Orbán levágott egy disznót, a rajongótábor elalélt a gyönyörűségtől

Legfontosabb

2022. január 23. – 14:55

Orbán levágott egy disznót, a rajongótábor elalélt a gyönyörűségtől
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a vasárnap, ami jó hír is, meg rossz is. Rossz, mert azt jelenti, hogy holnap hétfő, és jó, mert azt is jelenti, hogy újra jelentkezik a Lájkbajnokság itt a Telexen. Haditudósítás a közösségi média kommunikációs csataterein vívott mindennapos küzdelmekről politikusok között, népszerűségi toplisták, elemzés, rejtélyek, disznópörzsölés.

Pontosan tíz hetünk van hátra az országgyűlési választásig, amit akár úgy is értelmezhetünk, hogy a célegyenesbe fordult a kampány (miközben hivatalosan csak februárban kezdődik). Múlt héten az volt az általános megállapításunk, hogy a kormány alaposan felfűtötte a lájkgenerátorokat (csirke far-háttal, mi mással), míg az ellenzék, hát, lehet hogy ők taktikus kivárásnak szánták, de a külső szemlélő számára inkább úgy tűnt, hogy alszanak. Lássuk, ehhez képest hogy változott most a helyzet, íme a heti toplista, ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor429 000
2.Márki-Zay Péter219 000
3.Varga Judit195 000
4.Szijjártó Péter187 000
5.Dúró Dóra185 000
6.Szabó Tímea128 000
7.Zsigmond Barna Pál114 000
8.Hadházy Ákos112 000
9.Jakab Péter95 000
10.Karácsony Gergely93 000
11.Jámbor András89 000
12.Kocsis Máté87 000
13.Ujhelyi István74 000
14.Varga Mihály60 000
15.Gyurcsány Ferenc50 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 14. és 21. péntek reggel 8:33-tól péntek reggel 8:33-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Little pig, little pig, let me in

Első pillantásra azt látjuk, hogy Orbán utcahosszal nyert, és ha kicsit alaposabban odanézünk, azt is látjuk, mivel: elment egy disznóölésre, amit aztán öt (5) posztban örökített meg. Csak hogy lássuk, ez milyen erős hangsúlyt jelent: a heti posztjainak majdnem a felét tették ki a disznóölős bejegyzések. A legutóbbi esemény, amit ennél is nagyobb mélységben és részletességgel közvetített a facebookos követőinek, a fideszes mitológia legnagyobb ünnepnapja, a Békemenet volt (annak 8 posztot szentelt). Vajon miért ez a nagyon erős hangsúly? Adná magát a válasz, hogy mindenképpen meg akarta nyerni a heti lájkbajnokságot, de ezzel azért valószínűleg kicsit túlértékelnénk a saját jelentőségünket. Az is lehet, hogy Orbán egyszerűen annyira jól érezte magát, hogy ezt ennyire sok posztban akarta kifejezni, de hát ilyen még focimeccsen se nagyon szokott csinálni.

Marad az a megfejtés, hogy ez egy PR-fogás, a miniszterelnök nagyközönség felé mutatott képének csiszolása. Ezzel már foglalkoztunk egy bekezdés erejéig múlt héten, amikor megállapítottuk, hogy a facebookos kommunikációja szinte kizárólag a pozitív üzenetekre és jó hírekre fókuszál. Hasonlóan tudatos lehet a disznóvágós-pálinkázós vonal is: Orbán ugyanannak a választói rétegnek játszik ezzel, mint az emlékezetes asszonyságozással, inasozással és hasonlókkal tavaly ilyenkor. A Fidesz kiugróan népszerű vidéken, a falvakban, az idősebb korosztályokban, az alacsonyabb iskolázottságú rétegekben. Ezeknek a választóknak pedig kimondottan imponál és erősíti az „egy közülünk” érzést az ilyen tartalom. Kilométereket scrollozhatunk vissza Orbán Facebook-falán, hogy a disznópörzsölőnél fejlettebb technikai vívmányt, vagy a lakodalmas-mulatósnál modernebb zenét találjunk. Ha egy fotón telefonál, szigorúan vezetékes készülékkel. Valahol tényleg zseniális, hogy ezeket a dolgokat el tudja adni az „előre megy, nem hátra” illusztrációjaként. Mert hát meg kell hagyni, a dolog működik, még akkor is, amikor már extrém módon kilóg a lóláb. Emlékszünk még a híres asszonyságozós interjúra? Abban sikerült egy ilyet is mondania:

„mindenki ezt a nehezen kimondható szót használja, ez a Pfizer, azt hiszem így kell mondani”

És a milliós rajongótáborban fel sem merült, hogy mekkora orbitális kamu, hogy egy Oxfordban tanult jogász, egy miniszterelnök, a járvány kellős közepén gondban lenne a világ egyik legnagyobb gyógyszergyára, a legmodernebb vakcina gyártója nevének kiejtésével. Hát ne csodálkozzunk azon se, ha egy disznóvágás most a legerősebb PR-húzása.

Not by the hair of my chinny chin chin

A második helyen Orbán mögött Márki-Zay Péter futott be, neki a helyezés és a 200 ezer feletti heti lájk is egyéni rekordot jelent. Egy disznóvágás nélküli Orbánt meg is előzött volna vele. Nála jól látszik, hogy kampány üzemmódba kapcsolt, főleg, ha a trendet nézzük az elmúlt négy hétről: 50 ezer lájk → 100 ezer → 140 ezer → 220 ezer. Jó kérdés, hogy ez most egy hullámhegy, vagy továbbra is viszi a számait a „csak felfelé” szlogen.

Na de felébredt vele együtt a teljes ellenzék is a téli álomból? Hát, inkább csak ébredezik, nagyokat nyújtózik, rátol még tíz percet szundi üzemmódban az ébresztőre, és közben arra gondol, hogy de jó lenne egy kávé, hát még ha meg is főzné valaki és ágyba hozná. A múlt héthez képest azért érezhetően nagyobb az aktivitás, Jámbor András például egyéni rekordot döntött, Hadházy és Szabó Tímea jó pár hét után tért vissza a szokásos 100 ezer lájkos sávba, Karácsony Gergely is elkezdett felfelé kapaszkodni. Jakab Péter viszont továbbra is árnyéka csak a tavalyi sokszoros lájkbajnok önmagának, Gyurcsány kibérelni látszik az utolsó helyet, Dobrev Klára ötödik hete hiányzik a top15-ből. Ideje lenne betolni azt a kávét, ha versenyre akarnak kelni a fideszes biturbó kampányúthengerrel.

További random megfigyelések a hétről

  • Hová tűnt Novák Katalin? A héten konkrétan nulla posztja volt, múlt héten egy. Úgy tűnik, a köztársasági elnöknek jelölés behúzta a kéziféket a családanya-háziasszony influenszerkedésen. Valószínűleg az államfői kinevezésig kicsit a háttérbe vonultatják, hogy aztán szintet lépve, legalább akkora nemzetegyesítő szimbólumként térjen vissza, mint Áder János.
  • Tavaly ilyenkor Szijjártó Péter 140 ezer lájkkal nyerte a hetet (ez most a hatodik helyre lett volna jó), ketten végeztek 100 ezer felett (most nyolcan), és 28 ezer lájk kellett a toplistára kerüléshez (most ennek több mint a duplája).
  • Kicsit már unalmas leírni, de azért néha nem árt rögzíteni: Dúró Dóra mondanivalója továbbra is úgy 80-90%-ban az oltásellenesség, kedvenc kifejezése a „covid-diktatúra”. A Mi hazánk természetesen tagadja, hogy a Fidesz oltásellenes szavazatokat felporszívózó szatelitpártja lenne. Mindenesetre érdekes lesz látni, hogy vajon Gődényék járványtagadó pártja tényleg elindul-e a választáson, ahogy azt már lebegtetik egy ideje, és ha igen, ki bizonyul majd vonzóbbnak, hitelesebbnek és oltásellenesebbnek a célközönség számára.

Honey, what do you do for money?

Ki gondolta volna, hogy egyszer nem a Megafon lesz a hirdetési költések toplistájának élén? Jó, azért nem olyan nagy a meglepetés, meg igazából a váltás sem, az Aktuális ugyanis a megafonos Filep „A kopasz oszt” Dávid arcával futó oldal, a tartalom, a stílus kábé ugyanaz. Most éppen egy gigantikus, minden választókerületre külön célzott hirdetési kampányt fűtöttek be 25 milliócskával, amiben egyesével minden ellenzéki jelöltről elmagyarázzák, hogy Gyurcsány embere és az egészségügy fizetőssé tételére hajt. Hogy honnan van erre pénzük, rejtély, de ha tippelnünk kéne, biztos azt mondanánk, hogy patrióta érzelmű, rejtőzködő filantróp mecénások adományaiból, és tuti nem közpénz jellegét elvesztett közpénzből.

