Mit oszt a kopasz? Hirdetési pénzt fideszes kampányokra, százmilliós nagyságrendben
2022. december 19. – 11:36
Magyarként elég nehéz úgy fészbúkozni és a YouTube ingyenes verzióját használni, hogy az ember ne akadjon lépten-nyomon kormánypárti propagandába. Jobb esetben ez legalább magától a kormánytól vagy a Fidesztől jön, ilyenkor az ember legalább tudja, pontosan mit lát és kinek a finanszírozásában. De egyre több olyan szereplő van, akikről első blikkre nehéz eldönteni, pontosan kicsoda, és miért tolja száz százalékban a fideszes üzeneteket.
A jelenség legismertebb példája a Megafon, amelyet a jobboldali, konzervatív kormánypárti hangok közösségi médiában való felerősítésére hoztak létre azután, hogy a Fidesz érzékelte, volna még mit fejlődnie ezen a téren. A politikai influenszereket futtató platform a hagyományos médiát karcsúsító, és az erőforrásokat a közösségi média irányába átcsoportosító stratégia keretében pár év alatt megkerülhetetlenné vált a kormánypárti kommunikációban.
A Megafon ma már egy népszerű, Fidesz-hű médiaszemélyiségeket sorai közt tudó, évi több száz milliós költségvetésű szervezet, amelynek létezéséről minden, közélet iránt érdeklődő magyar kénytelen tudomást venni. Vannak azonban kisebb játékosok is ugyanezen a piacon, mint például az egyik ismert megafonos által gründolt Aktuális Média. A főleg Facebookon aktív, mindössze 18 ezer követővel rendelkező oldal több százmillió forintért hirdette már a fideszes üzeneteket az elmúlt egy évben, miközben a mögötte álló cégnek tavaly nem volt látható bevétele.
Filep Dávid, ismertebb nevén „A Kopasz” a Megafon egyik népszerű oldalának (A Kopasz Oszt) szerkesztője. Filepet nemcsak az emeli ki a fideszes politikai influenszerek közül, hogy az egész mezőnyből őt követi egyedül Instagramon Orbán Viktor, de az is, hogy van egy saját mini-Megafonja. Az Aktuális Média Nonprofit Kft. egy nulla alkalmazotti létszámú kommunikációs cég, melynek Filep a tulajdonos-ügyvezetője, és amelynek közösségi médiás megfelelői a cég 2021-es megalapítása óta már több mint 455 millió forintot hirdettek el.
A koncepciónak úgy tűnik, eredetileg része lehetett egy híroldal is, ám ezzel hamar felhagytak a készítők, az aktualis.hu-n 2021 nyara óta nem találhatók friss cikkek. Van viszont öndefiníció, ami így szól:
„A közösségi oldalakon százával jelennek meg mindennap az egymásnak ellentmondó híresztelések. Ekkora médiazajban nehéz eligazodni, és még nehezebb biztos válaszokat kapni a kérdéseinkre. Nem csoda, hogy egyre többen érzik úgy, hogy nem jut el hozzájuk a valóság. Mi, az Aktuálissal segítünk képben maradni! A célunk, hogy elmondjuk, mi történik Magyarországon és a nagyvilágban, és azt is, hogy mindez miért fontos. Okokat és összefüggéseket keresünk az események mögött, a tényekre alapozva.”
Úgy tűnik, hogy Filep Dávid ezt a célt politikai hirdetésekkel kívánja szolgálni. Az Aktuális Facebook-oldal az Ad Library adatai szerint 2021. novembertől 2022. december közepéig összesen több mint 296 millió forintért reklámozta posztjait, a YouTube-on pedig 159 millió forintra rúgott az összeg december 15-én (frissítés: a cikk élesítésekor már 176 millió forint felett állt ez a számláló). A céginformációs rendszer adatai szerint ehhez 2021-ben még biztosan nem társult árbevétel, az Opten alapján tavaly 0 forintot könyvelt az Aktuális Média Nonprofit Kft. (bár az üzemi eredmény 3,5 millió forintra rúgott, eszközökben volt 34 millió forintja, és passzív időbeli elhatárolásként is feltüntetett a mérlegében 27 millió forintot – utóbbi lehet akár olyan bevétel, ami csak a következő évre könyvelhető).
Eközben az Aktuális Facebook-oldal és a cég YouTube-hirdetései már 2021-ben meghaladták a 30 millió forintot. A Megafonnak szintén nincs árbevétele 2021-re (saját bevallásuk szerint konzervatív magánadományozók támogatásaiból működnek, amit nem árbevételként kell könyvelni), de üzemi eredményként azért keletkezett a cégben 557 millió forint tavaly, miközben idén tavasszal átlépték Facebookon az egymilliárdos határt.
Az Aktuális hirdetési kampányai időben és témákban rendre egybevágnak a fideszes közösségimédia-úthenger csapásirányával. A választások előtt a cég a Gyurcsány-show különféle epizódjait és olyan videókat hirdetett YouTube-on, amelyek Márki-Zay Péter ellenzéki miniszterelnök-jelöltet járatták le.
A Facebookon ugyanebben az időszakban több száz, egy kaptafára készült hirdetést futtatott az oldal párhuzamosan. Ezeken minden választókerület ellenzéki képviselő-jelöltjére rákerült a „100% Gyurcsány”-billog, Gyurcsány Ferenc képe, vagy „a baloldal fizetőssé tenné az egészségügyet” felirat. A 100% Gyurcsány tematikájú képek ugyanazok, mint amelyek a köztereken is láthatók voltak a választások előtt (ezeknek utcai változatát a fideszes CÖKA tulajdonában álló Kövess minket 2022 Kft. adta ki).
Az Aktuális aktivitása a Megafonéhoz hasonlóan alábbhagyott nyárra, ősszel azonban újult erővel és masszív pénzbedobással újraindult. A Facebookon az elmúlt 3 hónapban már 15 millió forintot hirdetett el az oldal, de a YouTube-on (ahol jelenleg a dollárbaloldalos, szankciós, sorosozós kampány fut) még jobban pörög a számláló, cikkünk írása közben is több millió forinttal nőtt a cég ottani költése – miközben nincsenek is választások a látóhatáron. Az egyik, decemberben 9 napon át futtatott, az ellenzéket támadó videós reklámra összesen 9-10 millió forintot költött a cég. Ezért az összegért cserébe több mint 10 milliószor villantotta fel a YouTube a hirdetést a felhasználóknak.
A hirdetések jellege és a rájuk költött, jelentősnek mondható összeg miatt érdekelni kezdett minket, milyen forrásból működik az Aktuális, és hogy van-e valamilyen hivatalos vagy nem hivatalos kapcsolat a cég és a Megafon, illetve a Fidesz között. Kérdéseinket elküldtük az Aktuális emailelérhetőségére, és üzentünk a Facebook-oldalnak is, ezekre cikkünk megjelenésééig nem érkezett válasz.