Megszakadt a lájkbajnokság történetének leghosszabb győzelmi sorozata
2022. január 9. – 15:43
Boldog új Lájkbajnokságot kívánunk mindenkinek 2022 első munkahetének vasárnapján; az új évvel hivatalosan is elindul a választási kampány, mi pedig továbbra is itt vagyunk, hogy ennek a közösségi médiás lecsapódását figyelemmel kísérjük. Politikusok és utánfutóik facebookos aktivitása és népszerűsége, elemzés, bizarr részletek, meglepő tanulságok.
Az év első hetei tavaly totális uborkaszezont hoztak a közösségi média politikai hadszínterén, heti 100 ezer lájk alatt lehetett lájkbajnokságot nyerni, amivel egyébként erősebb heteken a top10-be is alig lehet bekerülni. Na, idén ez nem így történt. Bár kicsit alacsonyabb sebességfokozatba váltottak a politikusok, és leginkább a rutinból lehozott szilveszteri-újévi gyakorlatok termelték a lájkokat, azért jóval erősebb volt a tempó, mint tavaly ilyenkor. Csak egy jellemző adat: 2021 első két hetében összesen 1,4 millió interakciót hozott össze a 15-ös élmezőny, most egy hét alatt több mint másfél milliót. Egyébként kétmillió felett beszélhetünk igazán durva hétről; tavaly összesen 8 ilyen volt.
Lássuk az év első toplistáját, mennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink:
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Varga Judit | 206 000 | ▲ |
2. | Jakab Péter | 163 000 | ▲ |
3. | Dúró Dóra | 161 000 | ≡ |
4. | Karácsony Gergely | 138 000 | ▲ |
5. | Zsigmond Barna Pál | 131 000 | ▲ |
6. | Márki-Zay Péter | 99 000 | ▲ |
7. | Hadházy Ákos | 86 000 | ≡ |
8. | Németh Zsolt | 85 000 | ▲ |
9. | Kocsis Máté | 77 000 | ≡ |
10. | Orbán Viktor | 75 000 | ▼ |
11. | Ujhelyi István | 68 000 | ▲ |
12. | Szijjártó Péter | 61 000 | ▼ |
13. | Rétvári Bence | 58 000 | ▲ |
14. | Jámbor András | 52 000 | ▲ |
15. | Gyurcsány Ferenc | 52 000 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 31. és január 7., péntek reggel 7:37-től péntek reggel 7:37-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Hová lett Orbán Viktor?
A miniszterelnök kora ősz óta dominál egészen nyomasztóan a toplistán, volt egy 11 hetes győzelmi sorozata, és most az év végén még egy öthetes – ez szakadt meg most, méghozzá egy roppant halvány 10. helyezéssel. Ezt írd és mondd, kettő darab posztból hozta össze, egy szilveszterkor, egy vízkeresztkor, és slussz. Ami az őszi szezon heti 20-30 posztos átlaga után elég látványos megtorpanás, mintha szabadságra ment volna, vagy munkalassító sztrájkba kezdett volna a teljes közösségi médiás stáb. Ez elég érthetetlen, azok után főleg, hogy egész ősszel látványosan erőltették a facebookozást, rengeteg konzerv poszttal, hirdetésekkel, mindennel. Érdekes, hogy Szijjártó Péter is nagyot fékezett ezzel egy időben, ő a heti 40-50 posztos tempóról 10-re.
A könnyített pályán Varga Judit magabiztosan húzta be a győzelmet, ez legutóbb 2020 decemberében sikerült neki (egyébként akkor is úgy, hogy Orbán szokatlanul inaktívra vett egy hetet). A szokásoknak megfelelően leginkább a családdal-gyerekekkel pózolós, és a sportolós (most éppen síelés, lövészet), illetve váratlan innovációként ezek hibridje, a családdal-gyerekekkel-sportolókkal pózolós tartalom vitte a prímet nála.
