Pár nap híján egy év telt el azóta, hogy korunk egyik, ha nem legnagyobb hatású rappere egyszerűen szabotálta a karrierjét. Azóta nem visel cipőt az utcán, nindzsának öltözve jár-kel, miközben új feleségével kebaboznak, olasz gondolákon szerelmeskednek és Dubajban táncolnak a Rihannát egykor bántalmazó Chris Brown oldalán. Súlyos antiszemita kirohanások ide vagy oda, az internet – és Travis Scott – boldogan rehabilitálta Kanye West személyét, aki idén novemberben tavaly nyár óta először új dallal tért vissza, és jelenleg többen hallgatják, mint eddig bármikor. Pedig mind jobban jártunk volna, ha csendben marad.
„Minden embernek van valami értéke, amit letett az asztalra, különösen Hitlernek. Plusz ő is kereszténynek született” – szólott a katolicizmussal viharos és megkérdőjelezhető viszonyt ápoló Kanye West (névváltoztatása óta egyszerűen „Ye”) 2022. december elsején Alex Jones szélsőjobboldali radikális véleményvezér InfoWars című műsorában. Jones az az amerikai rádiós személyiség és összeesküvéselmélet-hívő, aki szerint a Sandy Hook iskolában történt, 28 áldozattal járó 2012-es iskolai lövöldözés megrendezett esemény volt.
A fekete maszkot és Vetements márkájú motorosdzsekit viselő, kezében Bibliát villogtató Kanye okfejtése még a radikális Jonest is megrázta, aki zavarában alig tudott mit mondani. A műsorban az is elhangzott, hogy Ye
- szereti a zsidókat, de a nácikat is közel annyira tiszteli, mivel azok szerinte jó dolgokat is véghez vittek;
- Hitlert nagyra tartja „a mikrofon és az autópálya feltalálása miatt”;
- a pornófogyasztás pedig egy szinten van a pedofíliával.
Néhány órával az interjú után még kiposztolt Twitterre egy Dávid-csillagba olvasztott horogkeresztet (ekkor még csak néhány hét telt el azóta, hogy feloldották a profilját), majd bosszúból közzétett Elon Muskról egy félmeztelen képet, aki végül ismét tiltotta a 31 millió követővel rendelkező profilját.
A konfliktusait a nagy nyilvánosság előtt meg- és túlélő Kanye kapcsán sejthető volt, hogy előbb, vagy utóbb robban majd a bomba, de nem lehetett tudni, mekkorát. Mindezek után semmi sem volt ugyanaz többé: kezdetét vette Kanye West évek óta érő önkéntes haláltusája, amellyel örökre rányomta a bélyeget addig megrengethetetlennek tűnő zenei hagyatékára. A kérdés máig az, hogy
vajon eltörölhető-e a rapper, akinek balhéjához hasonlót rég láttunk Amerikában Britney Spears hajvágása óta.
Kanye West (Ye)
46 éves, 24-szeres Grammy-díjas rapper, producer és divattervező. 2004 óta 10 albumot jelentetett meg, ezek nagy részét (különösen a My Beautiful Dark Twisted Fantasyt) a hiphop műfaj alapvetéseként tartja számon a zenei sajtó. Sokak szerint generációjának legnagyobb hatású zenésze produceri és előadói szempontból egyaránt, aki szinte kivétel nélkül inspirálta a legtöbb nála fiatalabb, most nagyot futó rappert (lásd Travis Scott, Kanye leghűségesebb padavanja). A botrányhős Kanye West karrierjét végigkísérték a balhék és a kényes ügyek, mondhatni a szemünk láttára zajlott mentális leépülése, küzdelme a bipoláris zavarral és minden egyéb konfliktusa – ezek sorába illik a mindet túlszárnyaló antiszemita-botrány is.
West a Yeezy márka alapítója, 2021-ben összvagyonát 1,8 milliárd dollárra becsülték. 2022-ben antiszemita kijelentései után szerződést bontott vele egyik fő partnere, az Adidas, emiatt az egykor milliárdos West vagyona 400 millió dollárra esett vissza, de a cég is súlyos bevételkiesésről számolt be idén a szakításra hivatkozva. A rapper 2014-ben házasodott össze a Kardashian klán legismertebb tagjával, Kim Kardashiannel, 2022-ben azonban elváltak. Házasságukból 4 gyerek született.
