Ryan Gosling hülyét csinál magából, Lady Gaga Jokerbe szeret, Zendaya teniszistennőként játszik a férfiakkal
2024. január 6. – 17:34
Azzal, hogy a 148 napig tartó hollywoodi írósztrájk szeptemberben véget ért, lassan a szórakoztatóipar is kiheveri a leállásokkal terhelt időszakot. 2024 azonban a mozikban a Covid-utóhatásai, a sztrájk elhúzódása és a stúdiók filmeket ide-oda tologató manőverei miatt még nem a filmdömpingről fog szólni.
A mozis naptár azért így is elég zsúfolt lesz, és még simán befuthat néhány nagyobb bejelentés a következő hónapokban. Erre utal az is, hogy Francis Ford Coppola például azt hintette el egy podcastben, hogy a régóta várt sci-fije, az Adam Driverrel forgatott Megalopolis is megjelenik idén. Erre azért még nem vennénk mérget, így ebben az összeállításunkban olyan filmeket gyűjtöttünk össze, amik nagy valószínűséggel eljutnak a magyar mozikba.
Ahol már van hazai premierdátum, ott ezt külön jeleztük, ahol ilyen nem szerepel, ott csak reménykedünk a 2024-es magyarországi mozipermierben.
Előző életek (Past Lives, január 11.)
Az Aftersunhoz hasonlóan önéletrajzi ihletésű, nagyon finoman felépített film, amely nagy romantikus gesztusok helyett szinte észrevétlenül beszél két főszereplőjén keresztül az emberi kapcsolatok rejtélyéről.
Szegény párák (Poor Things, január 25.)
Sokáig kellett várnunk rá, de végre itthon is láthatjuk a leginkább Emma Stone meztelenkedős jeleneteivel promózott filmet, ami persze a rendezőt, Jórgosz Lánthimoszt (Yorgos Lanthimos) és korábbi filmjeit ismerve messze nem öncélú szexjelenetekről szól.
„A maga megbotránkoztató módján Bella (Emma Stone) egy igazi feminista hős, akiről lepereg minden nőkre rótt társadalmi elvárás, és mindig a saját vágyai szerint cselekszik – írtuk kritikánkban a barokkos, meseszerű díszletben felvett, Budapesten forgatott film főhőséről.
A szenvedély íze (La passion de Dodin Bouffant, január 25.)
Papíron nem a legizgalmasabb a 19. században, egy francia kastélyban játszódó, szinte konfliktus nélküli film a gourmet (Benoit Magimel) és a szakácsnő (Juliette Binoche) közötti kapcsolatról, és kettőjük gasztronómiához fűződő szenvedélyes viszonyáról. Közben azonban Cannes-ban Tran Anh Hung a legjobb rendezésnek járó díjat kapta a filmért, amit premierje óta a legjobb foodie-filmek között emlegetnek. Miközben persze ez a film jóval több a gyönyörűen felvett főzős jeleneteknél.
A fattyú (The Promised Land, február 1.)
Mads Mikkelsen a 18. századi, kietlen dán pusztába nagy tervvel érkező, ám a helyi földesúrral komoly összetűzésbe keveredő figura szerepében tűnik fel a Q-ügyosztály filmeket rendező Nikolaj Arcel konvenciókat felrúgó történelmi filmjében.
Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, február 8.)
Eleve ez a plakát is már fantasztikus, de maga az alapötlet is rémisztő. A film Rudolf Höss, Auschwitz parancsnokának családját mutatja be, ahogy a koncentrációs tábor közvetlen szomszédságában a mellettük zajló eseményeket kizáró miniparadicsomot alakítanak ki. Ennél többet nem is érdemes tudni Jonathan Glazer (Szexi dög, Under The Skin) filmjéről, amely nyilván súlyos kérdéseket feszeget az emberi gonoszság természetéről.
Bob Marley: One Love (február 22.)
Valószínűleg senkinek sem kell bemutatni Bob Marleyt, a reggae koronázatlan királyának az élete viszont közel sem annyira közismert, mint a legnagyobb slágerei. Ezen változtathat majd Reinaldo Marcus Green (We Own This City, Top Boy, Richárd király) filmje, ami ráadásul a Marley család (Ziggy, Cedella, Rita) produceri munkájával készül. Az özvegy, Rita már írt egy remek önéletrajzi könyvet a zenészlegenda életéről, ezért még a hitelesség körül sincsenek kérdések.
