Ki nem találnák, mi tarolta le egy héttel a Fidesz kétharmados győzelme után a Facebookot

Legfontosabb

2022. április 17. – 17:29

Ki nem találnák, mi tarolta le egy héttel a Fidesz kétharmados győzelme után a Facebookot
Illusztráció: Lerch Julcsi / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Ha vasárnap, akkor Lájkbajnokság a Telexen, és ez alól a húsvéti ünnep sem lehet kivétel. Politikusok és utánfutóik a közösségi médiában, népszerűség, aktivitás, elemzés, meglepetésszerű hasadékok a téridő szövetén.

73. alkalommal jelentkezik a Lájkbajknokság a Telexen, amiből az első 71 epizód tulajdonképpen a 2022-es országgyűlési választás felvezetése volt, aztán a múlt heti a választás lecsapódása a közösségi médiában, most pedig új lapot nyitunk, hiszen új korszak kezdődött a magyar politikában is. Az új korszak első napjait nagyrészt pihenéssel, ünnepléssel és egymásra mutogatással töltötték a politikusaink, és nagyon érdekes megfigyelni, hogy egy ilyen fura időszakban ki mit, hogyan, és milyen sikerrel kommunikál. Jöjjön is a szokásos toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor240 000
2.Szijjártó Péter157 000
3.Hadházy Ákos148 000
4.Márki-Zay Péter142 000
5.Varga Judit92 000
6.Karácsony Gergely73 000
7.Gyurcsány Ferenc60 000
8.Bányai Gábor54 000
9.Kovács Zoltán44 000
10.Aradszki András43 000
11.Dobrev Klára37 000
12.Jámbor András36 000
13.Lázár János33 000
14.Ujhelyi István31 000
15.Rétvári Bence30 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 8. péntek 0:00, és április 14, csütörtök reggel 8:48-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Csak ennyi?

A toplista szokatlanul alacsony számait csak részben magyarázza, hogy most ugyanúgy hatnapos rövid hetet tartottunk, mint legutóbb újévkor. Az ok is hasonló: így a húsvéti hétvége nem vágódik szét két Lájkbajnokság-epizódra, és jobban megfigyelhetjük, ki hogyan pörgeti a lájkgenerátorokat a tojásfestés-locsolkodás-zölderdőbenjárás témakörben. Tavaly egyébként Jakab Péter nyerte a húsvéti hetet, többek között egy olyan locsolóverssel, hogy

„Zöld erdőben piros tojás / Győzni fog az összefogás”

– amiről ma már megállapíthatjuk, hogy nem bizonyult 100%-osan pontos jóslatnak.

De vissza a jelenre: Orbán Viktor úgy nyerte meg a hetet, hogy közben végig szabadságon volt, a stábja meg közben itthon egy kicsit túlkompenzált, és többet posztolt, mint a toplistán szinte mindenki. Aránylag olcsó trükkel éltek, kipörgettek egy csomó archív fotót a kampányból, ráírva, hogy köszönöm, aztán a város neve, ahol készült. Akárhogy is, a dolog működött.

Érdekes módon egy csomó fideszes politikus még erre se vette a fáradságot, és a „kevés poszt = kevés lájk” logika nyomán olyanok szorultak ki a toplistáról, akik egyébként rendszeres szereplők. Zsigmond Barna, Potápi Árpád és Kocsis Máté a 15.-20. hely között futott be, szóval nem volt olyan drámai a visszaesésük, de Novák Katalin 48., Hollik István 52., Varga Mihály 63., vagy Németh Zsolt 79. helye már nehezebben magyarázható.

De a Fideszen túli világban is megvan ez a jelenség. Dúró Dóra 31 héten át zsinórban volt ott a toplistán, és most úgy zúgott le a 17. helyre, hogy a Mi hazánk szempontjából egyébként siker volt a választás. Szabó Tímea a 44. helyen szerénykedik, pedig elég magabiztosan húzta be a választáson Óbudát. Jakab Péter csak a 24. helyre futott be, és így most először nincs a toplistán, amióta csak fut a Lájkbajnokság.

Így már csak egyetlenegy politikus maradt, akinek hibátlan a mérlege, 73 hét, 73 toplistás szereplés. Lehet tippelni, ki az, a megfejtés itt van egy kattintásért cserébe:

Hadházy Ákos

We need to go deeper

Mivel eléggé hektikusan alakult, hogy a versenyzőink mennyire álltak le az aktivitással a választás után, vagy maradtak spammer üzemmódban, a heti aktuális helyezések most hol a posztolási szorgalmat tükrözik, hol a valódi népszerűséget. Hogy árnyaljuk kicsit a helyzetet, nézzük meg, kinél hogy alakult az egy posztra jutó átlagos reakciószám. Ebben a versenyben meglepetésre Dobrev Klára nyer, 37 ezer lájkos „átlaggal” – az idézőjelet az indokolja, hogy egy valójában egy szál poszt átlaga. Hogy mi az, arról majd kicsit később, bár a cikk tetején a grafikus illusztráció azért már sejtet valamit.

A második helyen ismét csak meglepetést találunk, Kocsis Máté személyében (11 ezres átlag), Orbán pedig csak a harmadik helyre jött be 10900-as átlaggal, ez a szám tőle szokatlanul, már-már drámaian alacsony. A tízezres határ fölött produkált még Szijjártó Péter (10500) és Szabó Tímea (10100), aztán elég nagy lemaradással a további sorrend: Márki-Zay Péter (6200), Gyurcsány, Dúró Dóra és Kálmán Olga (6000), Hadházy (5900), Varga Judit és Donáth Anna (5400), és utolsóként az ötezres szint felett Jakab Péter (5200).

Akiket a szorgalmas spammelés vitt be a toplistára: Bányai Gábor (1000-es átlag), Ujhelyi István (1300), Kovács Zoltán (1400), és Rétvári Bence (1500).

További random érdekességek a toplistáról

  • Új versenyző a toplistán Kovács Zoltán, aki helyezésre igen magasan nyitott, bár az is igaz, hogy az a 44 ezer lájk azért normál esetben messze nem szokott elég lenni a listás helyezésre. Meglátjuk, jövő héten hogy muzsikál.
  • Rétvári Bence és Lázár János egyaránt másodszor szerepel a toplistán, mindketten megnyerték egyébként a választást a maguk körzetében, aminek Lázár esetében különösen nagy szimbolikus ereje is van. Nem csodálkoznánk, ha hosszabb távon is állandó szereplőként maradna meg a top15-ben (Rétvárinál igen).
  • Hadházy legutóbb tavaly augusztusban volt a dobogón, úgy tűnik, az ő népszerűségét és lendületét tépázta meg legkevésbé az ellenzék katasztrofális választási szereplése.
  • Márki-Zay is egész jól megkapaszkodott az élmezőnyben, nála jó kérdés, hogy csak a gyakorlatban vonul majd vissza Hódmezővásárhelyre a helyi politikába, vagy kommunikációban is (a tippünk mindenképpen az előbbi).
  • Karácsony Gergely az egyetlen a toplistán, akinek nem zuhant nagyságrendet az eredménye a múlt hét óta, ez azt sejteti, hogy ő lehet Hadházy mellett az ellenzéki armageddon nagy túlélője
  • Jakab Péter az elmúlt 30 napban bő 5000 követőt vesztett, ami nem túl jó ómen. A legnagyobb növekedést egy hónap alatt Orbán (+25 ezer) és Márki-Zay (+12 ezer) könyvelhette el.

No money, no honey

Emlékszünk még a régi szép időkre, mondjuk 1-2 héttel ezelőttre, amikor még annyi pénzt szórt el a magyar politika és politikaközeli világ Facebook-hirdetésre, hogy a heti toplistánkon 70-80 millió forintos költésekkel tobzódtak a szereplők? Persze nem meglepő, hogy a választás napja után elzárultak a pénzcsapok, hiszen addig tartott a feladat, a választók meggyőzése, vagy éppen elbizonytalanítása. A Megafon, az Ezalényeg, az Erősítő heti sok tízmilliós költségvetésből váltott hirtelen nullára, az Origó a múlt heti 50 millióját az 1%-ára, félmillióra vágta meg. A direkt propagandacsatornák kiszáradásával a listán maradt egy csomó kormánybarát médiafelület, illetve olyan egzotikumok, mint a nemzeti agrárgazdasági kamara.

A listavezető Nyugati pályán egyébként az amerikai külügy oldala, és leginkább az orosz-ukrán háború kapcsán kommunikál – logikus is az első helye, hiszen a háború a választási kampánnyal ellentétben sajnos még nem ért véget.

Hirdetésre költött pénz
1.Nyugati pályán1 500 000
2.Mandiner1 400 000
3.Magyar Nemzet1 100 000
4.Metropol1 100 000
5.Nemzeti Agrárgazdasági Kamara830 000
6.Háttér Társaság560 000
7.Origo510 000
8.Hirado.hu480 000
9.Amnesty International460 000
10.Pesti TV360 000

A pártokra és politikusokra szűkített mezőny még viccesebb képet fest, gyakorlatilag filléres ráfordítással a toplistára lehetett kerülni. A végeredmény mindenesetre mindenképpen pozitív: nagyságrendekkel kellemesebb élmény lett a facebookozás a választás elmúltával, az iszonyatos mennyiségű (és esetenként színvonalú) politikai szponzorált poszt nélkül. Jó kérdés, hogy ez meddig fog tartani, elvégre ahogy az indokolatlan módon focihimnusszá vált lakossági popsláger is tartja: a kampány soha nem érhet véget, varázsolj nekünk valami szépet.

Hirdetésre költött pénz
1.Megoldás Mozgalom860 000
2.Momentum620 000
3.Donáth Anna350 000
4.Kásler Miklós120 000
5.Simicskó István100 000
6.Ágh Péter60 000
7.Bana Tibor50 000
8.Nacsa Lőrinc50 000
9.Nagy Csaba40 000
10.Kétfarkú Kutya Párt30 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az április 4. és 10. közti időszak költéseit mutatják.)

És akkor elkezd összezavarodni a téridő-kontinuum

A hét legnagyobbat futó posztjainak toplistáján mostanában jellemzően az volt a kérdés, hogy ötből ötös totális győzelemmel uralkodik-e Orbán Viktor, vagy valaki odaér-e mellé a top5-be egy-egy bejegyzéssel. Húsz héten keresztül zsinórban mindig Orbáné volt a hét legnépszerűbb posztja, legutóbb tavaly novemberben halászta el előle ezt a győzelmet Fekete-Győr András, az újszülött fiát megmutató fotóval. Na ezek után most, amikor a Fidesz akkorát nyert a választáson, mint még soha, az ellenzék meg a KO állapotában pislog a földön, mi a hét slágerposztja?

Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc esküvői fotója bő 25 évvel ezelőttről.

Említettük már, hogy szétesett a szimuláció, amiben élünk, ugye?

Szóval a toplista a hét legtöbb lájkot behúzott posztjairól:

  1. Dobrev Klára posztja az esküvői fotóval – 37 ezer interakció
  2. Orbán visszaadja a kölcsönkapott széket, amire felállva a kampányban utcafórumot tartott – 28 ezer
  3. Orbán két papírmasé bábuval, „jól nézünk ki” kommentárral – 27 ezer
  4. Szijjártó a Fidesz győzelmének örül – 25 ezer
  5. Márki-Zay bejelenti, hogy „Vásárhely megvan” – 23 ezer

És csak a hatodik helyre futott be Orbán újramelegített disznóvágásos fotója, ami elég fura, mert január végén ugyanerről a tematikáról simán lehúzott 200 ezer lájkot.

Nem fáj? Csak ha nevetek!

Az egyes reakciótípusokból legtöbbet kapott posztok következnek, ahol tovább tarol a Dobrev-Gyurcsány esküvői nosztalgia, de továbbra sem látunk épeszű magyarázatot arra, hogy miért.

  • A legtöbb megosztás: Szijjártó posztja egy videóval a cseh tévéből, amiben Orbánt dicsérik
  • A legtöbb komment: Dobrev Klára az esküvői fotóval
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy posztja Rogán Antal feleségének nagyon drága ruhájáról
  • A legtöbb meglepett emoji: Vadai Ágnes, „4 nappal a választások után a Fidesz EP képviselői megszavazták a gázembargót és Paks2 leállítását. No comment!”
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Gergely gyászposztja Görgey Gábor volt miniszter
  • A legtöbb szívecske: Dobrev, Gyurcsány, esküvő, fotó
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán és a papírmasé bábuk

Megjegyzendő, hogy Gyurcsányék esküvői fotója épp azokban a kategóriákban aratott (szívecskék, kommentek), amikben hagyományosan Orbán szokott nyerni. Orbán posztjai alatt a kommentfolyamok egyébként mindig minőségi szórakozást biztosítanak, és ez most sincs másként, főleg, hogy a választás óta jelentősen mérséklődött a fideszes politikusok kommentspammerkedése, és így a valódi közönség őszinte reakcióit láthatjuk. A papírmasé bábus „jól nézünk ki” poszt alatt például rögtön három komolyabb megfejtéssel is szolgált a közösség:

  • Fideszesek: A Doktor Miniszterelnök Úr így köszöni meg a derék magyar vidéki embereknek, hogy rá szavaztak (a fotó egyébként Szlovéniában készült)
  • Ellenzékiek: Aha, jól nézünk ki, közben Putyin haverod meg civileket és gyerekeket mészárol halomra Ukrajnában!
  • Mihazánkosok: Így fogunk majd mind kinézni a sok kötelező vakcinától

A legtöbb megosztás

A kampány legsűrűbb heteiben Márki-Zay Péter három hétre átvette az első helyet a legtöbb megosztás toplistáján, aztán a választás hetében Orbán lépett itt is a trónra. Most pedig helyreállt a világ rendje, újra Hadházy az élen, méghozzá hatalmas előnnyel. A nagy toplistánkhoz hasonlóan itt is feltűnő, hogy milyen alacsony számokkal be lehetett jutni a top10-be, 2500 megosztás egy hét alatt azért elég harmatos teljesítmény.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos16 800
2.Szijjártó Péter7 700
3.Gyurcsány Ferenc5 200
4.Márki-Zay Péter4 200
5.Orbán Viktor3 600
6.Ujhelyi István3 200
7.Z. Kárpát Dániel2 800
8.Rétvári Bence2 700
9.Kovács Zoltán2 700
10.Karácsony Gergely2 500

Politikus lányának lenni nem lehet túl jó

Valami azt súgja, hogy egy tinédzser lánynak általában nem szerepel legforróbb vágyálmai között, hogy díszlet legyen a politikus szülő lájkvadász posztjain, de persze ki tudja. A virális, vagyis a szerzőjük átlagát látványosan túlteljesítő posztok heti toplistáján mindenesetre most két ilyen poszt is feltűnt.

  1. Kovács Zoltán a CNN-nek nyilatkozik, 14,7x szorzó
  2. Németh Zsolt a momentumos Tóth Endre posztját osztja meg azzal, hogy Tóth bojkottálja az országgyűlés alakuló ülését, bezzeg ő ott lesz (a két politikus Budafok-Tétényben egymás ellen indult, lehet tippelni, ki nyert), 14,6x
  3. Márki-Zay Péter, „Sose karrierként, megélhetésként gondoltam a politikára, hanem hatni, tenni akartam a közösségért, az emberekért. És van egy óriási előnyöm: a becsületem.”, 13,2x
  4. Mesterházy Attila a lányával, 13,1x
  5. Szabó Tünde a lányával, 11,8x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Az Insta világa a héten kínzó kérdések garmadáját kínálja. Mi a fenének kéne történnie, hogy ne az Orbán-MZP-Varga Judit trió legyen végre egyszer a dobogón? Miért nem jutott eszébe Dobrev Klárának a Facebook letarolása után ide is kitenni az esküvői fotót? Miért kínozza Németh Szilárd a rajongóit azzal, hogy már két hónapja, 117 bejegyzés óta semmilyen kajás tartalmat nem posztol? Hová lett Szentkirályi Alexandra? Orbán malacos fotója miért lett Instán a hét legnagyobb slágere, ha Facebookon a top5-be se került be? Csupa rejtély az élet.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor114 000
2.Márki-Zay Péter25 300
3.Varga Judit10 600
4.Hadházy Ákos9 000
5.Szijjártó Péter3 700
6.Nagy István3 200
7.Donáth Anna2 500
8.Szabó Tünde2 200
9.Karácsony Gergely1 800
10.Dúró Dóra1 800

What a beautiful freakshow

A propagandaoldalak és propagandisták versenyében új indulót köszönthetünk, az Orosz híreket, ami olyan szinten nyíltan tolja a hardcore putyinizmust, hogy Bayer Zsolt egy szolid Zelenszkij-rajongónak tűnik mellette. A Vadhajtások első helye közben lassan szokásossá válik, és ez szép szimbóluma annak, hogy milyen stílus és színvonal a nyerő a hazai propagandista-mezőnyben.

Érdekes megfigyelni, hogy 70-80 milliós heti hirdetési büdzsé nullára vágásával mi történt a Megafon háza táján:

  • Deák Dániel nagyot zuhant ugyan, de pénzes rásegítés nélkül is megugrotta a heti 200 ezres lájkos szintet. Ő talán az egyetlen igazi sikertörténet a Megafon-istállóban, akinek az ismeretlenségből sikerült valódi népszerűséget építeni. És ez alig 234 millió forintnyi hirdetésbe került. Még jó hogy nem közpénzből! Vagy mégis…?
  • Bohár Dániel és Rákay Philip az egész kampányban stabilan hozta a 150-250 ezer közti sávot (sőt, Rákaynak volt 300 fölötti hete is!), de a választás után a hirdetési büdzsé elvágásával az 50 ezres szintre estek vissza.
  • A többiek igazából nem osztanak, nem szoroznak, most se jutottak fel a toplistára, és a sokmilliós pénzek idejében is csak elvétve
  • Különös anomália A kopasz oszt nevű oldal, ami most először toplistás, egyéni rekorddal – miközben mindenki más visszaesett. A taktika emögött meglehetősen fura: a választás után emelkedett hirtelen a háromszorosára a posztok száma az oldalon. A tartalom egyébként leginkább az amúgy is a földön fekvő ellenzék kigúnyolása és verbális rugdosása.

A baloldali propagandavilág eközben kétségbeesetten próbálja felrázni az apátiába süllyedt közönséget. Két irány látszik a kommunikációban, az egyik a „Dobrevvel nyertünk volna”, a másik az „agymosott birkák szavazták meg a Fideszt, meg is érdemlik, ha jön a válság, és ingük-gatyájuk rámegy” vonal.

Heti interakciók
1.Vadhajtások246 000
2.Deák Dániel – Megafon201 000
3.Gond-olkodó167 000
4.Orosz hírek159 000
5.Nyugati fény133 000
6.Elemi113 000
7.88892 000
8.Pesti srácok91 000
9.A kopasz oszt – Megafon67 000
10.Fidesz KDNP 202265 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!