Gyurcsány Show: egész Európa legdrágább politikai YouTube-kampányát futtatja a Fidesz másfél hónapja
2021. július 1. – 10:16
frissítve
A Telexnél fontosnak tartjuk, hogy a nagy, de akár a teljesen hétköznapi sztoriknak is utánajárjunk. Ha szereted az ehhez hasonló elemzéseket, akkor támogasd a működésünket! A Telex csak tőled függ.
Május 15-én, Karácsony Gergely miniszterelnökjelölt-jelölti bejelentése napján indította be a Fidesz a közösségi médiában a Gyurcsány Show, illetve a Karácsony = 99% Gyurcsány reklámkampányát. Azóta másfél hónap telt el, és az átlag YouTube-néző úgy érezheti, egyszerűen nem lehet elbújni a gyurcsányozós cunami elől, bármit nézne is az ember, üzemszerűen ezt kapja kísérőnek.
Hogy kiderüljön, mennyire fedi ez az érzés a valóságot, a Google hivatalos átláthatósági jelentését hívtuk segítségül, ami dokumentálja a politikai hirdetéseket a cég felületein – így többek között a YouTube-on is. A rendszer 2019 márciusa óta él, az azóta eltelt bő két évben 2601 magyar nyelvű politikai hirdetést regisztrált, ami összesen 114 millió forintba került.
Ennek több mint a fele, 65 millió forint csak a Fidesz másfél hónapja indított kampányára ment el.
Érdekesség, hogy a kormánypárt ezelőtt egyáltalán nem hirdetett YouTube-on (ellenben a Facebookkal, ahol 2019 óta csak a központi Fidesz-oldal bejegyzéseit 155 millióért reklámozta, plusz a párt a politikusai szponzorált posztjaira is több tízmilliót költött).
A magyar politikai szférában a YouTube eddig az ellenzék játszóterének tűnt, a DK, a Párbeszéd, a Momentum voltak a legnagyobb hirdetők. Ez most gyakorlatilag egyik hétről a másikra borult fel. Így néz ki most a magyar politikai hirdetések költési toplistája:
- Fidesz, 65 millió forint (7 videó)
- Demokratikus Koalíció, 17,4 millió (220 videó)
- Párbeszéd Magyarországért, 8,9 millió (73 videó)
- Ezalényeg.hu, 6,2 millió (126 videó)
- Momentum Mozgalom, 5,2 millió (72 videó)
- Mi Hazánk, 2 millió (22 videó)
Több politikai szereplő nincs egymilliós költés felett, a lista a magyar nyelvű politikai hirdetésekre költött összeg 91 százalékát lefedi. A pártok mellett érdekes látni itt a kormányellenes propagandaoldalnak számító Ezalényeg.hu-t, ami egyébként Facebookon is a legnagyobb magyar politikai hirdetők között szerepel (ott ennek a sokszorosát, bő 100 milliót költöttek az elmúlt két évben).
A számok azt mutatják, hogy a „csapból is ez folyik” érzés eléggé megalapozott: a gyurcsányozós reklámhadjárat 7 videójának darabjára átlagosan 9,3 millió forint jutott, míg egy átlagos, nem fideszes politikai reklámnál ez az összeg mindössze 19 ezer forint.
Tehát 489-szer több pénzzel támogattak egy átlagos fideszes hirdetést, hogy minél több emberhez jusson el, mint egy átlagos nemfideszest.
Hogy mindez hány videólejátszást jelent, azt nehéz megmondani, mert a Google-féle átláthatósági jelentés csak nagyságrendeket közöl, amik még véletlenül sincsenek szinkronban a YouTube felületén az egyes videók lejátszásszámlálójával. A jelentés a 7 gyurcsányozós videóból
- négyet a legfelső, 10 millió megtekintés feletti kategóriába sorol
- kettőt az 1 és 10 millió közöttibe
- egyet pedig a 100 ezer és egymillió közöttibe
Ebből az következik, hogy 42 millió megtekintés a minimum a teljes kampányra. Ez azért is érdekes, mert egyébként a YouTube-hirdetések árai nem publikusak, viszont az internet népi bölcsessége átlagosan nagyjából 2000 dollárt tart reálisnak 100 ezer megtekintésre. Ha ezzel az árral számolunk, a Fidesz 65 milliójából alig 11 millió reklámlejátszás jönne csak ki. Ebből az következik, hogy a magyar hirdetési árak valószínűleg alacsonyabbak, mint a nemzetköziek, illetve ilyen nagyságrendeknél – ahogy a reklámpiacon általában – elég komoly csomagkedvezményeket lehet kiharcolni a listaárakhoz képest.
