Újabb álomhatárt értünk el: egymilliárd forint felett a Megafon facebookos reklámköltése

2022. március 28. – 12:50

Újabb álomhatárt értünk el: egymilliárd forint felett a Megafon facebookos reklámköltése
Fotó: Megafon / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

A Megafon központ nevét valószínűleg ma már csak az nem hallotta Magyarországon, aki tudatosan és szigorúan tartja magát távol a politikától, a közélettől, és a Facebooktól egyaránt. Ezt az ismertséget leginkább pénzzel érték el, méghozzá nagyon sok pénzzel: a szervezet már röviddel a megalakulása, azaz 2020 nyara után a legnagyobb magyar facebookos reklámozók közé emelkedett.

A Megafon eredeti célja az volt, hogy „profi Facebook-harcosokat képezzen”, vagyis egy ingyenes képzés keretében jobboldali-konzervatív értékrendű embereket tanítsanak meg arra, hogy hatékonyabban kommunikáljanak a közösségi médiában. Erre az indoklásuk szerint azért volt szükség, mert a közösségi médiaplatformokat üzemeltető nagy techcégek tudatosan elnyomják a jobboldali hangokat. Ezt az elméletet egyébként nem támasztják alá sem Lájkbajnokság sorozatunk tapasztalatai, sem a témába vágó nemzetközi kutatások – sőt, a Twitter saját belső felmérése éppen hogy azt mutatja, hogy a konzervatív véleményeket favorizálja az algoritmusuk.

Bár egy hónappal az indulás után a Megafon vezetője azt nyilatkozta, hogy óriási az érdeklődés, és több mint kétezren jelentkeztek a képzésre, a szervezet aktivitása hamar elment abba az irányba, hogy 10-12 „véleményvezér” posztjait hirdessék rengeteg pénzzel. Ők jellemzően a kormánybarát médiából kikerülő arcok, akik nagyon sokat posztolnak Facebookon, a mondandójuk mindig 100%-osan egybevág a kormányéval, és jellemzően a videós bejegyzéseiket teríti nagy pénzekért a Megafon. Bár a Facebook, mint hirdetési felület legfőbb előnye, hogy nagyon jól lehet a reklámokat egyes célcsoportokra targetálni, a megafonos hirdetések általában nem élnek ezzel az eszközzel, inkább szőnyegbombázás jelleggel, minél több ember hírfolyamába próbálják bejuttatni az üzenetet, válogatás nélkül. Sikerrel:

egy-egy szponzorált Megafon-videó nézettsége a milliós nagyságrendet is túllépheti, miközben ugyanezeknek az oldalaknak a hirdetés nélkül futó videói általában csak pár tízezerig jutnak.

A Facebook az Ad Library felületén, mindenki számára elérhetően tartja nyilván a politikai-közéleti hirdetések részleteit, ezen a platformon szépen végigkövethető, hogyan vált a Megafon kevesebb mint ké év alatt a magyar mezőny messze legnagyobb facebookos hirdetőjévé. Az 500 milliós határt éppen a tavalyi év utolsó napján lépték át, és ezt most kevesebb mint három hónap alatt sikerült megduplázni. Az egymilliárdot március 24-én lépte át az összesített számla, vagyis idén 83 nap alatt, napi átlagban 6 milliós költéssel futott a Megafon. És ez csak a hirdetések ára, nincs benne a videók forgatási költsége, vagy az oldalakat karbantartó háttérszemélyzeté (a megafonos Facebook-oldalak darabját 10-18 adminisztrátor kezeli).

Így oszlik el az egymilliárd forint a megafonos influenszer-propagandista oldalak között (ha egy név többször szerepel, az azt jelzi, hogy az illetőnek több szponzorált oldala is van – jellemzően a „liberális cenzúrára” hivatkozással szokták törölni a régit, és újat indítani):

Deák Dániel219 825 495 Ft
Déri Stefi148 387 811 Ft
Trombitás Kristóf124 509 521 Ft
Rákay Philip114 828 981 Ft
Rákay Philip111 939 880 Ft
Bohár Dániel89 653 158 Ft
Konverzió (Dávid Bence)55 597 467 Ft
Kötter Tamás43 276 128 Ft
Bohár Dániel30 631 075 Ft
Bohár Dániel27 823 507 Ft
Korondy Tamás13 374 870 Ft
Megafon (központi oldal)13 262 860 Ft
A kopasz oszt (Filep Dávid)8 073 301 Ft
Kovács István (a Megafon vezetője)1 826 501 Ft

Ez összesen 1 003 010 555 forint. A magyar hirdetési toplistán ezzel toronymagasan vezet a Megafon, a második Magyarország kormánya 518 millióval. Ez azt jelenti, hogy csak Deák Dániel, Rákay Philip és Bohár Dániel facebookos hirdetéseire két év alatt több pénzt költöttek, mint a magyar kormányéra három év alatt.

A toplistán aztán a Fidesz következik (412 millió), aztán az Aktuális nevű – egyébként erősen Megafon-közeli – oldal (270 millió), majd az ellenzék narratíváját terjesztő Erősítő (228 millió) és Ezalényeg (206 millió – bár itt a teljes, kb. 80 aloldalból álló hálózat összes költése 430 millió).

A Facebook Ad Library 2019. áprilisa óta tartja számon a felületen megjelenő politikai hirdetéseket. Ezalatt a három év alatt magyar nyelvű, magyar felhasználókra célzott, ilyen tartalmú reklámokra 6 952 637 071 forint ment el. Idén év elején ez a számláló 4,1 milliárdnál járt, vagyis

2022-ben eddig kb. 2,8 milliárd forinttal gazdagította a magyar politika a Facebookot. Ennek a 18%-át költötte egymagában a Megafon.

Sokszor felmerült már a kérdés, hogy ugyan miből. A Megafon azt állítja, a költségvetésében nincsen állami forrás, bőkezű konzervatív mecénások támogatásából működnek. Amikor egy oknyomozó cikkben bemutattuk, hogy a szervezet környékén azért mégis csak felbukkanhatnak milliárdos nagyságrendű közpénzek, a Megafon három pert is indított ellenünk.

A Telex mind a három pert megnyerte a bíróságon.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!