Az InfoWars-botrány óta eltelt egy évben meglehetősen kevés figyelem irányult Kanye West alkotói világára. A bulvár relatíve hamar felvette a fonalat és lekövette az előadó mozgolódását Európa- és Amerika-szerte, de arról nemigen lehetett tudni, hogy zeneileg mivel próbálhatja majd megtörni a csendet Ye. Nem mellesleg a rapper decemberi kirohanása még magához képest is annyira súlyos volt, hogy annak utórezgéseit hónapokkal később is érezni lehetett. Így kivételesen szűkebb rajongói tömegek tudták csak jó érzéssel elemezgetni azt, hogy vajon zenélhet-e West, sokan inkább csak örültek, hogy végre felszívódott.
Épp ezért számított jelentős fordulópontnak, amikor idén ősszel kiszivárgott a hír, hogy a rapper végre újra zenéken – és új albumon is – dolgozik, mégpedig Ty Dolla $ign R&B-énekessel közösen, akivel többször közreműködtek már az elmúlt évek során (Junya Pt 2, Everything We Need, Real Friends). De mint minden West-lemez tényét, úgy ezt a kollabalbumot is illik egészséges fenntartásokkal kezelni, pláne, hogy a 2021-es Donda óta aligha beszélhetünk következetes és említésre méltó diszkográfiáról.
Októberben már-már bombabiztos hírként futott körbe, hogy Kanye West közel százezres tömeg előtt adhatja elő az új albumot Olaszországban, de a szervezett eseményt végül lefújták. Valószínűleg azért, mert Kanye rá igen jellemző módon továbbra sem képes időre befejezni a zenéit és tartani a szavát: láthattuk ezt már az utólag frissülő és átalakuló 2016-os Life of Pablónál, a meg sem jelent Yandhinál és a Donda 2-nél is, amely bár technikailag megjelent Kanye West spéci zenelejátszó eszközén (Stem Player), gyakorlatilag sosem adták ki készen.
Közel-Kilét
Az album munkálatai végül a Közel-Keleten, először Szaúd-Arábiában, majd Dubajban folytatódtak tovább. Kanye november elején Rijádban legidősebb lányával, North Westtel tartott apa-lánya napokat, rajongókkal fotózkodott, eközben pedig egy, a sivatagban felhúzott olyan sátorkomplexumban írta a Ty Dolla $ignnal közös lemezt, ahol egy éjszaka átszámolva 860 ezer forint. A helyszín úgy néz ki, mint a Tatooine bolygó, ebben a futurisztikus környezetben csiszolgatta az előadó a friss dalokat, amelyek enyhén szólva sem karrierjének legjobbjai.
Mintha a Közel-Kelet tárt karokkal várna minden vállalhatatlan formát, akit a nyugati társadalom kitaszított magából. A szaúdi sivatagok pedig innentől fogva attól zenghettek, hogy Kanye „nem is antiszemita, hiszen nemrég szexelt egy zsidó nővel”.
Itt most tényleg nem viccelünk: november 17-én egy bizonyos @mansorash nevű felhasználó egy esti videót posztolt a sivatagból, a távolból pedig Kanye West potenciálisan új dala dübörgött, amiben valóban elhangzik a „How I’m anti-Semitic? I just fucked a Jewish bitch” sor. Nem hittük, de a Lil Durk és Bump J közreműködéseivel kiegészített számot végül egy chicagói (ez Kanye West szülővárosa) rádióadón mutatták be, rá pár napra pedig Vultures cím alatt a streamingplatformokon is megjelent a dal, igaz, Lil Durk nélkül.
A Vultures alapján Kanye West pusztán abból kiindulva relativizálja korábbi megszólalásait és az ellene felhozott antiszemitizmus vádját, hogy zsidókkal is boldogan ágyba bújik. Verzéje elején még felhozza, hogy Alzheimer-kórban szenved (miközben újabban azt bizonygatja, hogy egykori autóbalesete miatt autista), így megnevezni sem igen tudja, hogy kivel feküdt le.
A zsidózós okfejtés olyan, mint a Central Cee nevű brit rapper idei slágerében hallható homofóbiára utaló refrén, csak ennek a Kanye-sornak már most sokkal rosszabb az utóélete – miközben Cee pont az említett dalnak köszönhetően robbant be igazán, de ez már egy másik történet.
A napokban Dubajban is előadott Vultures (amire Kanye a Rihannát összeverő, Chris Brownnal táncolt) hamar heves reakciókat váltott ki a fontosabb zsidó jogvédő szervezetekből. A New York-i Anti-Defamation League „megátalkodott antiszemita” és „egyértelmű nőgyűlölő” jelzőkkel illette a rappert a TMZ-nek, hozzátéve, hogy „visszataszító látni, hogy a világszerte erősödő antiszemitizmus idején Kanye ismét arra használja a platformját, hogy gyűlöletet szítson a zsidóság ellen”.
