Nézni is félelmetes, ahogy épülnek a párhuzamos univerzumok

Legfontosabb

2021. július 25. – 08:20

frissítve

Nézni is félelmetes, ahogy épülnek a párhuzamos univerzumok
Kép: Karácsony Gergely / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a vasárnap, és azzal újra itt a Telex lájkbajnoksága, hogy kielemezzük, mit műveltek a politikusaink a közösségi médiában, ki mennyire aktív és népszerű. A múlt héten egy kicsit örülhettünk a szusszanásnyi uborkaszezonnak az álladósult, őrjöngő kampányban – de ez mára elmúlt.

A lájkbajnokság aránylag nyugis múlt heti fordulója után joggal számított mindenki arra, hogy még egy hasonló hét jön, hogy aztán a foci Eb-hez hasonlóan az olimpia vegye át a központi téma szerepét Facebook-szerte, és azon versengjenek a politikusok, hogy ki szurkol jobban a magyar sikerekért, és ki talál több közös fotót a bajnokokkal. Ez az utóbbi rész még esélyes, hogy bejön, de a csendes-álmos felvezetésről már tudjuk, hogy kár is volt reménykedni benne.

Berobbant ugyanis a kémfegyver-botrány, és majdnem három teljes napon át ekörül forgott a közbeszéd, a kormányoldal csak zavartan pislogott. Aztán jött a kommunikációs ellentámadás: Orbán Viktor személyesen jelentette be, hogy Brüsszel megtámadta Magyarországot, és egy „gyermekvédelmi népszavazás” (finoman szólva nem túl racionális kérdésekkel) az egyetlen fegyverünk megvédeni a hont. Ami azóta megy, az még a mai, lövészárkokba berendezkedett magyar közéletben is egészen figyelemre méltó:

mintha két párhuzamos valóság létezne, ahol kölcsönösen az egyik a év bombahíre, ami alapjaiban rázza meg a világot; a másik pedig üres hülyeség, kamu, még arra sem érdemes igazán, hogy viccet csináljon belőle az ember.

Nagyjából ebbe a kétpólusú világrendbe tagozódott be a teljes magyar politikai szféra és kapcsolt részeik a héten, és már most elárulom, hogy a cikk végére se lesz tiszta és egyértelmű, hogy melyik oldalnak sikerült maga alá birkóznia a közbeszédet, és nagyobbra felfújni a számára kedvesebb témát. (Azt most hagyjuk is, hogy objektíve a kettő közül melyik a vérfagyasztóan fontos hír és melyik a kétségbeesett, béna terelés: kommunikációs hadszíntéren vagyunk, ahol nem ez a lényeg.)

Lássuk, ki hogyan jött ki a párhuzamosan épülő univerzumok összecsapásából – ennyi lájkot gyűjtöttek a héten magyar politikusok a Facebookon:

Interakciók
1.Karácsony Gergely192 000
2.Varga Judit187 000
3.Jakab Péter168 000
4.Hadházy Ákos118 000
5.Orbán Viktor115 000
6.Szijjártó Péter109 000
7.Szabó Tímea81 000
8.Dobrev Klára75 000
9.Gyurcsány Ferenc62 000
10.Márki-Zay Péter58 000
11.Dúró Dóra57 000
12.Z. Kárpát Dániel55 000
13.Mesterházy Attila54 000
14.Hollik István50 000
15.Ujhelyi István48 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a július 16. és 23., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. A Pegasus-ügy, és a nyomában két párhuzamos valóságra szakadt politikai tér érdekes mellékhatása, hogy színvallásra kényszerítette azokat a kisebb politikai formációkat, amelyek magukat a „se nem kormánypárti, se nem az összefogott ellenzéket támogató”, harmadik oldalra definiálják. Hogy ez a zóna valóban létezik-e jelenleg, vagy csak a Fidesz különféle, nem hivatalos szatelitszervezetei (plusz a kétfarkú kutyák) parkolnak itt, az jó kérdés, és éppen ezért izgalmas megfigyelni, hogy a kormány vagy az ellenzék valóságába soroltak-e be, amikor reagálni kellett a Pegasusra és a népszavazásra.

