A hét, amikor Magyarország előre ment, csirke far-hátra

2022. január 16. – 18:57

A hét, amikor Magyarország előre ment, csirke far-hátra
Kép: Orbán Viktor / Faacebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hét, eljött a vasárnap, és azzal menetrend szerint befut a Telex lájkbajnoksága is. Politikusok és viselt dolgaik a közösségi médiában, népszerűség, aktivitás, elemzés, meglepő tanulságok. A vágányok mellett, kérjük, vigyázzanak, hajóvonták találkozása tilos.

Dübörög a kampány, megközelítve a heti kétmillió lájkos hőfokot, ami, tekintve, hogy normális esetben még bőven az álmos újévi uborkaszezonnak kéne tartania, pusztító hónapokat jósol a választásig. Aminek a pontos dátumát, április 3-at a héten tette közzé Áder János, de mégsem ez lett a hét uralkodó témája a politikai kommunikáció mindennapos csataterén.

Orbán Viktor bejelentése a hatósági áras alapvető élelmiszerekről mindent vitt, főleg miután Gulyás Gergely bedobta, hogy a csirke far-hátra is érvényes az árcsökkentés. Az ellenzék addig csak az árstop módját kritizálta (nem egyeztettek a kereskedelmi szektorral, az áfacsökkentés lett volna a jobb módszer, stb.), de az ikonikus szegénykaja nagyon magasra feldobott labda volt. Ha 11 és háromnegyed év kétharmados kormányzás után a csirke far-hát ára az ország legnagyobb problémája, akkor itt valami durván el lett szúrva – hangzott a válasz, de mint látni fogjuk, ezt az üzenetet messze nem sikerült olyan hatásosan sulykolni, mint a fideszes sikerpropagandát. Lássuk is a heti toplistát, mennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor399 000
2.Varga Judit194 000
3.Szijjártó Péter180 000
4.Dúró Dóra172 000
5.Márki-Zay Péter142 000
6.Jakab Péter133 000
7.Zsigmond Barna Pál113 000
8.Hadházy Ákos100 000
9.Szabó Tímea79 000
10.Czeglédy Csaba72 000
11.Kocsis Máté68 000
12.Németh Zsolt66 000
13.Hollik István62 000
14.Karácsony Gergely60 000
15.Gyurcsány Ferenc58 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 7. és 14. péntek reggel 8:56-tól péntek reggel 8:56-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A király visszatért

Orbán Viktor az év első napjainak ellazsálása után egy közel 400 ezer lájkos héttel tért vissza, egyértelművé téve, hogy akkor nyer lájkbajnokságot, amikor csak akar. Nagyon látványos, ahogyan a Fidesz kommunikációjában felvette a „jó király” szerepét, és szinte kizárólag pozitív dolgokról posztol: minden nagyon szép, minden nagyon jó, próbálkozik ugyan mindenféle ármánnyal a gonosz, de mindenkit megállítunk, mindenkit legyőzünk, és sosem hibázunk. Egy Zeuszból, Gandalfból, Hunyadi Mátyásból és Kádár Jánosból gyúrt Marvel-szuperhős, aki eközben megmarad a nép egyszerű gyermekének is a kolbásztöltés-pálinkafőzés galaxisából. Nagyon ritka, hogy az ellenzéket a szájára vegye, de nem is kell, az ő verbális aprításukra van épp elég közkatona – és különben is, a sas nem kapkod legyek után, főleg amikor épp élesre töltött csirke far-háttal védelmezi a magyarságot.

Nagyon érdekes, hogy már igazából fel sem tűnik, hogy a miniszterelnök egy ekkora horderejű bejelentést, mint az élelmiszerek hatósági árának bevezetése, a Facebookon tesz meg. A facebookos kormányzati kommunikáció lett a standard, a dolgok természetes menete. Ami egyben annak az indirekt beismerése, hogy a bő százmilliárdból fenntartott közmédia, ami az ilyesmiknek a fő terepe illene, hogy legyen, finoman szólva nem látja el tökéletesen a feladatát. Éppen emiatt nagyon fura, hogy csak most jutott eszébe valakinek a kommunikációs agytrösztben, hogy a szokásos pénteki Kossuth rádiós, interjú formátumú miniszterelnöki monológot is lehet ám Facebookon élőben streamelni, és akkor meg is hallgatják az emberek, nem csak az újságokban olvassák el, mit mondott a főnök.