Die Neue Fidesche Welle
Egyre látványosabb a fideszes új hullám feltörése a toplistán, ez elsősorban Zsigmond Barna Pált és Németh Zsoltot jelenti, akik már stabilan előzik a Kocsis Máté, Novák Katalin és Varga Mihály nevével fémjelzett hagyományos fideszes B-vonalat. Ez azért zavarba ejtő, mert mind a ketten számottevő egyéniség, vagy eredeti tartalom nélkül, gyakorlatilag rajongói oldalként üzemeltetik a Facebookjukat, Orbán-fotókkal, idézetekkel, és olyan fantáziadús posztokkal, mint „Orbán Viktort választaná kormányfőnek a magyarok döntő többsége.”, vagy „Minden kutatás azt mutatja, hogy marad a Fidesz-KDNP kormányzat.”, vagy „Az elmúlt 100 év legsikeresebb 10 évét tudhatjuk magunk mögött. Célunk a saját lábán álló, erős Magyarország.” (ez volt a hét három legsikeresebb posztja Zsigmondtól).
A jelenség tipikus illusztrációja Németh Zsolt posztja, amiben épp azzal dicsekszik, hogy bekerült a Lájkbajnokság egyik toplistájára egy videója, és hosszú tömött sorban gratulálnak neki kommentben fideszes politikusok és megmondóemberek ehhez, hajrá Zsolt, szép munka, csak így tovább, satöbbi. A videó Orbán egy parlamenti felszólalásából egy részlet, nem Németh Zsolt készítette, nem ő szerepel rajta, nem ő találta, nem helyezte új kontextusba, csak kitette az oldalára x+egyedikként. Úgy tűnik, mostanában ez a közösségi médiában a fideszes siker titka.
És ha már itt tartunk, mindenképpen meg kell emlékeznünk Zsigmond és Németh közös fotójáról, amin élőben mutatják be a Napirajz-karikatúrák politikusainak jellegzetes, méterhosszú cipőit.
Mindeközben az ellenzék
Az ellenzéki oldalon továbbra sem látszik túl nagy élet, mintha az előválasztás óta üresbe lenne téve a sebességváltó, és csak lendületből gurulna az autó. Vannak váratlan hiányzók (Szabó Tímea, Dobrev Klára), váratlan feltámadás (Karácsony Gergely), és páran, akik hozzák a szokásosat (Jakab, Márki-Zay, Hadházy, Ujhelyi). De komolyabb nekirugaszkodásnak, igazi tűznek nem igazán látni nyomát, ez pedig úgy tűnik, átragad a politikusokról a követőtáborokra is. Pedig hát téma, amit ütni lehetne, van bőven.
It's all 'bout the money
Mivel a fizetett posztokra költött pénz toplistájára már hosszú hetek óta alig-alig fér be bárki is a Megafon propagandista-influenszerei mellé, mostantól a teljes Megafon-istálló költéseit egyben kezeljük (és a legnagyobb ellenzéki propagandaoldal-hálózat Ezalényegét is). Így egyrészt új szereplők is felbukkanhatnak a listán, másrészt még látványosabban kijön, micsoda irdatlan mennyiségű nemközpénz áramlik a kormány aktuális üzeneteivel mindig 100%-osan egybevágó megafonos hirdetésekbe. (Ha valakit érdekel a részletes bontás a Megafon-istállón belül: Déri Stefi 11,5 millió, Bohár-Deák 6-6, Rákay Philip 5, Trombitás 3,5, Kötter 2, központi Megafon oldal 3)
A legérdekesebb új szereplő a Covidoltás.info, ez az oldal ránézésre a kormány hivatalos koronavírus-tájékoztató oldalának az ikertestvére – csak míg ott a kormány sikerpropagandájával vannak körbepakolva az információs anyagok, itt a járványkezelést kritizáló, a rossz híreket hangsúlyozó cikkekkel. Az oldal mögött egyébként az Ezalényeget kiadó cég áll.
