Epikus Orbán–Jakab párbajjá vált a lájkbajnokság

2021. május 9. – 16:58

frissítve

Epikus Orbán–Jakab párbajjá vált a lájkbajnokság
Illusztráció: szarvas / Telex ; Kép: Orbán Viktor / Facebook, Jakab Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a lájkbajnokság, a Telex minden vasárnap jelentkező sorozata a hazai politikusok közösségi médiás jelenlétének, népszerűségének elemzésével. A héten megdőlt egy elképesztő rekord, átléptünk egy soha meg sem közelített álomhatárt, és már most elspoilerezzük a vészjósló tanulságot is: ha egy évvel a választás előtt ilyen fordulatszámon járatják a lájkszivattyúkat a politikusok, mi lesz itt jövő tavasszal?!

Aki valamennyire rendszeresen követi a lájkbajnokság fordulóit, már biztos észrevette a trendet: akkor van jó szezonjuk a politikusoknak, amikor nem csak a politikai üzeneteiket sulykolják, hanem magánemberként tudnak megnyilvánulni általános, sok embert érdeklő és érintő témákban. Ilyen volt a karácsony, a húsvét, a nőnap, és valószínűleg ilyen lesz majd az is, amikor a magyar csapat játszik a foci-Eb-n. A mostani hét azért volt különleges, mert beütött két ilyen alkalom együttállása: vasárnap anyák napja, és rögtön másnap az idei érettségi.

Az ilyen helyzetek Orbán Viktornak szoktak leginkább kedvezni, az ő követőtábora a legnagyobb, és rá tekintenek leginkább egyfajta popsztár-félistenként, aki néha a permanens világmegmentés közben megmutatja hogy valahol azért ő is csak ember, aki felköszönti az anyukáját anyák napján. Úgy tűnt, pár nap alatt el is dől a lájkbajnokság heti fordulója, Orbán kiküldött két anyák napi posztot, egy unokásat, egy kiscicásat (!), és egy érettségizőst a saját egykori tablóképével, bezsebelt darabjáért 30-40-50 ezer lájkot, majd további sok szerencsét kívánva hátradőlt.

Na itt vette át a kezdeményezést Jakab Péter, és ő sem válogatott nagyon az eszközökben, ha olcsó lájkok szüreteléséről volt szó. A már szinte védjegyévé vált parizerposzting-sorozatban jött a virsli-mustár és a „szőke kóla”, aztán a menetrend szerinti reakció arra, hogy a fideszesek emiatt prolinak nevezik, ráadásnak fiatalkori fotó, súlyzózós fotó, krumplis-parizeres szelfi. Mutatjuk is a végeredményt, a toplistát arról, melyik politikusunk hány lájkig jutott a héten:

interakciókhirdetési pénz
1.Jakab Péter364 00049 000
2.Orbán Viktor330 0000
3.Hadházy Ákos186 0000
4.Dobrev Klára159 0001 917 000
5.Szabó Tímea143 000129 000
6.Karácsony Gergely123 00075 000
7.Szijjártó Péter104 0000
8.Varga Judit100 000464 000
9.Szél Bernadett91 00023 000
10.Z. Kárpát Dániel83 000102 000
11.Novák Katalin59 0000
12.Gyurcsány Ferenc56 000150 000
13.Ujhelyi István55 0000
14.Fekete-Győr András52 000109 000
15.Keresztes László Lóránt49 00035 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 30. és május 7., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, az április 30. és május 6. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. 364 és 330 ezer interakció az első két helyen Jakabnál és Orbánnál, ezek iszonyatosan magas számok, a lájkbajnokság történetében ezelőtt összesen kétszer jutott valaki 300 ezer fölé. Az abszolút rekord továbbra is 368 ezer, ezt Orbán hozta össze még karácsony előtt. Ezzel persze leginkább az élvonal többi szereplője járt rosszul: hiába gyűjtött be például Hadházy 186 ezer lájkot, ami az eddigi 23 fordulóból 10-ben a győzelemre is elég lett volna, most sok utcahosszal lemaradva jött csak be ezzel a harmadik helyre. Az se mindennapi, hogy nyolcan jussanak a 100 ezres határ fölé, az meg aztán tényleg példátlan, hogy a top15 összesen 2 millió lájkot termeljen (az eddigi rekord 1,75 millió volt). Szóval az anyák napja, az érettségi, meg úgy általában a felfokozott hangulat mindenkinél eléggé megpörgette a lájkszámlálót.