Korábban a Momentum a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordult a fideszes videók miatt, hogy lépjen fel a gyermekek védelmében (mert mesék előtt is vetítették a hirdetést), ám a hatóság nem állapította meg a hatáskörét. Így a momentumosok bejelentették, hogy a YouTube-hoz fordulnak.
De hogy állunk nemzetközi összehasonlításban?
A YouTube legbőkezűbb politikai hirdetői az amerikaiak, ez abszolút vitán felül áll, náluk az elmúlt két évben 766 millió dollár (226 milliárd forint) füstölt el ilyen reklámokra. Trump és Biden elnökválasztási kampányai 83-83 milliót tettek ki ebből.
Ehhez képest a teljes EU (plusz a britek) 17,5 millió eurós költése aprópénz – és ezen a 17,5 millión belül tesz ki a magyar költés 350 ezret, azaz kereken 2 százalékot (a fent említett 114 millió forint mostani árfolyamon 320 ezer euró, a Google által megadott érték az elmúlt két év árfolyam-ingadozásain alapulhat). Ez pedig nagyjából 1,99 százalékkal több, mint amennyi esélye önnek most arra van, hogy helyesen megtippelje, melyik ország Európa legnagyobb youtube-os politikai reklámvásárlója:
Románia.
A román politikai szféra 2,7 millió euróért hirdetett 2019 márciusa óta, őket az angolok követik 2,3 millióval, aztán a németek és a hollandok jönnek 1,6, illetve 1,3 millióval, és egymillió fölött van még Ausztria, Spanyolország, Görögország és Szlovákia. A mi nagyságrendünkben (amiről ugye tudjuk, hogy az elmúlt másfél hónapban több mint a duplájára ugrott) játszik Belgium (430 ezer), Finnország (350 ezer), és Csehország (220 ezer). És még egy meglepő adat a végére: a francia politikai élet mindössze 50 ezer eurót költött YouTube-hirdetésekre két év alatt, vagyis kevesebb mint harmadannyit, mint a Fidesz gyurcsányozásra május óta.
Ha nem az országokat, hanem az egyes hirdetések megrendelőit nézzük, a két nagy brit politikai erő, a konzervatív toryk, illetve a munkáspárt a legnagyobb játékos, 1 millió, illetve 670 ezer eurós költéssel. A Fidesz ezen az európai toplistán másfél hónap alatt a 21. helyre küzdötte fel magát.
De vannak olyan listák, amelyeken ennél is előkelőbb helyen áll a fideszes reklámkampány. Ha például csak az elmúlt másfél hónapot nézzük, vagyis azt az időszakot, amióta a Fidesz elkezdte a hirdetési hadjáratát, azt látjuk, hogy egész Európa legdrágább politikai YouTube-hirdetéseinek toplistáján az első ötből öt a Gyurcsány Show. Utána egy finn hirdetés jön, és aztán megint a Fidesz. Terjesszük ki az időszakot az egész 2021-es évre: így az első három legdrágább lesz gyurcsányozós reklám, aztán jön két holland hirdetés, és utána újabb két fideszes.
De ha az örökranglistát nézzük meg a rendszer 2019 tavaszi indulása óta, akkor is odafér a 3., a 7., és a 11. helyre a legdrágább hirdetések között a gyurcsányozós műsor egy-egy darabja. Az első kettő egyébként a brit konzervatívok két, brexittel kapcsolatos hirdetése 2019 decemberéből: