Kormányinfó: Hónapokon belül magyar tulajdonba kerülhet a ferihegyi repülőtér

2021. október 21. – 11:16

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Akár az év végéig, de legkésőbb jövő év elején lezárul a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszavásárlásának folyamata – közölte Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ehhez már csak a technikai részleteket kell rendezni, így a 2007-es privatizáció után ismét magyar kézbe kerül a repülőtér.

A Magyar Állam kedvező megállapodást kötött a miniszter szerint, egy nagy nemzetközi cég készített előzetes értékbecslést.

Formálisan még nem írták alá a szerződést, de az összegről már szóban talán már meg is egyeztek – tette hozzá a miniszter.

Hogy mennyi idő alatt hozza vissza a repülőtérét árát, azt azért is nehéz megmondani Gulyás szerint, mert az eddigi tulajdonos nem fejleszette rendesen a repülőteret. Utoljára – folytatta – „már-már a verbális erőszak hatására” a fapados gépeknek épített egy új terminált, ami európaibb színvonalat biztosít. A repülőteret Gulyás szerint sokkal nagyobb lépésekben lehetne fejleszteni, és akkor az éves utasszám is nőne.

Azt mondta, még a terminál megépítése előtt a repülőtér 8,5 milliós éves forgalma 17 millió utasra nőtt. A növekedés a járvány után Gulyás szerint folytatódni fog, nyugodtan lehet 24-25 millió utas is. Ettől függetlenül indokolt szerinte a pillanatnyi éves forgalommal számolni, de akkor sem évtizedek alatt térül meg az ára.

A Telex kérdésére azt is mondta Gulyás, hogy jó lenne, ha ismét lenne nemzeti légitársaság, de erre csekély esélyt lát, és nincs is kormány előtt ilyen javaslat. Ő perspektivikusan azt is el tudná képzelni, hogy regionálisan – akár a visegrádi országokkal, akár az osztrákokkal – lenne egy közös légitársaság, amelyben a Magyar Államnak is lenne tulajdonrésze. Ilyenről sincs azonban jelenleg szó – tette rögtön hozzá.

1400 milliárd forintos ajánlatról szóltak sajtóhírek

A visszavásárlásról nagyon régóta keringenek hírek, a kormány már tavaly bejelentkezett a repülőteret üzemeltető Budapest Airportért, amelynek három tulajdonosa van: a szingapúri GIC befektetési alap, egy kanadai nyugdíjalap és a német székhelyű repülőgép-kezelő társaság, az AviAlliance.

Az első hírek piaci ár alatti ajánlatokról szóltak, a közelmúltban azonban a repülőtéri ügyekről jól értesült Bloomberg már egy 4,6 milliárd eurós (1400 milliárd forintos) ajánlatról számolt be. A Bloomberg és a Financial Times korábban azt írta, akár az elmúlt időszak 4-5 milliárd eurónyi állami hitelfelvételének is köze lehet a visszavásárlási tervhez, amelyről Orbán Viktor a hét elején azt mondta: bármikor bekövetkezhet.

A külföldi lapok mellett a Telex is úgy tudja, hogy a vásárlást lebonyolító, magánszektorbeli cégeket tömörítő, ITM melletti konzorciumot az Indotek vezetheti – ez Jellinek Dániel milliárdos vállalkozó cége, róla ebben a cikkünkben olvashat –, de benne lehet a Mol Nyrt. is.

De a Budapest Airport visszavásárlási szándékának hátterében az is állhat, hogy Orbán Viktor szuverenitáspolitikájába jól illeszkedik a legnagyobb magyar reptér nemzeti tulajdonba vétele – akár ilyen magas áron is.

A Budapest Airport egyébként békeidőben (amikor nincs világjárvány) nem rossz üzlet, az utolsó vírusmentes évben, 2019-ben 110,05 milliárd forint nettó árbevétellel zárt, adózott eredménye pedig 29,13 milliárd forint volt. Ha mostantól minden évben így menne a cégnek, akkor az 1400 milliárd forintos vételár majdnem ötven éven belül térülne meg. Gulyás szerint ezek csak politikailag elfogult álláspontok lehetnek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!