52 ezer éves bőrmintából sikerült rekonstruálni a gyapjas mamut háromdimenziós genomját

2024. július 15. – 16:34

A Colossal nevű amerikai biotechnológiai vállalat tavaly januárban megígérte, hogy 2027-re feltámasztaná a gyapjas mamutot, leginkább abból kiindulva, hogy a mamut DNS-e 99,6 százalékban megegyezik az ázsiai elefántéval. Egy friss kutatás most minden eddiginél közelebb hozta a labormamutok megszületését, egy 52 ezer éves bőrmintából ugyanis sikerült rekonstruálni a gyapjas mamut három dimenziós genomját – írja az NPR.

A Cell szaklapban múlt csütörtökön publikált tanulmányban a kutatók most először tudták így újraalkotni egy már kihalt, fejlett faj genetikai állományát. A csontokból, fosszíliákból, mumifikálódott holttestekből és hajszálakból kinyert, ősi DNS-eket elemezve régóta lehet már kutatni a Föld élőlényeinek történetét, ennek azonban megvannak a korlátai. A kutatócsoport ezért tűzte ki célul a kromószómákkal kiegészített, háromdimenziós struktúra rekonstruálását.

A kutatók kifejezetten a gyapjas mamutra fókuszáltak, de eleinte nem tudták, hogy fogjanak neki a dolognak. Erez Lieberman Aiden, a tanulmány társszerzője az NPR-nek elmondta, eleinte még az eBayen is keresgéltek mamutmintákat, amit utólag nem tart túl jó ötletnek, öt év után azonban végül sikerült szerezniük egy remek állapotban fennmaradt bőrdarabot. A minta egy 52 ezer éve elpusztult, 2018-ban Szibériában felfedezett nőstény füle mögül származik, és szokatlan módon még a szőr is megmaradt rajta.

A 2018-ban előkerült mamutbőr – Fotó: Love Dalen / Stockholm University / AFP

A kutatók ezt követően úgy módosították a Hi-C nevű a kromoszómakonfiguráció rögzítésére tervezett technikát, hogy az ősi mintákkal is működjön, és ezzel a mamut mind a 28 kromoszómájának modelljét sikerült megalkotniuk. Aiden szerint ez egy hatalmas mérföldkő, nagyjából ahhoz mérhető, mint amikor először sikerült megtenni ugyanezt az emberi genommal. A kutatók abba is betekintést nyertek, hogy a mamut egyes génjei mit csináltak, a modern elefántok genomjával összehasonlítva pedig arra vonatkozó nyomokat is találtak már, hogy miért voltak a gyapjas mamutok gyapjasak.

Aiden szerint a kutatás eredményei hasznosak lehetne a mamutok feltámasztására irányuló kísérletekhez is, például úgy, hogy az ázsiai elefántokat mamutokra jellemző tulajdonságokkal ruházzák fel, és újra szabadon engedjék őket a tundrán. Az NPR-nek több, a tanulmánytól független kutató is azt mondta, hogy a mamutok feltámasztásának lehetősége mindenképpen izgalmas.

Olyan szakértők is voltak ugyanakkor, akik szerint beláthatatlan következményei lehetnének ennek, és a génmódosított elefántok amúgy sem lennének mamutok. Ez nagyjából egybevág azzal, amit magyar kutatók a Telexnek mondtak a Colossal tavalyi bejelentése után. Erről bővebben ebben a cikkünkben olvashatnak.