Nyílt levélben kérik Orbánt közlekedési szervezetek, hogy ne zárja be a vidéki vasútvonalakat
2023. július 26. – 20:42
Nyílt levelet írt Orbán Viktornak a Magyar Közlekedési Klub és több más szervezet, hogy a vasútvonalak bezárása ellen tiltakozzanak. A MÁV július 21-én jelentette be, hogy augusztustól bezárnak tíz vasúti mellékvonalat.
„Szervezeteink értetlenül állnak a döntés előtt"
– áll a nyílt levélben.
A Magyar Közlekedési Klub szerint a döntés teljesen szembemegy a kormány vidékbarát politikájával, sőt, nagyon hasonlít a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok megközelítésére, aminek ellenzésével a Fidesz „nem kevés politikai tőkét kovácsolt". Emellett a klub szerint szembe megy fél-egy évvel ezelőtti döntésekkel, és az, hogy ilyen hirtelen, vita nélkül jelentették be, aláássa az államba vetett bizalmat.
Bár a MÁV tagadta, hogy a döntés mögött a nemrég történt Bz-baleset állna, a klub szerint ez a gyors döntés közvetlen oka. Úgy látják, hogy a félelem jogos, de a döntést pótcselekvésnek tartják.
„A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre"
– írták.
Kiemelik, hogy a falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat már régóta válságban van. Ezt azonban nem pénzügyi, hanem felfogásbeli válságnak tartják. A vasúti és buszos közlekedést az ország nagy részében rossznak tartják, szerintem nem elég még arra se, hogy az igényeket alapszinten kiszolgálja. Pedig, írják, a falusi vasúthálózatok olcsón fejleszthetők. „Ami egy Rákos-Hatvan, vagy Budapest-Belgrád fővonal fejlesztésénél 100 Ft, az ezeken a helyeken 10, vagy 1 Ft. Valójában tehát nem pénz, hanem elhatározás kell."
„Az ukrán és egyéb válságok idején az még érthető lenne, ha sok százmilliárdos fejlesztési projekteket töröl, vagy elhalaszt a kormány, de amikor a falusi ember szájából nézi ki a közlekedési miniszter a tízforintosokat, az minden szinten méltatlan egy vidékbarát Kormányhoz."
A levélben megoldásokat is ajánlanak: a magyarhoz hasonló vasúthálózatokon több olyan, eladó használt jármű van, ami jobb, mint amik most itthon ezekben a régiókban járnak. Ezekre kéne a klub szerint lecsapni.
„Amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával. Jelentkező bőven volna, közszolgáltatási szerződés keretében jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon"
– olvasható a másik javaslatuk.
Úgy látják, hogy a miniszteri tárcánál hiányzik a szakmai tudás és a jövőkép, és nem tartják megoldásnak, hogy irreálisan olcsón adják a bérletet, hogy aztán a kieső bevétel következményeként az utasok bennégjenek a vonatban".
A levelet aláírta:
- Magyar Közlekedési Klub,
- Közlekedő Tömeg,
- Bakonyvasút,
- Sétáló Budapest,
- Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal,
- Levegő Munkacsoport,
- Székesfehérvár-Komárom vasútvonal,
- Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal,
- Pápa-Tatabánya vasútvonal,
- RegionalBahn,
- Pannonvasút Egyesület,
- 47. Komló-Dombóvár vasútvonal,
- Verebély László Vasúttörténeti Egyesület.