Ki nem találnák, mi tarolta le egy héttel a Fidesz kétharmados győzelme után a Facebookot
2022. április 17. – 17:29
Ha vasárnap, akkor Lájkbajnokság a Telexen, és ez alól a húsvéti ünnep sem lehet kivétel. Politikusok és utánfutóik a közösségi médiában, népszerűség, aktivitás, elemzés, meglepetésszerű hasadékok a téridő szövetén.
73. alkalommal jelentkezik a Lájkbajknokság a Telexen, amiből az első 71 epizód tulajdonképpen a 2022-es országgyűlési választás felvezetése volt, aztán a múlt heti a választás lecsapódása a közösségi médiában, most pedig új lapot nyitunk, hiszen új korszak kezdődött a magyar politikában is. Az új korszak első napjait nagyrészt pihenéssel, ünnepléssel és egymásra mutogatással töltötték a politikusaink, és nagyon érdekes megfigyelni, hogy egy ilyen fura időszakban ki mit, hogyan, és milyen sikerrel kommunikál. Jöjjön is a szokásos toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten Facebookon:
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 240 000 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 157 000 | ≡ |
3. | Hadházy Ákos | 148 000 | ▲ |
4. | Márki-Zay Péter | 142 000 | ▼ |
5. | Varga Judit | 92 000 | ▲ |
6. | Karácsony Gergely | 73 000 | ▲ |
7. | Gyurcsány Ferenc | 60 000 | ▲ |
8. | Bányai Gábor | 54 000 | ▼ |
9. | Kovács Zoltán | 44 000 | ▲ |
10. | Aradszki András | 43 000 | ▼ |
11. | Dobrev Klára | 37 000 | ▲ |
12. | Jámbor András | 36 000 | ▲ |
13. | Lázár János | 33 000 | ▲ |
14. | Ujhelyi István | 31 000 | ▲ |
15. | Rétvári Bence | 30 000 | ▲ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 8. péntek 0:00, és április 14, csütörtök reggel 8:48-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Csak ennyi?
A toplista szokatlanul alacsony számait csak részben magyarázza, hogy most ugyanúgy hatnapos rövid hetet tartottunk, mint legutóbb újévkor. Az ok is hasonló: így a húsvéti hétvége nem vágódik szét két Lájkbajnokság-epizódra, és jobban megfigyelhetjük, ki hogyan pörgeti a lájkgenerátorokat a tojásfestés-locsolkodás-zölderdőbenjárás témakörben. Tavaly egyébként Jakab Péter nyerte a húsvéti hetet, többek között egy olyan locsolóverssel, hogy
„Zöld erdőben piros tojás / Győzni fog az összefogás”
– amiről ma már megállapíthatjuk, hogy nem bizonyult 100%-osan pontos jóslatnak.
De vissza a jelenre: Orbán Viktor úgy nyerte meg a hetet, hogy közben végig szabadságon volt, a stábja meg közben itthon egy kicsit túlkompenzált, és többet posztolt, mint a toplistán szinte mindenki. Aránylag olcsó trükkel éltek, kipörgettek egy csomó archív fotót a kampányból, ráírva, hogy köszönöm, aztán a város neve, ahol készült. Akárhogy is, a dolog működött.
Érdekes módon egy csomó fideszes politikus még erre se vette a fáradságot, és a „kevés poszt = kevés lájk” logika nyomán olyanok szorultak ki a toplistáról, akik egyébként rendszeres szereplők. Zsigmond Barna, Potápi Árpád és Kocsis Máté a 15.-20. hely között futott be, szóval nem volt olyan drámai a visszaesésük, de Novák Katalin 48., Hollik István 52., Varga Mihály 63., vagy Németh Zsolt 79. helye már nehezebben magyarázható.
De a Fideszen túli világban is megvan ez a jelenség. Dúró Dóra 31 héten át zsinórban volt ott a toplistán, és most úgy zúgott le a 17. helyre, hogy a Mi hazánk szempontjából egyébként siker volt a választás. Szabó Tímea a 44. helyen szerénykedik, pedig elég magabiztosan húzta be a választáson Óbudát. Jakab Péter csak a 24. helyre futott be, és így most először nincs a toplistán, amióta csak fut a Lájkbajnokság.
