Figyelmeztetést kapott a hatóságtól a Megafon, amiért kiszivárogtak a jelentkezők adatai
2024. november 28. – 09:29
A Megafon nem biztosította megfelelően a weboldalán a fejlesztői tesztkörnyezetet, valamint a webszerver konfigurációját, ami adatvédelmi incidenshez, személyes adatok szivárgásához vezetett – állapította meg határozatában a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH).
Az ügy előzménye, hogy januárban kiszivárogtak a Megafon képzéseire jelentkezők adatai, még fideszes polgármester is volt a jelentkezők között. Az incidenst a Megafon jelezte a NAIH felé.
A Megafont működtető Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft-t a NAIH mindössze figyelmeztette a jogsértés miatt, és jelezte, hogy ha újabb adatvédelmi jogsértés történik, a jelenlegi jogsértést fokozott súllyal veszi figyelembe a jogkövetkezmények meghatározásakor.
Emellett a NAIH elrendelte a végleges határozatának közzétételét, amely a Megafon azonosító adatait tartalmazza. A határozatot közzé kell tenni a NAIH és a Megafon honlapján legalább 30 napon keresztül a határozat véglegessé válásától számított 30 napon belül.
A 2019-es önkormányzati választás után pár hónappal alapított Megafon ma a kormányzati üzeneteket közvetítő online propagandagépezet legfontosabb fogaskereke. „Legyél te is jobboldali digitális szabadságharcos! A Megafont azért hoztuk létre, hogy felerősítsük a jobboldal hangját és ellensúlyozzuk a balliberális mainstream uralmát a neten” – olvasható annak a szervezetnek a honlapján, amely 2022-ben tízmilliós nagyságrendben költött a nemzeti konzultáció népszerűsítésére, a 2022-es országgyűlési választások előtt pedig Szijjártó Péter külügyminiszter részvételével tartott kampányrendezvényt.
A Megafon mögött álló cég, a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft., tulajdonos-ügyvezetője Kovács István, az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója. A cég három év alatt több mint ötmilliárd forint támogatást kapott, a facebookos reklámköltése pedig már a másfél milliárd forinthoz közelít. Csak tavaly decemberben 15 millió forintot költöttek a képzéseikre toborzó hirdetésekre. Az egyik legismertebb megafonos, Filep Dávid azóta megszűnt cégével együtt tavaly többet költöttek facebookos politikai hirdetésre, mint Portugália. A szervezet nem csak a Facebookon aktív: tavaly tavasszal európai viszonylatban is a megelőző év legdrágább politikai YouTube-kampányát futtatták le a „háborúpárti baloldalról”. A Telex ellen indított perek során pedig a bíróság kimondta, hogy „valós tényekből levont okszerű következtetés”, hogy a Megafonba akár közpénz is juthatott.