  • A Kétfarkú Kutya Párt úgy reagált, ahogy szokott: nagy sikerrel parodizálta a kormányt (130 ezer lájk a héten, a pártok versenyében ezzel megelőzték a Fideszt is egyébként) → ellenzék
  • A Mi hazánkkal kapcsolatban leginkább Dúró Dóra oldaláról tájékozódhatunk, ő a héten 17 posztban (!) tiltakozott a harmadik és/vagy az egészségügyben kötelező oltás ellen, de a Pegasus nem érte el az ingerküszöbét. A népszavazást kicsit a saját sikerének is tartja, de még abba is belevenné a gyerekek oltását. → kormány
  • Volner János és a Volner Párt nem okozott meglepetést, „információs hadviselés zajlik Magyarország ellen” → kormány
  • A további, független színekben nyomuló ex-jobbikosok közül Varga-Damm Andrea egy bravúros manőverrel gyurcsányozásba fordította át a maga Pegasus-reakcióját, Sneider Tamás és Bencsik János (Polgári Válasz) ignorálta a témát, azaz → kormány

(FRISSÍTÉS: A Polgári Válasz a központi Facebook-oldalán valójában foglalkozott a Pegasus-botránnyal két posztban is. Ez az oldal 3000 követővel fut, míg a két vezető politikusuk oldalai, 110, illetve 65 ezerrel – az ignorálták helyett tehát inkább az a korrekt megfogalmazás, hogy nem álltak bele túl látványosan.)

2. Karácsony ötödször nyerte meg a lájkbajnokságot (emellett ötször volt második, és négyszer harmadik), és megint az a taktika vált be neki, ami már többször: ha talál egy jó témát, azt addig üti, amíg van benne szufla. Most például négy Pegasus-témájú posztja is volt, amiről összesen több mint 70 ezer lájkot szakított le. A kormány népszavazására is ráment öt poszttal, abból közel 60 ezer lájk esett le neki. Lássuk ugyanezt a két másik, a közvélemény-kutatásokban erősnek tűnő ellenzéki miniszterelnök-jelöltnél:

  • Jakab Péter: 6 poszt a Pegasusra 55 ezer lájkért, 3 a népszavazásra 35 ezerért
  • Dobrev Klára: 4 poszt a Pegasusra 30 ezer lájkkal, nulla a népszavazásra

Jól látszik, hogy Jakab volt az, aki még elég jó érzékkel ugrott rá a slágertémákra, de Karácsony ugyanannyi poszttal másfélszer annyi lájkot húzott be. Úgy tűnik, a lehallgatási botrányra az ő közönsége érzékenyebb, a népszavazásra pedig a saját ellen-népszavazásával ügyesen rá tudott kötni népszerű témákat, mint a Fudan egyetem, vagy az autópálya-koncessziók ügye.

3. Új szereplőként bukkant fel a toplistán Hollik István, aki egyébként sokszor végzett már a 15.-20. hely között, de most először sikerült betörnie az élvonalba. Az eredménye azért érdekes, mert a posztjaiból olyan végletekig letisztult, abszolút személytelen, vegytiszta és steril kormánypropaganda árad, mintha a köztévé híradóját néznénk. Meg sem próbál személyiséget adni az üzenethez, megmutatni az embert a politikus mögött – miközben a fideszes nagyágyúknál Orbántól Szijjártón át Varga Juditig jól látszik, hogy ez a siker és a népszerűség titka, és ha Pataky Attilával kell hozzá fotózkodni, hát vele kell. A „Hollik egy robot”-teóriát erősíti, hogy néha pont olyan banális hibákba szalad bele, amilyeneket egy mesterséges intelligencia vétene a helyében, mert a machine learning paraméterezésénél a programozók benézték a bias-variance tradeoff problémát. Emlékezhetünk, amikor kiposztolta, hogy „25 000, folytatjuk a munkát!”, és ő ugyan a 25 ezer facebookos követőjére gondolt, csak hát sajnos a járvány is éppen akkor érte el a 25 ezer magyar áldozatot. Vagy – friss példa – miközben a fél ország azon szívja a fogát, hogy milyen szinten szálltak el az építőanyagok árai, Hollik simán kiteszi a kirakatba a sikerpropagandát arról, hogy szárnyal az építőipar. Ahogy majd mindjárt látni fogjuk, a kommentelői legalább remekül szórakoznak.