2. Továbbra is tart Varga Judit és Novák Katalin felívelő formája. Előbbi már második hete hozza a heti 100 ezer lájkos szintet, amit legutóbb decemberben tudott produkálni, de akkor még nagyüzemi családos-gyerekes fotóposztolással. Novák Katalin pedig március elején esett ki a top15-ből majdnem két hónapra, de most úgy tűnik, sikerül újra stabilan megkapaszkodnia a középmezőnyben. Hogy mi a nyerő stratégia? Varga Judit óvatosan újra elkezdte a gyerekes fotók adagolását, erősen belehúzott az anyáknapjás posztokkal, és a szokásosnál is hosszabbra nyújtotta az indokolatlan szelfik sorát. Még egy Baby Yodás fotót is bevállalt – mondjuk Baby Yodát egy férfi nevelte egyedül a sorozatban, és a második évad végén egy másik férfinak adta át, ami kisebb zavart jelez az Erőben a kormány „a család az család” definíciója környékén, de annyi baj legyen. Novák Katalin egy esküvői fotót húzott elő jolly jokerként, és emellé egyre inkább átáll a kicsit bénácska szelfikről Varga Judit módszerére, az ipari mennyiségben tolt, profin beállított, világított, sminkelt, stylingolt fotóval.

3. A múlt héten egy szupervirális poszttal berobbant Varga-Damm Andrea most egy egészen zavarba ejtő, de szintén nagy sikert arató videóval jelentkezett, amiben azt fejtegeti, hogy Orbán direkt arra játszik, hogy minél súlyosabb legyen a járvány, hogy erre hivatkozva elhalassza a 2022-es választást. Tényleg ördögi tervnek hangzik, ahogy mondja is a videóban, a biztonság kedvéért vagy hatszor – de azért lássuk be, inkább egy béna James Bond-film főgonoszához illene, mint a valósághoz. Bár elég durván termelt a videó, Varga-Damm kicsúszott a top15-ből.

Szintén hiányzik a toplistáról az egykor stabil tagnak számító Stummer János és Kocsis Máté. Stummernél aránylag egyszerű a magyarázat: egyrészt kb. feleannyit posztol, mint márciusban, amikor még simán hozta a heti 100 ezer lájkot, másrészt érettségi ide, anyák napja oda, megmaradt a csattanós egysoros beszólások posztolásánál, kihagyva egy csomó olcsón besöpörhető lájkot. Kocsisnál kicsit más a helyzet, ő elég hektikusan mozgott a toplistán mindig is, kb. annak függvényében, hogy milyen hangerővel tolta a gyurcsányozást. A héten fura módon minden ilyen témájú poszt elmaradt, a legtöbb lájkot egy születésnapi gyerekes fotóval húzta be. De úgy tűnik, a követőtáborában ez nem elég: no Gyurcsány, no party.

4. A hirdetési összegeknél egy kicsit, és egy nagyon kiugró összeget láthatunk, kezdjük utóbbival. Dobrev Klára a miniszterelnökjelölt-jelölti bejelentését tolta meg közel kétmillióval, plusz ehhez még a DK központi oldala is becsatlakozott 600 ezerrel, azért ebből már komoly szőnyegbombázást lehet végbevinni. A reklámok célzásába is eléggé belemélyedtek, volt 100%-ban nőkre lőtt hirdetés (nem meglepő módon „Magyarország megérdemel egy női miniszterelnököt” tematikájú), csak vidéki fiatalokra, csak budapesti idősekre célzott is.

Varga Judit sokáig alig-alig hirdetett, és most kezdte el szórni a pénzt, két hét alatt 800 ezret dobott be – úgy, hogy előtte egy év alatt költött kb. ugyanennyit. Továbbra is elég furán céloz a kampányaival, 50 alatt szinte csak férfiakra, fölötte nőkre. Külön vicces, hogy az egyetemi modellváltásról szóló szponzorált posztjánál szinte teljesen hanyagolta a célcsoportból az egyetemista korosztályt.

A legnagyobb hirdető ismét a kormány volt, 11 millió forinttal, ezt szinte egy az egyben egy „Az oltás életet ment” kampányba tették bele, és ha az előbb a DK-nál szőnyegbombázást említettünk, itt talán a szőnyeg-atombombázás lenne a jó kifejezés.

Néhány hétnyi hallgatás után újrakezdte a kormánypárti influenszerek szponzorálását a Megafon központ, 3 millió forinttal Rákay Philip és Deák Dániel posztjaira, ám valami porszem kerülhetett a gépezetbe, mert előbbit letiltotta a Facebook.

