Sosem látott még a lájkbajnokság akkora bukást, mint amit most Orbán bemutatott
2021. július 18. – 15:34
frissítve
Újra itt a vasárnap, már csak egyet kell aludni, hogy megint munkanap legyen. Ez volt a rossz hír, a jó meg az, hogy mint minden hétvégén, most is jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, amiben a politikusaink közösségi médiás viselt dolgait, aktivitását és népszerűségét követjük és elemezzük.
Ilyen az, amikor Orbán Viktor egy kicsit megerőlteti magát – ezzel foglaltuk össze múlt vasárnap a hetet, és ahogy a címből már sejthető, most éppen ennek az ellenkezője történt: a miniszterelnök (stábja) olyan szinten minimálban hozta le a hetet, hogy szégyenszemre a top15-ből is kiesett.
Egyébként úgy tűnik, hosszú idő után kicsit letekerték a hisztimétert a politikusaink, viszonylag normális szintre szelídült a permanens lájkőrület. Akár azt is mondhatnánk, beütött a jól megérdemelt uborkaszezon. Persze ez valószínűleg csak a vihar előtti csend, és a foci Eb tapasztalata azt mondja, ahogy elkezdődik az olimpia, újra bekapcsolják az utánégetőt a lájkgenerátorokon. És persze biztosan politikai kérdés lesz az is, hogy kinek szabad örülni egy magyar sportsikernek, és kinek a részéről hazaárulás és a nemzet arculcsapása az ilyesmi.
Orbán lemaradása mellett egyébként elképesztően szoros befutót hozott a hét, csütörtökön este még Dobrev Klára vezetett, de kb. ezer lájkon belül volt hozzá képest Jakab Péter és Szijjártó Péter is. A végeredmény aztán így alakult – ennyi lájkot gyűjtött a héten magyar politikusmezőny krémje Facebookon:
Interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 138 000 | ▲ |
2. | Szijjártó Péter | 135 000 | ▲ |
3. | Dobrev Klára | 133 000 | ▲ |
4. | Varga Judit | 112 000 | ▼ |
5. | Karácsony Gergely | 105 000 | ≡ |
6. | Hadházy Ákos | 73 000 | ▲ |
7. | Gyurcsány Ferenc | 62 000 | ▼ |
8. | Szabó Tímea | 62 000 | ▲ |
9. | Z. Kárpát Dániel | 51 000 | ▲ |
10. | Kocsis Máté | 48 000 | ≡ |
11. | Mesterházy Attila | 44 000 | ≡ |
12. | Dúró Dóra | 44 000 | ▲ |
13. | Ujhelyi István | 39 000 | ▲ |
14. | Novák Katalin | 38 000 | ▲ |
15. | Márki-Zay Péter | 36 000 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a július 9. és 16., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
A top10 tanulság a top15-ről
1. Minden fronton az általános belassulás jelei láthatók: 150 ezer lájk alatti eredménnyel utoljára februárban lehetett megnyerni egy hetet; a lista össz-interakciószáma a fele volt a foci Eb alatti őrület időszakának; március óta nem volt ennyire alacsony a bekerülési küszöb a top15-be; és akkor esett meg utoljára az is, hogy ilyen kevesen lépték át a 100 ezres határt. Ez persze teljesen normális dolog, elvégre a nyár kellős közepe van, beindultak, a szabadságolások, a nyaralások, az ember ilyenkor a politikusok helyett szívesebben nézeget strandolós-kirándulós-bulizós posztokat a facebookon, már ha bármit egyáltalán. Csak hát, annyira elszoktunk már attól, hogy bármi normálisan történjen, hogy már ez is meglepőnek hat.