Hollik esete egyben rámutat arra is, hogy a Fidesznek vannak ugyan a közösségi médiában szupernépszerű arcai (Orbán, Varga Judit, Szijjártó), és van egy elég népes harmadik vonala is Hollikkal, Varga Mihállyal, Gulyás Gergellyel, Menczer Tamással, vagy éppen Szentkirályi Alexandrával, akik néha odaérnek a top15 közelébe – a kettő között, a második vonal gyakorlatilag üres. Illetve itt volt régebben Kocsis Máté és Novák Katalin, de ők szép lassan beleszürkültek az eggyel alacsonyabb ligába. Olyan politikus, aki aránylag stabilan hozna kb. heti 50 ezer lájkot, néha kicsit többet, néha kicsit kevesebbet, a kormányoldalon jelenleg nincs. Az ellenzéknél viszont egészen népes az ilyenek mezőnye, Gyurcsánytól Z. Kárpátig, Fekete-Győrtől Márki-Zayig, Ujhelyitől Mesterházyig, Szabó Tímeától Dobrev Kláráig.

4. A szponzorált posztokra költött összegeknél lassan már szokássá válik, hogy az igazi érdekességek nem szerepelnek a listán. Most is akad pár ilyen, például:

  • A Megafon újra elzárta a pénzcsapot az influenszerei mögött, ami fura egy ilyen, politikai kommunikációban kiélezett helyzetben, de valószínűleg csak arról van szó, hogy lassan reagálnak, időbe telik, míg elkészülnek a videók, amik képbe helyezik a célközönséget arról, hogy ki éppen az ellenség
  • Szintén lenullázta a költését a mostanában stabilan milliós nagyságrendben hirdető Budapest beszél – itt egyszerűbb lehet a magyarázat, Karácsony és a budapesti közlekedés helyett más került a célkeresztbe a fideszes propagandában
  • És ha már itt tartunk, az általában sokat költő Fidesz, és a magyar kormány (mármint a párt és a kormány központi Facebook-oldalai) is nullázták a reklámköltést – igaz, előbbi már három, utóbbi egy héttel ezelőtt
  • Karácsony Gergely nem szerepel a listán, pedig ott lenne a helye közel 400 ezres költéssel – az a trükk, hogy ez papíron három külön biznisz, a főváros, a Párbeszéd és a 99 Mozgalom szponzorálásában
  • Az Ezalényeg kormányellenes propagandaoldal-hálózat 81 helyi mutációjával együtt bő 4,5 milliót költött, így valójában nekik illene vezetni a listát
  • De a kormányhoz kötődő médiabirodalom összköltése is 2 millió felletti volt
Hirdetésre költött pénz
1.Erősítő.hu2 000 000
2.Ezalényeg.hu1 700 000
3.Varga Judit690 000
4.Momentum630 000
5.Mandiner560 000
6.Partizán520 000
7.Kocsis Máté430 000
8.Dömötör Csaba400 000
9.Nagy István370 000
10.Európai Parlament300 000

A nagy kormánypárti költekezők vészfékezésével alakulhatott ki az a fura, és eddig még soha nem tapasztalt helyzet, hogy a két legnagyobb hirdető – méghozzá elég jelentős fölénnyel – ellenzéki.

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 14. és 20. közti időszak költéseit mutatják.)