Így már csak egyetlenegy politikus maradt, akinek hibátlan a mérlege, 73 hét, 73 toplistás szereplés. Lehet tippelni, ki az, a megfejtés itt van egy kattintásért cserébe:
Hadházy Ákos
We need to go deeper
Mivel eléggé hektikusan alakult, hogy a versenyzőink mennyire álltak le az aktivitással a választás után, vagy maradtak spammer üzemmódban, a heti aktuális helyezések most hol a posztolási szorgalmat tükrözik, hol a valódi népszerűséget. Hogy árnyaljuk kicsit a helyzetet, nézzük meg, kinél hogy alakult az egy posztra jutó átlagos reakciószám. Ebben a versenyben meglepetésre Dobrev Klára nyer, 37 ezer lájkos „átlaggal” – az idézőjelet az indokolja, hogy egy valójában egy szál poszt átlaga. Hogy mi az, arról majd kicsit később, bár a cikk tetején a grafikus illusztráció azért már sejtet valamit.
A második helyen ismét csak meglepetést találunk, Kocsis Máté személyében (11 ezres átlag), Orbán pedig csak a harmadik helyre jött be 10900-as átlaggal, ez a szám tőle szokatlanul, már-már drámaian alacsony. A tízezres határ fölött produkált még Szijjártó Péter (10500) és Szabó Tímea (10100), aztán elég nagy lemaradással a további sorrend: Márki-Zay Péter (6200), Gyurcsány, Dúró Dóra és Kálmán Olga (6000), Hadházy (5900), Varga Judit és Donáth Anna (5400), és utolsóként az ötezres szint felett Jakab Péter (5200).
Akiket a szorgalmas spammelés vitt be a toplistára: Bányai Gábor (1000-es átlag), Ujhelyi István (1300), Kovács Zoltán (1400), és Rétvári Bence (1500).
További random érdekességek a toplistáról
- Új versenyző a toplistán Kovács Zoltán, aki helyezésre igen magasan nyitott, bár az is igaz, hogy az a 44 ezer lájk azért normál esetben messze nem szokott elég lenni a listás helyezésre. Meglátjuk, jövő héten hogy muzsikál.
- Rétvári Bence és Lázár János egyaránt másodszor szerepel a toplistán, mindketten megnyerték egyébként a választást a maguk körzetében, aminek Lázár esetében különösen nagy szimbolikus ereje is van. Nem csodálkoznánk, ha hosszabb távon is állandó szereplőként maradna meg a top15-ben (Rétvárinál igen).
- Hadházy legutóbb tavaly augusztusban volt a dobogón, úgy tűnik, az ő népszerűségét és lendületét tépázta meg legkevésbé az ellenzék katasztrofális választási szereplése.
- Márki-Zay is egész jól megkapaszkodott az élmezőnyben, nála jó kérdés, hogy csak a gyakorlatban vonul majd vissza Hódmezővásárhelyre a helyi politikába, vagy kommunikációban is (a tippünk mindenképpen az előbbi).
- Karácsony Gergely az egyetlen a toplistán, akinek nem zuhant nagyságrendet az eredménye a múlt hét óta, ez azt sejteti, hogy ő lehet Hadházy mellett az ellenzéki armageddon nagy túlélője
- Jakab Péter az elmúlt 30 napban bő 5000 követőt vesztett, ami nem túl jó ómen. A legnagyobb növekedést egy hónap alatt Orbán (+25 ezer) és Márki-Zay (+12 ezer) könyvelhette el.
No money, no honey
Emlékszünk még a régi szép időkre, mondjuk 1-2 héttel ezelőttre, amikor még annyi pénzt szórt el a magyar politika és politikaközeli világ Facebook-hirdetésre, hogy a heti toplistánkon 70-80 millió forintos költésekkel tobzódtak a szereplők? Persze nem meglepő, hogy a választás napja után elzárultak a pénzcsapok, hiszen addig tartott a feladat, a választók meggyőzése, vagy éppen elbizonytalanítása. A Megafon, az Ezalényeg, az Erősítő heti sok tízmilliós költségvetésből váltott hirtelen nullára, az Origó a múlt heti 50 millióját az 1%-ára, félmillióra vágta meg. A direkt propagandacsatornák kiszáradásával a listán maradt egy csomó kormánybarát médiafelület, illetve olyan egzotikumok, mint a nemzeti agrárgazdasági kamara.
A listavezető Nyugati pályán egyébként az amerikai külügy oldala, és leginkább az orosz-ukrán háború kapcsán kommunikál – logikus is az első helye, hiszen a háború a választási kampánnyal ellentétben sajnos még nem ért véget.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Nyugati pályán | 1 500 000 |
2. | Mandiner | 1 400 000 |
3. | Magyar Nemzet | 1 100 000 |
4. | Metropol | 1 100 000 |
5. | Nemzeti Agrárgazdasági Kamara | 830 000 |
6. | Háttér Társaság | 560 000 |
7. | Origo | 510 000 |
8. | Hirado.hu | 480 000 |
9. | Amnesty International | 460 000 |
10. | Pesti TV | 360 000 |
A pártokra és politikusokra szűkített mezőny még viccesebb képet fest, gyakorlatilag filléres ráfordítással a toplistára lehetett kerülni. A végeredmény mindenesetre mindenképpen pozitív: nagyságrendekkel kellemesebb élmény lett a facebookozás a választás elmúltával, az iszonyatos mennyiségű (és esetenként színvonalú) politikai szponzorált poszt nélkül. Jó kérdés, hogy ez meddig fog tartani, elvégre ahogy az indokolatlan módon focihimnusszá vált lakossági popsláger is tartja: a kampány soha nem érhet véget, varázsolj nekünk valami szépet.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megoldás Mozgalom | 860 000 |
2. | Momentum | 620 000 |
3. | Donáth Anna | 350 000 |
4. | Kásler Miklós | 120 000 |
5. | Simicskó István | 100 000 |
6. | Ágh Péter | 60 000 |
7. | Bana Tibor | 50 000 |
8. | Nacsa Lőrinc | 50 000 |
9. | Nagy Csaba | 40 000 |
10. | Kétfarkú Kutya Párt | 30 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az április 4. és 10. közti időszak költéseit mutatják.)
És akkor elkezd összezavarodni a téridő-kontinuum
A hét legnagyobbat futó posztjainak toplistáján mostanában jellemzően az volt a kérdés, hogy ötből ötös totális győzelemmel uralkodik-e Orbán Viktor, vagy valaki odaér-e mellé a top5-be egy-egy bejegyzéssel. Húsz héten keresztül zsinórban mindig Orbáné volt a hét legnépszerűbb posztja, legutóbb tavaly novemberben halászta el előle ezt a győzelmet Fekete-Győr András, az újszülött fiát megmutató fotóval. Na ezek után most, amikor a Fidesz akkorát nyert a választáson, mint még soha, az ellenzék meg a KO állapotában pislog a földön, mi a hét slágerposztja?
Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc esküvői fotója bő 25 évvel ezelőttről.
Említettük már, hogy szétesett a szimuláció, amiben élünk, ugye?
Szóval a toplista a hét legtöbb lájkot behúzott posztjairól:
- Dobrev Klára posztja az esküvői fotóval – 37 ezer interakció
- Orbán visszaadja a kölcsönkapott széket, amire felállva a kampányban utcafórumot tartott – 28 ezer
- Orbán két papírmasé bábuval, „jól nézünk ki” kommentárral – 27 ezer
- Szijjártó a Fidesz győzelmének örül – 25 ezer
- Márki-Zay bejelenti, hogy „Vásárhely megvan” – 23 ezer
És csak a hatodik helyre futott be Orbán újramelegített disznóvágásos fotója, ami elég fura, mert január végén ugyanerről a tematikáról simán lehúzott 200 ezer lájkot.
Nem fáj? Csak ha nevetek!
Az egyes reakciótípusokból legtöbbet kapott posztok következnek, ahol tovább tarol a Dobrev-Gyurcsány esküvői nosztalgia, de továbbra sem látunk épeszű magyarázatot arra, hogy miért.