Ha nem is tízmilliókkal, de az ellenzékhez kötődő oldalak is aktivizálták magukat, és látványos új fejlemény, hogy a kormánybarát sajtó is egyre többet hirdet; egymillió feletti heti büdzsék azért nem voltak jellemzők eddig ebben a körben.

A lista élvonalának a közelébe se került, de megint fogtunk egy nagyon vicces oldalt, V-Akták a neve, még 800 követője sincs, viszont már közel egymillió forintot költött a célpontja, a párbeszédes politikus Dorosz Dávid gyalázására. Lehet hogy ez lesz a módi a kampányban, jönnek helyi képviselőjelöltekre szabott exkluzív, lokalizált, pénzzel hajtott lejáratóoldalak?

Hirdetésre költött pénz
1.Aktuális24 800 000
2.Megafon18 000 000
3.Ezalényeg8 400 000
4.Magyarország kormánya5 800 000
5.Erősítő3 500 000
6.Számoljunk együtt1 600 000
7.Covidoltás.info1 500 000
8.Hirado.hu1 400 000
9.Magyar Nemzet1 400 000
10.Mandiner1 000 000

A csak politikusoknak fenntartott listán is jól látszik, hogy Márki-Zay Péter bedörrentette a kampányt, de az is, hogy a többi ellenzéki politikus – facebookos hirdetésben legalábbis – nem csatlakozott ehhez.

Kiss János nevére és milliós költésére a múlt héten már rácsodálkoztunk, és azóta is tartja a tétet. Ő egyébként Miskolcon egy olyan körzetben indul a választáson, ahol négy éve 38-30-28 százalékos eloszlás volt a végeredmény (Fidesz-MSZP-Jobbik), 2019-ben pedig ellenzéki polgármestert választottak – szóval nem véletlen, hogy ennyire kapaszkodik már jóval a hivatalos kampánystart előtt. Hasonló lehet a helyzet Böröcz László és Menczer Tamás esetében is, akik billegő, de inkább az ellenzéknek álló körzetekben indulnak.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter10 000 000
2.Varga Judit2 400 000
3.Orbán Viktor1 800 000
4.Kiss János1 000 000
5.Dúró Dóra900 000
6.Menczer Tamás800 000
7.Szentkirályi Alexandra700 000
8.Nagy István500 000
9.Varga Mihály500 000
10.Böröcz László400 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 12. és 18. közti időszak költéseit mutatják.)

Egy malac, négy poszt, 200 ezer lájk

Múlt héten Orbán már megcsinálta a mesterötöst, és most ráduplázott, újra kizárólag az ő posztjai szerepelnek a hét legnépszerűbb bejegyzéseinek top5-ös listáján. Ha nem a közepén kezdte el olvasni a cikket, nem lesz meglepetés a titkos fegyver sem, természetesen a disznótoros lájkbombákkal jött össze a bravúr.

  1. Orbán disznóöléses videója, természetesen a kötelező, pusztító lakodalmas-mulatós zenei betéttel – 63 ezer interakció
  2. Orbán disznót pörzsöl – 53 ezer
  3. Orbán pálinkázik a disznótoron – 48 ezer
  4. Orbán fotója a levágott disznóval – 48 ezer
  5. Orbán Donald Trumppal telefonál – 46 ezer

Nehéz ehhez bármit hozzáfűzni, de egyelőre nem is kell, a következő lista talán árnyalja kicsit a helyzetet.

Rejtély a disznótoron

Az egyes reakciótípusokból a héten legtöbbet behúzott, vagyis a különféle érzelmeket legjobban megmozgató posztok következnek.