A hét legnagyobb eseménye mindenesetre Orbán kiesése, egészen a 16. helyig – ezzel már csak négyen maradtak, akik a lájkbajnokság 34 hetének mindegyikén ott voltak a top15-ben: Jakab, Karácsony, Szijjártó és Hadházy. Hogy Orbán miért hallgatott el, és intézte el a hetet írd és mondd, 3 poszttal, rejtély. Továbbra is elképzelhető, hogy a kommunikációs stáb csak akkor veti be (opcionálisan: csak akkor meri facebookos szereplésre megkérni) az Orbán-csodafegyvert, ha nagy gáz van, mint például múlt héten – egyébként meg pihenteti, hogy eseményszámba menjen, ha mégis megjelenik. De a mostani hét még az eddigi inaktív időszakokhoz képest is feltűnően csendes volt a miniszterelnöki Facebook-oldalon. Gyermekien egyszerű megoldás lenne egyszer rááldozni pár órát, lőni egy csomó emberközeli stockfotót, aztán heti két ilyen konzervvel etetni a facebookos rajongókat (Varga Judit stábja például valami ilyesmit csinál). Nem túl valószínű, hogy ez ne jutott volna eszébe senkinek, szóval inkább valami hatdimenziós sakkjátszma-stratégia része lehet a dolog. De az sem kizárt, hogy direkt minket szívatnak az egésszel, és éppen most is visszhangzanak a Karmelita falai a röhögéstől.
2. Bár nincs ott az élbolyban, nagyon érdekes jelenség a listán Dúró Dóra szereplése. Neki ugye a pártját (Mi hazánk), a pártelnökét (Toroczkai László), és a politikus-férjét (Novák Előd) is kidobta a Facebook, ennek ellenére ő szorgalmasan posztol, és mostanában stabilan hoz heti 40 ezer lájkot. Elég sokat hirdet is, összesen közel 9 millió forintot hagyott két év alatt a Facebook kasszájában, amivel a legnagyobb hirdetők egyike a magyar politikusok között. De vajon mi jön be a leginkább a célközönségének, vagyis a szélsőjobboldali, nemzeti radikális vonalnak?
Nos, a jelek szerint a kedvenc tartalmukat a lightos oltásellenesség, és a gyerekfotók jelentik.
Dúró Dóra rengeteg fotót tölt fel a gyerekeiről, esetenként konkrétan dekorációnak használva őket a politikai üzenethez, például transzparenseket adva a kezükbe. Vagy olyan formában, amiről a gyerekjogokra kevésbé érzékenyek is értik, hogy nem túl szerencsés sok százezres nyilvánosság elé kitenni, például a kislányát bikiniben, spárgázva. (Amikor erre rákérdeztünk a politikusok gyerekfotós lájkvadászatásól szóló cikkünkben, egyszerűen úgy csinált, mint aki nem érti a különbséget egy magánember privát Facebook-oldala, és egy politikus nyilvános oldala között.)
De még ennél is érdekesebb, hogy pár hete gyakorlatilag spam-üzemmódban tolja a gyerekek oltása ellen tiltakozó posztokat, illetve legújabban a 3. oltás, és az egészségügyi dolgozók kötelező vakcinálása ellenit is – méghozzá elég súlyosan félrevezető érvekre és csúsztatásokra hivatkozva (erről itt írtunk bővebben). Na és a kormány, ami pár hónapja ennek a töredékéért váltott át totális szőnyegbombázás-üzemmódba, hogy az ellenzékre rásüsse az „oltásellenes” bélyeget, most mit tesz? Semmit. Halk tücsökciripelés sem hallaltszik. Vegyük ehhez hozzá, hogy a Fidesz úgy általában elég barátságosan bánik a Mi hazánkkal, láthatóan egycsilliószor kevésbé zavarja a létezése és a ténykedése, mint bármelyik más ellenzéki párté.
