Orbán a nyugodt uborkaszezonban is győz a Facebookon, de Szijjártó már ott lohol a nyomában

2022. május 15. – 18:01

Orbán a nyugodt uborkaszezonban is győz a Facebookon, de Szijjártó már ott lohol a nyomában
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újabb hét eltelt, újabb Lájkbajnokság érkezett meg, amiben ismét megnézzük, hogyan teljesítettek Facebookon a magyar politikusok, politikai figurák, politikai utánfutók, kikiáltók, harsogók, udvari bolondok.

Mindenki ismeri azt az érzést, amikor lekapcsolja a hajszárítót, a porszívót, a turmixgépet, a konyhagépet, a zümmögő játékkonzolt, leállítja az autó motorját, és egy pillanat alatt rájön, hogy amit alaphelyzetnek gondolt, az igazából csak zűrzavar, az igazi alaphelyzet a csend és nyugalom.

Valahogy úgy éreztem most magam, amikor átfésültem az e heti közösségi hálós adatokat arról, hogy politikusok hogyan muzsikáltak az utóbbi hét napban:

mintha lekapcsolták volna a villanyt, és mindenki elment volna aludni.

Aki használ Youtube-ot, az pontosan ismeri az érzést, hogy a választások után mintha nem is létezett volna Miniferi, hirtelen a reklámok elkezdtek olyan dolgokról szólni, amik érdeklik az embert: csoki, játék, film, kávé, nem pedig rosszul photoshopolt politikai vezetők ugrabugráltak Austin Powers-díszletek előtt. Hogy Meteorológus Mihályt idézzem: a magyar politikai helyzet a Facebookon most forintban, interakcióban, megosztásban a Megnyugvás Területe.

Mutatom számokkal is, az interakciók számában majdnem egy évet kell visszamenni, hogy ilyen alacsony számot találjunk, tavaly augusztusban volt az, hogy ennyire kevés lájkot, megosztást, mérges arcot sikerült összeszedniük a magyar politikusoknak. Bár muszáj azt is hozzátenni, hogy április második hete (értsd: a választások utáni hét) volt az, ahol leeresztették a választási kampány matracát, és megközelítőleg ilyen kevés interakció született. De még az is több volt pár tízezerrel, mint a mostani.

A MÁV a héten jelentette be, hogy a balatoni előszezoni közlekedést korábban, napokon belül elindítják, hát a Lájkbajnokságnál úgy érzem, hogy elindult – bár még kérdéses, hogy Novák Katalin monstre beiktatása, illetve Orbán Viktor kormányfői esküje a Parlamentben mennyire fogja megbombázni a jövő hetet. Lehet, hogy csak úgy fogunk visszatekinteni erre a hétre, hogy egy kicsit mindenki békén hagyott minket. (A heti bontás átka, hogy a péntek délután kimarad abból a válogatásból, ami annak a hétnek a hétvégéjén jelenik meg – így a reakciók a tényleges kormányalakításra már csak a jövő heti Lájkbajnokságban tűnnek fel.)

Heti interakciók
1.Orbán Viktor190 000
2.Szijjártó Péter190 000
3.Hadházy Ákos109 000
4.Novák Katalin98 000
5.Varga Judit72 000
6.Mesterházy Attila68 000
7.Karácsony Gergely63 000
8.Jakab Péter58 000
9.Márki-Zay Péter54 000
10.Dúró Dóra49 000
11.Kocsis Máté48 000
12.Dömötör Csaba44 000
13.Újhelyi István44 000
14.Zsigmond Barna42 000
15.Szentkirályi Alexandra38 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az május 6, péntek reggel 9:15 és május 13, péntek reggel 9:15-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Bognár Gyuri a legnagyobb király

Orbán Viktor meglehetősen keveset posztolt a héten, de az annál tartalmasabb volt: megköszönte Áder Jánosnak a munkát, köszöntötte Novák Katalin elnök asszonyt, illetve csepegtetett a sajtónak is, amikor az új kormányról egyeztetett egy csoportképpel, az újságírók meg találgathattak, hogy kik ezek az asztal körül, és vajon mit fognak csinálni a következő négy évben. Orbán posztolt egyet a Magyar Kupa döntőjéről, gratulált a Fradinak, és kiírta, hogy a Paksot vezető Bognár György a legnagyobb király, csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy Bognár tavaly annyira nem volt király, amikor a köztévé közvetítésében egészen súlyos dolgokat mondott szakértőként, miután a dán Christian Eriksen a pályán rosszul lett.