- A legtöbb megosztás: Szijjártó posztja egy videóval a cseh tévéből, amiben Orbánt dicsérik
- A legtöbb komment: Dobrev Klára az esküvői fotóval
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy posztja Rogán Antal feleségének nagyon drága ruhájáról
- A legtöbb meglepett emoji: Vadai Ágnes, „4 nappal a választások után a Fidesz EP képviselői megszavazták a gázembargót és Paks2 leállítását. No comment!”
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Gergely gyászposztja Görgey Gábor volt miniszter
- A legtöbb szívecske: Dobrev, Gyurcsány, esküvő, fotó
- A legtöbb nevető emoji: Orbán és a papírmasé bábuk
Megjegyzendő, hogy Gyurcsányék esküvői fotója épp azokban a kategóriákban aratott (szívecskék, kommentek), amikben hagyományosan Orbán szokott nyerni. Orbán posztjai alatt a kommentfolyamok egyébként mindig minőségi szórakozást biztosítanak, és ez most sincs másként, főleg, hogy a választás óta jelentősen mérséklődött a fideszes politikusok kommentspammerkedése, és így a valódi közönség őszinte reakcióit láthatjuk. A papírmasé bábus „jól nézünk ki” poszt alatt például rögtön három komolyabb megfejtéssel is szolgált a közösség:
- Fideszesek: A Doktor Miniszterelnök Úr így köszöni meg a derék magyar vidéki embereknek, hogy rá szavaztak (a fotó egyébként Szlovéniában készült)
- Ellenzékiek: Aha, jól nézünk ki, közben Putyin haverod meg civileket és gyerekeket mészárol halomra Ukrajnában!
- Mihazánkosok: Így fogunk majd mind kinézni a sok kötelező vakcinától
A legtöbb megosztás
A kampány legsűrűbb heteiben Márki-Zay Péter három hétre átvette az első helyet a legtöbb megosztás toplistáján, aztán a választás hetében Orbán lépett itt is a trónra. Most pedig helyreállt a világ rendje, újra Hadházy az élen, méghozzá hatalmas előnnyel. A nagy toplistánkhoz hasonlóan itt is feltűnő, hogy milyen alacsony számokkal be lehetett jutni a top10-be, 2500 megosztás egy hét alatt azért elég harmatos teljesítmény.
Heti megosztások | |||
---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 16 800 | ▲ |
2. | Szijjártó Péter | 7 700 | ▲ |
3. | Gyurcsány Ferenc | 5 200 | ▲ |
4. | Márki-Zay Péter | 4 200 | ▼ |
5. | Orbán Viktor | 3 600 | ▼ |
6. | Ujhelyi István | 3 200 | ▲ |
7. | Z. Kárpát Dániel | 2 800 | ▲ |
8. | Rétvári Bence | 2 700 | ▲ |
9. | Kovács Zoltán | 2 700 | ▲ |
10. | Karácsony Gergely | 2 500 | ▲ |
Politikus lányának lenni nem lehet túl jó
Valami azt súgja, hogy egy tinédzser lánynak általában nem szerepel legforróbb vágyálmai között, hogy díszlet legyen a politikus szülő lájkvadász posztjain, de persze ki tudja. A virális, vagyis a szerzőjük átlagát látványosan túlteljesítő posztok heti toplistáján mindenesetre most két ilyen poszt is feltűnt.