Bob Marleyt Kingsley Ben-Adir (Peaky Blinders, OA, Titkos invázió), feleségét pedig Lashana Lynch (Monica Rambeu a Marvel-filmekből) alakítja, de feltűnik Michael Gandolfini, James Gandolfini fia is. A gyártásért Brad Pitt produkciós cége felelt Bob Marley Tuff Gong kiadójával párban.
Lefkovicsék gyászolnak (február 22.)
Breier Ádám első rendezésének terve az Inkubátor-program keretében valósulhatott meg (még azelőtt, hogy a program átalakítása miatt maguk a nevezők kérték számon a szervezőket) és egy megromlott apa-fia kapcsolatra fókuszál. A történet szerint Lefkovics Tamás (Bezerédi Zoltán) annyira rosszban van a fiával, Ivánnal (Szabó Kimmel Tamás), hogy utóbbi végül inkább Izraelbe költözik, és ortodox zsidóként ott alapít családot. A mindkettőjükkel kommunikáló anya halála (Máhr Ágnes) miatt azonban a két férfinak újra szembe kell néznie egymással. A filmet rendezője az amerikai indie filmekhez hasonlította, a Lefkovicsék világpremierje is a tengerentúlon, a Palm Springs Fesztiválon lesz.
Tűzvörös égbolt (Roter himmel, február 22.)
Christian Petzold annyira elismert, és egyedi hangú rendezővé nőtte ki magát az utóbbi időben, hogy a napokban Budapesten is a német rendező életművének korábbi darabjaiból (Tranzit, Hableány) tartanak vetítéseket.
A Tűzvörös égbolt két barát elvonulós, munkával töltött nyaralásaként indul, csak aztán hamar kiderül, hogy a tervüket felülírja a helyszínen lévő Nadja, aki miatt a nyaraló lassan inkább egy szerelmi négyszög helyszínévé válik, miközben a környéken erdőtüzek pusztítanak.
Priscilla (február 29.)
Az Elvis után nem sokkal érkezik a másik szemszögre, a feleség nézőpontjára (és életrajzi könyvére) alapozó film Sofia Coppolától (Elveszett jelentés, Öngyilkos szüzek), aki a tőle megszokott módon nem ítélkezni akar Elvis és Priscilla sokat vitatott viszonya felett. Priscilla szerepében a Devs-ből vagy az Easttowni rejtélyekből ismerős Cailee Spaeny, Elvist pedig az Eufóriával befutó, most épp a Saltburn miatt pörgő Jacob Elordi játssza.
The Holdovers (február 29.)
A legkarácsonyibb mozifilm, amit el lehet képzelni, három, saját veszteségeivel birkózó, önfejű karakterrel, akiknek elvileg semmi közük sem lenne egymáshoz, mégis egymás társaságában kell tölteniük az ünnepeket.
Kár, hogy ennyire későn érkezik a mozikba itthon a film, igaz, február végére valószínűleg hozzávágnak jópár rangos jelölést a rendező Alexander Payne-hez, és a főszereplőkhöz, Paul Giamattihoz, Dominic Sessához és Da'Vine Joy Randolph-hoz.
Dűne 2. (március 14.)
A 2021-es űreposz folytatása kicsit elhúzódott, de hamarosan érkezik a kétrészes adaptáció második felvonása ugyanazzal a brutális szereplőgárdával, mint három évvel ezelőtt. Vagyis ismét Denis Villeneuve rendezésében láthatjuk majd Zendayát, Timothée Chalamet-t, Rebecca Fergusont, Javier Bardemet, Stellan Skarsgardot, Josh Brolint és Dave Bautistát.
Ha ez az elképesztő sztárparádé nem lenne elég, új arcként bukkan fel Florence Pugh, Austin Butler, Léa Seydoux és Christopher Walken is. Ennél többet valószínűleg tényleg nem kell mondani, a Dűnéhez tényleg összeszedték az elmúlt évek legmenőbb színészeit, és még hozzájuk csaptak egy sor nagy veteránt is, hogy biztosra menjenek.
