Bloomberg: A kormány a piaci ár alatti ajánlatot tett a Budapest Airportra
2021. július 10. – 10:32
frissítve
A magyar kormány ajánlatott tett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportra – írja a Bloomberg az ügyet ismerő, névtelen forrásokra hivatkozva.
A lap információi szerint az ajánlat a héten érkezett a cég tulajdonosaihoz, és a közelmúltban köttetett, hasonló üzletek és értékbecslések alapján a piaci ár alattinak számít. Az értesüléseket sem a többségi tulajdonos AviAlliance, sem a kormány nem kommentálta.
A Budapest Airportot 2005-ben privatizálták, jelenleg három tulajdonosa van: a szingapúri GIC befektetési alap, egy kanadai nyugdíjalap és egy másik kanadai cég, az AviAlliance, ők állításuk szerint nem tervezik a repülőtér eladását. Köztudott, hogy a magyar kormány szeretné újra nemzeti kézben látni a repteret. Álláspontjuk szerint az üzemeltető céget hitelből megvásárló külföldi konzorcium az ország érdekei ellen van azzal, hogy a nyereség nagy részét osztalék formájában kivonja, hogy így a hiteleit fizesse. Állításuk szerint ezáltal elmaradtak a szükséges fejlesztések, és a reptér nemzetközi összehasonlításban alacsony színvonalú.
Hónapok óta meg akarják venni
A Bloomberg hagyományosan jól értesült a ferihegyi reptér ügyeiben. Még októberben írták meg, hogy kormányközelinek tartott gazdasági szereplők bejelentkeztek a Budapest Airportra. Akkor a cikk megjelenése után az abban megnevezett Jellinek Dániel, az Indoket Csoport vezérigazgatója meg is erősítette, hogy tárgyalásokat folytatnak, de hozzátette, hogy az általuk létrehozott konzorcium „kizárólag politikai kapcsolódással semmilyen formában nem rendelkező, professzionális szereplőkből áll”. (Az ügy hátterének a Telex akkor ebben a cikkben járt utána.)
Bár az októberi vételi szándékból végül nem lett semmi, a tulajdonosok és a kormány közötti huzavona azóta is tart. Szintén a Bloomberg írt arról novemberben, hogy a kormány blokkolta a Budapest Airportot abban, hogy sürgősségi hitelt vehessen fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) koronavírus miatt felállított sürgősségi alapjától. Normál esetben ez a jóváhagyás csak formalitás, ezért volt meglepő, hogy Magyarország keresztbe feküdt az 50 millió eurós (18 milliárd forintos) hitel folyósításának. A többségi tulajdonos a kormány üzemeltetéssel kapcsolatos vádjait visszautasította, és az általa érzékelt kormányzati nyomásgyakorlás miatt áprilisban panasszal fordult az Európai Bizottsághoz.
Valamilyen módon
Május végén aztán kiderült, hogy a magyar állam közvetlenül szerezné meg a Budapest Airport többségi tulajdonát. A kormányközeli Magyar Nemzet akkor arról írt, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter feladata az állami többségi tulajdonszerzés előkészítése. Júniusban Palkovics a Vasárnapnak adott interjújában azt mondta, hogy valóban készek visszavásárolni a reptér üzemeltetőjét:
„A legjobb az lenne, ha az állam nemcsak szabályozóként, a fejlesztési források gazdájaként, stratégiaalkotóként, hanem tulajdonosként dolgozhatna a szolgáltatási színvonal emelésén. Ennek érdekében mi tennénk egy méltányos ajánlatot a reptér megvásárlására. Ha ez ebben a formában nem lehetséges, akkor a magyar állam többségi tulajdonát szeretnénk valamilyen módon visszaállítani.”
Az elmúlt időszakban a ferihegyi repülőtér bevételei jelentősen növekedtek, az elmúlt három évben 43 százalékkal nőtt a cég bevétele, 2019-re elérte a 331 millió eurót, azaz nagyjából 117 milliárd forintot. A világjárvány miatt azonban tavaly körülbelül 90 százalékkal csökkent az utasok száma. A Budapest Airport 2020-ra 38 millió euró kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt jelentett, ami 110 millió eurós éves veszteségnek számít. 2023-ra várják a járvány előtti működés visszaállását.