Elértünk egy újabb álomhatárt: átlépte a félmilliárd forintot a Megafon facebookos reklámköltése

2022. január 3. – 13:49

Elértünk egy újabb álomhatárt: átlépte a félmilliárd forintot a Megafon facebookos reklámköltése
Fotó: Megafon / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

A bő egy éve létrejött Megafon központ annak idején azzal az önmeghatározással indult, hogy „profi Facebook-harcosokat” képeznek majd, akiknek segítenek a közösségi médiában elnyomott hangjuk felerősítésében. Ebből a gyakorlatban aztán az lett, hogy

óriási hirdetési pénzekkel támogatják 8-10 ember – jellemzően a kormánybarát médiából kikerült figurák – posztjait.

Ők magukat véleményvezérnek nevezik, de abból kiindulva, hogy a mondanivalójuk mindig 100% átfedésben van a kormány aktuális üzeneteivel, a propagandista kifejezés sem túlzás rájuk.

Nagyjából a tavalyi ellenzéki előválasztással párhuzamosan emelkedett a Megafon a legtöbbet költő magyar facebookos közéleti hirdetők közé, év végére pedig átvették az első helyet ezen a listán – ami különösen úgy nagy szó, hogy a Facebook Ad Library 2019 áprilisa óta dokumentálja ezeket a pénzmozgásokat, vagyis bő egy év hátrányból indult a Megafon. December 31-én pedig átlépték az 500 millió forintos álomhatárt is;

a 2022-es évet pontosan 503 782 484 forint elköltésével a háta mögött kezdte a szervezet.

Ebből 182 milliót decemberben hirdettek el, vagyis ha tartják ezt a tempót (és a választás előtti időszakban valószínűleg fogják is tartani), márciusban meglesz az egymilliárd is.

Csak hogy tudjuk hova tenni ezt az összeget: a költési toplistán második helyen a magyar kormány áll 469 millióval, aztán a Fidesz 328-cal, majd az Ezalényeg baloldali propagandalap 130 millióval (a teljes 80-100 aloldalból álló Ezalényeg-hálózat költése ennek nagyjából a duplája lehet). Az összes magyar nyelvű politikai hirdetés 4,1 milliárd forinttal gazdagította a Facebookot az elmúlt bő két és fél évben.

A Megafon 500 milliója összesen 12 oldal fizetett posztjaira ment el, ezek között van két, már törölt, illetve sorsára hagyott oldal is (saját bevallásuk szerint azért indítottak újat a gazdáik, mert „cenzúrázta őket a Facebook”). A Megafon weboldalán a kezdetek óta a támogatott partnerek között szerepel a népszerű ősfideszes publicista, Bayer Zsolt neve is, érdekes módon azonban az ő posztjait egyetlen alkalommal sem szponzorálták még.

Hogy mindezt miből finanszírozzák, arról annyit lehet tudni, hogy saját bevallásuk szerint nincs közpénz a háttérben. Erről itt írtunk bővebben.

Deák Dániel114 389 847 Ft
Rákay Philip (törölt oldal)78 352 122 Ft
Déri Stefi66 273 698 Ft
Trombitás Kristóf53 737 545 Ft
Rákay Philip (új oldal)53 244 038 Ft
Bohár Dániel (új oldal)38 697 028 Ft
Bohár Dániel (inaktív oldal)30 631 075 Ft
Konverzió (Dávid Bence)28 597 280 Ft
Kötter Tamás18 450 817 Ft
Megafon (központi oldal)12 020 879 Ft
A kopasz oszt (Filep Dávid)8 073 301 Ft
Kovács István (a Megafon vezetője)1 314 836 Ft

A Megafon alapállítását, miszerint a közösségi médiában a jobboldali-konzervatív vélemények el vannak nyomva, egyébként nem támasztják alá sem a Lájkbajnokság sorozatunk tapasztalatai, sem a témába vágó kutatások.

A Megafon hirdetési stratégiája a nyers erő elvén alapul, nem igazán törődnek a reklámok célzásával különféle célcsoportokra, inkább azt próbálják elérni, hogy szó szerint a csapból is az ő üzeneteik folyjanak. Vagyis aránylag kevés posztot szponzorálnak, de azokat sok pénzzel, alkalmanként akár több millióval; így elérve azt, hogy ezek a posztok gyakorlatilag minden magyar facebookozó üzenőfalára eljussanak. Mivel jellemzően videós bejegyzéseket terjesztenek hirdetésként, és a videók megtekintési adatai publikusak, nagyjából az is látszik, mekkora az elérése a kampányaiknak: karácsonykor például 3 nap alatt 5 millió megtekintése volt a megafonos szponzorált videóknak. (A nem szponzoráltaknak jellemzően pár tízezer jön össze.)

Bár a pénzért vett elérésük óriási, a megafonos influenszerek 2-3 kivételtől eltekintve nem éppen kirobbanóan népszerűek: pár tízezer követőjük van, és nem is özönlenek őrült módon a lájkok a bejegyzéseikre. Az egyik decemberi héten például a Megafon központi oldala 4 millió forint elköltésével is csupán 2000 lájkot, kommentet és egyéb reakciót kapott a bejegyzéseire, vagyis nagyjából kétezer forintért vette a lájkok darabját.

A Megafon fő terepe a Facebook, de YouTube-on is aktív. Itt jóval kevesebb pénzt költenek, a publikus adatok szerint 18 millió forint az eddigi számlájuk. Érdekes viszont, hogy itt nem a saját, hivatalosan támogatott influenszereik csatornáiról szponzorálnak videókat, hanem egy Budapest beszél nevű, tőlük papíron teljesen független, de tematikában, irányultságban abszolút egyező oldalról.

Az Állami Számvevőszék tavaly nyáron az RTL-nek azt nyilatkozta, hogy a közösségi médiában megjelenő politikai-közéleti jellegű hirdetések „nem szoríthatók be a jelenlegi politikai hirdetésekhez kapcsolódó hazai jogszabályok közé”. Emiatt annak idején a fideszes Koncz Zsófia az időközi választás előtt szabályosan költhetett többet csak facebookos hirdetésre, mint amennyiben törvény meghatározta a teljes kampányköltési keretét.

Frissítés!!!

Cikkünk megjelenését követően az Állami Számvevőszék jelezte, hogy a közösségi médiában megjelenő fizetett politikai tartalmak azért nem minősülnek politikai hirdetésnek, mert a választási eljárásról szóló törvény definíciója szerint csak a sajtótermékben vagy a filmszínházban közzétett tartalom számít ebbe a kategóriába. Azonban a hivatalos kampányidőszakban használatuk kampánytevékenységnek minősül, ezért az egyéni jelölteket, jelölő szervezeteket fokozott felelősség terheli a választások tisztaságának megőrzéséért az 5 millió forintos keret betartása szempontjából.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!