5. A hét legnépszerűbb posztjainak toplistája leginkább azt mutatja meg, hogy a kettészakadt valóságban is léteznek azért stabil pontok (azaz bármekkora botrányok mellett is megélő tuti lájkgenerátor témák):

  1. Orbán bejelenti a népszavazást – 45 ezer interakció
  2. Karácsony kérdésekkel bombázza a kormányt Pegasus-ügyben – 32 ezer
  3. Karácsony is bemutatja a maga népszavazását – 31 ezer
  4. Orbán a legendás focista Mészöly Kálmánt köszönti a 80. születésnapján – 30 ezer
  5. Varga Judit boldog és harmonikus családi fotója – 25 ezer

A top10-ben mögöttük Karácsony, Gyurcsány, Orbán, Szijjártó, és újra Varga Judit – az egyik oldal pegazusos témákkal, a másik a gyerekeket megrontó Brüsszellel. Az iróniamétert nyilván Varga Judit fotója pörgeti meg a legerősebben, elvégre igazságügy-miniszterként azért igazán tisztában kellene lennie a gyermekjogokkal (pláne, hogy épp a gyerekek lelki üdvéért folytat keresztes hadjáratot), ennek ellenére simán díszletként használja a saját gyerekeit a saját politikai népszerűsítésében.

6. Nézzük az egyes reakciótípusokból a legtöbbet gyűjtő posztok listáját a hétről – hátha itt eldől, hogy a két valóság közül melyiknek sikerült jobban uralnia a kommunikációs teret.

  • A legtöbb megosztás, a legtöbb komment, és a legtöbb szívecskés emoji: Orbán bejelenti a népszavazást
  • A legtöbb mérges emoji: Karácsony a Pegasus-balhét itthon elindító Direkt36-Telex cikkről
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy Varga Judit apjának ügynökmúltjáról
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Ráday Mihály halálhíréről
  • A legtöbb nevető emoji: Varga Judit, „a gyermekvédelem miatt zsarolja Magyarországot a Bizottság”

A nevető emojis toplistát egyébként elléggé uralják az eredetileg nem viccesnek szánt, de mégis kiröhögött posztok. Ezek kivétel nélkül a népszavazásról szólnak, a top10-ben szerepel ilyennel Orbán, Varga Judit kétszer, és Hollik István háromszor – utóbbi ezzel simán átvette a politikusmezőny legsikeresebb standup-humoristájának címét.

A sok kinevetett fideszes poszt azért árnyalja némileg azt, hogy Orbán egyébként három kategóriát megnyert a népszavazást bejelentő posztjával (ami egyébként önmagában elég nagy szó).

7. A legtöbb megosztás versenyében Hadházynak meglett zsinórban a hatodik győzelme is, és ezen a listán azt látjuk, hogy az ellenzéki közönség vevő volt a politikusok üzeneteire (és megmozgatta őket annyira, hogy aktívan terjesszék is tovább), míg a kormányoldalon ez nem igazán jött össze. Persze ezen a toplistán nagyjából ez a sokéves átlag, mégis sokat mond, hogy ezen most sem sikerült változtatni, amikor éppen a téridő szövedéke feslik fel a külön univerzumokra szakadó politikai világban.

Megosztás
1.Hadházy Ákos28 000
2.Karácsony Gergely21 000
3.Dobrev Klára14 000
4.Z. Kárpát Dániel13 000
5.Jakab Péter13 000
6.Mesterházy Attila11 000
7.Szabó Tímea11 000
8.Keresztes László Lóránt9 000
9.Orbán Viktor9 000
10.Márki-Zay Péter8 000

8. A szerzőjük átlagát legjobban felülteljesítő posztok versenyét is uralja a hét két nagy témája, néhány meglepetéssel megspékelve (a szorzók azt jelentik, hogy hányszor több interakciót kapott az adott bejegyzés, mint a posztolójuk átlagban termelni szokott):

  1. Pálinkás József a Pegasus-botrányról – 43,3-as szorzó
  2. Demeter Márta a Pegasus-botrányról – 38,2-es szorzó
  3. Varga-Damm Andrea lightosan oltásellenes videója – 30,4-es szorzó
  4. Sneider Tamás egy 11 éves kislányt erőszakkal teherbe ejtő nevelőapáról – 16,3-as szorzó
  5. Hollik István egyik körberöhögött posztja a népszavazásról – 15,3-as szorzó

