezer lájkot; ez nagyjából az a szint, mintha kitöltött volna százezer lottószelvényt, és egy szál kettes találat se jönne ki belőle.
  • Az elmúlt hetekben stabilan 100 ezer felett teljesítő (igaz, leginkább lopott cikkekkel) Elemi eltűnt a toplistáról, ahogy az Orbán Viktor támogató oldal, vagy a Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért is. Heti 10-20 ezer lájkos mélységbe süllyedt a nemrég még szintén stabil élvonalbeli Ellenszél.
  • Irgalmatlan erőfeszítésekkel (heti 350-400 poszt) próbálkozik a legendás OLKT (Orbán Lapjáról Kitiltottak Társasága), de a héten ezzel is csak 2500 lájkig sikerült jutniuk. Mintha a nulla közelébe lenne letekerve az elérésük, csak ők ezt nem vennék észre.
  • És ha már erőlködés: a Számok már ott tart, hogy a nyugati határra kell kerítés, hogy a német migránsokat feltartóztassa, és a jóságos Putyin valójában a náci, népirtó Ukrajna humanitárius katasztrófáján próbál enyhíteni a hadsereg határmenti felsorakoztatásával. A Vadhajtások meg ott, hogy Márki-Zay "egy bolond cigány”. És hol van még az igazi, vérre menő kampány.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!