Őrségváltás

Az utóbbi hetekben elég komoly átrendeződés látszik a lájkbajnokság mezőnyében. Olyan politikusok látszanak reménytelenül lemaradni a listáról, akik korábban stabilan ott voltak legalább a középmezőnyben, és üstökösként robbannak be az új nagymenők. Lássuk először ezt a csapatot:

  • Zsigmond Barna Pál és Németh Zsolt már standard középmezőny-menőnek számít,
  • Be-beugrik az alsó harmadba Aradszki András, Jámbor András és Czeglédy Csaba
  • Még nem jött össze az áttörés, de már többször majdnem Potápi Árpádnak és Rétvári Bencének

Na és kik azok, akiket kiszorítottak a top15-ből?

  • Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc kicsit kakukktojásnak számít, mert ők elsősorban az inaktivitás miatt szorulnak hátra mostanában, ha bármelyik venné a fáradságot kicsit több posztolásra, azonnal ott lennének a középmezőny elején.
  • Mesterházy Attila ősszel, Z. Kárpát Dániel késő tavasszal ment nagyot, stabilan 70-80 ezer feletti lájkkal hetente, de egy ideje mindketten elég halványak (viszont mindketten elég jók a megosztásokban, szóval a valós elérésük jóval magasabb lehet, mint a helyezésük sugallja).
  • Karácsony Gergely a tavalyi évet 21 dobogós helyezéssel zárta, de mostanában egyre többször zuhan a heti 50-60 ezer lájkos szintre, ami csak a lista alsóházához elég.
  • Szintén a saját átlaga alatt produkál mostanában Kocsis Máté és Novák Katalin.

Jól látható, hogy az első csoport tipikusan kormánypártiakkal, az utóbbi pedig ellenzékiekkel van tele. Nézzük utóbbiakat kicsit részletesebben is.

Ébredeznek?

Az előválasztás után az ellenzék kommunikációja elég látványosan kifújt, és a belső kritikák arra utaltak, hogy nem csak a kommunikációja, hanem úgy általában. Most, két és fél hónappal a választás előtt úgy tűnik, mintha elkezdtek volna ébredezni, de a lájkbajnokság eredményein ez egyelőre csak nyomokban látszik:

  • Márki-Zay Péter hasít, a héten már elérték a számai az előválasztási eufória körüli szintet.
  • Hadházy egy pár hetes hullámvölgy után visszatért a szokásos tempójához, heti százezer körüli lájk, és nagyon sok megosztás.
  • Jakab Péter nem nagyon talál vissza a tavalyi formájához. Még mindig megvan neki a heti 150 ezer lájk körüli átlag, de tavaly ez egész év alatt 200 ezer felett volt, sőt, a tavaszi nagy, két hónapos győzelmi sorozatában inkább 250.
  • Szabó Tímea tavaly 100 ezres átlagot csinált, de az elmúlt négy hétből háromszor az 50 se volt meg neki.
  • Ujhelyi István 50-60 ezer körül tartja magát, ez nagyjából az a szint, amit tavaly is hozott.
  • Gyurcsányról, Dobrevről, Karácsonyról már volt szó.
  • És ennyi, más nem is nagyon maradt az ellenzéki térfélről (Dúró Dórát nem számoljuk ide), aki rendszeres vendége lenne a toplistának.