Eközben Richard Hirschhaut, az Amerikai Zsidó Bizottság szóvivője szerint Ye új, zsidókkal kapcsolatos állásfoglalása „különösen szánalmasnak és szomorúnak hat”. Hirschaut szerint „az antiszemitizmus lángjait szítani és ilyen nézeteket terjeszteni milliós rajongótábora körében megbocsáthatatlan tett a zsidóságra nézve, pláne ilyen feszült és veszélyes időkben”.
Az már csak pláne, hogy abban az évben, amikor 520 tömeglövöldözés történt az Egyesült Államokban, Kanye még az egyik legkegyetlenebb amerikai iskolai lövöldözést is képes feleleveníteni a dalban: zsidózós sora után a Columbine általános iskolában 1999-ben történt mészárlással példálózik. Mint mondja, „ez bár nem a Columbine”, ő maga is a „lövészárkokból” tört fel; ezzel saját nehéz sorsára utal a Genius szerint a „trenches” szót használva. A kétértelmű képpel a két iskolai gyilkos ruházatára is referál: a vérfürdő elkövetői, Eric Harris és Dylan Klebold korabeli leírások szerint gyakran viseltek hosszú fekete esőkabátot (trench coat).
Aggasztó, hogy Kanye kontraproduktív módon egy, korábban már tévhitnek nyilvánított vélekedést is feléleszt a „trench” szócskával, miszerint Harris és Klebold a Columbine iskolában működő Trench Coat Mafia nevű klub tagjai voltak. Az ATI és a Washington Post egyaránt megállapította 2019-ben, hogy hamis és pusztán hiedelmeken alapul az a lövöldözés idején terjedni kezdő vélekedés, hogy a különcként jellemzett elkövetőket kiközösítették, akik emiatt a fekete kabátosok bandájában leltek befogadó barátokra. Klebold és Harris fotója nem is szerepelt a társaság 1998-as évkönyvében, az amúgy létező Trench Coat Mafia tagjai pedig épp a lövöldözés előtti évben végeztek az iskolában.
És ha ez nem lenne elég, a Vulturesszel nem csak az a baj, hogy szövegileg egész egyszerűen visszataszító, még zeneileg is értékelhetetlen, és abszolút méltatlan Kanye West eddigi életművéhez.
Mintha nem ugyanaz a Kanye West adta volna ki, aki egykor létrehozta a 2010-es évek leggyakrabban emlegetett lemezeit (MBDTF, Yeezus, The Life of Pablo). Pedig sok forgott kockán: Ye a 2022-es Eazy óta, avagy másfél éve nem hozott ki saját dalt (egyet elküldött Alex Jonesnak a zsidózás után, de ezt nem tekinthetjük hivatalos megjelenésnek), itt volt a pillanat a bizonyításra és arra, hogy legalább a maga elborult módján tisztázza a nevét. Ennél majdnem még a halandzsázó Lift Yourself is erősebb visszatérés lett volna.
A Vultures még úgy is hallgathatatlan, hogy West diszkográfiájára jellemzőek a félkész hatást keltő dalok, amik az idők során formálódnak, erősödnek és újraíródnak. Ugyanakkor a kislemez még annyi stenket sem hordoz, mint a megosztó 2021-es Donda album félresikeredett, befejezetlennek ható számai. Mégis valahogy egészen páratlan visszatérés történik a szemünk előtt: a legfrissebb adatok szerint Kanye Westet 60 millió ember hallgatja havonta a Spotifyon, ez pedig az eddigi legmagasabb szám 1996-ban indult karrierje óta.
Sőt, a Spotify Wrapped november 29-én publikált adatai szerint az idén rá érkező 33 milliárd lejátszással
Kanye West 2023-ban a 9. legtöbbet streamelt előadó volt az Egyesült Államokban, globálisan pedig a 11. helyig jutott. Mindezt úgy, hogy nem is adott ki lemezt és új dalokat sem, és nyakig benne van egy súlyos botrányban.
Egy pusztító ősz évfordulója
A cikkünknek az is célja, hogy sorra vegyük mindazt, ami Kanye Westtel történt tavaly októberi összefoglalónk óta, melyben az InfoWars-botrány még nem szerepelt. Az ámokfutás annak a karrieröngyilkos hadjáratnak a betetőzése volt, ami 2022 októberének elején kezdődött, amikor Kanye West „White Lives Matter” feliratú pólókat mutatott be a Párizsi Divathét kifutóján. Az internet sokkos állapotba került, holott ez még csak a kezdet volt: Kanye ezután azzal ment neki rapperkollégájának, Diddynek, hogy őt a zsidók irányítják, majd az amerikai hadsereg rémisztő szakzsargonjával élve jelentette be, hogy védekező állásba kapcsol a zsidókkal szemben, akik szerinte el akarják hallgattatni őt az Instagram-profiljának korlátozásával.
