Három nap alatt hárommilliós nézettséget hozott a Fidesz gyurcsányozós reklámkampánya
2021. május 18. – 11:09
Múlt szombaton jelentette be Karácsony Gergely, hogy indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson, a Fidesz pedig láthatóan készült már erre, pár órán belül nagyszabású kommunikációs hadjáratot indított Youtube-on és Facebookon. A Karácsonyt Gyurcsánnyal összemosó videók terjesztésére nem sajnálták a pénzt, így áll most, három nappal később a nézettségük:
- A Gyurcsány Show, Youtube: 973 ezer megtekintés
- Karácsony Gyurcsány embere, Youtube: 547 ezer
- A Gyurcsány Show, Facebook: 1 millió
- Kicsoda valójában Karácsony, Facebook: 600 ezer
Ez összesen 3 millió feletti megtekintést jelent, bár nyilván elég sok az átfedés a videókat megnéző emberek között, szóval ennél azért kevesebb emberhez jutottak el a reklámok. Valószínűleg azért így is bőven milliós nagyságrendről lehet szó.
A két Youtube-videó nem nyilvános beállítással került fel a Fidesz csatornájára, ez azt jelenti, hogy a kereső nem adja ki találatként, ajánlott videók közé nem kerül be, és a csatorna videói között sem látszik. Vagyis a pontos URL ismeretében lehet csak megnézni, illetve reklámként más videók előtt. Feltételezhetjük, hogy a másfél milliós nézettség túlnyomó része ilyen fizetett megjelenésekből származik. (Online fórumokon egyébként sokan panaszkodtak arról, hogy rajzfilmek és egyéb gyerektartalmak elé is bekeveri a gyurcsányozós reklámokat a rendszer, ami különösen annak fényében visszás, hogy pár hónappal ezelőtt a mesekönyv-ledarálós botrányra Orbán Viktor annyit reagált, „Hagyják békén a gyerekeinket”.)
A Youtube nem túl transzparens a hirdetési árakkal kapcsolatban, de iparági pletykák szerint nagyjából 2000 dollárral lehet számolni 100 ezer megtekintésért, ez forintban kb. 570 ezer. Ha ebből indulunk ki, és a teljes nézettséget fizetett forgalomnak tekintjük, a Youtube-kampány nagyjából 8,5 millió forintba kerülhetett eddig.
Facebookon nem tudunk a nézettségi adatokból kiindulni, hiszen a videók nyilvánosak, nem csak szponzorált posztban találkoznak vele a nézők, hanem például influenszerek, sima felhasználók, vagy a Fidesz hivatalos oldalának megosztásai között is. Az viszont publikus, hogy az egyes oldalak mennyit költenek politikai témájú szponzorált posztokra, bár itt az adatok 1-2 napos késésben vannak.
- A Fidesz hivatalos oldala május 9 és 15 között 3,6 millió forintot költött reklámposztokra, ezalatt csak két fentebb említett gyurcsányozós-karácsonyozós videójuk futott szponzorált posztként, szóval ez az összeg gyakorlatilag csak a szombati nap költsége
- Rákay Philip oldalán további egymillióba kerültek csak szombaton ezek a videók
- Deák Dániel oldalán 680 ezerbe, nem ugyanezek, de egészen hasonló témájúak (ezeknél, és Rákaynál is a Megafon központ állta a számlát, a többinél a Fidesz)
- És néhány fideszes politikusnál is feltűntek szponzorált posztban ilyen tartalmak, például Kocsis Máténál (160 ezer forint) és Hollik Istvánnál (440 ezer forint)
Ez összesen közel hatmillió forint Facebookon, csak a kommunikációs offenzíva első napjára. Vagyis a Youtube-kampánnyal együtt már az első pár napban bőven tízmilliós összegbe kerülhetett, hogy milliónyi emberhez jusson el a nagyüzemi gyurcsányozás a közösségi médiában – és hol van még a vége.
Érdekes egyébként megfigyelni, hogy miközben a Fidesz kommunikációs gépezete egész pályás letámadást indított, azok a vezető politikusok, akiket próbálnak a mindennapi politikai csaták lövészárkaitól messzire pozícionálni, az ilyesfajta iszapbirkózás fölé emelni, miről posztoltak ezalatt:
- Orbán Viktor arról írt, hogy esik az eső
- Szijjártó Péter családi szelfit posztolt Dzsudzsák Balázzsal
- Varga Judit pedig egy laboratórium tisztaságú konyhában, szolid sminkben és frizurában, nemzetiszín szalaggal átkötött spárgát pucolt