Lázár a kormány nevében elnézést kért a balesetekért és a késésekért

2023. augusztus 3. – 15:11

Másolás

Vágólapra másolva

Az elmúlt negyven évben a forráselvonásnak az a következménye, hogy a MÁV-nál hiánygazdaság van, a vasútra és a vasúti pályára pedig igaz az (a Volánra szerinte nem), hogy mindez már balesetveszélyes helyzeteket teremtett, mondta a vásárhelyi Rádió7-nek adott interjújában Lázár János építési és közlekedési miniszter, visszautalva a hodászi balesetre, amikor egy utas megégett a motorvonatból kiáramló gőz miatt.

Lázár az után adott interjút, hogy augusztus 1-jétől tíz magyarországi mellékvonalon szüntették be a vasúti közlekedést jármű- és emberhiányra hivatkozva, innentől vonatpótló buszokkal szállítják az utasokat. A MÁV problémáiról a Telexen ebben a cikkünkben írtunk hosszabban.

Lázár állítása szerint nem híve a mellébeszélésnek és a smúzolásnak, ha valami történik, az az ő személyes felelőssége, és vonalat leállítani is kész, ha valahol baleset történik.

Szerinte a vasútfejlesztés ügyében nem a hírekben elhangzott 1700 milliárdról, hanem 6000 milliárd forintról van szó, és azért küzd a kormánynál, hogy a magyar vasút támogatva legyen. Ezt azért tartja egy nagy csatának, mert az egészségüggyel és az oktatással kell versenyezni. A terveket augusztus 20. után a kormány elé viszik, de szerinte jelenleg nincs annyi pénzt a költségvetésben, hogy a fejlesztéseket végigvigyék, külső forrásokat kell bevonni, azt mondta, ezért lett új vezetője a MÁV–Volán-csoportnak.

A vonalbezárásokkal kapcsolatban volt lelkiismeret-furdalása, mivel saját szlogenje az volt, hogy neki „a vidék az első”. A bezárás egyik oka szerinte viszont az, hogy emberekre, munkaerőre van szükségük főként a főváros környékén, másrészt az ország és a MÁV–Volán-csoport nincs abban a pénzügyi állapotban, hogy párhuzamos szolgáltatást nyújtson.

Az egyik utolsó szerelvény az újszeged–mezőhegyesi vonalon 2023. július 31-én. – Fotó: Bálint András / Szegeder / Telex
Az egyik utolsó szerelvény az újszeged–mezőhegyesi vonalon 2023. július 31-én. – Fotó: Bálint András / Szegeder / Telex

Lázár szerint a járvány alatt jelentősen visszaesett az utasszám, de az utóbbi fél évben újból nőtt a tömegközlekedés iránti igény. Azt mondta, senki nem fog ott maradni, hiszen vagy busz, vagy vonatpótlóbusz, vagy vonat, de el fogja vinni az utasokat. Mint mondta, ez egy hat hónapos próbaidőszak, a végén kiértékelik az eredményt, ehhez kérte mindenki türelmét.

A miniszter a kormány nevében elnézést kért azoktól, akik a közelmúltban balesetet szenvedtek, vagy akiknek a késések, kimaradások okoztak kellemetlenséget.

Neki nem a vasútvonal a fontos, hanem az utasok biztonsága, és ha szaporodnak a műszaki problémák és a balesetek, akkor el kellett gondolkodni a bezáráson. Lázár szerint a szocialisták annak idején otthagyták az utasokat, ők most nem, csak buszra váltanak, így nem ér a párhuzam, miszerint a szocialista kormányok idején mellékvonalakat zártak be, ami ellen a Fidesz hevesen tiltakozott.

Vannak pro és kontra érvek a busz és a vonat között (mellékhelyiség, légkondi, helyszűke), de szerinte a korrekt tájékoztatás az, hogy kevés utas volt a vonatokon, mivel rossz minőségűek a járművek, és kevesebbe kerül a buszos kiváltás az államnak. Svájccal és Ausztriával példálózott, hogy mennyire lennének kihasználva a hazai vonalak, ha olyan minőségűek lennének. Szerinte tiltakozó képviselőtársai nem vádolhatják elfogultsággal, hiszen az „érdekeltségeibe tartozó” vasútvonalak közül több is leállt Mezőhegyes környékén. Az Újszeged és Mezőhegyes között közlekedő szerelvény utolsó napjáról mi is beszámoltunk.

Lázár szerint felkészültség, tudás, vagy gyakorlat hiánya lehet a közutakon, hiszen a tram-traint is szinte naponta összetörik. Ezt azzal kapcsolatban említette meg, hogy a KRESZ módosítását sürgeti, de előkerült az önkormányzatok és a parkolási díj kérdése is, vagy például az, hogy jármű-e a roller. Azt mondta, még az idén választ akarnak találni ezekre a kérdésekre.

Korábban a mellékvonalak bezárásáról szóló döntésről Vitézy Dávid volt államtitkár azt mondta, hogy ez szerinte rossz, és egy sor érvet hozott fel amellett, hogy miért nem lenne szabad ezt meglépni. A vasútvonalak bezárása ellen mások mellett Balassagyarmat és Nagyatád polgármestere is tiltakozott, a Magyar Közlekedési Klub és több más szervezet nyílt levelet írt Orbán Viktornak, a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint pedig a terv európai uniós jogszabályba ütközik.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti kormányinfón azt mondta, a buszok üzemeltetése olcsóbb, és jobb színvonalat biztosít, azt pedig luxusnak tartja, hogy egyidejűleg úgy nyújtson az állam busz- és vonatszolgáltatást, hogy valójában nincs rá igény.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!