Vaskarom (The Iron Claw, március 21.)
Részben a BBC gyártásában és az A24 forgalmázásában Amerikában már látható a tragikus sorsú Kevin Von Erich pankrátor és családjának a története, ami egészen parádés szereposztással készült: Zac Efron és Jeremy Allen White (A mackó, Shameless) egy-egy Von Erich testvért alakítanak, Lily James pedig Efron felesége lesz majd. A Von Erich família leginkább arról híres, hogy Fritz Von Erich mind az öt fiából pankrátort nevelt, de végül olyan hihetetlen tragédiasorozat érte a családot, hogy ma már csak egyikük van életben. Erdély Mátyás, a film operatőrének munkájáról pedig a The Ringer írta azt, hogy a képeinek köszönhetően időutazással ér fel a film.
Kék Pelikan (április 4.)
Egészestés animációs dokumentumfilm a kilencvenes évek vonatjegy-hamisító bizniszéről, ami a hamisítók és az azokat megvásárlók sztorijaira épít. Az oral history műfaját követő feldolgozásmód az első reakciók alapján elég szórakoztató lett.
„Történelmi filmeket nem abból érdemes csinálni, amit történészek leírnak, persze kutatás szempontjából ezek fontos információk. Hanem az akkori átlagemberek mikrotörténetein keresztül lehet ezt összerakni. Ennek a három embernek a sztorijából pontosan le lehet mérni, hogy mi történt, hogyan hatott rájuk, és hogyan próbáltak meg működni az adott korszakban” – nyilatkozta a filmről a rendező, Csáki László.
Challengers (április 25.)
Luca Guadagnino (Szólíts a neveden, Szerelmes lettem) ezúttal feltörekvő tenisztehetségek világában játszódó filmmel érkezik. A Challengers egy még tinédzserkorban kezdődő, majd a felnőttkorig kitartó szerelmi háromszög története, ahol a Zendaya által alakított Tashi egyszerűen nem tud (vagy nem akar) választani a két barát közül.
A kaszkadőr (The Fall Guy, május 2.)
Megnyugodhatunk, mert idén sem maradunk a lassan zsánerré alakuló, Ryan Gosling megint teljesen hülyét csinál magából film nélkül. A színész ezúttal egy olyan kaszkadőrt alakít, akinek természetesen exe (Emily Blunt) társaságában kéne vérprofin lehoznia egy forgatást, miközben a film főszereplőjét is meg kéne mentenie.
A majmok bolygója: A birodalom (Kingdom of the Planet of the Apes, május 23.)
Egy új trilógia kezdődarabja A birodalom, amely 300 évvel az utolsó Majmok bolygója-mozi után veszi fel a fonalat. Ebben az idősíkban már a majmok számítanak az uralkodó fajnak a bolygón, olyannyira, hogy leginkább a majomklánok közötti hatalmi harccal és az emberek sanyargatásával vannak elfoglalva. Ebben a káoszban ismerhetjük meg az új trilógia főszereplőit, a múlt titkaira kíváncsi csimpánzt, Noát és embertársát, Mae-t.
Furiosa (május 23.)
George Miller hosszú éveken át harcolt azért, hogy végre elkészíthesse a folytatást a 2015-ös Mad Maxéhez, ami már nem a címszereplőre, hanem a Charlize Theron által alakított Furiosa karakterének előtörténetére koncentrál majd. Kilenc éve az egész világot lenyűgözte Miller fantasztikus látványvilága és épített díszletei, idén az lesz a kérdés, hogy a nem túl acélos trailer ellenére képes lesz-e megismételni az akkori bravúrt úgy, hogy sem Tom Hardy, sem Charlize Theron nem tér vissza a szerepeihez, helyettük viszont lesz Chris Hemsworth (vagyis Thor), a fiatal Furiosát pedig Anya Taylor-Joy (A vezércsel, A menü, Az Északi, Peaky Blinders) alakítja.
Agymanók 2 (Inside Out 2., június 13.)
Ehhez nem kell sok mindent hozzáfűznünk, az elmúlt évek egyik legsikeresebb Pixar-filmjéhez idén érkezik a folytatás. Mivel a főszereplő lány a történet szerint 13 éves lesz, az első részben megismert érzelmek mellé ezúttal becsatlakozik jópár új szereplő, köztük a kamaszkorral érkező szorongás is.
