Bloomberg: Magyarország blokkolta a Budapest Airport hitelfelvételét

2020. november 03. – 15:05

Bloomberg: Magyarország blokkolta a Budapest Airport hitelfelvételét
Kongó reptér (mármint ürességtől kongó budapesti reptér, nem az afrikai ország reptere) – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)

Másolás

Vágólapra másolva

A cikk szerint a repteret üzemeltető cég életmentő hitelt vett volna fel az EBRD-től, de a kormány vétózott.

Magyarország maga blokkolta a Budapest Airportot abban, hogy sürgősségi hitelt vehessen fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) koronavírus miatt felállított sürgősségi alapjától – írja a Blooemberg két munkatársa, Alberto Nardelli és Simon Zoltán.

A hírügynökség ezúttal is névtelen forrásokra hivatkozott, mint korábban, amikor nagy visszhangot kiváltva arról írt cikket, hogy Jellinek Dániel Indotek-csoportja, a Mol Nyrt. és más befektetők megvennék a repteret a jelenlegi, kanadai–szingapúri tulajdonosi konzorciumtól. Mint annak a Telex.hu is utánajárt, az a cikk megalapozott volt.

A Bloomberg mostani cikke szerint mivel az EBRD-hiteleket mindig jóvá kell hagynia a fogadó ország kormányzatának, a magyar kormány képes volt megakadályozni a folyósítást. A lap szerint normál esetben ez a jóváhagyás csak formalitás, ezért volt meglepő, hogy Magyarország keresztbe feküdt az 50 millió eurós (18 milliárd forintos) hitel folyósításának.

A rövid távú hitel a repülőtér pénzügyi helyzetének stabilizálására, az üzletmenet folytonosságának biztosítására és az olyan fizetési kötelezettségek, mint a bérek kifizetésének finanszírozására szolgált volna, a magyar kormány állítólag májusban vétózta meg a hitelt.

Mint a cikk is emlékeztet rá, nyílt titok, hogy a magyar kormány szeretné újra nemzeti kézben látni az először 2005-ben privatizált nemzetközi repteret. A kormány régóta azt tartja, hogy a repteret hitelből megvásárló külföldi konzorcium az ország érdekei ellen van azzal, hogy a reptér nyereségének nagyon nagy részét osztalék formájában kivonja, hogy így a hiteleit fizesse, és ezáltal elmaradtak a szükséges fejlesztések, és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nemzetközi összehasonlításban alacsony színvonalú.

A Bloomberg kérdéseit a magyar kormányzat és az EBRD nem kommentálta. Mindenesetre, ha a Bloomberg értesülése helytálló, akkor a magyar kormány lépése azért nem elegáns, mert egy olyan tulajdonosváltást segíthetett elő a vétóval, amelyben vélhetően a későbbiekben ő maga is valamilyen szerephez juthat.