A kedvenc politikai influenszerünk címét azonban egyértelműen a Szánthó Miklós KESMA-vezér nyerte el, akinek mindössze 4200 követője van, ennek ellenére az Alapjogokért Központ a héten 387 ezer forinttal gyújtott alá összesen 28 posztjának. Köztük olyan gyöngyszemekkel, mint hogy „11 millió beoltottnál visszacsatoljuk Erdélyt”, vagy az a bejegyzés, amiben Gyurcsány Ferenc egy nyilatkozatát, nem viccelek, szó szerint

„egy süketnéma óriás orgazmikus nyögéséhez”

hasonlította. És most mindenkit szeretnénk pár percre egyedül hagyni ezzel a könnyfakasztóan lírai, plasztikus költői képpel.

5. A hét legnépszerűbb posztjainak toplistáján, ahogy az várható volt, brutálisan magas számokat láthatunk:

  • Orbán az édesanyjával – 65 ezer interakció
  • Orbán egy Magyarország feliratú focidrukker-sállal – 44 ezer
  • Orbán kiscicával – 42 ezer
  • Jakab bejelenti, hogy pert nyert a TV2 ellen – 42 ezer
  • Varga-Damm videója Orbán „ördögi tervéről” – 38 ezer

Hogy mennyire uralta a hetet Orbán és Jakab, arra jó illusztráció, hogy a top20 legnépszerűbb posztba ők ketten 7-7 bejegyzéssel kerültek be, rajtuk kívül Varga-Damm, Karácsony, Kocsis Máté, Dobrev Klára, Szabó Tímea és Hadházy 1-1-gyel.

Érdekes módon az egyes reakciótípusoknál már nem látszik ez a nyomasztó Orbán/Jakab-fölény, sőt, megdöbbentő, de Orbánt kisciciástul-anyukástul-unokástul együtt is lenyomták szívecskés reakciókban:

  • A legtöbb megosztás: Varga-Damm, és az ördögi terv
  • A legtöbb komment: Orbán a focidrukker-sállal
  • A legtöbb mérges emoji: Szabó Tímea azt mutatja, hány fideszes ment el a népjóléti bizottság ülésére (spoiler: egy se)
  • A legtöbb nevető emoji: Gyurcsány azon viccelődik, hogy biztos ő a hibás a regisztrációs oldal elleni „túlterheléses támadásért”
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy arról ír, hogy a Fidesz állt a kamupártok mögött, személyesen Rogán Antalt (illetve az ügyvédjét) is megnevezve, mint Zuschlag János kapcsolattartója
  • A legtöbb szomorú emoji: Szabó Tímea egy rákban meghalt nőről ír, akit hatszor küldtek haza a járvány alatt a kórházból helyhiány miatt
  • A legtöbb szívecskés emoji: Karácsony Gergely fotója egyéves korából, az édesanyjával

6. A legtöbb megosztást összehozó versenyzőink toplistája mellől most (sőt: mostantól) hiányzik a legtöbb kommentet begyűjtőké. Egyszerűen azért, mert egyre inkább úgy tűnik, a kommentszám semmit nem mutat az adott politikus népszerűségéről, annyira változó, hogy a hozzászólások a rajongástól az anyázásig terjedő skálán hol helyezkednek el.

megosztás
1.Hadházy Ákos32 000
2.Jakab Péter21 000
3.Varga-Damm Andrea21 000
4.Z. Kárpát Dániel20 000
5.Szabó Tímea19 000
6.Dobrev Klára16 000
7.Szél Bernadett14 000
8.Karácsony Gergely10 000
9.Keresztes László Lóránt10 000
10.Stummer János9 000

Az egymagában maradt megosztásos listán megint nincs egy fideszes se, és külön érdekesség Stummer János a tizedik helyen. Róla ugye már volt szó, hogy lemaradt a versenyben – de úgy látszik, a legértékesebb reakciók számából, hogy a népszerűsége azért valójában nem kopott meg annyira.