Orbán és Szijjártó amúgy szinte holtversenyben van az első helyen, a magyar külügyminiszter viszont rendesen tolja a posztokat, az élő bejelentkezéseket, videókat, beszámolókat a munkájáról. Mondjuk van is mit rendesen, egy háborúval a szomszédban, egy potenciális EU-s olajembargóval, Orbán horvát tengeres mondatával, és így tovább. Az adatokat péntek reggel mentettem le, de ha még tovább alszom, vagy később állok neki a cikknek, és elfelejtem megnézni, akkor Szijjártó vezetné az idei Lájkbajnokságot. Nem lett volna precedens nélküli, a külügyminiszter már április harmadik hetében is legyűrte főnökét.

Agrárium mindenek felett

Akárcsak előző héten, most is a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara vezette a reklámköltéseket a magyar Facebookon, ami, hát hogy is mondjam, élesváltás a kampány előtti időszakhoz képest, ha egy agrárkonferenciákat szervező kamara költi a legtöbb pénzt a posztjai megtolására.

A politikai pártok és propagandisták nélküli költések listájában az látszik, hogy a Mediaworks és az Origo sehol nincs a pár héttel ezelőtti pénzszóráshoz képest, a PestiSracok.hu-hoz képest pedig már többet nyomatják a Budafok-Tétény / Közösségre kapcsolva oldalt is. A Pesti TV-be még beletoltak háromszázezer forint reklámköltést, de a csatorna jövőjét ismerve, teljesen feleslegesen.

Hirdetésre költött pénz
1.Nemzeti Agrárgazdasági Kamara2 000 000
2.Európai Parlament1 050 000
3.Mediaworks720 000
4.Nyugati Pályán700 000
5.hirado.hu420 000
6.Pesti TV305 000
7.Origo291 000
8.Agroinform.hu203 000
9.Budafok-Tétény / Közösségre kapcsolva165 000
10.PestiSrácok.hu162 000

A propagandisták listáját nézve pedig felmerülhet a kérdés, hogy hol az Erősítő? Hol a Megafon? Hogy kerülhet a második helyre Gyöngyösi Márton, a Jobbik EU parlamenti képviselője? A legutóbbira nem tudom a választ, az első kettőre igen, feltételezem, hogy nincsen szükség már arra, hogy a Megafon aktivistáinak perszuazív politikai mondanivalót minden csövön tolják, majd látni fogjuk később, hogy egy alapközönséget tolás nélkül is el tudnak érni.

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz Budapest511 000
2.Gyöngyösi Márton390 000
3.Szánthó Miklós240 000
4.Ungár Péter180 000
5.Simicskó István150 000
6.Győrffy Balázs120 000
7.Kossuth kör – Hódmezővásárhely88 000
8.Márki-Zay Péter54 000
9.Megoldás Mozgalom50 000
10.Párbeszéd Magyarországért40 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az május 4. és május 10. közti időszak költéseit mutatják.)

Erős recycling

Szijjártó jön fel, de Orbán Viktor tényleg megtalálhatta a mindent vivő Facebook-poszttípust: a sima szöveget, amit egy korábban megjelent interjújából vágott ki. Se kép, se hashtag, se videó, még emojik sincsenek, csak a szöveg, ráadásul a múlt heti, pénteki szokásos Kossuth-jelenéséből kiszedve. Önmaga farkába harapó Orbán-kígyó a közösségi médiában, a kontentről készített taroló kontent, egyszer kell megszólalnia, és az hasítani fog a kormányközeli médiában, majd a saját oldalán is. Pár hete is ilyesmivel győzött az ország legnagyobb influenszere.

  1. Orbán Viktor: „Ez nem a mi háborúnk. Ez nem Magyarország háborúja” – 37 ezer interakció (összehasonlításképpen: az előző heti tablós képére 54 ezer interakció érkezett)
  2. Orbán megköszöni Áder János elnök úrnak – 24 ezer interakció
  3. Szijjártó Péter pep talkja arról, hogy itt egy nagyon erős gazdaság van Magyarországon – 22 ezer interakció
  4. Orbán sok sikert kíván az Elnök asszonynak, Novák Katalinnak – 22 ezer interakció
  5. Orbán egyeztet az új kormányról – 20 ezer interakció

Haha, hűha és társaik

Nézzük akkor a különböző reakciótípusokra is lebontva a hét posztjait:

  • A legtöbb megosztás: Orbán Viktor posztja, hogy ez nem Magyarország háborúja.
  • A legtöbb komment: Ugyanez.
  • A legtöbb mérges: Hadházy Ákos eskütételét hónapokig blokkolhatja Kövér László.
  • A legtöbb haha: Kocsis Máté viccelődik azzal, hogy milyen jó, hogy Budapestre jött a Giro, mert így valaki legalább használta a bringasávokat. (Miközben több helyen nőtt a bringásforgalom Pesten. Az utóbbi nem szerepel a posztjában.)
  • A legtöbb hűha: Ujhelyi posztja arról, hogy a Miniszterelnökség főosztályvezetőjét is őrizetbe vették korrupció gyanúja miatt.
  • A legtöbb szomorú: Hadházy posztja arról, hogy milyen kevesen jelentkeztek fizika- és kémiatanárnak.
  • A legtöbb szívecske: Donáth Anna hivatalosan is bejelentette, hogy gyereket vár.