Come on, come on, listen to the money talks

Újra változtattunk egy kicsit a hirdetésre költött összegek toplistáin, mivel alig-alig fértek be konkrét politikusok a politikai hirdetések top10-ébe. Ezért mostantól vezetünk egy külön listát, amin csak ők vannak. Hogy kik szorítják ki őket az összesített élmezőnyből? Változatos politikaközeli szereplők, kormánybarát média, ellenzékhez köthető propaganda- és információs oldalak – és természetesen a nemközpénzt továbbra is gigászi halmokban égető Megafon. A heti büdzséjük most Deák Dániel 18,4 millió, Déri Stefi 7 millió, Bohár Dániel 6,5 millió, Trombitás Kristóf 6,4 millió felállással jött össze; olyan szorgalmasan temetik be pénzzel a Facebookot, hogy kétszer annyit költöttek, mint a top10 utánuk következő 9 tagja összesen.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon38 300 000
2.Magyarország kormánya5 000 000
3.Erősítő.hu2 800 000
4.Ezalényeg.hu2 600 000
5.A Legnagyobb Vállalkozás1 400 000
6.Magyar Nemzet1 000 000
7.Fidelitas1 000 000
8.Origo.hu900 000
9.Számoljunk együtt800 000
10.Covidoltás.info600 000

És most jöhet a csak politikusoknak fenntartott lista. Némileg meglepő módon Márki-Zay Péter költötte a legtöbbet, aztán ott van még Dúró Dóra, és rajtuk kívül csak fideszesek. Ha a Fidesz összes költését nézzük, az közel 9,5 millió, és ez csak az, ahol hivatalosan a párt van feltüntetve finanszírozóként, nem maga a politikus. Az ellenzék költése elenyésző emellett, pártonként pár százezer – ennek fényében különösen feltűnő Márki-Zay kiemelkedő összege.

Az egyetlen, aránylag ismeretlen név a listán Kiss Jánosé, ő egy fideszes politikus, képviselőjelölt lesz áprilisban Miskolcon, és az alig 3000 követős oldalához képest elég meglepő a közel egymilliós heti hirdetési büdzséje, pláne az oldalt kezelő 10 fős stáb.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter1 900 000
2.Orbán Viktor1 400 000
3.Dúró Dóra1 000 000
4.Kiss János920 000
5.Németh Szilárd820 000
6.Menczer Tamás800 000
7.Varga Judit500 000
8.Nagy István500 000
9.Zsigmond Barna Pál380 000
10.Varga Mihály340 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 6. és 12. közti időszak költéseit mutatják.)

Grand slam

Ilyen se volt még: Orbán a legnagyobbat futó posztok toplistáját egy személyben uralja, a top5-ből öt helyet besöpörve.

  1. Orbán bejelenti, hogy április 3-án ott lesznek, mármint a választáson – 66 ezer interakció
  2. Orbán és az élelmiszerárstop – 46 ezer
  3. Orbán és egy csúnyán torzított grafikon a munkanélküliségi adatokról – 42 ezer
  4. Orbán, élelmiszerárstop még egyszer – 39 ezer
  5. Orbán, „jön a 13. havi nyugdíj!” – 34 ezer

Jól látszik az imént említett stratégia, hogy a miniszterelnök csak lelkesítő és jó híreket közöl, és az is, hogy a fideszeseknek tökéletesen sikerült meghekkelni a Facebook algoritmusát azzal, hogy tömegesen kommentelnek egymás posztjai alá, felturbózva a bejegyzések elérését.

A körberöhögött grafikon különös esete

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok következnek. Itt az ellenzék szokott több babért aratni, de ezen a héten még ez se jön össze nekik.