Érdemes megjegyezni, hogy bár Orbán Viktor váratlanul inaktív volt a héten, azért egy bő milliócska elment a posztjai megtámogatására. Orbán hirdetéseit általában elég részletesen célozva terítik, sok verzióban, a héten például 85 különböző kampánya futott a miniszterelnöknek. Megnéztük, kik voltak a szilveszteri lakodalmas-mulatósra hangolt kampányvideó szponzorációjának célkeresztjében, ami messze a hét legnépszerűbb posztja volt a magyar politika világában. Lehet tippelni, a toplista mögött jövünk a megfejtéssel.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 37 100 000 |
2. | Aktuális | 4 000 000 |
3. | Ezalényeg | 3 700 000 |
4. | Erősítő.hu | 2 100 000 |
5. | Márki-Zay Péter | 1 700 000 |
6. | Covidoltás.info | 1 300 000 |
7. | A Legnagyobb Vállalkozás | 1 300 000 |
8. | Orbán Viktor | 1 200 000 |
9. | Fidelitas | 1 000 000 |
10. | Dúró Dóra | 800 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a december 29. és január 4. közti időszak költéseit mutatják.)
Szóval az előre, és nem hátra irányuló epikus miniszterelnöki kampánycsűrdöngölést specifikusan főleg Borsod és Szabolcs-Szatmár (és egy kicsit Nógrád) megye lakóira lőtték. Nem igazán merünk messzemenő következtetést levonni ebből a tényből.
Boldog újat!
Az előbb jól elspoilereztük, mi volt a hét legtöbb lájkot termelő posztja, hát lássuk is a teljes toplistát, aki arra számít, hogy a szilveszteri és újévi posztok fognak dominálni, az egészen reálisan látja a helyzetet.
- Orbán szilveszteri videója – 56 ezer interakció
- Jakab Péter szilveszterkor, pezsgővel – 33 ezer
- Varga Judit szilveszterkor, férjjel – 30 ezer
- Novák Katalin szilveszterkor, férjjel és pezsgővel – 28 ezer
- Karácsony Gergely január első munkanapján, „Ma reggel bejövök a Városházára és képzeljétek, még mindig megvan. Pedig állítólag eladtuk.” – 26 ezer
A Monty Python sírva könyörög a receptért
Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok következnek, amivel kicsit rá is lépünk az abszurd humor útjára.
- A legtöbb megosztás és a legtöbb szívecske: Orbán mulatós kampányvideója
- A legtöbb komment: Dúró Dóra cigányozik egy erőset az új év elsőszülött babája kapcsán
- A legtöbb mérges emoji: Kocsis Máté először kicsit kiforgatja Márki-Zay halott fideszes nyugdíjasokról szóló szavait, aztán jól felháborodik rajtuk
- A legtöbb meglepett emoji: Ujhelyi István bedobja, hogy „a Pegasust gyártó cég felmondta a szerződését a magyar kormánnyal, mert visszaéltek a programmal” (ami valójában nem egészen így történt)
- A legtöbb szomorú emoji: Gyurcsány gyászposztja Homonnay Gergelyről
- A legtöbb nevető emoji: Ujhelyi, „Vajon Orbánnak lesz elég bátorsága kiállni Márki-Zay Péterrel egy vitára?”
Dúró posztja különösen vicces, egyrészt az a részlet, hogy a sajtónak szétküldött közleményhez képest szemérmesen kihagyta a facebookos szövegből a „Nem lehetünk Cigányország!” kiszólást, másrészt meg a jelenség, amikor a kommentfolyamban az újhullámos (az oltásellenességgel bevonzott) szimpatizánsok rácsodálkoznak a rasszizmusra, és felháborodnak rajta, hát ilyen szintet a szürrealizmusban Dali óta senki nem ért el.
A legtöbb megosztás
Az ég kék, a fű zöld, Hadházy magabiztosan nyeri a legtöbb megosztás versenyét, a fideszesek alaposan lemaradnak. Oszoljanak kérem, nincs itt semmi extra látnivaló.
Heti megosztások | |||
---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 18 600 | ≡ |
2. | Dúró Dóra | 9 700 | ≡ |
3. | Márki-Zay Péter | 9 000 | ▲ |
4. | Jakab Péter | 8 200 | ≡ |
5. | Ujhelyi István | 7 400 | ≡ |
6. | Z. Kárpát Dániel | 6 200 | ▲ |
7. | Karácsony Gergely | 6 200 | ▲ |
8. | Szabó Tímea | 5 900 | ▲ |
9. | Varga Judit | 5 800 | ▼ |
10. | Orbán Viktor | 5 700 | ▼ |
Újszülöttek és boomerforradalom
A virális posztok toplistáján egy olyan politikust köszönthetünk, aki régóta Facebook-börtönben van, durván le van tekerve az elérése, és most ennek ellenére eljutott addig, hogy tényező legyen a lájkbajnokság egyik versenyszámában.