Megosztó figura

Azt mindig érdekes látni, hogy az összes interakció tekintetében a kormánypárt vezet, addig a megosztásokban rendre az ellenzékiek, de többet ezeknél a számoknál én sem tudok elmondani, Hadházy visszabetonozta magát az első helyre. Annak ellenére, hogy nem övé a legtöbb megosztást hozó poszt a héten (lásd feljebb), egyszerűen csak osztogatják az emberek, mintha annyira felpaprikáznák magukat a felhasználók mindenen, amit kiír, hogy a share gomb nyomkodásával állna helyre a vérnyomásuk.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos16 501
2.Mesterházy Attila10 100
3.Ujhelyi István5 700
4.Szijjártó Péter5 700
5.Orbán Viktor5 200
6.Karácsony Gergely3 500
7.Szakács László3 000
8.Dúró Dóra3 000
9.Dobrev Klára2 900
10.Dömötör Csaba2 800

Elég a kioktatásból!

Hidvéghi Balázsnak már bérelt helye van ennek a listának a csúcsán, egyszerűen megéri hepciáskodni az EU-val, ha az ember szeretne nagyobb elérést, kíváncsi vagyok, hogy a magyar cégek és márkák mikor fognak erre rájönni, alig várom, hogy mondjuk a Medve sajt kijelentse, elege van a zsarnoki Soros-hálózatból.

  • Hidvéghi toporzékol, hogy áprilisban Magyarország elég világos üzenetet adott Brüsszelnek, elég a kioktatásból, és így tovább – 21,6x szorzó
  • Videó az átadás-átvételről a köztársasági elnökök között Novák Katalin oldalán – 18,8x
  • Németh Szilárd jókai babletykója, ami neki mindig bejön, legutóbb 2020-ban is – 14,2x
  • Molnár Csaba szövege arról, hogy legutóbb amikor ilyen magas volt az infláció, akkor is a Fidesz volt kormányon – 13,4x
  • Simicskó István sok sikert kíván Novák Katalin munkájához – 12,4x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Az Ifjúság Európai Éve Magyarországon

A választást nem az Instagramon nyerte meg a Fidesz, szóval óriási visszaesés ott azért nincsen, mert előtte sem volt akkora nagy őrület. A hét legnagyobb interakciókat elérő posztjaiból Orbán Viktor hozott össze hatot, Facebookról reciklált tartalmakkal, Novák Katalin köszöntése, egyeztetés a kormányról, és így tovább. Felbukkant az e heti toplistán a fiatalokért felelős helyettes államtitkár, Rácz Zsófia is, nem valami észveszejtő cukiságkontenttel keveredett oda, hanem azzal, hogy járja a vidéki iskolákat és terjeszti a kormány ígéreteit a fiataloknak. A héten a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnáziumban járt, illetve interjút adott a Mandinernek, ebből jött össze egy nap az 1700 lájk. Sajnos Németh Szilárd babletykója nem került ki instára.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor39 600
2.Novák Katalin12 800
3.Varga Judit10 600
4.Hadházy Ákos7 500
5.Szentkirály Alexandra6 200
6.Márki-Zay Péter5 700
7.Karácsony Gergely3 500
8.Gyurcsány Ferenc3 000
9.Rácz Zsófia2 700
10.Nagy István2 700

Parádé

Ismételni tudom, amit korábban mondtam: a megafonos brigádtól elvonták a pénzt, de még így is el tudnak érni egy közönséget, igaz, sokkal kevesebbet, mint pénzügyi segítséggel. Az Orosz Hírek nevű, értelemszerűen oroszpárti híreket és megkérdőjelezhető tartalmú információkat terjesztő oldal egyébként már 2010 óta létezik, de a szomszédos háború óta rendesen megtalálta a közönségét, a május 9-i katonai felvonulást például összesen 368 ezer megtekintést hozott ott.

Heti interakciók
1.Vadhajtások438 000
2.Orosz Hírek255 000
3.Deák Dániel / Megafon224 000
4.Gond-olkodó171 000
5.Elemi159 000
6.Nyugati Fény155 000
7.Bohár Dániel / Megafon126 000
8.888.hu106 000
9.PestiSracok.hu78 000
10.Fidesz-KDNP 202258 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kövess minket Facebookon is!