  • A legtöbb megosztás: Orbán disznóvágós videója (erre mindjárt visszatérünk)
  • A legtöbb komment: Orbán a 13. havi nyugdíjat hirdeti és a baloldalt ekézi
  • A legtöbb mérges emoji: Szabó Tímea, „Több száz milliót költ Szijjártó a Türk Tanácsnak ajándékozott villa kertépítésére! Az infláció 14 éves csúcson, de hol érdekli ez a luxusjachtozó külügyminisztert! A lényeg, hogy a diktátorhaverok egyletének legyen Budapesten szép kertje.”
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy azon élcelődik, hogy Orbán bakizott a rádióban, és azt mondta, a pozitív teszt jelenti a betegség végét
  • A legtöbb szomorú emoji: Márki-Zay, „Jól jegyezzük meg ezt a szókapcsolatot: hatósági áras csirkefarhát. A Fidesz tizenkét éves kormányzásának eredménye, keserű szimbóluma.”
  • A legtöbb szívecske: Szijjártó a fia születésnapját ünnepli (gyerekjogilag dicséretes módon a torta van csak a fotón, a gyerek nem)
  • A legtöbb nevető emoji: Varga Judit nagyon várja a Békemenetet (a top5-ben még egy poszt tőle, és három Orbántól, Trumppal 13. havi nyugdíjjal és disznótorral)

Oké, disznóvágásilag nem lettünk sokkal okosabbak. A minap olvastam itt a Telexen egy remek cikket a rajongás pszichológiájáról, de ezzel együtt is elég nehezen tudom elképzelni azt a lelkiállapotot, ami a miniszterelnök disznóöléses videójának megosztására sarkallna bárkit is. A facebookos megosztás azt jelképezi, ha egy tartalom nem csak tetszik nekünk, de annyira egyetértünk vele, hogy mi is szeretnénk megmutatni a saját ismerőseinknek (vagy pont nagyon nem értünk egyet, és akkor azt szeretnénk, ha más is látná a véleményünket róla). A fideszes politikusok facebookozási stílusának éppen az az egyik nagy hátránya, hogy a celebkedést, családdal-gyerekkel pózolást, születésnapi köszöntéseket és hasonlókat tipikusan nem osztják tovább a követőik, mert nincs rá semmilyen motivációjuk. Rádobják a lájkot, és slussz.

Ennek tükrében a disznótoros videó közel 7000 megosztása totális parajelenség, annál is inkább, mert a többi disznóvágásos poszt jellemzően pár százat, legfeljebb ezret termelt. Miközben összes interakcióban, mint feljebb láttuk, egy nagyságrendben végeztek. Sőt, hogy még furább legyen az egész: múlt héten az élelmiszerárak befagyasztását összefoglaló Orbán-poszt megosztásainak száma 2000 alatt maradt, pedig ott egészen adekvát reakció egy lelkes fideszestől a share gombra rátenyerelni.

A legtöbb megosztás

Haladjunk is tovább a heti megosztások toplistájára, amiből viszont jól látszik, hogy a disznótoros megosztáscunami egyszeri anomália volt, nem a fideszesek viselkedésének gyökeres megváltozása. Hadházy győzelme sztenderd ezen a listán, de Szabó Tímea és Márki-Zay szokatlanul magas számai az általános ellenzéki ébredezésre utalnak, sőt, mintha már rendesen ébren lennének, és nekiálltak volna kampányolni. Hiányzik viszont az amúgy biztos szereplő Jakab Péter a toplistáról, ami némileg gyengíti az előbbi megállapítást.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos24 300
2.Szabó Tímea21 600
3.Márki-Zay Péter19 100
4.Orbán Viktor14 000
5.Dúró Dóra13 900
6.Ujhelyi István10 100
7.Szijjártó Péter7 400
8.Jámbor András7 100
9.Karácsony Gergely6 500
10.Mesterházy Attila6 000

Virális a… khm, izé, a vírus

Egészen fura, de eddig valahogy megúsztuk, hogy a virális, vagyis a szerzőjük átlagát kiugróan felülteljesítő posztok toplistájára nagyobb mennyiségben beférkőzzenek a koronavírussal, fertőzéssel, járvánnyal kapcsolatos bejegyzések. Most viszont elérkezett ez a nap is, valamit az, hogy Márki-Zay vegye át az uralmat a listán. Utóbbi arra utal, hogy a heti jó szereplése a toplistán nem csak a sok posztnak köszönhető, de annak is, hogy jó néhány ezek közül erőseb be tudott robbanni.