Itt Varga-Damm posztja a legérdekesebb, főleg, mert tavasszal már kétszer is nagyot futott hasonló tematikával. Az nem újdonság, hogy a szintén exjobbikosokból álló Mi Hazánk is intenzíven kacsingat az oltásellenesek felé, hát úgy tűnik, ebbe a táncba most beszállt (vagy inkább visszaszállt) a pálya széléről még egy szereplő. És hát nem lehet szó nélkül elmenni a videó felütése mellett: A MAGYAR EMBER NEM TŰPÁRNA, így csupa nagybetűvel, az ember elsőre reflexből paródiaként olvassa, Bödőcs Tibor hangján.

9. Instagramon a múlt heti szenzációból (Orbán 16 sorozatban megnyert hét után visszaesett az első helyről) mostanra sem tért magához a mezőny, és Orbán még mindig nem vette vissza az elsőséget. Mindenesetre ez továbbra is anomáliának tűnik, nem rendszerszintű változásnak az Instagram népének ízlésében. Feltűnő még az állandó dobogós Novák Katalin váratlan zuhanása.

Heti interakciók
1.Varga Judit19 600
2.Orbán Viktor15 800
3.Jakab Péter15 500
4.Hadházy Ákos7 200
5.Karácsony Gergely6 800
6.Gyurcsány Ferenc5 000
7.Szentkirályi Alexandra5 000
8.Szijjártó Péter4 300
9.Cseh Katalin3 900
10.Novák Katalin3 800

10. A propagandaoldalak és politikai influenszerek szürkezónája sokkal gyorsabban reagált a Pegasus-botrányra, mint a hivatalos politika – és itt aztán végképp érvényes, hogy az egész kezd paródiaszerűen, groteszk módon eltúlzottá válni.

Az ellenzéki térfélen rögtön megállapították, hogy kész, vége, Orbánnak és a Fidesznek ezzel befellegzett (némi szépséghiba, hogy ezt gyakorlatilag hetente levezetik akár a Duna aktuális vízállásából és a heti lottószámokból is), viszont készült néhány egészen vicces mém is a témára.

A kormány oldalán érdekes módon két párhuzamos narratíva kezdett el épülni az első pillanattól: az, hogy az egész ügy hazugság, Soros legújabb ármánya, nevetségesen béna konteó; és az, hogy ez a világ legtermészetesebb dolga, a hazaárulókat le kell hallgatni, az a baj, hogy nincsenek még börtönben, vagy a kivégzőosztag előtt. Ez utalhat arra, hogy pánikszerűen, vaktában kezdtek el lövöldözni, de arra is, hogy az információs hadviselésben „rohadt hering” néven ismert orosz módszert alkalmazzák: valamivel kapcsolatban minél többféle, akár egymásnak ellentmondó híresztelést bedobni, hogy az emberek fejében az maradjon meg, itt valami gyanús, valami bűzlik (innen a név egyébként).

Heti interakciók
1.Gond-olkodó182 000
2.Deák Dániel (Megafon)144 000
3.Nyugati fény142 000
4.Bohár Dániel (Megafon)80 000
5.888.hu74 000
6.Számok68 000
7.Vadhajtások57 000
8.Fidesz KDNP 201054 000
9.Rákay Philip (Megafon)51 000
10.Patrióta Európa Mozgalom46 000

A propagandisták toplistáján egyébként elég feltűnő a Megafon influenszereinek erős jelenléte, ráadásul úgy, hogy a héten nem is kaptak pénzes rásegítést a központból. A Megafon a maga kategóriájában elég sikeres terméknek tűnik (leszámítva szegény A kopasz oszt albrandet, ami jó ideje szenvedni látszik, és még csak reklámpénzt se kap), nem csodálkoznánk, ha a hasonló sikereket nem igazán arató Pesti TV projektről errefelé terelődne át a fókusz a választási kampányban.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!