  • A legtöbb megosztás: Orbán, élelmiszerárstop. (Megosztásokban a fideszesek általában nem muzsikálnak túl jó, szóval ez az első hely most nagy szó.)
  • A legtöbb komment: Orbán, április 3, ott leszünk (Itt már kicsit paródiába fordul az önkommentelés, az 50 topkomment kizárólag politikusok oldalairól érkezett, tovább nem is számoltuk. Némi szépséghiba, hogy messze a legtöbb lájkot Ujhelyi István hozzászólása kapta, miszerint „Nyugi, mi is.”).
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy és a rokkantak dilemmája: 500 ezer forintot kapnak, ha lemondanak a jogaikról és azzal potenciálisan még több pénzről.
  • A legtöbb meglepett emoji: Szabó Tímea, és az április 3-ra kiírt választás (illetve az, hogy a választási iroda elspoilerezte a dátumot).
  • A legtöbb szomorú emoji: Varga Judit a Don-kanyarban odaveszett magyar katonákra emlékszik.
  • A legtöbb szívecske: Novák Katalin a fiával, utóbbi 18. születésnapján.
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán és a munkanélküliségi adatok (a grafikonon sikerült úgy adatvizualizálni a 3,6 millió és a 4,7 millió közti különbséget, hogy utóbbi több mint kétszer akkorának látszik).

A legtöbb megosztás

Bár Orbán minden más toplistán tarol, itt csak a második helyig sikerült jutnia az élelmiszerárstoppal és a választási mozgósítással együtt. Ez mindenképpen figyelemreméltó, és felveti a kérdést, hogy vajon mit kéne bejelentenie ahhoz, hogy utolérje Hadházy szokásos témáinak (mutyi- és korrupciógyanús esetek nagyközönség elé tárása) megosztásra ingerlő hatását.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos25 600
2.Orbán Viktor18 100
3.Jakab Péter13 600
4.Márki-Zay Péter13 500
5.Dúró Dóra12 500
6.Szabó Tímea8 300
7.Czeglédy Csaba8 000
8.Ujhelyi István7 300
9.Z. Kárpát Dániel6 600
10.Gyurcsány Ferenc5 200

Egy a természettel

A virális posztok toplistáján ismét egészen fura dolgokat találunk, kezdve rögtön Dobrev Klárával, aki annak idején, az előválasztás heteiben még a nagy toplista élvonalában játszott, de azóta annyira inaktív, hogy egy-egy jobban sikerült posztja itt köt ki, a szerzőjük átlagát rekordmértékben túlszárnyaló bejegyzések között. És nagyjából eddig tartottak a racionálisan megmagyarázható jelenségek ebben a bekezdésben.

  1. Dobrev Klára bejelenti, hogy nem indul újra az európai parlamenti alelnöki posztért, mert itthon van szükség rá – 45,7x szorzó
  2. Németh Zsolt megosztja Orbán élelmiszerárstop videóját – 32,1x
  3. Novák Előd a Mi hazánk „Covid-diktatúra” ellen tiltakozó plakátjával (ami egyébként kísértetiesen emlékeztet a klasszikus szovjet alkoholellenes propagandaplakátra) – 25,3x
  4. Németh Zsolt és egy újabb Orbán-videó – 21,2x
  5. Tuzson Bence, „Április 3. Ott leszünk! Hajrá, Magyarország!” – 20,1x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Múlt héten már elmélkedtünk egy sort a fideszes új hullámról, akik számottevő saját tartalom nélkül, gyakorlatilag Orbán-rajongói oldalként működtetik a Facebookjukat. Most úgy illik, hogy megemlékezzünk Németh Zsolt heti legjobb posztjáról, ami ugyan nem került be a toplistára, de látható rajta az igyekezet hogy eltávolodjon ettől a trendtől. És tényleg, egy kész dadaista műalkotás. Erről a posztról van szó:

Szóval a politikus rókák, szarvasok, nyuszik között ül Arnold Schwarzenegger testére fotosopolt fejjel egy mohos sziklán a vadregényes erdőben, és ezzel azt illusztrálja, hogy „Győzelem! Megkezdődik a Zöld Duna-part megvalósításának első szakasza! Hajrá Dél-Buda!”. Maga a kép egyébként egy mém, az a neve, hogy One with nature, vagyis Egy a természettel, ami csodálatos módon éppen ugyanaz, mint a tavalyi sokmilliárdos vadászkiállításé volt. Ami pont az ilyen állatok módszeres agyonlövését ünnepelte. Én egyébként bevallom, nem ismertem ezt a mémet, szóval a Google képkeresőjét kellett bevetnem, hogy azonosítsam. Első találatként egy Totalcar-cikket dobott elém azzal a címmel, hogy

Ez a kis köcsög rágja szét az autódban a vezetékeket.