  1. Márki-Zay miniszterelnök-jelölti vitára hívja ki Orbánt – 38,7x szorzó
  2. Kunhalmi Ágnes kórházba került coviddal – 25,8x
  3. Novák Előd oltásellenesebb, mint valaha – 19,4x
  4. Márki-Zay is elkapta a koronavírust – 17,3x
  5. Márki-Zay bejelenti, hogy összegyűlt a Fudan-népszavazáshoz szükséges mennyiségű aláírás

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Vegyük észre, mennyire szép, és közben tragikus és bizarr a sorminta a két covid-fertőzéses poszt közé beékelődött oltásellenessel.

Instagram

Instagramon nem szoktak földrengésszerű változások jönni hétről hétre, de a mostani állóvíz még a megszokottnál is állóvizebb. Az egyetlen újdonság Donáth Anna feltűnése a listán, de ez is inkább arra mutat rá, mennyire abszurd világ a magyar politikai Insta. Donáth Annának elvileg hazai pálya az Instagram, elvégre egy fiatal, feltörekvő, újgenerációs politikus, akinek a célközönsége már rég lejött a Facebookról, és átszokott az Instagramra. Ehhez képest a toplistán az a Nagy István agrárminiszter előzi meg, akinél tájidegenebb karaktert az Instán elképzelni se lehetne, olyan posztokkal, amiket egyszerűen képtelenség nem az archív filmhíradók hangján olvasni:

„Az Élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztése című felhívás kapcsán eddig 64 kérelem részesült több, mint 46,2 milliárd forint támogatásban. Somogy megyében 20 db pályázatot adtak be közel 20 milliárd forint értékben, amiből mindeddig 11 db pályázat részesült pozitív elbírálásban 10,65 milliárd forint támogatási összegben. Szita Károly polgármester és Gelencsér Attila képviselő urakkal ma Kaposváron gratuláltunk a nyertes pályázóknak. Örömteli látni, hogy ilyen nagy a hazai agrárcégek vállalkozási kedve, hiszen ezek a vállalkozások viszik előre a magyar vidéket és az egész országot.”

Hogy még Monty Python-kompatibilisebb legyen az egész, a miniszter legszorgalmasabb, és sok esetben egyetlen kommentelője egy tetoválóstúdió, ami minden egyes bejegyzés alá odabiggyeszi a véleményét copypaste, miszerint:

🌷🇭🇺🔥💞🔥🇭🇺🌷🙏🙏🙏👌👍💪💪💪

Erre tényleg csak annyit tudunk stílszerűen mondani, hogy:

¯\_(ツ)_/¯

Heti interakciók
1.Orbán Viktor76 200
2.Márki-Zay Péter24 600
3.Varga Judit14 300
4.Jakab Péter9 800
5.Hadházy Ákos7 100
6.Dúró Dóra7 000
7.Szentkirályi Alexandra6 800
8.Szijjártó Péter6 400
9.Nagy István2 900
10.Donáth Anna2 300

Legalja, újratöltve

A propagandaoldalak mocsarában sincs sok változás, a Vadhajtások második hete vezeti a toplistát, elsősorban a szorgalmas spammer taktikának köszönhetően (a héten 275 posztjuk volt). A Megafon visszavett 20 milliót a heti hirdetési büdzséből, a múlt heti négyből rögtön kiesett két influenszerük a toplistáról. A héten 25 milliós reklámköltést villantó Aktuálist pedig nem is tudjuk interakciók szempontjából értékelni, ugyanis saját posztjuk egyáltalán nem volt a héten, csak hirdetésük. Sőt, egész januárban összesen csak egy posztjuk volt. Hogy mennyire alibinek van egyáltalán oldal a hirdetési ágyú mögött, azt jól mutatja, hogy a weboldaluk a héten átmenetileg elérhetetlenné is vált, valószínűleg azért, mert elfelejtették meghosszabbítani a webhosting csomagjukat.

Heti interakciók
1.Vadhajtások181 000
2.Deák Dániel (Megafon)174 000
3.Nyugati fény143 000
4.Gond-olkodó143 000
5.Elemi.hu141 000
6.Bohár Dániel (Megafon)128 000
7.Fidesz KDNP 202271 000
8.Ellenszél68 000
9.888.hu65 000
10.Számok58 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!