Innentől pedig nem volt fék lefelé a lejtőn: az előadó 2022 decemberéig odáig jutott, hogy az Instagram és a Twitter is letiltotta a profilját, szakított vele három legfontosabb divatpartnere (és bevételi forrása), az Adidas, a Balenciaga és a Gap márka is, George Floyd családja 250 millió dollárra perelte, Joe Biden amerikai elnök megannyi jogvédő szervezettel együtt felszólalt ellene, illetve ügyvédei újsághirdetésekben mondtak fel nála.
Ezen felül megkapta az „Év antiszemitája” címet és eltüntették a közönség elől a róla mintázott viaszbábut a londoni Madame Tussauds-ban. Utána egy londoni tetováláseltávolító szalon ingyen vállalta a Kanye West-tetkók leradírozását, a South Park egyik februári epizódjában ismét kifigurázták, majd Ausztráliából is megpróbálták kitiltani egyre radikalizálódó nézetei és vállalhatatlan nyilvános szereplései miatt. Talán az a legszomorúbb, hogy az Egyesült Államokban mindeközben egy rakás szélsőjobboldali szimpatizánst inspirált a rapper: tavaly egy zsidó temetőben több sírra is azt fújták fel vörös festékkel, hogy „Kanyének igaza volt”, a rigmus pedig karlendítő neonácik transzparensein is feltűnt Los Angelesben, miszerint „Kanye West igazat mond a zsidókról”.
A 2024-re ígért, azóta visszavont elnöki kampányán (amibe úgy is belevágott, hogy 2020-ban körülbelül 60 ezer ember szavazott rá összesen a közel 160 millióból) eleinte olyan neonácik és alt-righthoz köthető megmondóemberek dolgoztak, mint Nick Fuentes fehér felsőbbrendűségi antiszemita aktivista (aki nem mellesleg holokauszttagadó) és Milo Yiannopoulos brit szélsőjobboldali influenszer. Utóbbi Schmidt Mária liblingje, aki több ízben is járt Magyarországon, ahol beleállt Soros Györgybe, illetve előszeretettel méltatta a kormány családtámogatási programját a Hír TV-n. De a jobbra tolódásnak már bőven voltak korábbi jelei, elég, ha felidézzük a MAGA-sapkát viselő Kanye West és Donald Trump bratyizását a Fehér Ház falai között 2018-ból.
Gondolta volna bárki, hogy ez történik az 1994-es iskolai fotóján még „Say No To Nazis New America” feliratú pólót viselő rapperrel?
A mezítlábas nindzsa
Kanye West decemberi végső kirohanása után több bulvárlap is arról számolt be, hogy a rapper felszívódott. 2023 januárjában röppentek fel róla újra a hírek, miszerint pár hónappal a válása után titokban feleségül vette kollégáját, a Yeezy egyik tervezőjét, Bianca Censorit. Az ausztrál építész mellett kezdetét vette West új, egészen szürreális – és világ körüli – korszaka, egy minden elemében abszurd celebsztori, ami bőséges muníciót szolgáltatott a bulvárlapok és az internet számára.
West idén márciusban visszatért az Instagramra, ahol bizarr módon arról posztolt, hogy megváltozott a véleménye a zsidóságról és „újra megkedvelte őket”, ehhez pedig elég volt megnéznie a 21 Jump Street című filmet a zsidó származású Jonah Hill főszereplésével.
Ez volt az első jele annak, hogy a West-féle kusza zsidónarratíva még közel sem tekinthető lezártnak, és Kanye lépten-nyomon újra megnyilvánulhat a témában.
Amilyen csendes volt az év eleje, olyannyira felgyorsultak az események tavasz vége felé. Májusban arról szóltak a hírek, hogy az előadó amolyan provokáció céljából egy Adidas-üzlet mellett nyitotta meg a Yeezy márka új irodáját, az Adidastól különvált cégének új kollekcióját (Yeezy Season 10) pedig szintén ekkor mutatta be, igaz, állítólag teljesen zárt körben, így valójában nem is lehet tudni, milyen ruhákon dolgozott. Ez volt az első ruhakollekciója a 2022-es „White Lives Matter”-felsők óta (Yeezy Season 9).