Ebbe a puzzle-be illeszkedik, hogy a Fidesz valószínűleg egyáltalán nem bánja, ha az oltásellenesek, járványtagadók (akik vélhetően gyűlölik a kormányt az intézkedései miatt) esetleg a Mi hazánk környékére csoportosulnak, hiszen addig sem húzza be őket a kormányellenes érzelmeiknél fogva az igazi ellenfél, a széles ellenzéki összefogás. Plusz ott van még a felvállaltan járványtagadó Gődény-féle mozgalom, aminek régóta lebegtetik már a politikai erővé konvertálását, és amivel szintén eléggé kesztyűs kézzel bánik a Fidesz. Az oltási program belassulása azt mutatja, ijesztően sokan vannak az oltásellenességre kisebb-nagyobb mértékben vevő emberek Magyarországon, és úgy tűnik, komoly zsonglőrködés megy a szavazataikért.
3. A hét meglepetésembere azonban mindenképpen Dobrev Klára, aki most először fért fel a dobogóra, és nem sok hiányzott hozzá, hogy az első helyet is megcsípje. Dobrev nagy menete május eleje óta tart, ebben a 11 hétben kétszer maradt csak jelentősen 100 ezer lájk alatt, ami figyelemre méltó teljesítmény. Hogy mi a titka? Először is, rengeteg szponzorált poszttal építette fel a követőtáborát és a széles elérését: két év alatt 47 millió forinttal (!) ő az abszolút bajnok ebben a magyar politikusok között. Ezt most már kicsit visszafogta (pár bekezdés múlva kiderül, hogy most a top10-be se fért bele a 200 ezres heti költésével), de alapozásnak tökéletes volt.
Mostanában az országjárás és a helyi DK-s események a fő témája (már a szokásosokon felül, hogy a Fidesz lop és le kell váltani), és meg kell hagyni, elég hatékonyan forgatja át a közösségi médiára a kampányeseményeket, meglepően sokan nézik például az élő streamjeit. Tuti gyűlöletlájkokat söpör be – a többi DK-ssal együtt – azzal is, hogy az utcafórumokon feltűnő fideszes ellentüntetőket ekézi. Plusz minden vidéki eseménynél kiemeli, hogy mennyire csodálatos a helyi közösség, ezt szépen rácélozza a poszttal az adott megyére, és máris dől a lájk. És hát, mint mindjárt látni fogjuk, a legtrükkösebb lájkpörgető manővere pedig egyenesen Piszkos Fredet idézi a Rejtő-regényekből.
4. Mi sem mutatja jobban az uborkaszezont, mint a szponzorált posztokra szánt összegek visszafogása: múlt héten a top3 költött annyit összesen, mint most a top10. Az igazán izgalmas dolgok pont nem látszanak a toplistán, de képzeljük oda őket:
- Az Ezalényeg.hu kormányellenes propagandaoldal 80 (!) mutációja és aloldala hirdetett ezen a héten, összesen közel 5 millió forintért, amivel simán vezetnék a listát
- A kormányközeli média csak a 10. helyen tűnik fel a Magyar Nemzet képében, de ha hozzávesszük csak a százezres nagyságrendben hirdető testvérlapokat, összesen már másfél millió környékén járunk, ami szintén minimum a dobogót jelenti
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Erősítő.hu | 1 460 000 |
2. | Budapest Beszél | 1 440 000 |
3. | Rákay Philip (Megafon) | 650 000 |
4. | Magyarország Kormánya | 640 000 |
5. | Kocsis Máté | 640 000 |
6. | Ezalényeg.hu | 570 000 |
7. | Európai Parlament | 510 000 |
8. | Nagy István | 500 000 |
9. | Momentum | 500 000 |
10. | Magyar Nemzet | 350 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 7. és július 13. közti időszak költéseit mutatják.)
Még egy rejtett érdekesség, amit Rákay Philip Megafon-szponzorációja mögött bújik el. A „patrióta influenszer” most nem natív facebookos tartalmat, hanem a Youtube-csatornájának új videóját tolta meg „anonim jobboldali mecénások” pénzével, ez pedig ritka bepillantást enged az ilyesfajta hirdetések hatékonyságába. A hirdetésre 650 ezer forint ment el, a YouTube számlálója szerint a videó 45 ezer megtekintésnél jár. A csatornán a legelső, hatalmas hírverést kapott videó (170 ezer megtekintés, ez tényleg nagyon szép szám) óta a nézettség átlagosan 32 ezer, és elég meredeken lefelé tart. Ehhez képest sikerült most 650 ezer forinttal plusz 15 ezer nézőt vásárolni, ami nem tűnik egy kimondott bombaüzletnek. Úgy látszik, YouTube-on csak a pár másodperces, más videók elé bevágott reklámok nézettségét lehet pénzzel nagyon magasra emelni.
5. A legnépszerűbb posztok versenyében múlt héten óriási Orbán-dominancia volt, témában meg leginkább LMBTQ-zás. Lássuk, hogyan változott a helyzet a mostani hétre:
- Jakab Péter beszámol a parlamentre kivetítős akciójáról kapott rendőrségi határozatról (az eljárást jogsértés hiányában megszüntetik) – 27 ezer interakció
- Karácsony Gergely a feleségével szelfizik – 23 ezer interakció
- Szijjártó kikel a fociválogatott büntetése ellen („Szánalmas UEFA” címmel) – 20 ezer
- Dobrev Klára megvédi Karácsony Gergelyt, akiről éppen azt a pokoli bűnt oknyomozta ki a kormánymédia, hogy súgógépet használ – 19 ezer
- Varga Judit fáradhatatlanul tolja az éppen aktuális mantrát („Ki akarják kényszeríteni, hogy beengedjük a szexuális propagandát a gyermekeink közé”) – 17 ezer
A legviccesebb itt mindenképpen Dobrev Klára kiállása Karácsony mellett, amibe azért ügyesen belefűzi, hogy ő egyébként nem használ súgógépet. Ez szépen rímel arra, ami akkor történt, amikor Karácsonynak éppen a nyelvtudása volt terítéken a fideszes médiában – akkor az összes DK-s politikusnak valahogy rendszeresen az jutott eszébe Karácsony megvédése mellett, hogy Dobrev Klára egyébként négy idegen nyelven perfekt. („Dicsérjen meg téged a Dobrev Klára!” – ősi vizigót átok)
6. Lássuk, az egyes reakciótípusokból melyik posztok húzták be a legtöbbet a héten! Múlt héten itt is a szivárványos témák vitték a prímet, mindjárt kiderül, hogy az uborkaszezon hozott-e ebben változást.
- A legtöbb megosztás: Szijjártó és a szánalmas UEFA (már a múlt héten is fideszes nyerte ezt a kategóriát, pedig hagyományosan az ellenzékiek terepe, az első tízbe alig szoktak kormánypártiak bejutni)
- A legtöbb komment: Varga Judit, és a gyerekek közé szexuális propagandát küldő Brüsszel
- A legtöbb mérges emoji: Dobrev Klára arról ír, hogy 2500 milliárd forint EU-pénzt buktunk a fideszes korrupció miatt
- A legtöbb meglepett emoji: Márki-Zay Péter arról, hogy bűnösnek találták a volt polgármester fiát a városháza elleni hekkertámadásban
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony, „Az Orbán-kormány mesekönyvek, a Harry Potter meg a Netflix ellen harcol, de nem tesz semmit a valódi ellenség, a szegénység és a kilátástalanság ellen”
- A legtöbb szívecskés emoji: Kocsis Máté a kislányával szelfizik a születésnapján
- A legtöbb nevető emoji: Vadai Ágnes fotója egy DK-s esemény fideszes ellentüntetőjéről, a nyakában egy portréval a fiatal Orbán Viktorról
Feltűnő, hogy az itt rendszeresen nagyot villantó Hadházy és Szabó Tímea most egy kategóriát se nyert meg (ez látszik egyébként az összetett eredményükön is, mindketten a bőven a saját átlaguk alatt teljesítettek).