The Bikeriders (június 20.)
Jeff Nichols (Mud, Midnight Special) filmje sokáig elátkozottnak tűnt, annyit tologatták és halasztgatták, de idén végre láthatjuk Austin Butlert, Tom Hardyt és Michael Shannont is a hatvanas években egy évtized alatt túl nagyra és túl arrogánsra növő, az eredeti szellemiségtől egyre távolabb kerülő motorbanda tagjaként.
Nosferatu (2024 karácsony)
Robert Eggers (A boszorkány, A világítótorony, Az Északi) saját Drakula-feldolgozása az év egyik legkülönlegesebb horrorjának ígérkezik, ami Friedrich Wilhelm Murnau 1922-es német expresszionista némafilmjén alapszik. A rendező bevallása szerint egy igazi szerelemprojektről van szó, az eddigi munkásságából és a szereplőgárdából (Willem Dafoe, Lily-Rose Depp) kiindulva pedig jó eséllyel számíthatunk arra, hogy méltó darabja lesz a rendező életművének.
Civil War
Az A24 pár hónapja elárulta, hogy a jövőben több blockbusterrel és nagyszabású produkcióval is megpróbálkoznak, Alex Garland rendezése pedig szépen illeszkedik ehhez az ígérethez.
A Civil War (ami polgárháborút jelent) egy olyan Amerikát mutat be az országot átutazó újságírócsapaton keresztül, ahol küszöbön a polgárháború kirobbanása a diktatorikus amerikai kormánynak és a militáns szélsőségeseknek köszönhetően. A témát egyértelműen a jelen világpolitikai állapota inspirálta, amikor az autokratikus rendszerek és vezetők Orbán Viktortól Donald Trumpig megvetették a lábukat a nyugati világban is, és a demokrácia szép lassan háttérbe szorul a politikai leszámolásokkal szemben.
A fontosabb szerepekben Kirsten Dunst, Wagner Moura (Narcos) és Jesse Plemons, a csodálatos Nick Offerman pedig egy autokrata amerikai elnököt alakít majd. Fontos kiemelni, hogy Alex Garland rendezőnek egészen elképesztő pedigréje van, íróként vagy rendezőként olyan produkciókért felelt, mint az Expedíció, a Dredd, az Ex Machina, a 28 nappal később, a Devs sorozat vagy az Enslaved: Odyssey to the West videójáték.
Gladiátor 2
Az érzékeny főszerepek után (Normális emberek, Aftersun) után Paul Mescal egy igazi blockbusterben is bizonyíthat. Ridley Scott rendezésében Mescal az eredeti filmben még gyerek Luciust alakítja immár felnőttként. A sztoriról ezen kívül eddig nem sokat tudni, de Scott nyilván elég nagyszabású produkcióban gondolkodik, olyan színészekkel, mint Denzel Washington, Barry Keoghan vagy Pedro Pascal.
Szökevény csajok (Drive-Away Dolls)
A Coen-fivérek már külön utakon járnak, Joel Macbeth-adaptációja után Ethan is előbújik első saját rendezésével. A klasszikus roadmovie azért az előzetes alapján nem rugaszkodik nagyon messzire a közös életműtől sem, hiszen egy Floridába induló, leszbikus párt követhetünk, (Margaret Qualley és Geraldine Viswanathan) akikről hamar kiderül, hogy valami olyan van véletlenül náluk, ami egy csapat bűnözőt aktivizál. A mellékszerepekben is elég nagy nevek, Matt Damontól Pedro Pascalon keresztül Colman Domingóig.
Joker: Folie à Deux
A 2019-es film folytatása első hallásra azért rizikós vállalkozásnak tűnik, hiszen az alkotók elmondása szerint musicalformában érkezik a második rész, amelyben Joaquin Phoenix mellett Harley Quinn szerepében Lady Gaga lesz a másik főszereplő.
MaXXXine
Az X és a Pearl után ez már Ti West és Mia Goth horrortrilógiájának befejező darabja, amelyben Maxine a nyolcvanas évek Los Angelesében indítja be színészi karrierjét.