- Novák Előd cigányozik, copy-paste ugyanaz a szöveg, mint Dúró Dóráé (pontosabban Dúró posztja idézi Novákét) – 138,4x szorzó
- Dobrev Klára újévköszöntő posztja – 25,5x
- Tuzson Bence újévkor a gyerekével – 21,8x
- Novák Előd azon háborog, hogy az MTI nem hozta le a cigányozós közleményét – 14,7x
- Harrach Péter újévi posztja, ami egy igazi boomer emlékmű, egy kész Uhrin Benedek hommage, teljesen értelmezhetetlen emojizással, saját magára kommentelt boldog új évet kívánással, és még arra rákommentelt tűzijátékos BÚÉK-képeslappal (mondjuk itt megtörik a tökéletesség, mert nem animált gif) – 16,6x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)
Novák Előd posztján a 138-szoros viralitás egészen elképesztően nagy szám (tavaly egész évben egy politikus sem produkált 100 fölötti adatot ezen a skálán), ez úgy jöhetett ki, hogy tényleg a nulla közelébe van süllyesztve az elérése, és ehhez képest abszolút csillagászati az a 6000 interakció, ami összejött most neki. Az MTI cenzúrájára panaszkodó posztja szuperironikus, hiszen épp azon a Facebookon írja ezt, aminek a „cenzúrája” elől menekült tavaly a Hundubra, aztán a kertek alatt vissza, amikor az csendben kimúlt.
Instagramon olyasmi történt, ami legutóbb augusztus végén, konkrétan 20 héttel ezelőtt: legyőzték Orbán Viktort. A 19 hetes győzelmi sorozatnak Márki-Zay Péter tett pontot a végére, aki egyébként hónapok óta ott van már stabilan a dobogón az instagramos versenyben, jellemzően a második helyen. Most sem lehet igazából azt kimondani, hogy ő nyert, inkább Orbán vesztett, annyira ellazsálta a stábja a hetet. Márpedig heti három poszttal még a miniszterelnök körüli személyi kultusz mellett sem lehet megnyerni ezt a versenyt.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Márki-Zay Péter | 21 700 | ▲ |
2. | Varga Judit | 14 300 | ▲ |
3. | Jakab Péter | 14 200 | ▲ |
4. | Orbán Viktor | 12 000 | ▼ |
5. | Novák Katalin | 9 400 | ▼ |
6. | Karácsony Gergely | 7 300 | ▲ |
7. | Dúró Dóra | 5 800 | ▲ |
8. | Szentkirályi Alexandra | 5 500 | ▲ |
9. | Hadházy Ákos | 5 400 | ▼ |
10. | Nagy István | 3 400 | ▲ |
The abyss stares back at you
A propaganda mocsarában egyre erősebb a fideszes fölény, az legjobban futó ellenzéki oldalak már csak az 5.-6. helyre fértek be a héten. A legmarkánsabb új jelenség itt a Vadhajtások előretörése, és nem sok jót vetít előre a kampányhajrára egy olyan oldal kiugró népszerűsége, ahol a szellemesség, nyelvi lelemény, és általános igényesség aktuális csúcsát az jelenti, hogy „Makizaj” néven hivatkoznak az ellenzék miniszterelnök-jelöltjére.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Deák Dániel (Megafon) | 163 000 | ▲ |
2. | Vadhajtások | 158 000 | ≡ |
3. | Bohár Dániel (Megafon) | 141 000 | ▲ |
4. | Elemi.hu | 137 000 | ▲ |
5. | Gond-olkodó | 104 000 | ▼ |
6. | Nyugati fény | 97 000 | ≡ |
7. | Fidesz KDNP 2022 | 81 000 | ▼ |
8. | Patrióta Európa Mozgalom | 70 000 | ▼ |
9. | Trombitás Kristóf (Megafon) | 66 000 | ▲ |
10. | Számok | 62 000 | ▼ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)