Érdekes megfigyelés még, hogy Varga Judit harcias posztjai a gyerekmegrontó szivárványos propagandistákkal, a mögöttük álló gonosz Brüsszellel, meg úgy általában az aktuális kormányzati ellenségképpel kapcsolatosan mennyire stabilan hozzák a top10-es nevető emoji reakciót. Azt nem tudni, hogy ez magának Varga személyének szól, vagy a témának (amire jellemzően ő repül rá mostanában a fideszes élcsapatból a leglelkesebben és a leghangosabb kardcsörtetéssel).
7. A legtöbb megosztás versenyét az előző pontban taglaltak ellenére Hadházy ötödször nyeri meg zsinórban. Itt igazából az az érdekes, hogy milyen jól szerepelnek a fideszesek (mármint relatíve jól, ahhoz képest, ahogy szoktak: megesik, hogy egy kormánypárti politikus sem kerül fel erre a toplistára). Illetve az, hogy Jakab Péter mennyire gyengén muzsikált, főleg ahhoz képest, hogy amúgy megnyerte a hetet a nagy toplistán. Ebből az látszik, hogy igazából olcsó lájkokkal húzta be a győzelmet, nem olyan üzenetekkel, amit aktívan terjesztenek aztán a követői. És valóban: a heti termésében gyerekes szelfi, gitározás-éneklés, meg az országjáró turnéról egy csomó rajongókkal fotózkodás tolta magasra a számokat. (Azt azért tegyük hozzá, hogy a dobogón Dobrev Kláránál is volt bőven ilyen jellegű olcsó lájkvadászat, Szijjártónál viszont alig – pedig ő aztán hajlamos az ilyesmire.)
Megosztás | |||
---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 17 000 | ≡ |
2. | Dobrev Klára | 16 000 | ≡ |
3. | Z. Kárpát Dániel | 12 000 | ▲ |
4. | Szijjártó Péter | 9 000 | ▲ |
5. | Mesterházy Attila | 9 000 | ≡ |
6. | Szabó Tímea | 9 000 | ▼ |
7. | Karácsony Gergely | 8 000 | ▼ |
8. | Keresztes László Lóránt | 8 000 | ▲ |
9. | Jakab Péter | 7 000 | ▼ |
10. | Varga Judit | 5 000 | ▲ |
8. Új versenyszámunk az „overperforming”, azaz túlteljesítő posztoké, ahol az első két hét tapasztalata alapján az látszik, hogy a kisebb követőtáborral bíró politikusok jobban elsült, akár virálissá vált posztjai aratnak. Egyfajta utánpótlás-bajnokság ez, persze bekerülhet ide a nagy toplistán szereplő politikus is, de ahhoz tényleg elég komolyat kell villantania. A héten ezek a posztok futottak a legjobban a szerzőjük átlagához képest:
- Tordai Bence, „Véget ért a foci-EB, térjünk vissza a valóságba. 30 ezer halott, 500 ezer ellátatlanul maradt beteg.” – 19,9-szeres szorzó
- Harrach Péter az LMBTQ-kérdésről elmélkedik – 19,5-szörös szorzó
- Pálinkás József bejelenti központi miniszterelnök-jelölti ars poeticáját („Tisztességet ígérünk”) – 13,1-szeres szorzó
- Dézsi Csaba házassági évfordulós szelfije a feleségével – 12,5-szörös szorzó
- Ungár Péter Karácsonyt támogatja az előválasztáson – 11,2-szeres szorzó
A top10-be bekerült még Tordai Bence két újabb poszttal, Ungár Péter még eggyel, Ujhelyi István, és Márki-Zay Péter, utóbbi kettő azzal bravúrral, hogy egyébként a nagy toplistánkon is szerepelnek. Tordai Bence és Ungár Péter viszont, ha kicsit jobban ráfeküdnének a posztolásra, lehet hogy a nagy toplista közelébe tudnának kerülni. Jelenleg a 30.-35. hely környékén mozognak, de csak heti 8-10 posztot tolnak, az élvonalban ennek azért a két-háromszorosát szokás, extrém esetben (ez mostánban Z. Kárpát Dánielt jelenti), akár az ötszörösét is.
9. Az Instagram világából igazi szenzációval tudunk szolgálni, ami persze eléggé egybevág az eddigi tanulságokkal: az eddigi összes hetet mind egy szálig fölényesen megnyerő Orbán itt is visszaesett, még a dobogóról is leszorult. Karácsony pedig úgy nyert, hogy az előző héten a top10-be sem került be. Ez arra utal, hogy Instán még bőven van kiaknázatlan lehetőség, ha valakinek a közösségimédiás stábja komolyan veszi, és rááldozza az időt-energiát, simán be lehet törni az élvonalba.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Karácsony Gergely | 14 000 | ▲ |
2. | Novák Katalin | 13 000 | ▲ |
3. | Gyurcsány Ferenc | 9 000 | ▼ |
4. | Orbán Viktor | 8 000 | ▼ |
5. | Szentkirályi Alexandra | 7 000 | ▲ |
6. | Jakab Péter | 6 000 | ▼ |
7. | Varga Judit | 4 000 | ▼ |
8. | Hadházy Ákos | 4 000 | ≡ |
9. | Kunhalmi Ágnes | 4 000 | ▲ |
10. | Dúró Dóra | 3 000 | ▲ |
10. A propagandaoldalak és politikai influenszerek szürkezónájába felemás módon köszönt be az uborkaszezon. Az ellenzéki oldalt elnézve totális a nihil, úgy tűnik, mintha megakadt volna a hetekkel ezelőtt feltett lemez (fiatalabb olvasóink kedvéért: mintha loopra lettek volna egy nagyon rövid számot Spotifyon), és végtelenítve közvetítik, hogy a Fidesz és személyesen Orbán a végső összeomlás előtti utolsó másodpercekben van. Ez egy idő után unalmasabb, mint ha Harrach Péter felolvasná a telefonkönyvet (fiatalabb olvasók kedvéért: a Gmail spam folderét).
Bezzeg a kormányoldal! Ami mostanában itt megy, leginkább olyan, mint Peter Jackson korai horrorkomédiája, a Hullajó: iszonyúan szórakoztató, ha az embernek van hozzá gyomra, és tudja azzal a tudattal nézni, hogy amit lát, az nem a valóság. Érdekes megfigyelni, hogy minél kisebb fogaskerék valaki a fideszes kommunikációs gépezetben, annál nagyobbat próbál mondani. A héten például már odáig jutottak az egymásra licitálásban a megmondóemberek ebben az alternatív univerzumban, hogy:
- A németországi árvíz valójában Isten büntetése azért, mert a Nyugat meggyalázta a szivárvány szimbólumát (halkan jegyezzük meg, hogy volt már, akinek az ilyesmi csúnyán visszaütött)
- Brüsszel már nem csak propagandistákat küldene az iskolákba és óvodákba, hanem konkrétan LMBT-átnevelést indítana, és el akarja venni a gyermekeinket
- Az egyik propagandaoldal pedig annyira erőlködött Mészáros Lőrinc fényezésével, hogy a „baloldali oligarchákkal” állította szembe a jótékonykodását, ezzel indirekt módon a jobboldali oligarcha címkét akasztva rá
Mindenesetre jöjjön a heti toplista, amiből jól látszik, hogy továbbra is néhány nagy ellenzéki oldal áll a kormánypártiak végtelen tengerében, és hogy a héten népszerűbb volt a politikai világ alkonyzónája, mint maguk a politikusok.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Gond-olkodó | 150 000 | ≡ |
2. | Nyugati Fény | 115 000 | ▲ |
3. | 888.hu | 112 000 | ▲ |
4. | Deák Dániel (Megafon) | 105 000 | ▼ |
5. | Számok | 78 000 | ▲ |
6. | Vadhajtások | 68 000 | ≡ |
7. | Fidesz KDNP 2021 | 62 000 | ▼ |
8. | Ellenszél | 54 000 | ▲ |
9. | Bohár Dániel (Megafon) | 54 000 | ▼ |
10. | Patrióta Európa Mozgalom | 53 000 | ▲ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)