- Kovács Zoltán a CNN-nek nyilatkozik, 14,7x szorzó
- Németh Zsolt a momentumos Tóth Endre posztját osztja meg azzal, hogy Tóth bojkottálja az országgyűlés alakuló ülését, bezzeg ő ott lesz (a két politikus Budafok-Tétényben egymás ellen indult, lehet tippelni, ki nyert), 14,6x
- Márki-Zay Péter, „Sose karrierként, megélhetésként gondoltam a politikára, hanem hatni, tenni akartam a közösségért, az emberekért. És van egy óriási előnyöm: a becsületem.”, 13,2x
- Mesterházy Attila a lányával, 13,1x
- Szabó Tünde a lányával, 11,8x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)
Az Insta világa a héten kínzó kérdések garmadáját kínálja. Mi a fenének kéne történnie, hogy ne az Orbán-MZP-Varga Judit trió legyen végre egyszer a dobogón? Miért nem jutott eszébe Dobrev Klárának a Facebook letarolása után ide is kitenni az esküvői fotót? Miért kínozza Németh Szilárd a rajongóit azzal, hogy már két hónapja, 117 bejegyzés óta semmilyen kajás tartalmat nem posztol? Hová lett Szentkirályi Alexandra? Orbán malacos fotója miért lett Instán a hét legnagyobb slágere, ha Facebookon a top5-be se került be? Csupa rejtély az élet.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 114 000 | ≡ |
2. | Márki-Zay Péter | 25 300 | ≡ |
3. | Varga Judit | 10 600 | ≡ |
4. | Hadházy Ákos | 9 000 | ▲ |
5. | Szijjártó Péter | 3 700 | ▼ |
6. | Nagy István | 3 200 | ▲ |
7. | Donáth Anna | 2 500 | ▲ |
8. | Szabó Tünde | 2 200 | ▲ |
9. | Karácsony Gergely | 1 800 | ▲ |
10. | Dúró Dóra | 1 800 | ▼ |
What a beautiful freakshow
A propagandaoldalak és propagandisták versenyében új indulót köszönthetünk, az Orosz híreket, ami olyan szinten nyíltan tolja a hardcore putyinizmust, hogy Bayer Zsolt egy szolid Zelenszkij-rajongónak tűnik mellette. A Vadhajtások első helye közben lassan szokásossá válik, és ez szép szimbóluma annak, hogy milyen stílus és színvonal a nyerő a hazai propagandista-mezőnyben.
Érdekes megfigyelni, hogy 70-80 milliós heti hirdetési büdzsé nullára vágásával mi történt a Megafon háza táján:
- Deák Dániel nagyot zuhant ugyan, de pénzes rásegítés nélkül is megugrotta a heti 200 ezres lájkos szintet. Ő talán az egyetlen igazi sikertörténet a Megafon-istállóban, akinek az ismeretlenségből sikerült valódi népszerűséget építeni. És ez alig 234 millió forintnyi hirdetésbe került. Még jó hogy nem közpénzből! Vagy mégis…?
- Bohár Dániel és Rákay Philip az egész kampányban stabilan hozta a 150-250 ezer közti sávot (sőt, Rákaynak volt 300 fölötti hete is!), de a választás után a hirdetési büdzsé elvágásával az 50 ezres szintre estek vissza.
- A többiek igazából nem osztanak, nem szoroznak, most se jutottak fel a toplistára, és a sokmilliós pénzek idejében is csak elvétve
- Különös anomália A kopasz oszt nevű oldal, ami most először toplistás, egyéni rekorddal – miközben mindenki más visszaesett. A taktika emögött meglehetősen fura: a választás után emelkedett hirtelen a háromszorosára a posztok száma az oldalon. A tartalom egyébként leginkább az amúgy is a földön fekvő ellenzék kigúnyolása és verbális rugdosása.
A baloldali propagandavilág eközben kétségbeesetten próbálja felrázni az apátiába süllyedt közönséget. Két irány látszik a kommunikációban, az egyik a „Dobrevvel nyertünk volna”, a másik az „agymosott birkák szavazták meg a Fideszt, meg is érdemlik, ha jön a válság, és ingük-gatyájuk rámegy” vonal.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Vadhajtások | 246 000 | ≡ |
2. | Deák Dániel – Megafon | 201 000 | ≡ |
3. | Gond-olkodó | 167 000 | ▲ |
4. | Orosz hírek | 159 000 | ▲ |
5. | Nyugati fény | 133 000 | ▲ |
6. | Elemi | 113 000 | ▼ |
7. | 888 | 92 000 | ▲ |
8. | Pesti srácok | 91 000 | ▲ |
9. | A kopasz oszt – Megafon | 67 000 | ▲ |
10. | Fidesz KDNP 2022 | 65 000 | ▼ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)