A kommentes listáért cserébe most mutatunk egy animációt arról, hogyan alakul a legtöbb megosztás versenye az elmúlt 12 hétben, mióta ezt külön mérjük:

7. Ha a lájkokban nem is, videómegtekintésekben Orbán fölényesen behúzta a hetet, 2,7 millió (!) videóindítással. Mögötte Varga-Damm 1 millióval, Jakab 840 ezerrel, Szijjártó 700 ezerrel – vagyis nagyon jól mentek a mozgóképes tartalmak is a héten. A legnépszerűbb videók ezek voltak:

  • Varga-Damm és az ördögi terv – 207 ezer megtekintés (megosztásokkal együtt 970 ezer)
  • Orbán felköszönti az édesanyját – 493 ezer (összesen 600 ezer)
  • Jakab parlamenti felszólalása, „a szavazóim egyszerű emberek, mégis ezerszer különbek, mint azok, akik leprolizzák őket.” – 310 ezer (összesen 460 ezer)
  • Orbán autóvezetés közben arról beszél, hogy Budapesten nem köszönnek egymásnak az emberek – 408 ezer (összesen 430 ezer)
  • Orbán sok sikert kíván az érettségizőknek – 280 ezer (összesen 370 ezer)

Az egyébként valahol egészen rémisztő, hogy egy ilyen összeesküvés-elmélet, mint az orbáni ördögi terv, ennyire népszerűvé tud válni. Az meg minimum fura, hogy a kormány kommunikációs hardserege nem nagyon reagált erre. Pedig az ember naivan azt várná, hogy az „oltásellenes ellenzék” ilyesfajta megnyilvánulására reflexből olyan offenzíva lesz a válasz, amit a normandiai partraszállás óta nem láttunk.

8. Rég tekintettünk ki már a politikán túli világra a lájkbajnokságban, de most érdemes, mert nagyon fura dolgot láthatunk: annyira durván jól futottak a politikusok posztjai, hogy lekörözték a teljes magyar facebookos influenszermezőnyt vujitytvrtkóstul-tóthgabistul-tibiatyástul. Már önmagában az is bizarr, hogy a hét legnépszerűbb posztja a magyar rendőrségé volt (egy szupervirális sztori a segélyhívó vonalat ügyesen felhívó, és ezzel az édesanyját megmentő kislányról). Innen aztán a top10-ben szerepel még Orbán négyszer, Jakab, Karácsony, a Szeretlek Magyarország (a rendőrök sztorijának átvételével), Sebestyén Balázs, és a cuki kisállatos videókban utazó, Bronzpulyka nevű oldal. Emlékszünk még a hírre, hogy a Facebook le fogja tekerni a politikai tartalmak elérését? Na és arra, amikor egy technikai hiba miatt ez valóban megtörtént másfél napra? Lehet hogy az egész ország mentális egészségének jót tenne, ha ezt tényleg meglépné a Facebook, mert az azért nem normális, hogy egy országban a politikusok cukiskodó posztjait kajálja legjobban a nép.

A teljes Facebookon egyébként a héten Will Smith enyhén pocakos fotója volt a legnépszerűbb tartalom 3 millió lájkkal, aztán Cristiano Ronaldo szelfije, cuki kutyák, UNICEF, Billie Eilish, és Uppalapati Venkata Suryanarayana Prabhas Raju, aki, ha hiszik, ha nem, egy színész, és óriási celeb Indiában.

9. Instagramon továbbra sincs sok mozgás, az élvonal állása szinte megfagyott. Az egyetlen extra történés, hogy Orbán három fotójával (anyáknapjás, focisálas, kiscicás) is rátapintott az Insta lelkére, ami 10 ezer lájk fölé pörgette mind a hármat. Ez a politikai mezőnyben nagyon nagy szó, ahogy brutális rekord a heti 93 ezer lájk is.

heti interakciók
1.Orbán Viktor93 000
2.Jakab Péter31 000
3.Gyurcsány Ferenc15 000
4.Novák Katalin14 000
5.Varga Judit12 000
6.Hadházy Ákos6 000
7.Szijjártó Péter6 000
8.Dúró Dóra5 000
9.Szentkirályi Alexandra5 000
10.Cseh Katalin5 000

10. Végül jöhet a szokásos kitekintés a szürkezónás propagandaoldalak világába. Sajnos az utóbbi, roppant szórakoztató, és önparódiába hajló hetek után most kicsit elszürkült a mezőny (oké, a Fidesz-KDNP 2021 rajongói oldalban mindig lehet bízni, most például Orbán-fotóval köszöntötték anyák napját, háromszor). A fideszes oldalak leginkább Dobrev Klára gyalázásával vannak elfoglalva, és alig-alig érnek rá még Mészáros Lőrincet és Putyint fényezni is; eközben az ellenzéki oldalon a szokásos verbális Orbán-rugdosás mellett éppen csak egy friss színfolt a Novák Katalinon gúnyolódás (aki állítólag azt nyilatkozta, hogy Amerikában csodájára járnak a magyar családpolitikának).

Kedves propagandaoldalak, húzzatok bele, mert Szánthó Miklós most simán ellopta előletek a show-t.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!