A DK és a kormánypárti Megafon központ egy-egy hirdetését is letiltotta a Facebook
2021. május 8. – 12:51
Nem felel meg a Facebook hirdetési szabályzatának – ezzel az általános tájékoztatással vált elérhetetlenné két fizetett politikai hirdetés is: Az egyik poszt Rákay Philipé volt, amelyet a Megafon egymillió forinttal támogatott meg, hogy minél több embert elérhessen, a másik a Demokratikus Koalícióé Dobrev Kláráról, a párt negyedmillió forintjából.
Rákay videója Nyílt levél Gyurcsány Ferencnek címen futott, amelyben a magát „patrióta kommunikációs szakemberként” meghatározó egykori könnyűzenei tévés műsorvezető arra szólítja fel a DK alapítóját, hogy „azonnal állítsa le a baloldal oltásellenes kampányát.” (A kormányzati narratíva szerint az komplett ellenzék oltásellenes – bár a parlamenti ellenzék nem az oltások ellen szólalt fel, hanem az ellen, hogy az Európai Gyógyszerügynökség jóváhagyása nélkül ne alkalmazzon koronavírus elleni védőoltást.)
Hogy pontosan miért tilthatta le Rákay üzenetét a Facebook, az nem derült ki. Kerestük az ügyben a Megafont, későbbre ígértek választ. A fideszes nyilvánosságban egyébként jó ideje tényként kezelik, hogy a Facebook „liberális véleménydiktatúrát” épített ki, és elnyomja a konzervatív-jobboldali hangokat. Bár erre a jelenségre igazából semmilyen komolyabb bizonyíték nincs, maga a Megafon központ is bevallottan azért jött létre, hogy harcoljon ez ellen, és kormánypárti influenszerek hangját erősítse fel, többek között facebookos szponzorált posztokkal.
Dobrev Klárán nem lehet kesztyűs kéz
A DK hirdetése a párt ellenzéki előválasztáson indítandó miniszterelnök-jelöltjének támogatásáról szólt, az aláírásgyűjtő kampány része. Dobrev Klára hirdetése lényegében kifutott, mire a tiltás érvénybe lépett. Mint kiderült, a tiltás magyarázata a Facebook előre meghatározott szempontjaiban rejlik:
A képen ugyanis van egy funkció nélküli ikon.
Erre hiába kattint a felhasználó, nem vezet sehová, csupán kinagyítja a képet – bár ehhez elég a kép bármely pontjára kattintani. Az aláírásgyűjtő oldalra a kép feletti linken lehetett jutni.
A Facebook azonban igyekszik kiszűrni a funkció nélküli ikonokat, és a kattintáskor kesztyűvé változó, kurzort idéző formát.
Ez az előírás nem politikai hirdetésekre fókuszál, hanem kereskedelmi hirdetésekre, de a rendszer a gyakorlatban nem tesz ilyen különbségeket. A DK-nál felhívták a figyelmet, hogy a tiltás nem minden esetben érvényesül, egy hasonló alakzat a párt másik hirdetésekor nem indította be a letiltó algoritmust, az jelenleg is látható. Ez a tiltás tehát technikai jellegű, nem pedig tartalmi.