Szögezzük le: ezt Németh Zsolt nevében határozottan visszautasítom, és azt sem ajánlom senkinek, hogy a biztosítójának megpróbálja bemesélni, nem fogják elhinni.

Instagram

A múlt heti anomália után visszaállt a világ rendje, Orbán toronymagasan az élen, Márki-Zay visszasorolt a szokásos második helyre. Eltűnt viszont az élmezőny stabil tagjának számító Novák Katalin, aki egy szál poszttal hozta le a hetet, a fia 18. születésnapjáról – és ez még az egyébként elég halvány instagramos mezőnyben is kevés a toplistához.

Visszatért viszont az élmezőnybe Németh Szilárd, természetesen egy kajás post segítségével, ahogy tőle megszokhattuk. Ő kicsit olyan gasztrobloggernek, mint az a Forma-1-rajongó, akit a versenyekből kizárólag a balesetek érdekelnek – na ehhez képest most egészen parádésat posztolt, és ezt most minden irónia nélkül mondom. Mondjuk nem biztos, hogy szerencsés volt éppen aznap felfedezni a lazacot meg a garnélát, amikor a kormány-kommunikácó a csirke far-hát árcsökkentését harsogta, de hát, ahogy Virág elvtárs mondta a Tanúban, csapásokat adunk, csapásokat kapunk.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor51 200
2.Márki-Zay Péter18 500
3.Varga Judit12 600
4.Jakab Péter9 800
5.Szentkirályi Alexandra8 300
6.Hadházy Ákos7 100
7.Dúró Dóra5 900
8.Gyurcsány Ferenc5 500
9.Szijjártó Péter4 300
10.Németh Szilárd2 900

Planetáris szintre emelkedik a propaganda

A propaganda mocsara mindig elég szomorú képet fest, elvégre itt tipikusan olyan dolgok hangzanak el, amik már túl cikik a politikusok számára, hogy a nevüket-arcukat adják hozzá, ezért kiszervezik azt a janicsároknak. A héten pedig eljutottunk oda, hogy a legtöbb lájkot az ezen a műfajon belül is a legaljának számító, a kocsmai hőbörgés szintjén mozgó Vadhajtások termelte. A Megafon négy helyet vitt el a top10-ből, ami komoly siker – de azért érdemes azt is megnézni, hová lövik be mostanában a színvonalat. Oda, hogy nemes egyszerűséggel ostoba fasznak nevezik az ellenzék miniszterelnök-jelöltjét.

Heti interakciók
1.Vadhajtások226 000
2.Deák Dániel (Megafon)186 000
3.Bohár Dániel (Megafon)152 000
4.Gond-olkodó121 000
5.Nyugati fény121 000
6.Elemi.hu111 000
7.Fidesz KDNP 202268 000
8.Rákay Philip (Megafon)63 000
9.Trombitás Kristóf (Megafon)61 000
10.Patrióta Európa58 000

Ezen a ponton épp ott tartottunk, hogy még jutott eszünkbe számtalan, szebbnél szebb gondolat, de szembejött az Alapjogokért Központ és a KESMA nagyfőnökének posztja (via 444), amiben a gigantikus kormánybarát médiabirodalom, és az egyik legfontosabb kormányközeli civil háttér-agytröszt vezetője azt írja:

„A polgári-konzervatív kormány testtartása rést ütött a planetáris manipuláció pajzsán, példát mutat mintateremtésből.”

Nem vicc, nem Hírcsárda, nem lett hatósági áras az LSD, nincs hiba a Mátrixban (illetve ez utóbbit persze nem tudhatjuk biztosra). Mutatjuk:

Szóval itt jobbnak láttuk, ha a jövő heti Lájkbajnokság-epizódig Homer Simpson példáját követve hátra megyünk, nem előre:

Kép: Giphy
Kép: Giphy

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!