Ezalatt a Financial Times arról számolt be, hogy az Adidas elkezdte árulni a raktáraiban porosodó Yeezy cipőket, amelyekkel gyorsan csináltak maguknak 565 millió dollár bevételt, amelyből még Kanyének is cseppent 85 millió dollár, hála az egykor szerződésbe foglalt 15 százalék részesedésének.
Pedig csak a felszínen tűnt úgy, hogy a viszony idilli és gyümölcsöző a márka és a rapper között; a New York Times idén októberben terjedelmes cikkben számolt be a kezdetek óta aggasztó partnerkapcsolatról. A lap megszólaltatta a cég munkatársait is, akik felidézték, hogy az Adidas valójában majdnem egy évtizeden át tolerálta West aggályos és nyomasztó viselkedését és nézeteit, míg a nyilvánosság azt hitte, hogy minden a legnagyobb rendben van köztük.
Látva azt, hogy dollármilliókat kerestek együtt, több mint 250 cipőt adtak ki közösen és rövid idő alatt megreformálták a 2010-es évek utcai divatját, hogy is hihettük volna azt, hogy baj van, pedig az egyik első, 2013-as megbeszélésükön Kanye West rögtön horogkereszteket skiccelt a cipők tervrajzai mellé a cikk szerint. De az is kiderült utólag, hogy hivatalos találkozókon pornót mutatott a cég munkatársainak, akikkel rendszeresen megalázóan és lekezelően beszélt, illetve gyakran manipulálta is őket.
Bár a Kanye-val való szakítás mentális felüdülést hozhatott a cégnek, az Adidas bevallottan nehezen élt meg Kanye nélkül financiálisan. Noha állításuk szerint az utolsó Yeezy-termékekből befolyó bevételek egy részét továbbra is antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdő szervezetek számára ajánlották fel, West mintha ezt a harcot is megnyerte volna a maga sajátos módján.
Az eltörléskultúra tornádója pár hónapra elsodorta ugyan, de rövid idő után újra stabilan állt, mintha mi sem történt volna. Csak a külseje változott meg.
Még májusban megszületett a nyilvánosság szeme láttára a feleségével utazgató új Kanye, aki innentől fogva furcsábbnál furcsább ruházatban bukkant fel egyes európai országokban. „Polizei”-póló, kék zoknicipő és válltömés: ez volt az első, korszakindító szett még Los Angelesben, ami után a teljesen fekete nindzsajelmezek, mindent elfedő fejkendők és az indokolatlan mezítlábazás kora jött, ami máig is tart. Ez odáig jutott, hogy arról kezdtek pletykálni a rajongói oldalak, hogy új lemezét az első fekete szamurájról nevezheti majd el, de mint látjuk, ebből semmi sem lett azóta.
Nyáron párjával együtt áthelyezte központját Olaszországba, azon belül is Firenzébe és Velencébe, ahol félreérthető pozíciókban fotózták le őket egy gondolán. De elmentek Berlinbe kebabozni is, ahol a civilek közt sorban állva (és a falhoz kuporodva) úgy néztek ki az ebédjükre várva, mint a saját kivagyiságuk tragikomikus áldozatai. Maga Kanye úgy tűnt fel, mint egy furcsa aurájú idegen, aki egy berlini padon kisemberként kajálva épp maga sem tudja, milyen úton jár egy katasztrofális médiahadjárat, majd az azt követő száműzetés után.
Az Alex Jones műsorában még pszichopata motoros rablónak kinéző, Bibliával a kezében affektáló rapper újabban úgy fest, mint egy nindzsajelmezes hajléktalan, a közvélemény pedig mintha rögtön elfelejtette volna a zsidózást (maga Kanye és új dala kellett hozzá, hogy újra emlékeztetve legyünk az esetre). Hiába, ennek ellenére úgy tűnik, hogy
a zoknival, vagy annak hiányával, illetve a gondolázó-kebabozó nindzsarapper képével abszolút uralni lehet a pillanatot, megint, és elterelni a témát a korábbi ámokfutásairól.
Amikor Marilyn Manson és DaBaby (avagy két eltörölt előadó, akikkel Kanye szintén haverkodott a közelmúltban), sőt a szélsőséges kijelentései miatt a Disney-től kirúgott színésznő, Gina Carano sem képes visszatérni, Ye teljesen magára maradva egy év alatt visszaszerezte az irányítást. Mintha kezdetét vette volna az eltörléskultúra utáni kor kezdete, ahol a porba tiport morálon és józan észen rég túllépve már csak az a szomorú kérdés maradt a kiábrándító Vulturest hallva, hogy ír-e még valaha értékelhető zenét Kanye West.
Kanye West friss ámokfutásáról az After+ legújabb adásában is beszélgettünk, a téma a 16. perctől hallható.